Ga naar inhoud

Sterilisatie voorbereiden


bunnyempress

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Binnenkort moet Scarlett gesteriliseerd worden voor haar gezondheid. De dierenarts heb ik al en is konijnkundig, omdat zij ook werkt bij het konijnkundige dierenasiel. Ik heb me al ingelezen in wat er nodig is, maar had nog een paar vraagjes en natuurlijk hoop ik ook dat jullie evt. nog tips hebben.

 

De dierenarts en het asiel hebben mij sterilisatie in de Lente (asiel) of iets eerder aangeraden (Feb/Maart door de dierenarts), zodat ze nog zo min mogelijk hormonen heeft. We weten niet hoe oud ze is, maar is wel denken we dan over die 1,5 jaar heen, wat meer risico's met zich meebrengt. Ik denk dat ze daarom niet tot half mei willen wachten, ook al is ze een buitenkonijn.

 

Ik zit na te denken waar ik het beste de ziekenboeg kan inrichten. In de woonkamer kan, daar hebben we alleen vloerverwarming en dat kan ik natuurlijk uitzetten. Verder kan het in een kleine kamer op de 1e verdieping (waar wij ook slapen) of in de logeerkamer op zolder (kouder, maar daar staat een groot bed wat ik dan zou moeten verplaatsen). Mijn voorkeur gaat uit naar de 1e verdieping, omdat ik er dan binnen 2 minuten bij kan zijn. Evt. zou in de badkamers ook kunnen, maar ik denk niet dat ze gelukkig wordt van de ruimte daarvan.

 

Ik heb geen snugglesafe, want ik heb geen magnetron. Dus dat wordt dan een metalen kruik, tenzij iemand weet of je een snugglesafe ook op andere manieren kan verwarmen? Ik ken mijzelf, dus ik zet wel de wekker om midden in de nacht te controleren of alles ok is, als ik al niet uit mijzelf wakker ben. Maar als je een snugglesafe ook au bain marie kan verwarmen bijv. koop ik er ook zo eentje.

 

Ik zal moeten kijken of haar maatje er bij kan blijven of dat ik ze beter uit elkaar kan zetten. Ik vind het moeilijk, zeker als ik al die koppelingsproblemen lees. Ze zijn al een keertje samen bij de dierenarts geweest. Toen was Lodewijk bang (terwijl er met hem niets was) en Scarlett niet bereid om de transportbox uit te komen (ze had zich verslikt in haar brokjes met kwijlen en wegrennen, maar was gelukkig alweer hooi aan het eten op de weg naar de spoedarts). Toen de bovenkant open ging was ze wel bereid om te te komen kijken en daarna heel lief, zoals ze altijd is. Spoeddienst dierenarts zei dat ze buitengewoon tam was. Daarna kwam Lodewijk ook maar even kijken, dat was wel grappig. Ze zijn nu zo'n 3 maanden gekoppeld.

 

Het liefst zou ik het heeeeel lang uitstellen, want ik vind het best wel eng en Scarlett is zo'n schatje, maar ik weet dat het moet voor haar gezondheid en dat gaat voor.

 

Hebben jullie tips en gerustellende verhalen voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo tussen 6 maanden en 1,5 jaar is de meest handige leeftijd voor castratie, dus daar zou je prima in zitten met wat je van plan bent. Ze moet eventjes binnen na de operatie, maar als het goed verloopt kan ze na één / een paar dagen weer naar buiten.  Op zich maken de hormonen niet uit voor de sterilisatie of ze die nou veel of weinig heeft (eigenlijk castratie, want ze halen als het goed is de baarmoeder en eierstokken weg, bij sterilisatie zouden ze het alleen doorknippen en verandert er niets aan de hormoonhuishouding).

 

Snugglesafes zijn alleen in de magnetron te verwarmen. De metalen baby kruiken (met kruikzak) kun je wel met heet water vullen. Als je geen magnetron hebt, zou ik voor de metalen kruik gaan.

 

Je kan je koppeltje ook split cage houden na de operatie, toch contact, maar eventjes wel de rust om te herstellen. Alleen als je merkt dat ze door tralies of gaas heen nog fel zijn, zou ik ze wel uit elkaar houden. Het beste advies is gewoon weg kijken wat werkt. Zijn ze lief, lekker samen laten. Zijn ze dat niet dan split cage, en als dat ook niet gaat, dan uit elkaar. Het is niet te voorspellen. 3 maanden samen is wel kort, maar als ze een goede klik hebben en je ram is zorgzaam en lief, kan het ook goed gaan. Weet je wie van de twee de baas is?

 

 

Hier staan ook nog tips in:

Zorg voor en na een operatie
https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een elektrische babykruik, een beetje hetzelfde idee als een snugglesafe, alleen doe je deze een paar minuten in het stopcontact om op te warmen. 

 

Ik heb twee dames laten steriliseren toen ze al een jaar of 4 waren, en ik vond het niet heel spannend. Haal allemaal lekkere dingen in huis om haar aan het eten te krijgen, en geen stress als ze nog geen biks wil, hier kwam dat als laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Evee zei:

Zo tussen 6 maanden en 1,5 jaar is de meest handige leeftijd voor castratie, dus daar zou je prima in zitten met wat je van plan bent. Ze moet eventjes binnen na de operatie, maar als het goed verloopt kan ze na één / een paar dagen weer naar buiten.  Op zich maken de hormonen niet uit voor de sterilisatie of ze die nou veel of weinig heeft (eigenlijk castratie, want ze halen als het goed is de baarmoeder en eierstokken weg, bij sterilisatie zouden ze het alleen doorknippen en verandert er niets aan de hormoonhuishouding).

 

Scarlett is waarschijnlijk nu al meer richting de 2 jaar. Ze is gedumpt, dus we weten geen exacte leeftijd. Dierenarts gaf aan dat ze dus anders lente-hormonen krijgt.

Ik dacht altijd dat castratie voor mannen was en sterilistatie voor vrouwtjes - weer wat nieuws geleerd 🙂

 

13 minuten geleden, Evee zei:

Snugglesafes zijn alleen in de magnetron te verwarmen. De metalen baby kruiken (met kruikzak) kun je wel met heet water vullen. Als je geen magnetron hebt, zou ik voor de metalen kruik gaan.

 

Je kan je koppeltje ook split cage houden na de operatie, toch contact, maar eventjes wel de rust om te herstellen. Alleen als je merkt dat ze door tralies of gaas heen nog fel zijn, zou ik ze wel uit elkaar houden. Het beste advies is gewoon weg kijken wat werkt. Zijn ze lief, lekker samen laten. Zijn ze dat niet dan split cage, en als dat ook niet gaat, dan uit elkaar. Het is niet te voorspellen. 3 maanden samen is wel kort, maar als ze een goede klik hebben en je ram is zorgzaam en lief, kan het ook goed gaan. Weet je wie van de twee de baas is?

 


Die mooie artikelen had ik al gelezen. Split cage zou in mijn geval hekjes in de ruimte zetten worden, maar ze gaan al van meer ruimte naar minder in het kleinste kamertje, dus vraag ik me af of dat werkt. Het is dan 3m2 als ik de ruimte splits, dat vind ik echt erbarmelijk voor konijnen. Ik ben ook bang dat ze mogelijk over hekjes heen springen om bij elkaar te zijn en dat is natuurlijk niet goed.

 

Scarlett mijn voedster super super super de baas. Ze blijft aandacht eisen en in het begin waste onze ram haar super vaak. Hij is ook schrikkerig, dus hij trekt zich aan haar op en voelt zich veilig bij haar (tegen haar aan zitten). Hij mist haar ook echt wel, want hij is een beetje kouwelijk, maar gaat dan toch buiten slapen met haar. Nu ze een tijdje samen zitten, zie ik dat Scarlett Lodewijk meer wast. Ze pikken beiden eten van elkaar, maar ze grommen niet of doen niet vervelend met elkaar. Af en toe eten ze apart hooi, zij liever buiten, hij liever binnen.

 

10 minuten geleden, Marjoleink zei:

Ik heb een elektrische babykruik, een beetje hetzelfde idee als een snugglesafe, alleen doe je deze een paar minuten in het stopcontact om op te warmen. 

 

Ik heb twee dames laten steriliseren toen ze al een jaar of 4 waren, en ik vond het niet heel spannend. Haal allemaal lekkere dingen in huis om haar aan het eten te krijgen, en geen stress als ze nog geen biks wil, hier kwam dat als laatste.

 

Goed om te horen! Scarlett houdt enorm van eten, dus dat komt wel goed. Als ze vindt dat ik te langzaam ben met haar snoepjes pakken dan probeert ze gewoon het plastic kapot te bijten. Wat haar helaas met het bloemetjeshooi lukte, waardoor we beiden onder het hooi zaten. Ik ga ff kijken naar die baby kruik.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt ook heel erg mee 🙂 Ik heb al heel wat dames laten castreren en dat is altijd goed gekomen. Het is eventjes spannend de eerste dag en de dag er na, ze willen meestal niet gelijk veel eten. Dus inderdaad lekker verwennen met allerlei lekkernijen om ze aan het eten te krijgen. Maar met een dag of 2-3 zijn ze weer een eind opgeknapt. De laatste dame die ik heb laten castreren begon toen ook direct haar ziekenboeg te slopen, dus dan weet je dat het goed gaat 😄 

 

 

@Marjoleink is die dan wel veilig in gebruik / knaag-proof? Ik ga het eens googlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Evee zei:

Het valt ook heel erg mee 🙂 Ik heb al heel wat dames laten castreren en dat is altijd goed gekomen. Het is eventjes spannend de eerste dag en de dag er na, ze willen meestal niet gelijk veel eten. Dus inderdaad lekker verwennen met allerlei lekkernijen om ze aan het eten te krijgen. Maar met een dag of 2-3 zijn ze weer een eind opgeknapt. De laatste dame die ik heb laten castreren begon toen ook direct haar ziekenboeg te slopen, dus dan weet je dat het goed gaat 😄 

 

 

@Marjoleink is die dan wel veilig in gebruik / knaag-proof? Ik ga het eens googlen.

 

Super om te horen. Lodewijk is de sloper hier - Scarlett houdt van rustig zitten, knuffelen en al het eten. Ze houdt wel van ontdekken en is veel dapperder, dus als ik te sloom ben en ze het huis binnen loopt dan zit ze zo meters verder. Lodewijk blijft nog redelijk in de buurt van de deur zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Ik dacht altijd dat castratie voor mannen was en sterilistatie voor vrouwtjes - weer wat nieuws geleerd 🙂

 

Dat denken veel mensen, maar het zijn twee verschillende ingrepen 🙂

Steriliseren = doorknippen / dichtbranden / afbinden van eileiders of zaadleiders, dat kan dus bij zowel mannetjes als vrouwtjes. Mensen-mannen kiezen vaak voor sterilisatie als ze geen kinderen (meer)willen. Dat is minder ingrijpend op je hormoonhuishouding en kan zelfs ongedaan gemaakt worden.

 

Castratie = verwijderen van testikels of eierstokken (en bij voorkeur ook baarmoeder!), Dat wordt bij mensen eigenlijk nooit gedaan, of je moet echt enorme gezondheidsproblemen hebben daar, maar bij dieren is dit eigenlijk altijd de standaard. Omdat je met het verwijderen van deze organen ook de hormonen mindert. Let bij konijnen op dat de baarmoeder bij voorkeur ook echt verwijderd moet worden (maar je schreef dat je dierenarts konijnkundig is, dus die weet dat vast wel). Bij honden en katten laten ze die vaak zitten.

 

Als je bij een dierenarts vraagt om sterilisatie van een (vrouwelijk)dier, krijg je overigens meestal gewoon de castratie hoor 😄  Ze weten dat veel mensen het verschil niet goed weten. Hoewel tegenwoordig bij veel dierenartsen het "neutraliseren" heet, viel mij op.

 

7 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Scarlett is waarschijnlijk nu al meer richting de 2 jaar. Ze is gedumpt, dus we weten geen exacte leeftijd. Dierenarts gaf aan dat ze dus anders lente-hormonen krijgt.

 

 

 

1.5 of 2 maakt net zo heel veel uit hoor, qua leeftijd. Ze zal misschien al ietsje meer buikvet hebben, maar een prima leeftijd voor castratie!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het asiel aangeraden heeft om haar voor de lente te laten castreren, omdat voedsters door de hormonen dan soms erg vervelend kunnen worden naar hun partner, zeker als ze schijnzwanger zijn. Als je het toch al van plan bent, dan beter wat eerder zodat je dat kunt voorkomen. Maar voor de operatie maakt het weinig verschil. 

De eerste dag/dagen is het even wat extra zorgen, kijken wat ze precies eet en weer uitpoept. Mijn voedster begon gelijk dezelfde dag weer te eten, het kan ook erg meevallen, maar meestal moet je ze de eerste dag echt regelmatig paaien met nieuwe lekkere dingen. 

 

Ik heb zelf altijd de voorkeur voor de badkamer. Daar kunnen ze zoveel rotzooi maken als ze zelf willen, achteraf met de bezem en de dweil erdoor en het is weer schoon.

 

Verder over samen laten of niet heeft @Eveehet al erg goed verwoord vind ik. Samen laten heeft de voorkeur, maar kijk even hoe ze het doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het bij jou ook helemaal goed is gegaan @happy211

 

Badkamer kan dus ook, maar in die badkamer staat een bad, mijn man is bang dat ze daar in gaan springen, maar dat lijkt mij van niet. Al zou ik dus wel de toiletpot open houden, zodat ze dat niet als stoel gaan gebruiken. In de andere badkamer zouden ze dan de douchebak in kunnnen lopen, maar dat is niet zo'n probleem. Bij beide kan mijn man een traphekje ofzo bevestigen, zodat de deur open kan blijven en we ze in de gaten kunnen houden. Beide badkamers zijn vrij klein, de ene 7m2 (en daar gaat dus 2m2 af vanwege het bad) en die op zolder is 5m2 denk ik.

 

In het kleine kamertje ligt laminaat, maar we zouden daar natuurlijk handdoeken neerleggen. Ze zijn zindelijk, dus ik verwacht niet heel veel rotzooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Het liefst zou ik het heeeeel lang uitstellen, want ik vind het best wel eng en Scarlett is zo'n schatje, maar ik weet dat het moet voor haar gezondheid en dat gaat voor.

 

Hebben jullie tips en gerustellende verhalen voor mij?

 

Dat had ik ook bij mijn voedster Bambi; ik wist dat het beter was voor haar gezondheid om haar te laten castreren, maar toch keek ik er zo erg tegen op. Ik had het liever ook uitgesteld. Uiteindelijk heb ik ze allebei weggebracht: ik had ook mijn ram Fendi meegenomen om ze beiden rustig te houden, aangezien ze nog nooit apart van elkaar waren geweest tot dat punt. Letterlijk vanaf dat ze zijn geboren zitten ze bij elkaar. Kon het dus niet over mijn hart verkrijgen om ze niet zo lang mogelijk bij elkaar te laten. Het mocht gelukkig van de dierenarts. Ik weet niet meer hoe lang het duurde (het is alweer een tijd terug, 2 jaar ongeveer), maar toen kreeg ik eindelijk het bericht dat ze klaar was, alles was goed gegaan, en ze was aan het bijkomen. Heb de twee konijnen toen weer opgehaald, en in hun ren gezet. Ik weet nog wel dat Bambi meteen naar het schuilhok liep en daar in een hoekje kroop. Ze kwam er de hele dag niet meer uit, en at ook niks. Heb haar toen pijnstilling gegeven en 2 dagen lang gedwangvoerd, tot ze weer kleine beetjes zelf begon te eten. Verse koriander was het eerste wat ze weer zelf at (goeie tip misschien alvast). Ze vond mij trouwens even niet meer zo leuk, vooral omdat ik haar moest dwangvoeren. Maar na een week of 2 waarin ze af en toe wat lekkers van me kreeg, had ze me alweer vergeven.

Achteraf ben ik wel blij dat ik het gedaan heb. Hopelijk is dat een beetje een geruststellend verhaal, hahah. Komt vast helemaal goed, zeker met alle tips die je hier hebt gekregen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een houten vloer, en ik had van die matrasleggers voor baby's neergelegd, met een oud dekbedovertrek er overheen. 

 

5 uren geleden, Evee zei:

@Marjoleink is die dan wel veilig in gebruik / knaag-proof? Ik ga het eens googlen.

Ik denk het wel, maar ik heb er zelf niet aan geknaagd, dus ik weet het niet helemaal zeker. Belly babywarmer heet het.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Haha ik zou juist de toiletpot dicht doen, zodat als ze er op springen, ze niet in de pot zitten 😂

 

Ik zou na castratie en als je wisselt van terrein juist wel rotzooi en onzindelijkheid verwachten 😉   

 

 

Oh, ja, nieuw terrein, niet aan gedacht. Als ze op haar achterpoten staat is ze meer dan 50cm, dus dan kijkt ze de toiletpot in, ik ben dus bang dat ze zou springen als het dicht is, vanwege de verleiding van hogerop (aangezien ze nu ook graag op krukjes springen). Als hij open is, zal ze zien dat het niet handig is.

 

@Bambi&Fendi dank je wel voor je geruststellende verhaal. Heel fijn dat alles zo goed is verlopen. Ja, wij willen ook dat beide konijnen bij elkaar blijven, want Lodewijk is een schijterd en die zou denk ik meer stress hebben in zijn eentje. Ik weet dat dat mag van onze dierenarts, dat had ik al gevraagd. Scarlett is gek van komkommer, net als ik, maar ik geef ze ook verse munt, rozemarijn en peterselie. Koriander eet ik zelf juist niet vers - ik vind het naar zeep smaken helaas. Dwangvoer heb ik al in huis in geval van nood gelijk voor de konijnen EHBO-kist gekocht.

 

4 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik heb een houten vloer, en ik had van die matrasleggers voor baby's neergelegd, met een oud dekbedovertrek er overheen. 

 

Ik denk het wel, maar ik heb er zelf niet aan geknaagd, dus ik weet het niet helemaal zeker. Belly babywarmer heet het.

 

Oh, ik kan ook naar matrasleggers kijken inderdaad. Dank voor de tip.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-1-2023 om 12:03, bunnyempress zei:

Het is dan 3m2 als ik de ruimte splits, dat vind ik echt erbarmelijk voor konijnen.

Dat is een mooie ruimte voor die paar daagjes hoor, helemaal niet erbarmelijk. Er wordt minimaal 4 m2 geadviseerd voor een koppel konijnen, dan is 3 m2 voor één konijn dus helemaal prima. Zelfs al had je 3 m2 voor je koppeltje samen, is dat gewoon helemaal prima als ziekenboeg. Ze zitten er toch maar max 3 daagjes! Ik zou zelf niet moeilijk doen en gewoon je ziekenboeg op deze kamer doen ipv badkamer of zolder.

 

Succes met de voorbereidingen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Miekmoek zei:

Dat is een mooie ruimte voor die paar daagjes hoor, helemaal niet erbarmelijk. Er wordt minimaal 4 m2 geadviseerd voor een koppel konijnen, dan is 3 m2 voor één konijn dus helemaal prima. Zelfs al had je 3 m2 voor je koppeltje samen, is dat gewoon helemaal prima als ziekenboeg. Ze zitten er toch maar max 3 daagjes! Ik zou zelf niet moeilijk doen en gewoon je ziekenboeg op deze kamer doen ipv badkamer of zolder.

 

Succes met de voorbereidingen! 

 

4m2 is voor een koppeltje normaal formaat konijnen prima, ben ik met je eens. Maar Scarlett is een forse kruising en Lodewijk zit nog in de groei denken we. Als Scarlett ligt past ze niet in een bananendoos (kwamen we achter toen we er eentje hadden neergezet tijdens Oud & Nieuw), dus ze is ruim langer dan 50cm, als ik dus 1 bij 3 heb voor haar, vind ik dat echt een beetje sneu. Mogelijk ben ik weer eens te voorzichtig. Ons asiel wilde minimaal 8m2 voor hen samen en liever meer (wat ze ook hebben en straks in de lente nog meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bunnyempress zei:

 

4m2 is voor een koppeltje normaal formaat konijnen prima, ben ik met je eens. Maar Scarlett is een forse kruising en Lodewijk zit nog in de groei denken we. Als Scarlett ligt past ze niet in een bananendoos (kwamen we achter toen we er eentje hadden neergezet tijdens Oud & Nieuw), dus ze is ruim langer dan 50cm, als ik dus 1 bij 3 heb voor haar, vind ik dat echt een beetje sneu. Mogelijk ben ik weer eens te voorzichtig. Ons asiel wilde minimaal 8m2 voor hen samen en liever meer (wat ze ook hebben en straks in de lente nog meer).

Maar dan alsnog is het maar voor 1 tot 3 dagen hé? Ik zou het zelf denk ik alsnog gewoon doen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-1-2023 om 20:21, Miekmoek zei:

Maar dan alsnog is het maar voor 1 tot 3 dagen hé? Ik zou het zelf denk ik alsnog gewoon doen.

 

Dat is waar. Ik weet niet of ze gaan slopen of juist aggressief gaan worden met zo "weinig" ruimte. De dierenarts gaf inderdaad ook al aan, 2-3 dagen binnen, want ze zien vaak dat konijnen anders de boel gaan slopen.

 

De kogel is nu door de kerk - Scarlett wordt op 2 februari gecasteerd. De dierenarts assistente gaf aan dat zij al teveel kolder in de kop zien bij konijnen en aanraden om voor 14 februari dit door te zetten. Ok, dan moet het maar nu. Mijn man heeft vrij genomen op de dag zelf en wat dagen daarna en we gaan nu dit weekend de ruimte voor ze klaar maken. Het kon ook al morgen - maar dat gingen wij niet goed redden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment dat ze gaan slopen en agressief worden, zijn ze goed genoeg hersteld om weer buiten te zitten hoor 😄 

 

In principe hoeft ze alleen de eerste nacht binnen, omdat ze dan haar lichaamstemperatuur niet goed kan regelen na de narcose en door de ingreep. Als het meezit eet ze de volgende dag weer en heeft ze genoeg kracht om zichzelf weer warm te houden. Zoals miekmoek zegt, meestal is het 1-3 dagen nodig.

 

Ik besteed eerlijk gezegd niet zoveel aandacht aan de ziekenboeg qua formaat. Een flinke traliekooi, een hondenbench, een panelenren, net wat ik handig voor de pak heb staan op dat moment. Op het moment dat je merkt dat de ruimte te klein is, kunnen ze ook echt weer naar buiten 😄 Nou laat ik meestal de partner er niet bij, beetje afhankelijk van de situatie. Maar meestal gaat het om pas gekoppelde stelletjes die nog niet mega stabiel zijn samen, en dan vind ik het fijner om de dame even zelf te laten herstellen in alle rust. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Evee zei:

Op het moment dat ze gaan slopen en agressief worden, zijn ze goed genoeg hersteld om weer buiten te zitten hoor 😄 

 

Ja, dat zei de assistente ook.

 

36 minuten geleden, Evee zei:

In principe hoeft ze alleen de eerste nacht binnen, omdat ze dan haar lichaamstemperatuur niet goed kan regelen na de narcose en door de ingreep. Als het meezit eet ze de volgende dag weer en heeft ze genoeg kracht om zichzelf weer warm te houden. Zoals miekmoek zegt, meestal is het 1-3 dagen nodig.

 

Ze verwachtten dat Scarlett weinig last gaat krijgen ivm het feit dat ze een super super dikke wintervacht heeft, maar ze vonden het fijn dat ik ook al over de kruik had nagedacht enzo.

 

36 minuten geleden, Evee zei:

Ik besteed eerlijk gezegd niet zoveel aandacht aan de ziekenboeg qua formaat. Een flinke traliekooi, een hondenbench, een panelenren, net wat ik handig voor de pak heb staan op dat moment. Op het moment dat je merkt dat de ruimte te klein is, kunnen ze ook echt weer naar buiten 😄 Nou laat ik meestal de partner er niet bij, beetje afhankelijk van de situatie. Maar meestal gaat het om pas gekoppelde stelletjes die nog niet mega stabiel zijn samen, en dan vind ik het fijner om de dame even zelf te laten herstellen in alle rust. 

 

Lodewijk is echt wel heel gehecht aan Scarlett en hij is wel nogal kouwelijk. Hij was oorspronkelijk een binnenkonijn en hij zit veel vaker binnen in het hok en dan het liefst in de bak. Scarlett zit weinig binnen in het hok (met moeite, als het hard genoeg regent) en dan dus wel buiten die bak, op de stenen. Lodewijk slaapt toch buiten met haar, want hij wil niet in zijn eentje zijn. We gaan even kijken of ze het samen goed doen, anders halen we ze alsnog uit elkaar of doen we split cage. Ze zijn nu sinds oktober gekoppeld en echt droppies samen.

 

aangepast door bunnyempress
spelfouten (opnieuw!)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verlossende telefoontje is gekomen van de dierenassistente. Scarlett maakt het goed en is alweer een beetje wakker. Dwangvoer zit er al in. Nu zit ze in observatie samen met Lodewijk en ze mogen haar vanmiddag ophalen. Dan krijgen we les in pijnstilling geven en evt. dwangvoer mocht ze nog zo niet lekker eten. Plus nakijken van de wond en dat in de gaten houden.

 

We mochten bij de gezondheidscheck zijn en de dierenarts (die opgegroeid is met konijnen) was helemaal weg van haar. Ze zei dat de darmen mooi glad en soepel voelden, dat ze een betere inschatting van leeftijd kon geven als ze de baarmoeder had verwijderd en dat ze echt super super lief is. We hadden gekozen voor bloedonderzoek voor de castratie (wat nog niet standaard is bij onze dierenarts), omdat ze een beetje snot heeft gehad 2 weken geleden en gewoon voor extra veiligheid. Daar is kennelijk niets uitgekomen, anders was de castratie natuurlijk niet doorgegaan.

 

Lodewijk zat achter in de transportbox en weigerde eruit te komen. Deze keer niet platgedrukt, dus dat is al beter. Die is kennelijk wel ontdooit met al het speelgoed, wilgentakken, groenvoer en snacks dat mee is gegaan, want bij het telefoontje werd gezegd dat hij helemaal happy was.

 

De ziekenboeg is hier klaar. We hebben gekozen voor dekbedovertrekken met daarin puppy-pads mocht er toch een plasje op de vloer komen. Scarlett sloopt namelijk handdoeken en blijft er in graven, dus dat leek ons niet handig als ze moet herstellen. Er zit een trap hekje met daarop een hoger hek vastgezet, zodat Lodewijk niet kan springen en wij ze makkelijk kunnen zien.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze liggen heerlijk binnen. Dierenarts lyrisch over ons lieve meisje en leuke ventje.

Lodewijk had veel om eten en aandacht gezeurd, het hele hok ondergekeuteld, maar ook heel lief geflopt gelegen. Duidelijk minder bang en lekker blij geweest.

Ze hebben bij elkaar gezeten, want dat was duidelijk dat het kon. Scarlett heeft 2x dwangvoer gehad maar ook weer gewoon hooi geknaagd. Ze is duidelijk een beetje uit haar hum, maar haar lieve zachte zelfje dus genoot van alle knuffels. Morgen de eerste pijnstilling, maar ze blijft dus enorm goed op temperatuur. Kruik had ik voor niets meegenomen en hoeft niet. Raam staat open in de kamer - dan is er straks minder temperatuur verschil als ze weer naar buiten kunnen. Scarlett inderdaad waarschijnlijk 1,5-2 jaar oud. De gekozen geboortedatum van augustus 2021 lijkt prima. Baarmoeder en eierstokken duidelijk actief, maar geen echt veel buikvet ofzo. Goed dat we deze datum hebben doorgezet, al kwam het voor geen meter uit voor ons privé-leven.

 

In de ziekenboeg heeft Lodewijk natuurlijk gelijk het zachte kussen ondergepist, al ging het eerste plasje wel in de bak. Ik zei al tegen mijn man, waarom heb je dat ding met rits niet gekocht zodat ik er een puppy-pad in kon leggen en ik had geen tijd om een baby-overtrek of iets anders waterdichts te kopen. Was wel een hondenkussen, dus die zit in de wasmachine nu.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat echt enorm goed. Zindelijkheid van beide is goed gebleven, dus nergens plas! Super blij mee.

Keutels wel her en der, maar die gooiden we terug in de bak en dan is het prima. Dat kussen was nieuw en had mijn man gekocht omdat hij dacht dat ze misschien op iets zachters wilde liggen. Maar Lodewijk stond er dus binnen 5 minuten op te plassen.

 

Over de koppeling hoeven we dus echt 0,0 zorgen te maken als Scarlett ooit nog weer eens ziek is. Lodewijk onze held op sokken, ligt heel dicht bij haar en vond het allemaal maar wel wat raar zo'n nieuwe kamer. Zij lag lekker in een hoekje langs de muur, hij zich daar tussen worstelen, flopte toen, zodat zij hem kon beschermen. Zij geirriteerd haar kopje schudden. Ze liggen nu af en toe naast elkaar en af en toe van elkaar af, maar Lodewijk zoekt haar wel telkens op. Hij kan echt niet zonder haar.

 

Vanochtend had Mw. geen zin in een spuitje medicatie. Ik speciaal ultra vroeg mijn wekker gezet. Scarlett. vond het spuitje niets, beet erin en vond het onzin. Ik twijfelde teveel met haar vasthouden, dus dan sprong ze weg. Ik vond op de grond, met achterlijf tegen mijn arm aan drukken en dan haar iets omhoog doen, zodat ik bij de bek kon ook niet echt goed werken. Op de tafel is dat echt wel makkelijker. Maar aangezien ze goed eet, gewoon op de andijvie gedrupt en toen heeft ze hem zo binnen gehad. Je kan wel merken dat ze dan weer actiever is, omdat ze minder pijn heeft.

 

Daarnet lag ze geflopt met haar buik omhoog, dus ik kon mooi zien dat de wond er prima uit zag. Ze heeft ook al brokjes gegeten, dat wilde gisteren niet echt. Wel science selective, hooi, snacks en groenvoer, maar normale biks niet. Vanochtend dus gelukkig wel, al niet zo van harte. Ik heb haar nog niet veel zien drinken, maar wel zien plassen, dus dat moet ook wel goed zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .