Ga naar inhoud

Hoe lang heb jij al konijnen?

Evee
 Delen

Hoe lang heb jij al konijnen?  

98 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe lang heb jij al konijnen?

• Minder dan 1 jaar
      15
    • 1 - 5 jaar
      22
    • 5 - 10 jaar
      19
    • 10 - 15 jaar
      18
    • 15 - 20 jaar
      11
    • Meer dan 20 jaar
      13

Aanbevolen berichten

Ik ben opgegroeid met allerlei verschillende huisdieren waaronder ook konijnen. Vanaf het eerste moment vonden mijn ouders dat ik zelf verantwoordelijk was voor de konijnen, ik was toen overigens pas 6 of 7 jaar oud. Zo kon het dus ook gebeuren dat mijn allereerste konijn een paar dagen dood in zijn hok gelegen heeft, voordat ik er achter kwam 😢

Toen ik ouder werd heb ik vaker konijnen gehad, maar ze zijn allemaal niet oud geworden. Rond mijn 13e (in 1996) heb ik zelf een konijn gekocht, hij is in 2005 op 9 jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van ec 💔😪

Daarna ben ik pas weer aan konijnen begonnen toen mijn eigen kinderen een jaar of 6 waren in 2012.

Helaas overleed 1 van de twee konijnen die we toen hadden binnen 3 maanden, de ander heeft nog een jaar of 3 geleefd. Toen even geen konijnen meer gehad en in april 2020 weer begonnen met Fluffy in juli 2020 kwam Pip erbij. 
Ik kom dus aardig in de buurt van de 20 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Dollie zei:

2014 klopt niet, want de opvang in Veendam is in 2013 gesloten. Ik denk dat het eind 2011/ begin 2012 geweest is?

Ik heb al vanaf kind af aan konijnen. Toevallig heb ik het laatst opgeteld: In totaal heb ik 40 konijnen gehad nu. De konijnen die ik langer dan 20 jaar geleden had heb ik daarbij niet meegeteld want daar had ik geen digitale foto's van.

AL9nZEVv-FDwh8mwP-cujjbPZuDZPW2GqdztJoPAHtYGAqOCimrMUPANlQgKOis_1y-xTMtngjNK1Ed8G7REOyiBxxc_RhS_a0RiNujtlTVmYQQ7fOwgqAP1G0Q3nqvUiLbdSr52cD6Os5g2VNhTxvp4jR8I=s914-no?authuser=0

Wat een hoop konijnen! Ik ben dan toch wel benieuwd of er eentje uiteindelijk toch je lievelings was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hadden twee konijnen, ze hadden een heerlijk ruim hok, helaas vanaf een jaar of 4 hebben ze het hok moeten splitsen ivm vechten. Ze zijn 10 en 12 geworden,  ik heb ze ongeveer 6 en 8 jaar meegemaakt. Maar ik vond ze maar eng... Eten geven vond ik wel altijd leuk, aldus de fotos want ik weet het niet meer. Deze heb ik dan ook niet meegeteld, het waren echt mijn vaders huisdieren.

Nu heb ik 3 jaar konijnen, waar ik heel blij mee ben!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Dollie zei:

2014 klopt niet, want de opvang in Veendam is in 2013 gesloten. Ik denk dat het eind 2011/ begin 2012 geweest is?

Ik heb al vanaf kind af aan konijnen. Toevallig heb ik het laatst opgeteld: In totaal heb ik 40 konijnen gehad nu. De konijnen die ik langer dan 20 jaar geleden had heb ik daarbij niet meegeteld want daar had ik geen digitale foto's van.

AL9nZEVv-FDwh8mwP-cujjbPZuDZPW2GqdztJoPAHtYGAqOCimrMUPANlQgKOis_1y-xTMtngjNK1Ed8G7REOyiBxxc_RhS_a0RiNujtlTVmYQQ7fOwgqAP1G0Q3nqvUiLbdSr52cD6Os5g2VNhTxvp4jR8I=s914-no?authuser=0

WoW wat veel! En wat leuk gedaan die collage! En dan naast je opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, mystique zei:

Ik ben, letterlijk, opgegroeid met konijnen. Vlaamse Reuzen. Maar dat kan je niet meetellen als 'konijnen hébben', vind ik, ik had immers geen enkele verantwoordelijkheid.

Ik had wel echt verantwoordelijkheid. Dat waren echt mijn konijnen die ik verzorgde. Ik las ieder konijnenboek dat er was en ging voor en na school meteen naar ze toe om eten te geven, hok schoonmaken etc. Ik had alle konijnenboeken toen van de bieb geleend waar ik een samenvatting van had gemaakt 😂 (als een ijverige leerling) en ging op zoek naar allerlei kruiden voor ze onderweg die veilig voor ze waren. Ik had toen ook gelezen dat ze 2 uur per dag aandacht nodig hadden, dus daar zorgde ik ook braaf voor, terwijl ze elkaar ook hadden 🙈 Zat iedere namiddag of avond uren bij ze. Hele verhalen vertelde ik ze. Ze hadden een hok met ren, maar ook wel fouten gemaakt hoor. Maarja ik was 13 en idd andere tijden, ik kende Bb ook nog niet. 3 vrouwtjes bij elkaar 🙈 wat natuurlijk misging, dus dat waren al snel 2 hokken en rennen. En ik vond het in de winter zielig buiten, dus smeekte ik voor extra hokken in de schuur. Lief bedoeld, maar ze waren blijer in hun verblijf met ren buiten dan de hele winter in een hok, dus daar deed ik niet erg goed aan. Dus ja, wel flink wat fouten gemaakt. Al hadden ze wel flinke ren bij ons, mijn moeder offerde zo’n beetje haar hele achtertuintje op voor de twee rennen. En ik was toen al kritischer dan gemiddeld, want toen een vriend van mijn moeder trots zijn gemaakte konijnenhokken kwam bezorgen als verrassing voor in de schuur raakte ik helemaal overstuur dat dat veel te klein voor ze was en heb ik die man de hokken groter laten maken 🙈 werd me niet in dank afgenomen en ik vond het na afloop nog te klein, maar meer kreeg ik niet voor elkaar. 

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als tiener hebben wij Pluis gehad. Gezin van kind op school bij mijn moeder waren dierenliefhebbers, hadden 1 konijn en wilde er een maatje bij halen. Bij de fokker werd er eentje uit gekozen, maar dat kon niet, want dat was een mannetje. Dan dat zwarte konijn maar. Je voelt hem al aankomen: een oeps-nestje was het gevolg. Toch een mannetje en een vrouwtje. Pluis werd opgevoed in een gezin met 4 kinderen (die alle andere basisschoolleeftijd kids optrommelden), honden en een kat. Wij mochten met 4 weken op bezoek. Hij pastte op mijn hand en was super super lief. Het kneusje uit het nestje, maar wel de allerliefste, dus die werd het.

Pluis leefde vrij in de tuin, mocht graven en knagen en was zeer gesteld op ons. Hij rende vaak rondjes voor de deur (glazen pui) om aandacht te trekken, probeerde langs je fiets te ontsnappen, sprong op de bank en op schoot, likte je halve gezicht schoon en was een zeer tevreden konijn. Uiteindelijk is hij tussen de 10-12 geworden (weet ik niet exact meer - ik was uit huis toen hij overleed). Mijn ouders deden hem wel 's nachts in de kooi (ze waren bang voor ontsnappogingen) en we wisten toen nog niet dat we beter ook een maatje hadden kunnen nemen.

Nu heb ik Lodewijk & Scarlett samen met mijn man. Ik wilde per se weer tuinkonijnen, maar eerst moesten we het huis kopen, toen moest er verbouwd worden, toen moest de tuin konijnvriendelijk aangelegd worden en nu zitten ze bij ons sinds December 2022.

In totaal denk ik dat ik aan de 10-15 jaar kom. Mijn man zit op 1 maand, maar is helemaal weg van ze. Tussen konijn 1 en 2&3 heeft voor mij ruim 20 jaar gezeten.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Miekmoek zei:

Wat een hoop konijnen! Ik ben dan toch wel benieuwd of er eentje uiteindelijk toch je lievelings was...

Op zich niet echt, elk konijn heeft z'n eigen dingen die hem of haar leuk en bijzonder maken. Toen ik met die foto's bezig was laatst kwam er bij elk snoetje wel weer een herinnering boven die een glimlach op je gezicht brengt. Natuurlijk heb je met de één wel een hechtere band dan met de ander. Toch heb ik vorig jaar tranen met tuiten staan huilen toen Nox plotseling overleed, ondanks dat hij halfwild was en interactie daardoor minimaal was. Dat zegt voor mij uiteindelijk niet zoveel. De uitzondering is Mars, als je zolang zó intensief zorgt, vaak wel 3-4 uur per dag (en in het eerste jaar ook nacht) er mee bezig bent, dan ontstaat er wel een band die ik op al die konijnen nooit eerder meegemaakt heb en vast ook niet meer opnieuw mee zal maken. En ik heb en had verder ook fantastische, lieve konijnen die heel mensgericht zijn maar het is toch anders. Dat geeft ook niet, sommige dingen zijn zo bijzonder dat je ze de rest van je leven kunt koesteren en het maakt al die andere prachtige dieren niet minder waardevol.

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Ik had wel echt verantwoordelijkheid. Dat waren echt mijn konijnen die ik verzorgde. Ik las ieder konijnenboek dat er was en ging voor en na school meteen naar ze toe om eten te geven, hok schoonmaken etc. Ik had alle konijnenboeken toen van de bieb geleend waar ik een samenvatting van had gemaakt 😂 (als een ijverige leerling).  🙈 🙈 🙈

Ik krijg de aapjes niet weg. 😂

Ik had nog niet veel te lezen, of verzorgen, ik was toen amper een paar maanden oud, tot pakweg 3 jaar. 😄 Letterlijk opgegroeid tussen de konijnen. 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was 18 jaar toen ik mijn eerste konijn kreeg. Dit was een hangoor konijn en we hadden zelf een groot hok gemaakt. Mijn eerste konijn heb ik Stampertje genoemd. Stampertje heb ik ruim 5 jaar gehad, toen ik haar moest laten inslapen vanwege suikerziekte. Na Stampertje, kreeg ik weer een ander konijn, deze heb ik pluisje genoemd. Helaas moest ik door omstandigheden pluisje wegdoen. Hierna heb ik een aantal jaren geen konijnen meer gehouden. Tot dat ik in 2018 2 konijnen mocht gaan kopen. Deze had ik bij een kinderboerderij gekocht. Ik had deze konijnen Guus en Pip genoemd. Helaas heb ik Guus en Pip maar 3 jaar mogen houden, dit omdat ze allebei kort na elkaar ziek zijn geworden en de ziekte RHD1 hadden en hierdoor zijn overleden. De dierenarts had mij doorverwezen naar een konijnen opvang. Na dat ik het hok ruim 2 maanden leeg heb laten staan en vooraf goed en grondig heb ontsmet, heb ik in augustus 2021 2 schatten van konijnen geadopteerd bij een konijnenopvang. Ik heb goede informatie gekregen over de verzorging en ook over de voeding van konijnen waar ik erg blij mee ben.  Ook op dit forum lees ik veel en krijg ik ook hier veel informatie over konijnen wat ik erg fijn vindt. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-1-2023 om 19:05, Dollie zei:

Je hebt gelijk! Ik ben eens in de foto's gedoken en wij hebben begin 2012 Bram geadopteerd. Zelfs onze eerste pleegkonijnen Kelly en Sabrina waren al in 2013.
Dus 2014 klopt inderdaad niet.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-1-2023 om 12:44, BaasjevanBrownie zei:

Ik had wel echt verantwoordelijkheid. Dat waren echt mijn konijnen die ik verzorgde. Ik las ieder konijnenboek dat er was en ging voor en na school meteen naar ze toe om eten te geven, hok schoonmaken etc.

Dat had ik ook vanaf het begin. Mijn ouders hoefden mij er nooit aan te herinneren dat mijn dieren nog eten moesten hebben of dat ze een schoon hok moesten hebben. Ik had een vriendinnetje die regelmatig door haar moeder 's avonds weer uit bed geroepen werd omdat haar konijn nog geen eten had gehad. Dat is mij nooit overkomen.
Ik werd soms, als ik bijna tegen de slaap zat, half wakker en dan dacht ik; hebben al mijn beestjes voor de nacht eten gehad? Hoeveel diertjes heb ik? En als ik dan al snel helemaal wakker was, kon ik weer gerust gaan slapen, want ik wist zeker dat iedereen eten had gehad en lekker droog binnen zat. Ik denk dat dat kwam omdat ik de verantwoording voor mijn beestjes ook toen al erg serieus nam.

Ik heb ook nog schriftjes uit die tijd waarin ik alles m.b.t. mijn konijnen en cavia's noteerde met de datum er bij en ook opschreef welk voer ze bijvoorbeeld nodig hadden.
Leuk om nu weer terug te lezen.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Bammyflurry zei:

Ik heb ook nog schriftjes uit die tijd waarin ik alles m.b.t. mijn konijnen en cavia's noteerde met de datum er bij en ook opschreef welk voer ze bijvoorbeeld nodig hadden.

Ik heb laatst mijn berichten op Bunnybunch uit 2009-2013 teruggelezen. Wat klonk ik jong maar heerlijk om terug te lezen over mijn eerste konijnen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2023 om 19:45, Bammyflurry zei:

Dat had ik ook vanaf het begin. Mijn ouders hoefden mij er nooit aan te herinneren dat mijn dieren nog eten moesten hebben of dat ze een schoon hok moesten hebben. Ik had een vriendinnetje die regelmatig door haar moeder 's avonds weer uit bed geroepen werd omdat haar konijn nog geen eten had gehad. Dat is mij nooit overkomen.
Ik werd soms, als ik bijna tegen de slaap zat, half wakker en dan dacht ik; hebben al mijn beestjes voor de nacht eten gehad? Hoeveel diertjes heb ik? En als ik dan al snel helemaal wakker was, kon ik weer gerust gaan slapen, want ik wist zeker dat iedereen eten had gehad en lekker droog binnen zat. Ik denk dat dat kwam omdat ik de verantwoording voor mijn beestjes ook toen al erg serieus nam.

O wat leuk zeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook wel moeite mee dat veel mensen konijnen aanschaffen omdat het zo leuk is voor de kinderen. Alsof het een soort speelgoed/ vermaak is. Ik denk dat het vooral goed is om een kind te leren hoe je voor een dier moet zorgen en verantwoordelijkheidsgevoel kunt bijbrengen en dat kan idd leuk zijn, maar je zult er als ouder dan ook zelf iets mee moeten hebben of al een ouder kind met verantwoordelijkheidsgevoel moeten hebben wil het ook leuk voor de konijnen zijn.

• Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh oeps, als kind heb ik ook wel wat jaartjes konijnen gehad die heb ik niet meegerekend 😅 al was ik toen ook wel heeel jong. De konijnenervaring is wel mooi verspreid zo te zien tussen de mensen 

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al zolang ik me kan herinneren zijn er konijnen in mijn leven. Het eerste konijn was eigenlijk van mijn broer, maar toen hij geen zin meer had om elke week het hok te verschonen kreeg ik hem toen ik 6 of 7 jaar was. Iets wat ik natuurlijk helemaal geweldig vond, totdat ik besefte dat ik voortaan alle vieze klusjes moest doen 😂 Wel onder toezicht van mijn ouders uiteraard. Toen dat konijn was overleden kreeg ik Chucky en heb ik vervolgens zelf gezorgd voor een maatje erbij. Sindsdien ben ik doorgegaan met konijnen houden en heb ik altijd koppeltjes gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze net langer dan een jaar en het zijn mijn eerste konijnen.

Ik keek bij het asiel naar katten, maar toen zag ik dat Dikkie Dik en Murphy al een paar maanden in het asiel zaten. Bij de omschrijving stond dat het geen knuffelkonijnen waren (dat klopt nog steeds) en ik vond het zielig dat ze misschien daarom niet geadopteerd zouden worden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet helemaal op voorbereid was 😳 Maar in de loop van de maanden een mooi (omlet 😂) verblijf met tunnels voor ze gemaakt. 
ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb, want ik heb veel gehad aan de info die ik hier vond, of de reacties op mijn vragen!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooooo wat een verhalen.... Als ik mezelf hiermee vergelijk heb ik mijn nijntjes nog helemaal zo lang niet🤣. Ze horen er hier al heel lang helemaal bij. Ik had knaagje en knabbel voor mijn verjaardag gekregen... In 2018 in mei dus. In datzelfde jaar in december kwam suddenly erbij. Dus dit jaar vijf jaartjes!

aangepast door knaagjeknabbelsuddenly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gestemd op 15 /20 jaar.

Toen ik klein was hadden wij ook een 2 konijnen. 

De konijnen die ik zelf heb en heb gehad.

Stampertje  ❤️ juli 2009 ️18 januari 2018

Dora  ❤️ mei 2013 ️25 augustus 2019

Liekie ❤️ april 2016, vanaf 3 juni 2018 bij ons.

Op 28 maart 2020 kwamen:

Thea, ️21 januari 2023 (Snot)

Snoetje, ️ 22 januari 2022

Koningin. ️10 januari 2022 (CE)

Coco ❤️ april 2021, sinds 4 februari 2023 bij ons.

Als ik dan terug kijk. Dan heb ik wel altijd de meeste bijzondere band met stampertje gehad. Maar ow wat ben ik gek op allemaal (geweest)

Stampertje heeft haar pootje gebroken gehad.

Liekie heeft zichzelf 4 keer klem gezet tussen het hok en de schuur. Zichzelf 2 keer leventje begraven, pootje gebroken gehad en 2 keer uit de tuin ontsnapt, om vervolgens naar mij te kijken van, ga je me nog pakken of niet.

1 keer had mijn man de schutting deur open gelaten....

en 1 keer was de plank tussen de grote schutting planken kier weggehaald, ik denk door de buren. Toen kwam de buurjongen aan de deur, of het konijn bij hun in de tuin van ons was..

Wat we met hem al hebben meegemaakt ongelofelijk. Wat een stuntpiloot. Ik heb er wel van geleerd want er is geen kier meer open en geen enkele mogelijkheid meer tot ontsnappen. Tuin is weer hermetisch afgesloten en de schutting blijft op slot als ze los lopen in de tuin.

Op naar nog vele jaren konijnen houden en veel mooie herinneringen.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .