Ga naar inhoud

Het allerzachtste hooi


Marti

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ons konijn eet weinig hooi, ik merk dat als hij hooi eet alleen de zachte, dunne sprieten eet. Ik denk dat hij moeite heeft met de harde, knapperige sprieten omdat zijn ondertanden in het verleden door de dierenarts zijn verwijderd ivm gebitsproblemen. Verder kan hij prima eten hoor. Wie heeft thuis lekker zacht/groen hooi waarvan jouw konijnen lekker eten? Ik hoor graag tips! 

 

Groetjes Marti

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zakken van 15 kg van de Welkoop en dat eten ze hier erg graag. Dat is redelijk zacht. Ik heb ook Timothyhooi maar dat is hard.

Ze zijn bij mij gek op dat Welkoop hooi. Als je in de buurt zou wonen, zou je wat van me kunnen proberen.

Voer je veel of weinig brokjes? Als je veel brokjes voert, eten ze minder hooi. Eet hij wel gras? Dat is natuurlijk ook goed. Je kunt hem daar langzaam aan aan laten wennen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn die erg slecht hooi eet. Ook hij heeft geen tanden meer (die zijn getrokken omdat hij olifantstanden had) en zijn kiezen zijn (inmiddels) ook geen feestje meer😟 maar hij eet soms wel een beetje zacht hooi.

Wat mij het beste bevalt is 'zoveelste snee' van de boer. Vaak is het hooi van de 3e of 4e keer maaien. De eerste snee is vaak stevig, vezelig hooi, maar bij elke keer maaien wordt het hooi wat zachter. Voor mijn andere konijnen vind ik het eigenlijk wat te 'slappe hap', maar dit is het enige wat mijn rammetje zonder tanden eet. Het zijn ook korte sprietjes, wat ook een voordeel voor hem is. Ik meng dit hooi wel met steviger, meer vezelrijk hooi voor de anderen.
Het is wel hooi waar je vaak moeilijk aan kunt komen trouwens.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. We geven nu ongeveer 50 gram selective science per dag + groente en beetje fruit. Gras nog niet geprobeerd. Ik zal eens wat winkels bij langs gaan, en te zien welke zacht lijkt. Of eens bij een boer vragen idd. Bedankt voor de tips. 

aangepast door Marti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn cavia's krijgen budget hooi van vitakraft, dat haal ik voor 2,19 per kilo bij de Albert Heijn. Dat is eigenlijk altijd best wel groen en zacht en eten ze, zeker als ik er kruiden doorheen strooi prima. Ik heb potjes voor ze staan met dille, basilicum en rozemarijn wat ik er regelmatig doorheen strooi, af en toe meng ik er ook nog een andere hooisoort doorheen en soms verwen ik ze met het aardbeien- munt- weegbree- en frambozenblad uit mijn secret santa pakket ☺️. Voordeel vind ik dat ik het niet hoef te bestellen maar gewoon kan meepakken uit de supermarkt. Dat scheelt niet alleen verzendkosten, ik kan zo ook eerst even door de verpakking kijken of het hooi er goed uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-1-2023 om 00:41, To van de Veluwe zei:

Is het een dwergkonijn? Voor een dwerg lijkt me 50 gram erg veel.

Een dwerghangoor van 2 kg. Ik hield 25 gr per kg lichaamsgewicht aan, is dit te veel? Hij wordt heel vervelend als hij honger heeft....gaat dan ook geen hooi eten helaas. Hij loopt de hele dag los in de kamer, dus verbruikt ook veel energie. 

aangepast door Marti
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 gram per kg lichaamsgewicht is voor de meeste konijnen veel te veel.

 

Het is een basisadvies, maar in de meeste gevallen moet dat flink omlaag. Ik geef 8 a 10 gram per kg konijn (op dit moment supreme brokken, wisselt bij mij soms wel). Ik geef dan wel dagelijks groenvoer en kruiden (en onbeperkt hooi). Als ik op de 25gram zou zitten, zou niemand hier meer hooi eten. En als ze altijd veel brok hebben gehad, hebben ze dat ook nooit echt leren eten.. Zijn buik zit vol brokken. Ik zou eerst toch echt minder met brok, kan best zijn dat hij daar vervelend van word, dat worden veel konijnen... maar dan nog is het voor hun welzijn beter om minder brok te hebben 😉 En vooral heeeeel veel hooi. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat nog over zacht hooi na te denken, je zou eens naar het hooi van hobby first kunnen kijken. Dat wordt niet overal verkocht, maar ik vond die kwaliteit best aardig. Vitakraft en puik zijn inderdaad ook meestal redelijk dunne stengels. Kijk vooral naar de 500 gram zakken van verschillende merken met kruidenhooi, die zijn meestal wat minder grof.

 

Je hebt ook van die bakjes dat je zelf "gras" kunt kweken voor knaagdieren. Dat zou misschien ook nog iets kunnen zijn, omdat het vers is.

 

Verder ben ik het eens met Evee, je zou kunnen beginnen met 20 gram brokjes per kilo, dan heeft hij echt ruim voldoende en dat scheelt toch weer 10 gram op het totaal. Ruimte die hij weer kan vullen met hooi eten 🙂 Veel mensen hier zitten daar zelfs nog ruim onder. 10-15 gram is denk ik het gemiddelde per kilo.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .