Ga naar inhoud

Pas gekoppeld konijnen 1 ziek nu binnen in winterperiode


konijntjel

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Vorig jaar mei is mijn opa overleden, hij had een buitenkonijntje die nu zonder baasje zat. Ik heb het konijntje van 7 jaar hier bij ons in de tuin gezet samen met het grote hok wat mijn opa had gemaakt. Na wat opzoek werk heb ik het hok nog groter gemaakt en plezieriger gemaakt. Ondertussen ben ik al enorm gehecht aan konijntje. Het konijntje zat al zijn hele leven alleen, maar na wat opzoek werk las ik dat het beter was dat ze met twee waren ook voor de winter dat ze elkaar warm zouden houden. Eerst moest ons konijntje nog gecastreerd worden. Bij de controle voor de castratie was alles nog in orde. Toen we twee weken later voor de castratie gingen had het blijkbaar een liesbreuk gedaan. Hier moest het eerst goed van herstellen. 7 weken geleden zijn we naar een opvangcentrum geweest en hebben we er een voedster uitgekozen. De koppeling zelf duurde twee weken. Zonder echt vechten het voedster konijn was wel territoriaal, en wou veel rijden wat ons konijntje niet leuk vond. Dit leiden dan tot vlinderen maar ons konijntje liep dan weg of ergens onder in en het voedster liet hem dan ook. Uiteindelijk was de koppeling dan toch gelukt. Twee weken later heeft ons konijntje gasbuik gekregen dit was vorige week. Omdat het pas gekoppeld was en wij nog nooit eerder gekoppeld hadden viel het ook niet direct op dat ons konijntje ziek was. Ons konijntje is altijd al een rustig rammetje geweest sinds we het hebben. We zijn vorige week donderdag naar de dierenarts geweest het heeft sonde voeding gehad en is sinds zaterdag terug naar huis mogen komen. We moeten het nu binnen houden en apart houden omdat ons konijntje goed moet rusten en we goed het eten en de stoelgang in de gaten moeten houden. Voor het voedster natuurlijk erg zielig het heeft nu een groot hok waar het helemaal alleen zit en met de vries temperatuur geen vriendje om tegen te kruipen. Ik leg wel een warmte pad in het hok het zit droog zonder tocht en nog een geïsoleerd hok.

nu is mijn vraag: 

kan ik het rammetje terug buiten zetten als het echt helemaal genezen is en terug wat bijgekomen is? Of hou ik het best binnen tot de temperaturen terug rond de 10 graden zitten. En wat doe ik met het voedstertje tot dan? Van mij mogen ze allebei binnen het geluk van de konijntjes is het belangrijkste. Op internet vind je van alles. Namelijk een buiten konijn mag je niet direct binnen halen maar een konijn binnen mag ook niet naar buiten. Nu weet ik echt totaal niet meer wat doen. Is er iemand die mij misschien wat duidelijkheid kan geven hierover? 
 

Ik ben echt wanhopig naar wat duidelijkheid. Mijn rammetje betekent ondertussen al alles voor mij en wil het nog een zo gelukkig mogelijk en lang mogelijk leven geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neig naar binnenhalen in een niet verwarmde/te warme kamer. Van buiten naar binnen lijkt me minder problematisch dan van binnen naar buiten nu. Als het maar voor een paar dagen zou zijn, maar als het langer is denk ik dat binnen beter is.  Maar wees gerust. Er komen morgen zeker weten hier goede adviezen voor je te staan.

aangepast door To van de Veluwe
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je rammetje weer helemaal beter? Eet hij weer normaal en keutelt hij weer? Geef je hem nog medicijnen en zoja welke?

 

Uit je verhaal te lezen zit je rammetje pas 4 dagen binnen. Dan is hij zijn wintervacht nog niet verloren en kan je hem weer buiten zetten. Als je het een te grote overgang vindt, kan je de verwarming uitzetten en het raam op een kiertje zetten. Dan kan hij weer wennen aan de kou.

 

Maar zelf heb ik binnenkonijnen en sta ik niet voor deze dilemma's, dus nog even afwachten wat andere konijnenbaasjes zeggen. @Evee @Kolino etc.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntje eet heel goed gemiddeld rond het uur twee uur.  Het keutelen loopt nog niet zo goed, hij heeft nog geen keutels gehad, alleen platte stoelgang, hij is wel al actiever komt naar ons toe gelopen, geeft al terug lekjes. om de 8 u geef ik een soepje van “dwangvoer” met 6 druppels rodikolan voor de darmflora. Hij drinkt gewoon aan het uiteinde van de spuit, we moeten hem dus niet dwingen en dus geen stress voor konijntje gelukkig.

 

bedankt voor de reacties al! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je verhaal zo lees zit hij nu 7 dagen binnen, klopt dat? In een ideale situatie wil je ze hooguit een dag of 10 binnen hebben, maar aangezien hij nog niet de oude is ga je hier waarschijnlijk wel overheen. Die platte stoelgang zie je vaak als het mis is gegaan in de darmen. Je zou daar met een 3 a 4 dagen wel verbetering in willen zien. Als ik reken vanaf het moment dat hij weer thuis is zou je eigenlijk nu wel weer normale keutels moeten zien. Eet hij alweer andere dingen dan alleen dwangvoer en zo ja, wat dan?

 

Ik neig ernaar om je te adviseren om de dierenarts te bellen en voor te leggen dat zijn ontlasting nog niet goed is. Misschien kun je een microscopisch onderzoek laten doen. Denk aan checken of er wormen of andere parasieten in de ontlasting zitten.

 

Het dilemma van binnen of buiten vind ik lastig, hij klinkt nog niet goed genoeg om naar buiten te gaan. Een onverwarmde kamer zou denk ik wel kunnen, hij moet hiervoor zelf zijn temperatuur goed kunnen vasthouden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit sinds vorige week donderdag binnen.  En sinds zaterdag zit hij hier thuis binnen. Hij krijgt sinds zaterdag hooi, multifit grain free sticks om op te knabbelen. Ik geef het ook nog wortel loof zonder wortel. Loof eet het heel graag. Op zich moet de dwangvoer niet, we doen dit enkel voor de druppels rodikolan. Hij eet vanzelf eigenlijk heel goed. Zijn ruggengraat en achter poten zijn nog heel sterk voelbaar. Hij is sterk vermagerd geweest. 
 

ik ga je raad van de dierenarts opvolgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook groenvoer en snacks schrappen en het bij een basis van heel veel hooi en wat (goede kwaliteit, afgemeten portie) brokjes houden. Eerst een goede basis opzetten, en dan pas weer verder uitbreiden. De sticks zou ik helemaal weglaten in zijn dieet, voor een konijn met spijsverteringsproblemen is dat echt niet aan te raden. Groenvoer zou je wel rustig aan op kunnen bouwen als het weer een tijdje goed gaat, maar dan zou ik wel echt beperken tot makkelijke en veilige bladgroenten zoals witlof, andijvie. wortelloof kan dan op zich ook. 

 

Maar als ik het goed lees heb je dus nog geen oorzaak van de gasbuik gevonden, en zijn de keutels ook nog niet goed, na een week? Dan zou ik inderdaad verder onderzoek laten doen, want dan is waarschijnlijk de oorzaak van de problemen nu niet weg. Een ontlasting onderzoek zoals Kolino aangeeft is dan inderdaad een logisch iets om mee te starten. Als daar niets uit komt, kun je verder kijken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met wat Evee zegt, eerst de basis goed hebben. Weet je waarom hij zoveel is afgevallen? Is dat sinds de koppeling? Hoeveel gewicht is hij kwijt? Wat at hij normaal, voordat hij in de problemen kwam? Heb je sindsdien dingen veranderd? Veel vragen, ik weet het.

 

Mocht je je afvragen wat een goede brok is, dan kun je vrijblijvend in de webshop kijken. Hier staan verschillende brokken, in verschillende prijsklassen, die allemaal voldoen als goede brok. Je zou bij veel gewichtsverlies kunnen overwegen om een junior brok te geven, deze bevatten vaak wat meer eiwitten.

 

Je zit natuurlijk ook nog met het verhaal van (terug)koppelen en of hij niet te lang binnen zit. Maar dat is voor latere zorg, eerst de darmen weer op orde en dan kijken wat de beste oplossing is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je binnen een goede ruimte waar je beide konijnen kan houden tot de zomer? Mocht dat het geval zijn, dan kan je denk ik wel kijken of je de voedster ook naar binnen kan halen. Als ze dan steun aan elkaar hebben is dat wel een goede optie. Mochten ze onderling een beetje ruzie krijgen vanwege de verminderde gezondheid van je ram, dan zou je nog split cage kunnen proberen. Dan zitten ze wel bij elkaar, maar gescheiden van elkaar met een panelenren. Dit kan alleen maar als je genoeg ruimte hebt natuurlijk. Let hierbij wel goed op, want dit kan frustratie opleveren bij de konijnen. Als dat het geval is, moet je ze toch weer helemaal uit elkaar halen om de herkoppeling goed te laten verlopen als je ram weer helemaal beter is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Eens met wat Evee zegt, eerst de basis goed hebben. Weet je waarom hij zoveel is afgevallen? Is dat sinds de koppeling? Hoeveel gewicht is hij kwijt? Wat at hij normaal, voordat hij in de problemen kwam? Heb je sindsdien dingen veranderd? Veel vragen, ik weet het.

 

Mocht je je afvragen wat een goede brok is, dan kun je vrijblijvend in de webshop kijken. Hier staan verschillende brokken, in verschillende prijsklassen, die allemaal voldoen als goede brok. Je zou bij veel gewichtsverlies kunnen overwegen om een junior brok te geven, deze bevatten vaak wat meer eiwitten.

 

Je zit natuurlijk ook nog met het verhaal van (terug)koppelen en of hij niet te lang binnen zit. Maar dat is voor latere zorg, eerst de darmen weer op orde en dan kijken wat de beste oplossing is.

Wij denken door de gasbuik, het was echt kantje boord zei de dierenarts. Hoeveel gewicht hij kwijt is, weet ik morgen. Morgen gaan we terug naar de dierenarts. Bij opa kreeg het korrels en af en toe een wortel met loof. Ik heb dit aangehouden. Maar omdat het nieuw konijntje overgewicht had, rade de dierenarts aan om de korrels sterk te verminderen en iets meer groen te geven.  Ik heb dan witloof en sla toegevoegd en de brokjes verminderd. Dit heb ik drie dagen gedaan ongeveer tot ik merkte dat het nieuw konijntje anders begon te doen tegen mijn konijntje. Ik dacht dat het nieuw konijntje gewoon heel Terotiriaal was geworden door het nieuw eten.  De verandering van groenten zou de oorzaak kunnen zijn. De koppeling zelf zou ook een oorzaak kunnen zijn. Het is ook veel geweest voor het konijntje de laatste tijd, castratie, liesbreuk dan koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Ik zou inderdaad ook groenvoer en snacks schrappen en het bij een basis van heel veel hooi en wat (goede kwaliteit, afgemeten portie) brokjes houden. Eerst een goede basis opzetten, en dan pas weer verder uitbreiden. De sticks zou ik helemaal weglaten in zijn dieet, voor een konijn met spijsverteringsproblemen is dat echt niet aan te raden. Groenvoer zou je wel rustig aan op kunnen bouwen als het weer een tijdje goed gaat, maar dan zou ik wel echt beperken tot makkelijke en veilige bladgroenten zoals witlof, andijvie. wortelloof kan dan op zich ook. 

 

Maar als ik het goed lees heb je dus nog geen oorzaak van de gasbuik gevonden, en zijn de keutels ook nog niet goed, na een week? Dan zou ik inderdaad verder onderzoek laten doen, want dan is waarschijnlijk de oorzaak van de problemen nu niet weg. Een ontlasting onderzoek zoals Kolino aangeeft is dan inderdaad een logisch iets om mee te starten. Als daar niets uit komt, kun je verder kijken. 

Mag ik zomaar nu starten met die brokjes? De dierenarts vertelde dat overschakelen van brokjes ook gasbuik kan veroorzaken. De gras stik was op aanraden van de dierenarts zij geven dit ook blijkbaar om de maag en darmen op gang te krijgen en houden. 
op dit moment verdeel ik het loof van 1 wortel over heel de dag. Er hangen ongeveer 4 strengels aan 1 wortel. 
witloof heb ik nu wel precies een schrik gepakt om dit nog eens te proberen. 
Ons konijntje eet niet veel hooi het eet vooral veel gras wat in zijn hok staat en als hij in de tuin vrij mag rondlopen. Daarom heb ik nu een beetje gedroogde kruiden zeker niet meer dan 10gr onder het hooi gedaan. Omdat het zeker goed moet blijven eten zodat de maag en darmen niet weer stil vallen. Is dit ok? Dit werd me aangeraden in de winkel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijzigingen in het menu kunnen altijd een gasbuik geven. Dit heeft met de darmflora te maken. Als hij wortelloof goed gewend is kun je dit blijven geven, de rest van de groente zou ik even afwachten tot hij weer beter is en dan langzaam toevoegen (beginnen met een stukje zo groot als een postzegel). De brokjes die hij gewend was kun je wel geven, maar rustig opbouwen, leg er eerst maar eens 10 brokjes neer, dan kan je ook zien hoeveel hij er van eet. Weet je zo welk merk je geeft? Het wisselen van brokjes kan inderdaad ook voor een gasbuik zorgen, daarom is het advies altijd, verander niet teveel tegelijk en als je van brok wilt wisselen kun je dit het beste doen door oud en nieuw te mengen. Eerst meer oud en dan steeds meer nieuw tot ze volledig over zijn naar de nieuwe brok.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uren geleden, konijntjel zei:

witloof en sla

Ik zag dat je ook sla geeft/gaf. Hier op het forum lees ik: Sla kan gas veroorzaken bij konijnen. Een heel klein beetje kan meestal niet zoveel kwaad, maar een konijn wat er gevoelig voor is moet je het zeker niet geven.  

 

Witlof en andijvie geven geen problemen maar ik zou het advies van Evee ook opvolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .