Ga naar inhoud

Stappenplan voor als een konijn niet eet


Mitty

Aanbevolen berichten

Hebben jullie eigenlijk een stappenplan als een konijn niet eet? Vanmorgen was het bij mij zo ver... Ze zitten ook nu al in de rui. Ik probeer eerst haar favoriete eten uit, dan kijk ik na een uur nog een keer of het lukt. Als ze dan onrustig de hele tijd gaat verliggen geef ik een dosis cisaral. Dan check ik meteen of er iets aan ze opvalt en maseer voorzichtig de buik (als ze het fijn vinden). Na een uur kijk ik weer of ze eet.

 

Vandaag at ze weer als een gek na de laatste check. Ik vraag mij alleen af of ik niet te snel aan cisaral ben begonnen. Ik heb er een afspraak over met de DA, maar ja ik ben geen deskundige.. Als ciseral na de 2e keer geven niet werkt, bel ik de DA trouwens. Voorheen mocht ik bij ciseral ook metacam geven, maar toen ik vorig jaar dit had gedaan en ik later alsnog belde zei ze dat ze niets kon doen omdat ik al pijnstillers had gegeven.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen stappenplan. Maar op zich is het best een idee om dat te maken voor konijnenbaasjes die minder ervaring hebben. 

Ik heb je vraag even losgemaakt uit het topic over keutels en een eigen plekje gegeven. 

 

Fijn dat ze wel weer goed eet nu. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een stappenplan als ze niet komen eten. Maar die is niet geschikt voor onervaren konijnenbaasjes. Ik begin namelijk met voelen waar het probleem zit en dat vergt oefening en ervaring. Ik check daarbij maag en darmen. Ik gebruik mijn vingers om vast te stellen of ik nog beweging in de darmen voel, daar zou je ook een stethoscoop voor kunnen gebruiken om te luisteren of je nog darmbeweging hoort. Aan de hand van die bevindingen maak ik een afweging, meestal wordt het een dosis cisaral en een massage van de buik. Mijn ervaring is dat ik ze meestal binnen 3 a 4 uur weer aan het eten heb. Afhankelijk van wanneer het gebeurt kijk ik wanneer de dierenarts in het spel komt. Over het algemeen houd ik 6 uur aan, wat aardig overeenkomt met jouw idee van als de 2e dosis cisaral niet pakt, denk ik. Het is voor de darmen het beste als je in ieder geval binnen 12 uur nadat de problemen zijn ontstaan (en ze nog niet zijn opgelost) bij de dierenarts te zitten. Daarna wordt het echt heel moeilijk om de boel weer aan de praat te krijgen.

 

Over wel of geen pijnstilling geven verschillende meningen. Het probleem met pijnstilling is dat het moeilijker wordt om pijn te lokaliseren. Daarnaast, als je al pijnstillers en cisaral hebt gegeven is er ook niet heel veel meer wat de dierenarts nog kan doen. Onderhuidsvocht, emeprid (metoclopramide), misschien lactulose (laxatract) en dan houdt het wel een beetje op. Het is dus niet zo dat pijnstilling geven verkeerd is, maar sommige dierenarts houden het bij cisaral+pijnstilling en dan heb je dus eigenlijk alles al gedaan. Een andere reden kan ik eigenlijk niet bedenken waarom pijnstilling niet zou mogen, mijn dierenarts is vaak juist van geef maar alvast.

 

Ik heb wel eens gehad dat het ritje naar de dierenarts de gasbel die in de maag zat had oplost en dat ik dus voor niks bij de dierenarts was 😉 Ik zei nog tegen de dierenarts, maar er zat uren geen beweging in, mag ik ook even voelen, maar het was echt weg 😅 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee wel, een stappenplan. Ik vind het wel een beetje raar dat de dierenarts dan aangeeft niks te kunnen doen. Een check kunnen ze altijd doen lijkt me.

Ik heb Hubble drie keer weer aan het eten gekregen met Metacam. Cisaral heb ik niet in huis maar wel lijnzaadbrokjes. Bij hem weet ik in de rui ook vrij zeker dat het ligt aan het binnenkrijgen van teveel haar. 

Hij wordt altijd erg gestresst van autorijden en de dierenarts dus allang blij dat ik het zelf op kan lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Kolino zei:

sommige dierenarts houden het bij cisaral+pijnstilling en dan heb je dus eigenlijk alles al gedaan.

Dat is inderdaad hetgene wat werd aangegeven. Ik ben bij verschillende dierenartsen geweest en waar de ene er erg tegen was, vond de andere het een goede aanpak. De DA waar ik nu zit heeft alleen nog nooit naar een mogelijk onderliggend probleem gezocht. Mijn konijnen hebben zo'n 2x per jaar een hongerstaking-bui. Dan volg ik mijn (zelf in elkaar geflanste) stappenplan en 9 van de 10 keer gaat het binnen 5 uur weer helemaal goed met hem/haar. Ik vraag mij alleen af het een logisch gevolg is van hevige rui of dat het sowieso ontstaat uit een onderliggend probleem waar je meer mee moet.

Dus dat je na het meerdere keren succesvol uitvoeren van het 'anti-hongerstaking-stappenplan' de stap 'naar de DA gaan' toevoegt ook al eten ze weer goed.

 

22 minuten geleden, Bunny566 zei:

Hij wordt altijd erg gestresst van autorijden en de dierenarts dus allang blij dat ik het zelf op kan lossen.

Ik ben inderdaad allang blij dat ik die stress voor ze kan voorkomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts kan wel altijd aanvullend onderzoek doen natuurlijk. Een röntgenfoto of bloedafname, gebit bekijken. Dat kan natuurlijk ook een van de oorzaken zijn. Dat doe je meestal wel pas als zo'n hongerstaking vaker voorkomt. En een dierenarts kan de medicatie per injectie toedienen als de verwachting is dat het oraal niet meer opgenomen wordt. Dat is nog wel iets dat veel verschil kan maken.

Ik geef zelf meestal wel direct de pijnstiller, maar dat geeft ook beperkingen, dat klopt. Als ik ze zelf weer aan het eten krijg bel ik de dierenarts af, maar als het me te vaak achter elkaar gebeurt laat ik toch aanvullend onderzoek doen. Ik bel overigens altijd meteen bij niet eten en mag de afspraak kort van tevoren afzeggen als het niet meer nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een simpele opzet, maar zo iets? Vul gerust aan hoor!

Ik ga hierbij dan uit van het onervaren konijnenbaasje met geen uitgebreide thuisapotheek en/of ehbo ervaring. 

 

--------- KONIJN EET NIET, EEN STAPPENPLAN WAT TE DOEN -----------


Wat moet je doen als je konijn stopt met eten? Binnen hoeveel tijd bel je de dierenarts? Hieronder een stappenplan. 

 

Bij twijfel over de gezondheid, bel direct een dierenarts! Dit lijstje is geen vervanger van een bezoek aan de dierenarts en als eigenaar ben je altijd zelf verantwoordelijk dat jouw dier de nodige zorg krijgt!

 


Het konijn heeft 1-4 uur niet gegeten
 

Stappenplan: 
1. Bekijk het konijnengedrag. Wijkt dit af van hoe het konijn normaal is? Is het konijn gewoon actief en levendig of zit het wat lusteloos en apathisch in een hoekje? Of gaat het konijn telkens ongemakkelijk in een andere houding liggen?  Bij afwijkend gedrag -> bel direct de dierenarts. 
2. Controleer het voedsel: Bied diverse verschillende producten aan om uit te sluiten dat daar iets mis mee is. Bied ook voldoende vers drinkwater aan. 
3. Controleer de konijnenkeutels. Keutelt het konijn nog? Hoe is het formaat en de vorm? Is er diarree? Bij geen keutels -> bel direct de dierenarts. 
4. Doe een gezondheidscheck, hoe is de conditie en het gewicht van het konijn? Is het konijn afgevallen? Zijn er gezondheidsproblemen zichtbaar die pijn of ongemak kunnen geven? Meet indien je het kan de temperatuur van het konijn en als je een stethoscoop hebt kun je luisteren of er buikgeluiden zijn en of deze normaal zijn. Afwijkende dingen gevonden -> bel direct de dierenarts. 
5. Sluit stress uit. Zorg dat het konijn zich prettig en veilig voelt. Soms kan er iets plotseling stress geven waardoor het konijn een tijdje niet wil eten, zoals een blaffende hond of een overvliegende roofvogel. 

6. Eet het konijn langer dan 4 uur niets en/of zijn er meer signalen dat er iets goed mis is? Bel een konijnkundige dierenarts en maak een afspraak. 

 

Let ook op het moment van de dag dat dit speelt. Bel gerust eerder de dierenarts als je dan die dag nog terecht kan of vóór het spoedtarief nog een afspraak kan maken. Bij twijfel -> bel de dierenarts!



Het konijn heeft 4-12 uur niet gegeten


Bel de dierenarts en maak een afspraak. 

De dierenarts zal vaststellen wat het probleem is. Dit kan bijvoorbeeld een gasbuik zijn, verstopping of haakjes op de kiezen. Maar ook andere gezondheidsproblemen, pijn en stress kunnen er voor zorgen dat een konijn niet eet. 

Laat je niet zonder hulp of zonder goede oorzaak te achterhalen naar huis sturen door de dierenarts! Vanaf dit punt zijn er echt medicijnen nodig om jouw konijn hier doorheen te krijgen. 

Als de dierenarts het niet zelf voorstelt, kun je zelf vragen om buikfoto's te laten maken. Vermoed je dat het aan het gebit ligt, dan is er meestal een roesje nodig om de kiezen goed te kunnen bekijken en haakjes uit te sluiten. Als je konijn dan toch uitgebreid onderzocht wordt, kun je ook om gebitsfoto's vragen waarop de kieswortels te zien zijn. Problemen hiermee zie je niet aan de buitenkant, maar kunnen wel veroorzaken dat het konijn slecht, selectief of niet eet.  Durf hier echt zelf om te vragen, laat je niet zonder hulp naar huis sturen!

 

 

Het konijn heeft 12-24 uur niet gegeten


Inmiddels is jouw konijn een echt spoedgeval geworden. 
Zorg dat je binnen de grens van 12 uur niet eten bij de dierenarts bent. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans op blijvende spijsverteringsproblemen en hoe kleiner de overlevingskans. Als een konijn 24 uur of langer niet eet zijn de darmen leeg, vallen deze stil en zijn ze ontzettend lastig weer op gang te krijgen. Zit je tussen de 12-24 uur niet eten, dan is de kans groot dat jouw konijn opgenomen moet worden, medicijnen via injectie of infuus nodig heeft en warmte om hem of haar er doorheen te krijgen. Het is dus echt een spoedgeval, hiervoor moet je ook echt naar een spoeddienst als het buiten de normale openingstijden van jouw dierenartspraktijk is. Een konijn zal sterven als het niet lukt de spijsvertering weer goed op gang te krijgen. Zorg dus echt dat je binnen deze tijd bij de dierenarts bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Mitty zei:

Ik vraag mij alleen af het een logisch gevolg is van hevige rui of dat het sowieso ontstaat uit een onderliggend probleem waar je meer mee moet.

Het kan de rui zijn, het kan voeding zijn, het gebit, wormen, parasieten of bijvoorbeeld een aangeboren afwijking, zoals bij megacolon. Het is dus zeker belangrijk om naar een oorzaak te zoeken, als het vaak gebeurd.

 

Pijn of stress kan ook een reden zijn om te stoppen met eten.

 

Al met al wel wat dingen die je dus kunt checken, of laten checken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Het konijn heeft 8-12  uur niet gegeten
 

Stappenplan: 
1. Bekijk het konijnengedrag. Is het konijn gewoon actief en levendig of zit het wat lusteloos en apathisch in een hoekje? Of gaat het konijn telkens ongemakkelijk in een andere houding liggen?  Bij afwijkend gedrag -> bel direct de dierenarts. 

Ik vind het een duidelijk stappenplan. Maar de kans dat een konijn meer dan 8 uur niet eet zonder afwijkend gedrag of zichtbare gezondheidsproblemen is volgens mij nihil, dus dan kom je bij stap 1 al direct bij de dierenarts uit. Een stappenplan voor 1-8 uur is misschien om die reden nog van toegevoegde waarde. Dan is de kans dat het stress is (door een korte gebeurtenis als boren) ook groter en daar kan je zelf iets aan doen. Ik denk dat het voor elke konijneneigenaar goed is om cisaral in huis te hebben. Onder de voorwaarde dat het in overleg met de DA is gegaan. Ik zeg hier absoluut niet mee dat je zelf moet gaan dokteren.

Als ik de hongerstaking van Mitty vanmorgen als voorbeeld neem, wist ik dat ze 1 uur niet had gegeten. Daarna volgde afwijkend gedrag en op dat moment wil ik iets doen. Na 3 uur gedroeg ze zich weer normaal en at ze alles. In dit geval verdween de lusteloosheid en onrust zodra de cisaral ging werken en ik (stressfactor, want opgetild) weg was geweest.

 

Ik maak mij ook heel erg snel zorgen hoor, lees: bij een traanoog ben ik al afscheid aan het nemen😂. En ik heb een talent in bizarre detail opmerken. Ik presteer het om de enige vlo bij de kat te vinden. Wat bleek, de vlo was er net opgesprongen, kwam tot het besef dat de kat behandeld was en sloeg op de vlucht. De dierenarts heeft er hard om moeten lachen. Hieronder een opzet voor 1-8 uur, maar voor alle lezers: ik ben geen deskundige!

 

Het konijn heeft 1-8 uur niet gegeten (RUWE VERSIE)

 

Stappenplan:

1. Weet je wanneer hij voor het laatst gegeten heeft? -->Nee, ga naar stappenplan 8-12 uur

2. Probeer het favoriete eten te voeren en check of hij het opeet (in plaats van zijn maatje) -->Probeer ook lijnzaadbrokjes

3. Hoe gedraagt het konijn zich? Is er in de omgeving iets gebeurd waardoor hij stress kan hebben? Verandert hij continu van houding en dus onrustig? Trilt hij?

Reageert hij anders op zijn maatje? Zondert hij zich af?

          a. Bij apatisch gedrag, bij het signaleren van een noodgeval-->Bel de dierenarts

          b. Bij het vinden van een oorzaak voor stress--> Zorg dat het stopt/vermindert en dat het konijn zich prettig en veilig voelt

4. Probeer iets heeel erg lekkers wat hij echt niet kan weerstaan, bijvoorbeeld olvarit wortelhapje

5. Ben je 2 uur verder en eet hij nog steeds niet?

          a. Bel de dierenarts

          b. Indien (in overleg met dierenarts) in het bezit van cisaral, toedienen. Check na 1 uur, heeft het gewerkt? -->Nee, bel de dierenarts

6. Is dit een terugkerend probleem?--> Laat het konijn verder onderzoeken i.v.m. een onderliggende oorzaak

          

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je nog best mild @EveeIk denk dat er best gesproken mag worden van verklevingen. Deze treden op op het moment dat (stukken van) de darm leeg is/zijn. Ik heb me altijd laten vertellen dat dit geleidelijk gebeurd, maar vanaf 12 uur stilstand al gevaar oplevert, 24 uur is dan dus eigenlijk veel te lang. Je loopt bij een verstopping bij 24 uur dus al kans dat er delen van de darm verkleefd zijn en waar dat bij honden, katten en mensen nog verholpen kan worden door een stuk darm weg te halen, is dat bij konijnen niet mogelijk. Dan is inslapen de enige optie. Sommige dierenarts kiezen er nog wel voor om het konijn open te maken en dan met de hand de darmen op gang proberen te krijgen. Dit is erg riskant en geeft geen garanties.

 

Stel nou dat je een konijn hebt waarbij de darm al is stil gevallen op het moment dat jij ontdekt dat hij/zij niet meer wil eten moet je dus zo snel mogelijk bij een dierenarts aankloppen. Dit is dus de reden waarom ik altijd darmactiviteit check. Ik krijg een hartverzakking als ik het niet (direct) kan voelen.

 

Ik ben ook voor een stappenplan met nog een extra stap, qua uren, want 8 uur is al best kritiek. 4 tot 8 zou er nog bij kunnen. De stappen zijn wel vergelijkbaar met die van 8-12 uur die je nu hebt, naar mijn mening. Ik heb wel eens dat ik bijvoorbeeld mijn konijnen rond 17 uur nog groen heb gegeven en ze om 22 uur niet meer komen, dat is maar 5 uur.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik toch ook weer een paar opmerkingen op 😉

 

Olvarit wortelhapje zou ik absoluut niet aanraden bij een konijn met mogelijk een gasbuik / spijsverteringsproblemen.

 

Het is een stappenplan voor niet eten. 

Als je ziet dat je konijn ziek is moet je zeker naar de dierenarts, maar dan is het probleem niet mijn konijn eet niet, dan is het probleem dat je konijn ziek is eb medische hulp nodig heeft 😉

 

Ciseral hoor je niet zonder recept / dierenartsbezoek in huis te hebben, dat is niet in vrije verkoop.  Ik zou absoluut niet aanraden om zonder kennis en ervaring zelf te dokteren en dat dus ook nooit in een stappenplan noemen. Ik kan een stukje toevoegen over terugkerende problemen maar wil absoluut niet dat dit vervanging is van een dierenarts. 

 

Ik had eerst bij het eerste stukje staan 0-8 uur, dan 8-16 uur. Dat kan ik wel weer terug zetten. Maar ik denk dat je bij veel dierenartsen te horen krijgt dat als je konijn enkel en alleen niet eet en verder levendig en gezond is, je nog wel even af kan wachten. Vandaar dat ik de tijd had opgeschoven. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino verklevingen zeker, maar mij is ook altijd verteld dat door gasvorming bij stilliggende darmen de maag kantelt. Daardoor ontstaan er nog meer problemen, waaronder acute leververvetting. Het gas gaat dan namelijk ook omhoog begreep ik, waardoor het niet meer weg kan uit de maag  Het is dus in meerdere opzichten super kritiek. 

 

Ik grijp zelf altijd door de DA iig te bellen in na 3 uur na een voermoment waarbij er niet gegeten is. Als je pech hebt heeft het konijn in totaal dan al een uurtje of 12 niks meer gegeten en is de toestand al vrij kritiek aan het worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee bij mijn dierenarts is dat niet zo. Een konijn dat levendig is en niet eet is wat mij betreft ook een groot probleem. Als het echt niet kan eten door bv een haakje of abces kan toch ook de darm stilvallen en kan er gas optreden. Dan heb je na een aantal uren alsnog een spoedgeval. Ik snap wat je schrijft hoor en ik ben zelf ook wat makkelijker als het gedrag nog oke is, maar toch vind ik dat een beetje gevaarlijk om op te schrijven. Zeker als mensen niet goed weten dat niet eten zo snel kritiek kan zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

@Evee bij mijn dierenarts is dat niet zo. Een konijn dat levendig is en niet eet is wat mij betreft ook een groot probleem. Als het echt niet kan eten door bv een haakje of abces kan toch ook de darm stilvallen en kan er gas optreden. Dan heb je na een aantal uren alsnog een spoedgeval. Ik snap wat je schrijft hoor en ik ben zelf ook wat makkelijker als het gedrag nog oke is, maar toch vind ik dat een beetje gevaarlijk om op te schrijven. Zeker als mensen niet goed weten dat niet eten zo snel kritiek kan zijn. 

Bij die van mij ook niet, maar ik hoor helaas van veel mensen anders.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook wel lastig, als je sochtends merkt dat ze niet eten, heb je grote kans dat er al 8+ uur niet eten voorbij is op het moment dat je het ontdekt. Maar dan durf ik het vaak nog wel eventjes aan te zien, of ze echt niet eten. Als je dit lijstje opvolgt is het dan echter al direct kritiek. 

 

Als ze smiddags niet eten, bel je sneller omdat je dan weet dat je niet snachts of de volgende ochtend pas hoeft. 

 

Ik kan kijken of ik de factor 'hoe bereikbaar is de dierenarts' er nog ergens in kan verwerken 😉

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

En als je wel een huisapotheek hebt?

Dat geeft je wat extra tijd, maar een onervaren iemand met een thuisapotheek lijkt me nog niet heel handig. Het is wel goed dat je weet wat een medicijn doet en wat de risico's zijn.

 

Stel je besluit een stethoscoop aan te schaffen, dan is het slim om al te gaan luisteren terwijl er niks aan het handje is, want dan weet je hoe een normale konijnenbuik hoort te klinken en heb je vergelijkingsmateriaal voor als het een keertje mis gaat. Hetzelfde geldt voor het voelen, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn, er liggen verschillende organen in buikholte. Je kunt niet zomaar overal drukken en knijpen. Ik heb het ooit van een dierenarts geleerd, lang geleden.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Kolino zei:

Dat geeft je wat extra tijd, maar een onervaren iemand met een thuisapotheek lijkt me nog niet heel handig. Het is wel goed dat je weet wat een medicijn doet

en wat de risico's zijn.

Wij hebben in het verleden al een paar keer ingegrepen. Wij hebben dat boekje van Konijnenbelangen. Mijn dochter kent dat bijna uit haar hoofd. Zij heeft de - vorige - konijnen een paar keer gered. Met de DA geen goede ervaringen. Als ze te ziek waren en we gingen naar de DA hebben ze het eigenlijk geen van allen gered. 

We hebben ook een ehbodoos met dwangvoeding etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

En als je wel een huisapotheek hebt?

Dan kun je vaak wat meer onderzoeken, wat meer comfort bieden aan je konijn en -in overleg met dierenarts- thuis evt wel al wat inzetten van medicijnen in afwachting tot het moment van je afspraak. 

 

Het risico hieraan is wel dat als je de situatie verkeerd inschat je je konijnen verder in de ellende kan helpen. Door te dwangvoeren bij verstopping bijvoorbeeld of te lang te wachten tot je naar de dierenarts gaat, veroorzaak je zelf juist meer problemen zodat de dierenarts dan alle noodgrepen moet doen om je konijn nog te redden. 

Eigenlijk is zelf dokteren alleen voor konijnen die herhaaldelijk exact dezelfde problemen hebben aan de orde. Bij veel dierenartsen krijg je dan uitleg wat je zelf alvast kan doen en wanneer je wel moet langskomen.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

Daar heb ik toch ook weer een paar opmerkingen op 😉

 

Olvarit wortelhapje zou ik absoluut niet aanraden bij een konijn met mogelijk een gasbuik / spijsverteringsproblemen.

 

Het is een stappenplan voor niet eten. 

Als je ziet dat je konijn ziek is moet je zeker naar de dierenarts, maar dan is het probleem niet mijn konijn eet niet, dan is het probleem dat je konijn ziek is eb medische hulp nodig heeft 😉

 

Ciseral hoor je niet zonder recept / dierenartsbezoek in huis te hebben, dat is niet in vrije verkoop.  Ik zou absoluut niet aanraden om zonder kennis en ervaring zelf te dokteren en dat dus ook nooit in een stappenplan noemen. Ik kan een stukje toevoegen over terugkerende problemen maar wil absoluut niet dat dit vervanging is van een dierenarts. 

 

Ik had eerst bij het eerste stukje staan 0-8 uur, dan 8-16 uur. Dat kan ik wel weer terug zetten. Maar ik denk dat je bij veel dierenartsen te horen krijgt dat als je konijn enkel en alleen niet eet en verder levendig en gezond is, je nog wel even af kan wachten. Vandaar dat ik de tijd had opgeschoven. 

Bedankt! Ik snap wat je bedoelt, daar heb je zeker gelijk in. 
 

13 uren geleden, Evee zei:

Olvarit wortelhapje zou ik absoluut niet aanraden bij een konijn met mogelijk een gasbuik / spijsverteringsproblemen

Daar schrik ik toch wel van, want dit is het advies van mijn dierenarts. Ik vond het al apart vanwege de grote hoeveelheid suikers die erin zitten. Ik had net het gevoel dat ik goed zat bij deze kliniek qua konijnenkennis, maar dan is zulk advies wel bijzonder…

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dokter wel altijd eerst zelf. Ik heb het zo vaak aan de hand gehad, altijd in de rui. En regelmatig honderden euros kwijt geweest aan spoedtarief bij een dierenarts vervolgens precies deed wat ik zelf ook zou doen. Ik heb een goede medicijnkit in huis en begin dus ook altijd zelf. Ik ga pas naar de dierenarts als ik ze er zelf niet bovenop krijg binnen 12 uur, of als ze koud worden. Overdag is de opname ook niet duur, nemen ze de zorg over, zit konijntje lekker in de couveuse en kan een infuus krijgen indien nodig. Ik neem dan mijn eigen medicatie mee, dus dat hoef ik dan ook niet te betalen. Maar van de vele keren dat ik hier mee te maken heb gehad heb ik na de eerste paar keer maar 2 keer een konijn naar de dierenarts hoeven brengen. Niet dat geld hierin doorslaggevend is, maar in de avond naar de spoeddienst levert alleen maar stress op en een hoge rekening, dus houd ik ze liever lekker thuis in behandeling en dan de volgende dag tegen een redelijk tarief naar een goede dierenarts. Indien nodig. Dit gebeurt wel altijd savonds om een of andere reden, heel irritant. Ik voer 3 keer per dag, er zit nooit meer dan 8 uur tussen 2 voermomenten, dus ik kan er altijd vanuit gaan dat ik op tijd ben. Al maakt het een groot verschil of een konijn er net een half uurtje mee zit of al een paar uur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij nu aangeeft qua termijnen was dus ook wat ik er eerst in had staan 😉 Maar daar kwam dus de feedback op dat dat te mild en afwachtend was. 😄  Ik denk heel eerlijk, dat als we het stappenplan maken voor de konijnenleek, dat dat ook niet het juiste advies is. Het is hetgeen de ervaren konijnenhouder met goede thuisapotheek doet, die al eerder met dit soort situaties bij de dierenarts is geweest.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .