Ga naar inhoud

Goede konijnenopvang en oplossing

Nickymanita
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik moet het even van mij afschrijven omdat ik er in mijn eentje helemaal niet uit kom. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn konijnen zijn gaan vechten....

Nu heb ik ze uit elkaar gehaald (ze kunnen elkaar niet zien en ruiken) en het vrouwtje is gisteren gecastreerd. 

Nu wil ik over 6 weken ze opnieuw gaan laten koppelen in een opvang.

Mijn vraag is, weet een van jullie een goede opvang?

Ik wil ze niet brengen naar waar ik ze heb laten koppelen, omdat ze nu ook zijn gaan vechten.

Ik zit ook al over een plan B na te denken omdat ik echt van iedereen om mij heen hoor dat de kans eigenlijk 0 is dat het gaat lukken.

Wil ik liever niet, maar ik ben al 2 weken lang alleen maar verdrietig met een brok in mijn keel, dus ik moet wel.

Ik zit er nu over te twijfelen om dan beide konijnen weg te doen, zodat ik me minder schuldig voel.

Echter heeft het vrouwtje E.cuniculi, ik weet niet of dit een probleem is voor de opvang?

En dan nogmaals de vraag, heeft iemand ervaring met een goede opvang?

Of kent iemand op dit forum misschien nog iemand die een huisje kan bieden?

Ik wil ze niet zomaar ergens brengen en wil wel dat ze een heel goed nieuw huisje krijgen dan.

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Daarbij is het vrouwtje ook wel een beetje knorrig moet ik zeggen! Dus ik ben bang dat ze niet snel een nieuw huisje vind.

En ik vind het super zielig dat ze 6 weken apart moeten zitten! 
Zeker het mannetje, die nu zielig alleen in de slaapkamer zit

aangepast door Nickymanita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het goed dat ze nu uit elkaar zitten. Wat ik lastig vind in je verhaal is dat de voedster de dominante van de twee lijkt, maar dat zij ook met gezondheidsproblemen kampt en dus, als het even wat minder gaat, dit de verhoudingen kan verstoren.

Wat je wel even na zult moeten zoeken is of er iets in het contract staat van de opvang waar je de ram vandaan hebt, het kan zijn dat zij hem terug willen als jij hem niet meer wilt. Ik zou in eerste instantie dus voor de opvang kiezen waar je hem vandaan hebt.

Een lijst met opvangen vind je hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Kolino zei:

Toch is het goed dat ze nu uit elkaar zitten. Wat ik lastig vind in je verhaal is dat de voedster de dominante van de twee lijkt, maar dat zij ook met gezondheidsproblemen kampt en dus, als het even wat minder gaat, dit de verhoudingen kan verstoren.

Wat je wel even na zult moeten zoeken is of er iets in het contract staat van de opvang waar je de ram vandaan hebt, het kan zijn dat zij hem terug willen als jij hem niet meer wilt. Ik zou in eerste instantie dus voor de opvang kiezen waar je hem vandaan hebt.

Een lijst met opvangen vind je hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Ja dat is ook lastig!

Ik denk inderdaad dat het vrouwtje de dominante van de 2 is. 

Zij is vanaf het begin van koppelen al ziek van E.cuniculi maar was wel al een tijdje onder controle.

Misschien dat ze hierdoor zijn gaan vechten?

Echter denk ik dat ze ook last had van haar buikje (merkte ik met aaien) en ze ging ook naar mij grommen (wat ze eerst nooit deed).

Dus ik hoop dat het steriliseren gaat helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super verdrietig en stressvol Nickymanita.
Hoe oud zijn je konijnen als ik vragen mag? En hoe lang waren ze gekoppeld toen ze bij jou kwamen wonen? Hoeveel ruimte hebben ze?

Ons stel is intern gekoppeld door een konijnkundig asiel (die ook op de lijst staat die Kolino heeft gedeeld).

Scarlett onze voedster is ook extreem dominant en Lodewijk (gecasteerde ram) is ook dominant. Scarlett heeft 4! mislukte koppel pogingen achter de rug. Wij zijn gewaarschuwd dat we een kleinere oppervlakte moesten aanbieden, totdat zij wat langer bij ons waren, omdat de koppeling in een nieuwe omgeving kan breken.

Eerste twee dagen was er niets aan de hand - derde dag vlogen Lodewijks haren in het rond. Ze zaten elkaar achterna, Lodewijk probeerde Scarlett te berijden, zij pikte dat niet en pakte hem terug. Ik in de stress - asiel was vrij laconiek. Kan gebeuren, is er doorgebeten/wonden (nee), alleen gereden op elkaar (kan gebeuren) en hebben ze alweer vrede gesloten (na een paar uur gelukkig ja). Daarna zijn ze diep gekoppeld gebleven. Ze zitten bij elkaar, liggen op elkaar en wassen elkaar. Inmiddels is Scarlett er van overtuigd dat ze ook de baas is en is het wassen wat evenrediger geworden. Het begon met 95% wassen en nu is het meer 60-40.

Over een paar weken wordt Scarlett gesteriliseerd en dan mag Lodewijk mee, juist om te zorgen dat de koppeling behouden blijft en hij niet gaat proberen te winnen, als Scarlett even wat minnetjes is. Mij is juist verteld dat ik ze samen moest houden, omdat de koppeling kan breken bij ziekte bij het dominante konijn. Aanraden was om pas te gaan steriliseren begin lente of iets eerder, vanwege mogelijke gezondheidsproblemen in de kou. Ze zijn buitenkonijnen.

Ons is verteld dat het koppelen van konijnen vrij lastig kan zijn en goede koppelingen ook kunnen breken. Er is daarom veel gesproken over waar je op moet letten. Ons asiel stopt als er aggressie is: grommen/bijten, daarom heeft Scarlett zoveel mislukte koppelingen gehad. Zij eist aandacht en als ze dat niet krijgt, wordt ze opdringerig. Dat pikt de ander dan vaak weer niet of die wordt bang. Zelf is ze ook eens bang geweest en over 1 meter hek gesprongen. Af en toe elkaar berijden en bijten in de vacht zonder wonden is ok. Vooral als ze dan de rangorde bepalen en dus daarna het niet meer flikken.

Het zou kunnen dat de koppeling is gebroken vanwege een nieuwe omgeving en weer hersteld kan worden. Of omdat de ene inderdaad ziek is en dan ander dan de kans grijpt om de baas te worden. Je schreef over vechten, maar hoe erg is er gevochten? Ik vond de vechtpartij echt heel stressvol om te zien, maar als je ze nu samen ziet zou  je echt niet zeggen dat dit heeft plaats gevonden.

Ik hoop dus ook dat het meevalt en dat de koppeling te herstellen is. Ik zou dat zeker bij een konijnkundig asiel laten doen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-1-2023 om 13:01, bunnyempress zei:

Wat super verdrietig en stressvol Nickymanita.
Hoe oud zijn je konijnen als ik vragen mag? En hoe lang waren ze gekoppeld toen ze bij jou kwamen wonen? Hoeveel ruimte hebben ze?

Ons stel is intern gekoppeld door een konijnkundig asiel (die ook op de lijst staat die Kolino heeft gedeeld).

Scarlett onze voedster is ook extreem dominant en Lodewijk (gecasteerde ram) is ook dominant. Scarlett heeft 4! mislukte koppel pogingen achter de rug. Wij zijn gewaarschuwd dat we een kleinere oppervlakte moesten aanbieden, totdat zij wat langer bij ons waren, omdat de koppeling in een nieuwe omgeving kan breken.

Eerste twee dagen was er niets aan de hand - derde dag vlogen Lodewijks haren in het rond. Ze zaten elkaar achterna, Lodewijk probeerde Scarlett te berijden, zij pikte dat niet en pakte hem terug. Ik in de stress - asiel was vrij laconiek. Kan gebeuren, is er doorgebeten/wonden (nee), alleen gereden op elkaar (kan gebeuren) en hebben ze alweer vrede gesloten (na een paar uur gelukkig ja). Daarna zijn ze diep gekoppeld gebleven. Ze zitten bij elkaar, liggen op elkaar en wassen elkaar. Inmiddels is Scarlett er van overtuigd dat ze ook de baas is en is het wassen wat evenrediger geworden. Het begon met 95% wassen en nu is het meer 60-40.

Over een paar weken wordt Scarlett gesteriliseerd en dan mag Lodewijk mee, juist om te zorgen dat de koppeling behouden blijft en hij niet gaat proberen te winnen, als Scarlett even wat minnetjes is. Mij is juist verteld dat ik ze samen moest houden, omdat de koppeling kan breken bij ziekte bij het dominante konijn. Aanraden was om pas te gaan steriliseren begin lente of iets eerder, vanwege mogelijke gezondheidsproblemen in de kou. Ze zijn buitenkonijnen.

Ons is verteld dat het koppelen van konijnen vrij lastig kan zijn en goede koppelingen ook kunnen breken. Er is daarom veel gesproken over waar je op moet letten. Ons asiel stopt als er aggressie is: grommen/bijten, daarom heeft Scarlett zoveel mislukte koppelingen gehad. Zij eist aandacht en als ze dat niet krijgt, wordt ze opdringerig. Dat pikt de ander dan vaak weer niet of die wordt bang. Zelf is ze ook eens bang geweest en over 1 meter hek gesprongen. Af en toe elkaar berijden en bijten in de vacht zonder wonden is ok. Vooral als ze dan de rangorde bepalen en dus daarna het niet meer flikken.

Het zou kunnen dat de koppeling is gebroken vanwege een nieuwe omgeving en weer hersteld kan worden. Of omdat de ene inderdaad ziek is en dan ander dan de kans grijpt om de baas te worden. Je schreef over vechten, maar hoe erg is er gevochten? Ik vond de vechtpartij echt heel stressvol om te zien, maar als je ze nu samen ziet zou  je echt niet zeggen dat dit heeft plaats gevonden.

Ik hoop dus ook dat het meevalt en dat de koppeling te herstellen is. Ik zou dat zeker bij een konijnkundig asiel laten doen.

Lastig om te lezen dat ik ze dan toch misschien gewoon bij elkaar had moeten laten. Er was namelijk geen bloed. Maar ze rolde wel echt als een balletje over de grond toen we ze op neutraal terrein zetten. 

Het vrouwtje is 6 en het mannetje weten we niet (is uit het asiel). 

Ze waren al 11 maanden gekoppeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist goed dat je ze uit elkaar gehaald hebt, als ze als een bolletje over de grond rollen zijn ze zover dat ze elkaar willen afmaken. Je moet dan echt ingrijpen!

Nog even als tip, een operatie kan de E.C. weer aanwakkeren. Ik zou zelf, bij een konijn met E.C., preventief een kuur met fenbendazol geven, om dat voor te zijn. Dit kun je even voorleggen aan de dierenarts, hoe die er tegenover staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Nickymanita zei:

Lastig om te lezen dat ik ze dan toch misschien gewoon bij elkaar had moeten laten. Er was namelijk geen bloed. Maar ze rolde wel echt als een balletje over de grond toen we ze op neutraal terrein zetten. 

Het vrouwtje is 6 en het mannetje weten we niet (is uit het asiel). 

Ze waren al 11 maanden gekoppeld

Nee bolletje over de grond heen rollen is echt veel te ver in de agressie helaas. Dat had ik er niet bij geschreven zie ik nu. Wel fijn dat er geen bloed is geweest.

Is het mannetje wel volwassen? Want als ze puberen kunnen ze ook opeens gaan vechten.

En zo'n lang koppel al - dat is echt super spijtig. Het klinkt als een rangorde bepaling opnieuw bij ziekte wat dus niet goed loopt.

Ik hoop dat je meisje gauw opknapt en hopelijk kan ze dan weer haar 'baas' rol innemen en pikt de gecastreerde ram dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kolino zei:

Het is juist goed dat je ze uit elkaar gehaald hebt, als ze als een bolletje over de grond rollen zijn ze zover dat ze elkaar willen afmaken. Je moet dan echt ingrijpen!

Nog even als tip, een operatie kan de E.C. weer aanwakkeren. Ik zou zelf, bij een konijn met E.C., preventief een kuur met fenbendazol geven, om dat voor te zijn. Dit kun je even voorleggen aan de dierenarts, hoe die er tegenover staat.

Bedankt voor uw antwoord.

Okee, goed om te lezen dat ik het dan toch goed heb gedaan.

Ik hoop dat de castratie en uit elkaar voor 8 weken gaan helpen voor het opnieuw koppelen!

Wij zijn eigenlijk sinds zij EC heeft nog niet gestopt met de fenbendazol. Echter heb ik niet het idee dat dit heel erg helpt want ze bleef aanvallen krijgen.

Pas toen we dexamethason gaven toen stopte de aanvallen (toen we stopte met de dexamethason kreeg ze na 4 dagen weer aanvallen, dus toen gaven we het om de 3 dagen).

Echter moesten we 2 weken voor de operatie stoppen met de dexamethason en we hebben nog geen aanval gezien, dus we willen kijken of we kunnen blijven stoppen.

Maar wat ik nu van iemand hoorde.

Ons konijn weegt 1,4 gram en wij geven op dierenarts advies 0,5ml fenbendazol onderhoudt kuur. 

Nu vertelde iemand mij dat dit veel te weinig is en dat het 1,1ml moet zijn.

Ik ging kijken op Willeminapark en volgens mij is 0,5ml inderdaad te weinig.

Dat zou dan wel verklaren waarom het misschien niet werkte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, bunnyempress zei:

Nee bolletje over de grond heen rollen is echt veel te ver in de agressie helaas. Dat had ik er niet bij geschreven zie ik nu. Wel fijn dat er geen bloed is geweest.

Is het mannetje wel volwassen? Want als ze puberen kunnen ze ook opeens gaan vechten.

En zo'n lang koppel al - dat is echt super spijtig. Het klinkt als een rangorde bepaling opnieuw bij ziekte wat dus niet goed loopt.

Ik hoop dat je meisje gauw opknapt en hopelijk kan ze dan weer haar 'baas' rol innemen en pikt de gecastreerde ram dat.

We weten niet hoe oud het mannetje is. Hij komt uit een asiel en hier wisten ze de leeftijd niet.

De dierenarts zegt wel dat het geen oud konijn is. Ik gok zelf misschien rond de 2? 2,5 jaar?

ja, ik baal onwijs erg dat het toch mis gaat na al zo lang een goede koppeling.

Ik hoop ook dat ze snel weer opknapt.

Soms vind ik haar al minder agressief naar mij toe en soms dan toch weer niet.

Dus ik ben benieuwd hoe het over 3 weken is al ze echt wat minder hormonen heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kolino zei:

Sorry, nog even een aanvulling op de medicatie. 

Ik heb het nog een keer gelezen, maar ik weet nou niet of ik het goed doe.

Want er staat dus dat na die 2 weken als je het 1-2 maanden geeft dat het dan wel 0,5 moet zijn.

Echter geven wij het nu al voor 4 maanden ofzo?

Verder in het stuk lees je dat een onderhoudt bestaat uit 2 weken lang 1,1 ml.

Ik weet dus even niet waar ik nu goed aan doe voor het koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de medicatie doseringen overleggen met je dierenarts. Met EC is het inderdaad gebruikelijk om in het begin dubbele dosering te geven en daarna de normale hoeveelheid. Dat is ook wat ze bij Wilhelminapark adviseren. Je kan even met de dierenarts overleggen of het zin heeft om alsnog dubbel zoveel te geven of het zo te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat je nu nog fenbendazol geeft. Uit mijn hoofd gezegd is de onderhoudsdosis 10mg per kilo. In de meeste gevallen is 1ml 25mg, hoeveel dat in jouw geval is staat op de verpakking. Als je konijn 1,4 kg weegt klopt die 0,5 ml dus wel ongeveer. 0,5 ml is 12,5mg. 0,4ml is dus een kilo konijn. 1,4 kg is 0,56ml.

In de behandeling geef je in de eerste 2 weken een dosis van 20mg per kilo, dat is dus in jouw geval 1,12ml. Maar dat is dus alleen de eerste 2 weken, daarna geef je wat je nu geeft. Voor zover ik weet geef je onderhoudsdosering in het geval van niet actieve E.C. en dan gedurende een week voor en een week na de ingreep. Hoe dat met actieve E.C. zit weet ik eigenlijk niet, dat zul je even met de dierenarts moeten overleggen. Ik verwacht eigenlijk gewoon die 10mg per kilo doorzetten, maar ik ben geen dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2023 om 11:53, Miekmoek zei:

Ik zou de medicatie doseringen overleggen met je dierenarts. Met EC is het inderdaad gebruikelijk om in het begin dubbele dosering te geven en daarna de normale hoeveelheid. Dat is ook wat ze bij Wilhelminapark adviseren. Je kan even met de dierenarts overleggen of het zin heeft om alsnog dubbel zoveel te geven of het zo te houden.

Ik heb ze gebeld en ik ga het woensdag met ze bespreken als mijn konijn toch al een controle afspraak heeft.

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2023 om 12:27, Kolino zei:

Ik wist niet dat je nu nog fenbendazol geeft. Uit mijn hoofd gezegd is de onderhoudsdosis 10mg per kilo. In de meeste gevallen is 1ml 25mg, hoeveel dat in jouw geval is staat op de verpakking. Als je konijn 1,4 kg weegt klopt die 0,5 ml dus wel ongeveer. 0,5 ml is 12,5mg. 0,4ml is dus een kilo konijn. 1,4 kg is 0,56ml.

In de behandeling geef je in de eerste 2 weken een dosis van 20mg per kilo, dat is dus in jouw geval 1,12ml. Maar dat is dus alleen de eerste 2 weken, daarna geef je wat je nu geeft. Voor zover ik weet geef je onderhoudsdosering in het geval van niet actieve E.C. en dan gedurende een week voor en een week na de ingreep. Hoe dat met actieve E.C. zit weet ik eigenlijk niet, dat zul je even met de dierenarts moeten overleggen. Ik verwacht eigenlijk gewoon die 10mg per kilo doorzetten, maar ik ben geen dierenarts.

ik ga het met de dierenarts bespreken. Dankuwel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .