Ga naar inhoud

Konijn mindert met eten: niest erg veel + gebroken bekken


Katja_teddy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

alvast excuses voor het lange verhaal: Ik maak me weer zorgen over Teddy. Zoals ik in mijn vorige topics al had aangegeven, heeft Teddy haar bekken op twee plekken gebroken. op dit moment zit ze precies 4 weken in een klein hokje (50 bij 30 cm, het is een klein konijn van 1,8/1,9 kilo dus ze kan niet veel bewegen. ze kan zich uitrekken en van de een naar de andere kant hupsen.) Zodoende wordt haar bekken zo min mogelijk belast. Toen ze haar bekken pas had gebroken, ging het eten moeizaam. ze liet de biks liggen. De afgelopen weken leek het echter gelukkig weer goed te gaan met Teddy. we hebben haar andere biks gegeven (weer van SS, maar nu home rabbit ipv adult) en deze at ze wel. ze werd zelfs erg enthousiast van de biks en vloog als het ware op de biks af als ze het kreeg. Ook at ze snoepjes van SS, veel hooi en water. Daarnaast zijn we begonnen met het geven van witlof. ook dit vind ze erg lekker en eet ze op. ook de blindedarm keutels eet ze al een aantal weken weer op (de eerste week liet ze deze liggen).

 

Omdat het zo goed ging, ben ik gaan minderen met de pijnstilling (novacam). Dit heb ik langzaam afgebouwd. op het begin kreeg ze 2x per dag 0,7 ml. vervolgens zijn we naar 2x per dag 0,6 gegaan en vervolgens naar 2x per dan 0,5/0,6. vervolgens ben ik steeds meer uren tussen de pijnstilling gaan doen. uiteindelijk zat ik op  slechts 0,4/0,5 ml per 24 uur. dit leek prima te gaan. ze was erg levendig, at goed, keutelt goed, etc. De dierarts gaf aan dat de breuk zich binnen 4 tot 6 weken zou kunnen herstellen, mits ze voldoende rust zou hebben. omdat we nu op 4 weken zitten, het goed ging en de pijnstilling nog maar in lage dosering werd gegeven, besloot ik om de pijnstilling te stoppen en te bezien hoe dit zou gaan. Daarnaast weet ik dat de pijnstilling bij konijnen in principe maar 12 uur werkt. aangezien we nu op een lage dosering per 24 uur zaten, ging ik ervan uit dat de pijn zou meevallen. Een andere reden waarom ik de pijnstilling graag wilde stoppen, was omdat Teddy zich steeds beter leek te voelen en zich daardoor steeds wat meer verzette wanneer we haar op wilde tillen voor de medicatie. (het wordt steeds moeilijker om haar voorzichtig op te tillen. ze rent dan telkens weg in het kleine hokje (op en neer), hetgeen natuurlijk ook weer belastend is voor haar bekken. tips over het toedienen van de medicatie zijn niet nodig, we hebben al héél veel geprobeerd. we tillen haar voorzichtig op en doen toedienen van de medicatie met 2 man. 1 houdt haar vast en ondersteunt het kontje en ik hou het mondje open voor de medicatie). In beginsel was het plan om de pijnstilling te stoppen en haar nog twee weken in het kleine hokje te laten en haar bekken optimaal rust te geven en niet meer op te tillen. in week 6 wilde ik terug gaan naar de dierenarts om opnieuw foto's te laten maken. ik wilde het herstel graag de volledige 6 weken de tijd geven. Dit onder meer omdat Teddy veel stress ervaart door (het vervoer naar) de dierenarts. een foto bij 6 weken had dus mijn voorkeur in plaats van een foto bij 4 weken. 

 

Nu ben ik gisteren dus gestopt met de medicatie en heeft ze vannacht voor de eerste keer haar biks niet opgegeten (terwijl ze hier normaal dus helemaal gek op is).  Wel eet ze de witlof, de snoepjes en hooi (alhoewel het natuurlijk lastig te controleren is hoeveel hooi ze eet). Ze heeft dus enkel de biks niet helemaal opgegeten (van de 12 gram heeft ze zo'n 7 a 8 gram gegeten vannacht. (we geven haar normaal 3x per dag 12 gram, dus verspreid over de dag en afgestemd op haar lichaamsgewicht). Nu weet ik dat het minderen van eten een symptoom van pijn is. Ik heb vanochtend daarom toch maar weer de novacam aan haar gegeven. Ik wilde niet langer wachten omdat ik natuurlijk bang ben dat ze door de pijn minder eet en ze dadelijk misschien weer helemaal zou stoppen met eten. we gingen haar dus weer pijnstilling geven. hierbij ging ze echter knarsetanden. Dit heeft ze in al die 4 weken nooit gedaan met optillen. Ik weet dat knarsetanden een symptoom van pijn is. verder gedraagt ze ze zich normaal. ze is levendig etc. Na de pijnstilling begon ze weer fanatiek te eten. Ook de biks heeft ze bijna opgegeten (nog niet helemaal).

 

het is lastig te beoordelen waarom ze de biks liet liggen vannacht. door de pijn van haar bekken? of iets anders? wat mij namelijk ook opvalt is dat Teddy erg veel niest. Teddy heeft altijd wel geniest, maar niet veel. nu niest ze veel. Telkens nadat ze gedronken heeft, krijg ze een behoorlijke nies aanval. ook als ze gewoon ligt te slapen moet ze opeens niezen en soms ook tijdens het hooi eten. Maar vooral dus na het drinken. Haar neusje ziet er niet vies uit. Nu ben ik bang dat ze misschien een luchtweginfectie heeft / snot, waardoor ze minder eet? maar dat verklaart mijns inziens niet het knarsetanden als ze opgetild wordt?

 

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik twijfel om toch maar ter controle naar de dierenarts te gaan. we gaan naar een konijnkundige dierenarts. we moeten hierdoor een half uur rijden, hetgeen stressvol is voor Teddy. van de andere kant ben ik bang dat het niet goed is voor haar herstel om nu al naar de dierenarts te gaan. met de foto wordt de bekken belast lijkt me en na de dierenarts is ze altijd wat van slag. als de bekken niet hersteld zijn, moeten we over twee weken weer terug. Ze eet nu door de pijnstilling wel gewoon de biks (ik denk tenminste dat ze het weer gewoon gaat eten als ik de pijnstilling weer 1x per 24 uur ga geven). het niezen zit mij alleen niet lekker. ik ben bang dat wanneer ik te lang wacht, en er sprake zou zijn van snot, dit misschien chronisch gaat worden.. ik heb dus twee opties..

 

1. naar de dierenarts. we zitten nu precies op 4 weken. ik kan een foto laten maken. er kan dan worden bezien hoe het ervoor staat met de breuk. ook kan naar de longen en het neusje etc. gekeken worden. Het voordeel is dat we weten wat er op dit moment precies met haar is. is sprake van snot wat behandeld moet worden? in hoeverre is de breuk hersteld? en waarom mindert ze met biks eten als ze geen pijnstilling krijgt? hoelang moeten we nog pijnstilling geven? etc.   als blijkt dat sprake is van snot, kan dit natuurlijk behandeld worden en kan wellicht chronisch snot voorkomen worden. het nadeel is dat het veel stress zal opleveren en dat ze mogelijk weer minder goed eet als we terug komen van de dierenarts. Ik wil niet weer moeten beginnen met dwangvoeding. dit is natuurlijk ook niet goed voor haar bekken.  Daarnaast kan ik mij voorstellen dat ze voor een foto een beetje 'uit elkaar getrokken' wordt om een goede foto te kunnen maken. ook dit is wellicht niet goed/ belastend voor de bekken als het nog niet hersteld zou zijn. als de bekken niet geheeld zijn, moeten we daarnaast over twee weken natuurlijk weer terug voor foto's.

 

2. optie twee: Nog wachten tot week 5/6 en dan de dierenarts bezoeken (dus conform mijn eerste plan.) met pijnstilling eet ze vooralsnog goed. dus als ik elke 24 uur weer wat van pijnstilling geef, zal ze hopelijk gewoon blijven eten. het nadeel is wel dat er dan niet naar het niezen wordt gekeken. 

 

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat iemand advies heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij verminderde weerstand (in dit geval door gebroken bekken) zie je helaas vaak dat andere kwaaltjes opspelen. Snot, EC, dat soort dingen vaak. Heel vervelend. 

Lastig. Ik denk dat ik toch wel de dierenarts zou bezoeken. Het klinkt niet als dingen die op afstand heel goed beoordeeld kunnen worden. Nog 2 weken afwachten is wel wat lang. Misschien kun je vragen of de dierenarts je kan bellen voor een telefonisch consult, even overleggen waar je goed aan doet zonder dat je direct langs gaat? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Evee zei:

Bij verminderde weerstand (in dit geval door gebroken bekken) zie je helaas vaak dat andere kwaaltjes opspelen. Snot, EC, dat soort dingen vaak. Heel vervelend. 

Lastig. Ik denk dat ik toch wel de dierenarts zou bezoeken. Het klinkt niet als dingen die op afstand heel goed beoordeeld kunnen worden. Nog 2 weken afwachten is wel wat lang. Misschien kun je vragen of de dierenarts je kan bellen voor een telefonisch consult, even overleggen waar je goed aan doet zonder dat je direct langs gaat? 

Teddy is sowieso gevoelig voor luchtweginfecties. De dierenarts zegt altijd dat we eigenlijk een 'pitbull konijntje hebben'. haar luchtwegen zijn niet helemaal in orde (als ik mij niet vergis zijn de luchtwegen kort of smal). ze snurkt daarom ook telkens hard. ik probeer haar hokje daarom ook zoveel mogelijk stofvrij en schoon te houden.

 

Ik heb inderdaad contact gehad met de assistente van de dierenarts. de dierenarts was bezig met een operatie. ik kon langs komen of een filmpje van het niezen sturen. Maar op een filmpje is het natuurlijk heel lastig te beoordelen wat er aan de hand is. De keuze moet ik natuurlijk zelf maken. het is mijns inziens alleen een beetje wikken en wegen en kiezen tussen twee kwaden.. ik wil gewoon doen wat het beste voor haar is. ik maak me enorm veel zorgen. ik ben ook enorm bang dat de bekken niet hersteld zijn. een operatie is niet mogelijk en dat beangstigd me. ze is echt mijn lieve kleine meisje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook met antibiotica gaan beginnen. Het is met snot ook moeilijk om te bepalen welke bacterie het is, zelfs met een swab, omdat de resultaten meestal vervuild zijn. Zo snel mogelijk beginnen dan heb je de beste kans dat je het er nog onder krijgt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

at is jaren terug flink aan banden gelegd. Er is 1e keus, 2e keus (dat pas mag na onderzoek) en volgens mij mag je pas als dat ook niet werkt een breedspectrum inzetten.

 

Dit omdat het antibiotica's zijn die mensen redden als die besmet zijn met resistente bacteriën, dan is het het laatste redmiddel. Als die op grote schaal aan dieren gegeven worden, is er straks niets meer wat mensen kan redden die zo een besmetting hebben. 

 

Een dierenarts moet nu standaard eerst een 1e keuze inzetten. Als dat niet werkt moet er met onderzoek aangetoond worden dat er een 2e keus ingezet mag worden. En er zijn een aantal soorten die helemaal niet meer bij dieren mogen, terwijl die vroeger op grote schaal werden ingezet. Maar juist dat op grote schaal gebruiken van antibiotica heeft er voor gezorgd dat bacteriën resistent zijn geworden en nu dus bij mensen problemen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .