Ga naar inhoud

Knagen aan nieuwe kast

Kroliki

Aanbevolen berichten

Ik kon het niet vinden in de topics dus start een nieuwe. Ik heb een grote kast in de kamer en mijn konijnen lopen los in huis. Er is altijd 1 hoek van een deur slachtoffer mbt knagen als het voedertijd is. Dit heb ik geaccepteerd. Maar…..ik ga verhuizen en ben mijn meubels een nieuwe kleur aan het verven. En ja hoor, de kast wordt nu in zijn geheel aangevallen 😯😢. Dit gebeurt vooral snachts. Nu gebruik ik altijd anti bijt als er een aanval op plinten of stoelen is en heeft altijd gewerkt, maar de kast blijft doelwit ☹️ Niet goed voor nijnen en niet goed voor de kast en geeft mij veel frustratie. 
Heeft iemand tips om dit probleem op te lossen? Ik wil de konijnen liever niet “opsluiten” als ik niet thuis ben. En de kast ergens anders te zetten is geen optie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet een deel van hun ruimte beperken? Dus niet volledig opsluiten maar bijvoorbeeld wel het hoekje met de kast afzetten met een ren? 

Dan zou je bijvoorbeeld het paneel met het deurtje open kunnen laten staan als je thuis bent, zodat het jou niet in de weg staat, maar voor je gaat slapen of weggaat het deurtje dichtdoen zodat ze niet in dat hoekje kunnen komen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, happy211 zei:

Kun je niet een deel van hun ruimte beperken? Dus niet volledig opsluiten maar bijvoorbeeld wel het hoekje met de kast afzetten met een ren? 

Dan zou je bijvoorbeeld het paneel met het deurtje open kunnen laten staan als je thuis bent, zodat het jou niet in de weg staat, maar voor je gaat slapen of weggaat het deurtje dichtdoen zodat ze niet in dat hoekje kunnen komen. 

Dat is denk ik een goede optie als ik verhuisd ben. Nu gaat dat lastiger omdat de kast alleen in de ruimte past welke ik niet kan beperken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Miekmoek zei:

Je zou ook de randen van de kunnen afplakken met antiknaagstrips? Verder valt er denk ik niet veel aan te doen..

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht maar geen idee hie ik dit moet realiseren mbt de plekken waar ze aan knagen. Ik dacht vandaag zelf nog om er misschien plexi plaatjes tegenaan te doen zodat ook de kast zelf een beetje “normaal” blijft ogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Wij hebben een paal voor de ren om het dak te ondersteunen als het gaat sneeuwen. Ze begonnen daar ook aan te knagen. Toen hebben we er blik/ijzer om het onderste stuk gedaan. Of heeft de kast geen poten? Ik zou idd de konijnen 's nachts niet door de kamer laten lopen.

Ze lopen nu in de eetkamer en keuken. Als ik het nog verder ga beperken dan vind ik de ruimte te klein voor ze. Als ik thuis en beneden ben dan laat ik ze door het hele huis (beneden) lopen zodat we ff quality time hebben. Kast heeft poten maar ze knagen nu ipv aan de hoek van de deur ook aan de zijkant aan de riggeltjes en aan de hoeken van de laatjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien iets (zwaars) neerzetten waar ze wel aan mogen knagen maar waarmee ze niet meer bij de kast kunnen? Een doos gevuld met oude boeken of kranten bijvoorbeeld. Dat kun je ook vrij makkelijk opzij schuiven als je in de kast moet zijn. De lack tafeltjes van IKEA zijn ook handig. Die tafelbladen zijn zo dik dat ze rechtop blijven staan. Prima bescherming van muren, plinten en kasten. Voor de stevigheid zou je de onderste poten eventueel kunnen laten zitten. Ze moeten het dan natuurlijk niet opeten, daar moet je dan even een goed gesprek over voeren 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2023 om 10:32, Suus1978 zei:

Misschien iets (zwaars) neerzetten waar ze wel aan mogen knagen maar waarmee ze niet meer bij de kast kunnen? Een doos gevuld met oude boeken of kranten bijvoorbeeld. Dat kun je ook vrij makkelijk opzij schuiven als je in de kast moet zijn. De lack tafeltjes van IKEA zijn ook handig. Die tafelbladen zijn zo dik dat ze rechtop blijven staan. Prima bescherming van muren, plinten en kasten. Voor de stevigheid zou je de onderste poten eventueel kunnen laten zitten. Ze moeten het dan natuurlijk niet opeten, daar moet je dan even een goed gesprek over voeren 😄

Ik ben ondertussen inderdaad ook al aan het denken wat ik met de plinten en muren moet want die vinden ze in het huidige huis ook fantastisch 🙈 De bank heb ik vd zomer al beveiligd en ook de open kasten. Ws zal ik zaken omhoog moeten gaan zetten of de ruimte zo gaan indelen dat ze voldoende ruimte hebben als ik ze niet in de gaten kan houden. Mijn creatief brein maakt overuren want ik wil proberen om het huis zo veel mogelijk konijnproof te maken zodat ik niet veel herstelwerk heb als ik weer vertrek 🫣 Voor nu nog 2 maanden overbrugging dus geaccepteerd dat ik maar even onpraktisch moet wonen 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem😅. Die plinten zijn echt een drama. Ik heb als tijdelijke oplossing hamsterbruggetjes gekocht en die tegen de plinten aan geschroeft😂 Je hebt ze van 7cm hoog en 50cm lang en ze zijn veilig om aan te knagen. Mijn creatief brein draait ook overuren en een beter alternatief kan ik tot nu toe niet bedenken. Maar ik heb terrorkonijnen die op alles knagen..

Wat bij mijn stoelpoten helpt is (hier komt een bijzonder rare tip:) een bananenblad onder de poot leggen😂 Dat is ook veilig en ze zijn dagen bezig met het scheuren/graven/trekken aan de bladeren om ze onder de poot vandaan te krijgen. Na een week leg ik er weer een nieuwe onder en begint het circus van voor af aan. Deze tips zijn niet echt bevoordelijk voor de look van de kamer, maar ik ben even heeel blij dat ze van mijn meubels afblijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2023 om 23:25, To van de Veluwe zei:

Wat ben ik dan blij dat ze buiten zitten en alleen de ruif vernield hebben. Als ik konijnen binnen zou houden ging ik nogmaals voor de ren van Dollie. Ik vind dat zelfs een aanwinst in je kamer en je kunt die zo groot maken als je zelf wilt en je meubels zijn veilig. 

Het enige probleem met de ren is dat mijn konijnen het als bel gaan gebruiken. Smorgens vroeg... Hij is inderdaad wel heel handig voor het beschermen van meubels:) De ren heb ik nu alleen door de kamer zelf lopen en helaas niet meer om de meubels heen. Dat lokte juist het heen en weer trekken van de tralies uit en ze gingen ervoor graven. Maar ik heb dan weer het bijzondere soort konijn dat alles als een uitdaging ziet, ik denk dat er genoeg konijnen zijn waarbij dit de perfecte oplossing is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .