Ga naar inhoud

Mijn konijn heeft EC parasiet


Jamieh

Aanbevolen berichten

Hi, 

 

Na jarenlang konijnen gehad te hebben (bij mijn ouders) heb ik er voor gekozen om zelf een konijn te nemen. Ik heb een teddy dwergkonijn. Hij is echt zo lief. 
 

nu tot mijn schrik heeft de DA geconstateerd dat hij EC heeft. Dit doordat hij een soort waas in zijn oog heeft. Nu hebben wij medicatie gekregen wat ik dagelijks geef. 
 

Ik ben hier echt enorm van geschrokken al lees ik bepaalde verhalen hoe het is afgelopen met andere konijntjes… (gelukkig) heeft mijn konijn alleen een waas in zijn oog en geen scheef kopje en of verlamming. 
 

mij is wel verteld dat in stressvolle situaties het weer kan optreden. Konijnen zijn best wel stressvolle dieren en maak ik mij enorme zorgen. Nu is mijn vraag hoe kan je dit snel opmerken voordat het kopje bijvoorbeeld gaat hangen? En ik vond op internet een spray voor konijnen voor stressvolle situaties. Is iemand hiermee bekend? Is er ook iemand met een konijntje die dit al langere tijd heeft? En hoe ga jij hiermee om?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je konijntje ec heeft.

Mijn konijn Fluffy heeft een jaar of 2 geleden ec gehad in zijn oogje. Net als jij zijn wij ook gelijk gestart met behandelen. Helaas werd het ondanks behandeling bij Fluffy steeds erger en uiteindelijk heb ik in overleg met de konijnkundige dierenarts van Wilhelmina park en mijn eigen dierenarts besloten om het aangedane oog van Fluffy te laten verwijderen. Het klinkt heftig, vond ik toen ook, maar in de praktijk merk je er bijna niets van.

Hopelijk komt het bij jouw konijntje niet zover en slaat de behandeling goed aan. Beterschap!

aangepast door mammafelina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ec is een nare ziekte, maar het verloop verschilt per konijn.

 

Mijn ervaring is dat het, na behandeling, ook echt lange tijd in "slaapstand" kan gaan en je echt gewoon nog van je konijn kan genieten en het konijn van zijn of haar leventje.

Zorg in ieder geval dat je altijd een fles fenbendazol in huis hebt en weet wat signalen zijn dat het weer actief is. 

Ik heb zelf niet preventief behandeld omdat dat weinig zin heeft. Wat stress betreft heb ik nooit middeltjes gebruikt om EC te voorkomen, maar gewoon een goed passend konijnenmaatje, een fijn, veilig, prettig verblijf en bekende routine voor het konijn verzorgd. Goede voeding, rust, schoon verblijf. Eigenlijk gewoon de goede basis voor een goede weerstand verzorgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, mammafelina zei:

Wat vervelend dat je konijntje ec heeft.

Mijn konijn Fluffy heeft een jaar of 2 geleden ec gehad in zijn oogje. Net als jij zijn wij ook gelijk gestart met behandelen. Helaas werd het ondanks behandeling bij Fluffy steeds erger en uiteindelijk heb ik in overleg met de konijnkundige dierenarts van Wilhelmina park en mijn eigen dierenarts besloten om het aangedane oog van Fluffy te laten verwijderen. Het klinkt heftig, vond ik toen ook, maar in de praktijk merk je er bijna niets van.

Hopelijk komt het bij jouw konijntje niet zover en slaat de behandeling goed aan. Beterschap!


Bedankt voor je bericht. Wat naar dat ondanks de behandeling het niet helemaal is aangeslagen.. en je hebt helemaal gelijk! Mijn konijn Furby had dan al slecht zicht door dat oog en kwam bij mij dus ook niet meteen het idee van EC omhoog. Heeft jouw konijn nu geen/weinig klachten van EC? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Evee zei:

Ec is een nare ziekte, maar het verloop verschilt per konijn.

 

Mijn ervaring is dat het, na behandeling, ook echt lange tijd in "slaapstand" kan gaan en je echt gewoon nog van je konijn kan genieten en het konijn van zijn of haar leventje.

Zorg in ieder geval dat je altijd een fles fenbendazol in huis hebt en weet wat signalen zijn dat het weer actief is. 

Ik heb zelf niet preventief behandeld omdat dat weinig zin heeft. Wat stress betreft heb ik nooit middeltjes gebruikt om EC te voorkomen, maar gewoon een goed passend konijnenmaatje, een fijn, veilig, prettig verblijf en bekende routine voor het konijn verzorgd. Goede voeding, rust, schoon verblijf. Eigenlijk gewoon de goede basis voor een goede weerstand verzorgen.

 

 
bedankt voor je bericht! Het is inderdaad een hele nare ziekte .. ik heb er dan ook nog nooit eerder van gehoord. Hij is pas net 1 jaar dus ik hoop inderdaad dat hij nog veel van zijn leventje kan genieten. Ik zal je advies opvolgen en een fles in huis nemen. Mijn konijn heeft nog geen vriendinnetje, dit wilde ik in het voorjaar door middel van koppelen doen. Echter weet ik niet waar ik goed aan doe door misschien een ander konijntje ook deze ziekte te geven en of de koppeling misschien te stressvol is. Wat is jouw advies hierin? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon koppelen. Geen enkel konijn hoort alleen te zitten, zeker niet als hij nog zo jong is. Je kan rond de koppelperiode altijd fenbendazol geven. 

En iets van 80% van de konijnen draagt de parasiet mee. Alleen een heleboel konijnen krijgen er gelukkig nooit last van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamieh zei:


Bedankt voor je bericht. Wat naar dat ondanks de behandeling het niet helemaal is aangeslagen.. en je hebt helemaal gelijk! Mijn konijn Furby had dan al slecht zicht door dat oog en kwam bij mij dus ook niet meteen het idee van EC omhoog. Heeft jouw konijn nu geen/weinig klachten van EC? 

Fluffy heeft na het verwijderen van zijn oogje nooit meer klachten gehad passend bij EC. Het zat bij hem echt alleen in zijn oog. Natuurlijk houdt ik hem wel altijd goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mammafelina zei:

Fluffy heeft na het verwijderen van zijn oogje nooit meer klachten gehad passend bij EC. Het zat bij hem echt alleen in zijn oog. Natuurlijk houdt ik hem wel altijd goed in de gaten.

Wat fijn om te horen!! En heel erg bedankt voor je reactie. Dit lucht heel erg op 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .