Ga naar inhoud

Nu verharen?

Aanbevolen berichten

Lio en Leia zijn twee Teddy Widders die goed beschut buiten zitten. Eén tot twee keer per week borstel ik hen maar de afgelopen twee weken lijkt hun vacht moeilijker hanteerbaar en lijkt het of ze in de rui komen. Als ik ze minder borstel komen er snel klitten maar bij het borstelen komen er plukken haar mee. Ik vind het raar dat ze nu midden winter gaan verharen en ben wat bang dat ze het te koud gaan krijgen. Iemand nog deze ervaring momenteel? Wat doe ik best? Ik denk toch goed blijven borstelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn ook alweer bezig, maar die wonen ook binnen. Ik kan me wel voorstellen dat de buiten konijnen door het zachte weer ook een jasje uit wilden doen. Helaas moeten ze er nu weer eentje aantrekken 😉 Komt vast goed met ze! Ik zou inderdaad wel doorgaan met de vachtverzorging, klitten weg moeten knippen is nou ook niet echt fraai. Mocht je je echt zorgen maken kun je ze altijd een snugglesafe geven 🙂 Die zijn veilig en hebben ze de keuze of ze erop/erbij gaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ze bij ons volgende week tot -4 geven. Als ik dan snugglesafe geef, zal ik idd geruster zijn 😊. Voor Lio is het lastig want hij plast zijn zijkant steeds nat en moet wel droog kunnen blijven. Ik heb het redelijk onder controle. Zijn lange haren zijn steeds vuil maar daaronder zit wel dons dus zijn huidje raakt niet geïrriteerd. In de zomer kan ik alles dan goed wegknippen of scheren.

Dankjulliewel voor reactie 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk, ik betwijfel of veel teddy widders nou echt nog een vacht hebben die echt goed beschermd tegen weersomstandigheden, ik zou ze om die reden persoonlijk niet snel buiten houden. Ze hebben wel veel haar, maar zijn vaak niet goed water-proof en je hebt inderdaad intensief de vachtverzorging die de natuurlijke verhaarperiodes beinvloed, als ze die natuurlijke verharing nog wel goed in de genen hebben zitten, want dat is ook niet altijd zo.

Ik zou in ieder geval zorgen dat ze droog en goed beschut zitten, een overdekte, deels beschutte ren als je die hebt of zo kan maken.

Ik zou wel blijven borstelen, want klitten is ook echt pijnlijk en vervelend, en konijnehuid is vrij kwetsbaar.

Een snugglesafe aanbieden is inderdaad ook een goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je twijfel Evee en probeer hen  ook zoveel mogelijk te beschermen . Ze zitten in voliere met dak, plexiplaten aan de zijkant, verschillende schuilhuisjes en grote hennepmat in deel van de ren. Enkel wanneer veel wind is komt de regen erdoor. Volgend jaar ga ik proberen om daar een oplossing voor te zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Lio en Leia zei:

Enkel wanneer veel wind is komt de regen erdoor.

Met dat probleem zit ik ook. En ik denk als ik in de rest van de ren halve plexiplaten ga plaatsen de regen door het bovenste gedeelte komt. Maar ze kunnen net als bij jou wel schuilen. Waarom ze soms zo eigenwijs zijn is me een raadsel. Als de zon schijnt gaan ze wel altijd op de trap zitten en zitten ze te zonnebaden. Voor dat gedeelte zit plexiglas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Haha nou deze woont toch al een tijdje bij mij in de straat 😄 Het is de eenogige Vlaamse reus waar ik regelmatig op pas. Dat konijnenbaasje past ook op mijn konijnen als ik er zelf niet ben, heel fijn om zo iemand in de buurt te hebben. Helaas is het maatje afgelopen december overleden en is het er dus nog maar één.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Gisteren zag ik diverse plukken wit onderhaar in de ren liggen. Dus het gaat hier ook echt doorzetten. Van vechten zal het niet komen want dat heb ik ze nog nooit zien doen. Alleen zitten ze maar klef te zijn. Als het een stelletje was dat bij je in huis op de bank zat, zou je zeggen: doe nou eens even normaal!

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .