Ga naar inhoud

Loopwiel / band voor en te dik konijn

Wesley
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Om maar gelijk met de deur is huis te vallen, we vinden dat ons konijn Bella het vrouwtje, een beetje te dik is geworden. 

Binkie het mannetje ziet er goed slank uit.

Het komt niet doordat haar pootje uit de kom is geweest, dat is goed hersteld.Ze houdt gewoon erg van eten. Ze is eigenlijk altijd al wat te dik geweest. We geven momenteel al de helft van de aanbevolen hoeveelheid biks aan de konijnen.

Ze zitten vanwege bella haar pootje nu binnen, omdat we dat goed in de gaten wilden houden. Het is natuurlijk ook nog eens veel gezelliger. We hebben al een groter, Ferplast double 120cm hok gekocht, voor wat extra ruimte als we er niet zijn.

Als we thuis zijn staat het hok altijd open en lopen ze vrij rond op het kleed.

In de zomer gaan ze weer lekker naar buiten en krijgen ze weer meer ruimte.

Nu hebben we op het internet een loopwiel / loopband gezien voor katten:
https://a.aliexpress.com/_EIqV8tr

Ik vraag me af of konijnen dat leuk vinden en daar in gaan.

Is er iemand hier die ervaring heeft om een dergelijk loopwiel te gebruiken bij konijnen?

Groetjes,

Wesley en Susan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf niet aan zo'n wiel beginnen. Ik weet niet of het veilig is voor konijnnen en ook niet of je ze er een plezier mee doet. Je kan denk ik beter zorgen voor genoeg ruimte om te rennen, springen en graven. Konijnen zijn rond schemering het meest actief en ik vermoed dat ze dan opgelosten zitten in het hok, of niet? Dat is niet ideaal. Het advies is een ruimte van minimaal 4 m2 per klein koppeltje konijnen en dat dan 24/7. Zo kunnen ze voldoende bewegen en hebben ze ruimte om te rennen. 

Ik ben wel benieuwd hoeveel gram voer je nu geeft en hoeveel je dametje weegt. De adviezen die op de verpakkingen van konijnenvoer staan zijn vaak heel erg hoog. Vaak hou je dat in de praktijk alleen aan voor een konijn dat aan moet komen. 10-15 gram brokjes per kilo konijn is voor de meeste konijnen ruim voldoende om op een mooi gewicht te blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n rad zou ideaal zijn als ze bij elke hup een brokje zouden krijgen. Zo'n ding is natuurlijk helemaal niets. Konijn moet kunnen rennen en een klein sprintje kunnen trekken. En idd hoeveel brokjes geef je. Krijgen ze ook groenvoer (dan sla je de brokjes over). Ik voer 's morgens voor twee dwergen één hand brokjes. Die strooi ik rond en dan moeten ze zoeken. De brokjes liggen ook op de catcubes etc. dus ze moeten nog springen ook. 's Avonds heel laat krijgen ze een bak groenten. Soms tussendoor een stukje gedroogde banaan of wat Johannesbrood. 

Er zitten hier leden op het forum die voeren via een soort kattenbak met een luikje. iets in dat luikje reageert op de chip van het konijn. Dan kan het ene konijn wel eten maar het andere konijn niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .