Ga naar inhoud

Hayfeeder


SpookyPumpkin

Aanbevolen berichten

Wij hebben een hayfeeder die tevens toilet is. Zodra wij deze hayfeeder vullen met hooi, trekken onze konijntjes al het hooi tussen de tralies door, waardoor het in hun wc komt te liggen. Omdat die wc natuurlijk regelmatig geleegd wordt, zorgt dit ervoor dat er meerdere pakken hooi per week doorheen gaan. Als ze nu al dat hooi zouden eten dan zou ik het niet echt een probleem vinden, maar ze eten dus relatief weinig hooi, maar het wordt gebruikt als toilet vulling. 

 

Doen jullie konijnen dit ook? En hebben jullie er iets op kunnen bedenken om dit tegen te gaan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf mijn konijnen altijd een toilet vol hooi. Vooraan wat beter/duurder hooi om te eten, achteraan het goedkoopste hooi (hier al snel poephooi genoemd 😄). Ze hielden zich overigens maar al te vaak niet aan dit onderscheid. Ik gaf ze toch elke dag een schone wc met vers hooi. Zo duur is het niet (tenzij je 25 konijnen hebt) en ze zijn altijd heel blij met een schone wc en vers hooi.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer de volgende dag het nog goede hooi ertussenuit te halen en stop dat in de catcube of het schuolhok. Ik heb een hooiruif-toiletbak combinatie en een hooibal die aan het gaas hangt. Onder die bal staat een kleine toiletbak maar die wordt steevast verplaatst om het hooi te kunnen eten wat op de grond is gevallen.  

 

Ik ken het probleem ook, ze graven het uit de hooiruif en draaien zich vervolgens om en doen hun behoefte

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde als Suus1978. Ze trekken het hooi uit de ruif en in de toiletbak. Ik verschoonde dit ook elke dag maar inmiddels hebben we nog een aparte toiletbak in de ren staan. En poepen ze daarin in plaats van in de toiletbak onder de ruif. Die hoef ik sindsdien niet meer dagelijks te verschonen. Je zou dus een extra toiletbak kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Bunny566 zei:

Zelfde als Suus1978. Ze trekken het hooi uit de ruif en in de toiletbak. Ik verschoonde dit ook elke dag maar inmiddels hebben we nog een aparte toiletbak in de ren staan. En poepen ze daarin in plaats van in de toiletbak onder de ruif. Die hoef ik sindsdien niet meer dagelijks te verschonen. Je zou dus een extra toiletbak kunnen proberen.

Onze ram ligt trouwens heel graag in de toiletbak met een laagje hooi onder zich dus het wordt niet verspild 😉 Ik leg de volgende dag gewoon weer een verse pluk hooi voor in de bak waar weer heerlijk van gesmuld wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Evee zei:

Weet je dat een " hayfeeder "  gewoon hooiruif heet in het Nederlands 🙂 

Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk gewoon niet over heb nagedacht wat het Nederlandse woord was. Op Pinterest vind je toch de meeste ideeën als je zoekt op een Engelse term, en die is een beetje blijven hangen 😉

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Bunny566 zei:

Zelfde als Suus1978. Ze trekken het hooi uit de ruif en in de toiletbak. Ik verschoonde dit ook elke dag maar inmiddels hebben we nog een aparte toiletbak in de ren staan. En poepen ze daarin in plaats van in de toiletbak onder de ruif. Die hoef ik sindsdien niet meer dagelijks te verschonen. Je zou dus een extra toiletbak kunnen proberen.

 

Dat zouden we inderdaad kunnen proberen. Dankjewel voor de tip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen ze bij mij ook. Ik heb paardenhooi in balen, kost weinig dus dat maakt niet uit. Ze eten dat hier ook het beste. Ik heb zelf de luxe dat ik het gewoon mee kan nemen bij de pony waar ik op rijd. Ik doe het altijd in kussenslopen. Prop elke 3 weken 2 kussenslopen helemaal vol en ik denk dat 1/3 tot de helft in de kliko belandt 🤭. Als het niet meer is 😅

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook heel veel hooi wat in de toiletbak terecht kwam en vond het ook meer dan ik zou willen. Ze trekken het eruit en plassen en keutelen dan gelijk op het nieuwe lekkere hooi. Daarom heb ik een andere plek gemaakt voor het hooiruif en leg daarvan het oude hooi wat ze niet meer hoeven bij hun toilet. Dan hebben ze dus ietwat ouder hooi tijdens het keutelen en lekker vers hooi als ze honger hebben. Alsnog is er hooi wat dus weggegooid wordt, maar wel veel minder dan eerst. Waar ik eerst binnen 2 a 3 dagen een toilet vol hooi had, is dat nu naar 5 of 6 dagen. Ik ben er tevreden ermee 😊 Gelukkig plasten ze niet op de nieuwe hooiplek. In het begin vond ik wel wat hoopjes keutels, maar dat is nu ook zo goed als opgehouden en doen ze dat weer allemaal braaf op hun toilet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een aanvullende vraag: 
 

Hoe vaak geven jullie dan extra hooi? 

Alsnog de hayfeeder heb gevuld, is deze binnen een half uur helemaal leeg getrokken in de wc. Maar het is dus niet “op”. Als ik het meteen weer bijvul, dan ligt het nieuwe hooi ook gewoon binnen een half uur weer in de wc. 

Ik vind het nu heel lastig te bepalen hoeveel hooi ik geef en wanneer ik het weer bijvul. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul het hooi 2 tot 3 keer per dag aan. 'S morgens tijdens het verzorgen, tegen de avond afhankelijk van hoeveel ze op hebben ergens tussen half 5 en 7 uur weer. Mijne graven het dus ook uit maar eten het ook wel vanuit de toiletbak op. Wat uit de hooibal valt beland op de grond maar dan douwen ze gewoon de kleine toiletbak aan de kant en eten het van de grond. Ze eten bij mij 's ochtends na het geven van de brokken en eind van de middag/begin van de avond veel hooi. 'S nachts eten ze minder. Maar voor mijn gemoedsrust dat ze altijd wat hebben vul ik ze na het geven van de avondbrok wel bij. Niet tot de rand want vooral "s avonds en 's nachts graven ze het hooi uit en plassen er dan overheen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 2 keer per dag 2 goeie plukken hooi, of ze het nou op de grond smijten of niet, hooi is hooi. Bij mij hangt het hooi net binnen bereik van de wc, maar er niet recht boven. Alles wat op de grond valt kunnen ze in principe dus nog opeten 😉 Maar ik gooi toch ook nog best wel wat weg, ik heb het idee dat ze sommige sprieten ook gewoon echt niet moeten. Neem bijvoorbeeld de sprieten met aren, dan eten ze de aren op maar de spriet waar ze aan zitten gooien ze op de grond 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, SpookyPumpkin zei:

Alsnog de hayfeeder heb gevuld, is deze binnen een half uur helemaal leeg getrokken in de wc. Maar het is dus niet “op”. Als ik het meteen weer bijvul, dan ligt het nieuwe hooi ook gewoon binnen een half uur weer in de wc. 

Ik vind het nu heel lastig te bepalen hoeveel hooi ik geef en wanneer ik het weer bijvul. 

Dat was bij mij dus ook. Ze trokken het heel snel eruit om de allerlekkerste sprieten er tussen uit te pikken waardoor al het andere prima te eten hooi in het toilet viel. Omdat ze hier gelijk overheen plasten en keutelden aten ze er verder weinig meer van. Daarom zou ik als ik jou was toch ook een tweede hooiruif kopen en alleen "oud" hooi in de ruif boven het toilet doen. 

 

Ik vul het 2 tot 3x per dag met nieuw hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul ‘s morgens de ruif en leg een pluk in de toiletbak. Soms zijn de konijnen heel actief met de ruif leeghalen en een andere keer niet. Afhankelijk daarvan leg ik later nog een pluk in het toilet. Of vul de ruif bij.

Zoals gezegd, sinds ze 2 toiletbakken hebben, keutelen ze alleen in degene in de ren en nauwelijks in het toilet onder de ruif. Maar je zou idd ook een 2e ruif kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 2x per dag hooi. Ik merk dat als ik het echt aandruk, ze het niet graag eten, en als ik het wat losser in een ruif doe of neerleg, dan wel. Nou heb ik op het moment geen ruif in gebruik, en leg ik het gewoon in de toiletbakken. Dan gaat er inderdaad wel een deel verloren, maar dat is dan maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn cavia's kiezen hun sprietjes ook heel zorgvuldig uit, merk ik als ik ze een paar uur observeer. De meer dunne, groene sprieten doen het goed. Met aren wisselt nogal eens of ze daar zin in hebben. De dikke sprieten die wat van stro weg hebben moeten ze niet. Bruinig gekleurd hooi ook niet, gelig ligt er maar net aan of ze echt trek hebben. Alles wat ze niet moeten gooien ze op grond, vaak stop ik dat ook nog een keertje terug maar het meeste beland dan toch echt weer op de grond. Laatst was ik levende hooiruif (niet alleen konijnen hebben slaven) en zocht ik de sprietjes direct uit de zak die volgens mijn observaties het lekkerst waren. Die pakten ze netjes aan bij het deurtje en vrijwel geen spriet viel op de grond. Als ik dan een willekeurige spriet pakte soms weer wel. Echt leuk dat als je de tijd neemt om ze te observeren die patronen ontdekt. Net als bij de nieuwe drinkfles, die eindigde in een bakje i.p.v een tuitje. Koko kende dat niet en dronk in het begin heel schokkerig. Wol, die wel had geleerd uit een bakje te drinken dronk/drinkt veel meer ontspannen. Het water raakt nu veel sneller op dan bij de nippelfles het geval was. Ik denk dus dat dat komt omdat dit veel meer ontspannen drinkt dan de nippelfles. Dat las ik ook op BunnyBunch, dat cavia's en konijnen gulziger gaan drinken bij een bakje.

 

On topic: Ik stop het hooi dus soms terug in de ruif, maar dat trekken ze er gewoon weer tussenuit. Heeft vrij weinig zin dus, ik denk dus altijd maar dat het een lekker zacht laagje is voor de diertjes en daarmee toch nog van nut 🤷‍♀️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Suus1978 zei:
Op 28-1-2023 om 03:53, Lollie zei:

Mijn cavia's kiezen hun sprietjes ook heel zorgvuldig uit, merk ik als ik ze een paar uur observeer.

 

Dit moet de ultieme ontspanning zijn! Tijd voor een piggycam waar wij ook mee kunnen kijken! 😄😇

 

Dat is het zeker! En tegenwoordig mag ik mijn TV-helden ook vaak aaien 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zelf hooi in de toiletbak best handig, omdat de keutels er tussendoor lijken te rollen/vallen waardoor het minder aan hun poten plakt. Ik gebruik geen hooiruif maar een aantal hooiballen die los in het hok liggen. Daar zit het dure hooi in en de toiletbakken vul ik met hooi uit hun schuilhok en het schuilhok vul ik met oud hooi uit de hooiballen. Een soort circle of hooi😁, het bespaart in ieder geval een hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .