Ga naar inhoud

Wat is dit?


IrisL

Aanbevolen berichten

Het ziet eruit als wat sludge in de urine. Wat mij betreft niet alarmerend als het konijn actief is en goed eet en drinkt. Wel iets om op te letten, het kan namelijk zo zijn dat er blaaszand komt. 

Wat krijgt ze voor voer? Ik zou zorgen voor een klein beetje goede brok, groenvoer opbouwen (dat laag in calcium is) en heel veel hooi natuurlijk.

Krijgt ze nog een maatje?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen korrels (geen muesli) van selective. voor de rest is ze zeer actief. Wil wel steeds ontsnappen, in tegenstelling tot haar maatje Rolf 🙂 

bedankt voor de reacties! 
 

het is tot nu toe bij die ene keer gebleven. Was wel even in paniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het misschien te maken hebben met het intrekken in karton? Voorheen kregen mijn konijnen zo nu en dan ook een doos om mee te spelen en ik kan mij herinneren dat hun urine daar gewoon zo introk, op andere ondergronden zag het er gewoon normaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit regelmatig bij een konijn gezien, inderdaad sludge zoals @Jamesthebunnybutlerschrijft. Goed opletten met wat je je konijn geeft en in de gaten blijven houden. Het konijn waarbij wij dit zagen bleek uiteindelijk veel sludge bij de nieren te hebben, we zagen het zelf ook duidelijk op de echo. Die plaste vrijwel iedere keer zo. 

 

Het kan zijn dat je konijntje bij de vorige eigenaren niet de juiste voeding kreeg en dat het er nu nog uit moest. Hopelijk plast ze voortaan normale plas! Als ze vrijwel alleen maar urine met sludge produceert, dan pas zorgen gaan maken hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net heb ik een interessant stuk gelezen over konijnen. Er stond erg veel wetenswaardigs in. Het is dus iets om je geen zorgen over te maken: ik vond daar:

 

Calcium
Net als de meeste dieren urineren konijnen regelmatig. Bij konijnen is deze soms melkachtig troebel. Dat is geen aanleiding tot zorgen; dit is het gevolg van de manier waarop het konijnlichaam met calcium omgaat.Calcium is een belangrijke minerale voedingsstof. Het mineraal is samen met fosfor het hoofdbestanddeel in botten en tanden. De voortanden van een konijn groeien wekelijks ongeveer 2 mm dus dat vraagt aardig wat calcium.

 

Bron: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/konijnen/voeding-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Het teveel aan calcium wordt inderdaad uitgeplast, maar als je lange tijd / vaak van dit soort urine ziet zou ik toch serieus even goed kijken naar de voeding en goed letten op de gezondheid van je konijn. Het moet wel goed in verhouding zijn en lange tijd te veel geeft echt wel problemen. 

Niet gelijk reden tot zorgen, maar wel iets om op te letten dus. 

 

Zie ook deze info 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

 

 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .