Ga naar inhoud

Konijn blijft maar graven/krabben op de grond, moeten we hem koppelen?


CJ Robben

Aanbevolen berichten

Ons konijn Momo (gecastreerde ram) leeft binnen en op de momenten dat wij thuis zijn mag hij de hele woonkamer door. De laatste tijd krabt/graaft hij erg veel op de grond. Ik heb gelezen dat dit kan komen doordat hij eenzaam is. Ik heb drie andere konijnen die buiten leven. 1 hiervan (gesteriliseerde voedster) valt iets minder goed in de groep en we zitten erover na te denken haar te koppelen aan Momo. Het is nu erg koud buiten en ik denk dat haar naar binnen brengen nu een te groot temperatuursverschil is. Vanaf wanneer zou dit ongeveer kunnen? Zijn er eventueel andere oplossingen?

 

Wat context: Afgelopen jaar aan het einde van de zomer hebben we Momo overgenomen van een andere eigenaar. Hij is een binnenkonijn en werd 24/7 in een caviahokje gehouden en kreeg vrijwel geen aandacht. Ik vond dit erg sneu om te zien, dus we besloten hem over te nemen. Wij hebben 3 konijnen buiten en dit werd de vierde. We maakten direct een afspraak om hem te laten castreren, maar voordat dit zover was en alle hormonen uit zijn lijf waren, was het te koud buiten om hem te koppelen aan de rest. Daarom zit hij nu binnen. Aankomend voorjaar is het sowieso de bedoeling dat hij aan de rest wordt gekoppeld en buiten gaat leven. Hieronder een foto van Momo zijn huidige ren. 

Screenshot_20230126_105612_Gallery.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Momo heeft nu al meer ruimte dan hij eerder had in een caviakooi. Hij heeft daar nauwelijks zijn natuurlijke gedrag uit kunnen leven. Een konijn graaft graag en hier heeft hij de ruimte om het te doen maar geen materiaal om te graven. Is het mogelijk bijv. een afwasteil neer te zetten met speelzand erin? Hier graven ze zomer en winter door. Ik meen dat er ook mensen zijn die het met krantensnippers of ander materiaal doen. Zelf vind ik zand natuurlijker. En goed voor de nagels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet graafgedrag ook wel eens bij konijnen die van ruimte wisselen. Ze weten dan dat de wereld groter is dan de ruimte waar ze zich bevinden en denken dan, laat ik maar eens proberen er uit te komen.

 

Een handdoek gaat niet bij alle konijnen goed, wees er dus zeker van dat er niet van de handdoek gegeten wordt, anders kan dit tot nare verstopping leiden.

 

Wat betreft het koppelen, als je een onverwarmde neutrale ruimte over hebt zou je ze daarin kunnen koppelen. Je moet ze toch wel eventjes daar samenhouden. Wel maak je dan gelijk ook de keuze om de ander, mits het koppelen lukt, ook tot na de ijsheiligen binnen te houden. Ik begrijp dat je eigenlijk een groep van 4 wilt maken, ze moeten elkaar natuurlijk wel allemaal leuk vinden. Of heb je ook een plan B, voor 2 koppels, mits de koppeling tussen Momo en het konijn wat buiten de groep valt lukt natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Je ziet graafgedrag ook wel eens bij konijnen die van ruimte wisselen. Ze weten dan dat de wereld groter is dan de ruimte waar ze zich bevinden en denken dan, laat ik maar eens proberen er uit te komen.

Dat herken ik wel. Voorheen mochten ze bij mij ook los in de woonkamer, maar eenmaal in de ren bleven ze graven bij de hekjes. Nu laat ik ze alleen nog aan hun eigen kant van de kamer en het graven is daardoor verminderd. Bij mij graven ze ook als ze een object aan de andere kant van het hek interessant vinden. Ze hebben het vandaag voor elkaar gekregen het hek zo ver te verplaatsen dat ze mijn deken het hok in konden graven/trekken(?) Ik weet niet of ik het kleed nu mooier vind, maar volgens mij hebben ze er niets van gegeten🤞

Zand gebruik ik liever niet binnen, ik gebruik liever beukensnippers dat vinden ze hier net zo leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .