Ga naar inhoud

Overgegaan naar selective nu eet hij geen hooi meer


Jamieh

Aanbevolen berichten

Hi, 

 

ik ben dus overgegaan op selective konijnenvoer. Hij had eerst gewoon biks. Sinds hij selective krijgt eet hij geen hooi meer. Ik heb al van alles gedaan: heel weinig voer, maar dan gaat hij liever uitgehongerd in zn hok zitten dan hooi eten. Ik heb verschillende soorten hooi gehaald. Ik heb hooithee gemaakt. Toppings voor op het hooi gehaald. Hij moet er gewoon ineens niks meer van hebben? 
 

Enigste reden wat ik dan kan bedenken is dat hij medicatie krijgt voor EC. Maar toen hij deze medicatie kreeg at hij wel gewoon biks en hooi. 
 

Ik heb verder in zijn bekje gekeken en de tanden zien er niet raar uit. Wel zijn de ondergaanden lastig te zien. Is dit normaal ? En kan dit in een week ineens drastisch veranderen aangezien hij eerst dol was op hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel brok geef je?

Van de selective brok hebben de meeste konijntjes maar weinig nodig. Als je te veel geeft, merk je dat inderdaad aan de hoeveelheid hooi die ze eten.

 

Het zou kunnen dat je de hoeveelheid brok simpelweg wat kan minderen 🙂

Eigenwijs zijn ze zeker wel, maar als je gevarieerd lekker hooi aan blijft bieden, zou hij dat toch moeten gaan eten. Als hij het echt niet wil, zou je inderdaad aan gebitsproblemen denken. Dat is helaas niet uit te sluiten door simpelweg in het bekje te kijken, dan zie je de achterste kiezen en kieswortels niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit zelf op ongeveer 8 gram van die brokjes per kg konijn. Volgens mij zitten de meesten die het geven hier op het forum zo rond de 8 a 15 gram per kilo konijn. Je zou dus kunnen kijken of je nog kan minderen. Maar ik zou ook in gedachten houden dat er misschien meer is waardoor hij het opeens niet meer eet, terwijl dat voorheen wel zo was. Een dierenartscheck kan geen kwaad denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze de kiezen goed willen bekijken is er een roesje nodig. En zelfs eigenlijk zelfs ook een gebitsfoto als je met de verdoving geen haakjes tegen komt, als het mogelijk een kieswortelprobleem is. Met alleen kijken met zo'n kijkertje, is niet uit te sluiten of er problemen zijn. En soms denken dierenartsen ook "dat haakje is zo klein, daar kan hij geen last van hebben". Maar mijn ervaring is dat het weg laten halen van zo een haakje, dan toch echt de problemen oplost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

8

Ik een handje selective en dat is ongeveer 23 gram voor 2 konijnen. Maar mijn konijnen hebben een grote ruimte dus bewegen veel.

Bedankt voor je reactie! 

Die van mij loopt ook de gehele dag los. Ik ga hem wat minder brokjes geven inderdaad en het even aankijken. Ik ben altijd veel te bezorgd als het om mijn konijn gaat haha. Fijn dat er zo’n platform is! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem met science selective en ander geextrudeerde brokken is dat de brokjes behoorlijk uitzetten in de maag. Ze moeten een boel vocht opnemen willen ze de maag weer kunnen verlaten. Dit geeft natuurlijk ook een vol gevoel. Minderen lijkt me een goede eerste stap. Het klinkt niet alsof je echt veel teveel brok geeft, maar het kan wel minder. Even uitproberen waar hij het goed op doet. Verwacht dat je met 20-25 gram een eind in de goede richting zit. Een handje brok dus. Eventueel kun je altijd nog verder zakken, maar dan zul je een goede schotel met verschillende groentes en kruiden moeten toevoegen aan het dieet. Wel steeds voorzichtig opbouwen als je nieuwe dingen toevoegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Ik denk dat het probleem met science selective en ander geextrudeerde brokken is dat de brokjes behoorlijk uitzetten in de maag. Ze moeten een boel vocht opnemen willen ze de maag weer kunnen verlaten. Dit geeft natuurlijk ook een vol gevoel. Minderen lijkt me een goede eerste stap. Het klinkt niet alsof je echt veel teveel brok geeft, maar het kan wel minder. Even uitproberen waar hij het goed op doet. Verwacht dat je met 20-25 gram een eind in de goede richting zit. Een handje brok dus. Eventueel kun je altijd nog verder zakken, maar dan zul je een goede schotel met verschillende groentes en kruiden moeten toevoegen aan het dieet. Wel steeds voorzichtig opbouwen als je nieuwe dingen toevoegt!

Bedankt voor je bericht ! Ik zal inderdaad zo rond de 20/25 gram voer geven. Hij moet immers natuurlijk wel blijven eten en al helemaal met EC.. verder is hij heel erg actief door de voeding maar het klinkt inderdaad logisch wat je hierin verteld. Super bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, To van de Veluwe zei:

en op wat andijvie en witlof zal hij ook gek zijn maar voorzichtig opvoeren. dat is ook ruw voer.

Ja dat heb ik dus geprobeerd. En volgens mij heb ik een erg bijzonder konijntje want hij vind andijvie en fruit ook niet lekker 😂 maar we gaan alles af misschien witlof 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen zijn argwanend om nieuwe dingen te proberen. Mijn ervaring is dat het na een tijdje vaak toch wel gegeten wordt. Zolang je geen bergen geeft kun je het ook wel een paar uurtjes laten liggen, dan komt de interesse meestal vanzelf.

 

Misschien kan deze informatie je verder helpen, mocht je het nog niet gevonden hebben:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

En hebben jullie een plek met schoon gras dat je kunt plukken en geven? Daar zijn ze hier ook gek op. Ook doe ik er vaak een handje muur bij.

Oh dat is misschien wel handig ja! Ik ga morgen direct even plukken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Kolino zei:

Sommige konijnen zijn argwanend om nieuwe dingen te proberen. Mijn ervaring is dat het na een tijdje vaak toch wel gegeten wordt. Zolang je geen bergen geeft kun je het ook wel een paar uurtjes laten liggen, dan komt de interesse meestal vanzelf.

 

Misschien kan deze informatie je verder helpen, mocht je het nog niet gevonden hebben:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Bedankt voor je bericht ik ga er is even naar kijken. Ik maak mij toch een beetje zorgen omdat hij nu ook soort smakt tijdens het eten. We gaan straks even naar de dierenarts om zijn gebit te laten nakijken. Indien dit het niet is zal ik langzaam beginnen met groente/fruit en kruiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .