Ga naar inhoud

Niezen


IrisL

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen 

 

Ik heb mijn konijn nu een maand. 
hij krijgt echter meer last van traanoogjes met wat rodere oogleden. Hier lijkt hij geen last van te hebben. Wat wel het geval is is dat hij soms niesbuien heeft van 5-15 niezen per keer. Toch zeker elke dag 2 a 3. Ik ging naar de dierenarts maar die vond het een raar gegeven omdat er niets echt sprake is van gekleurd snot. Zijn neus ziet er ook normaal uit. Hooi en stro komt van de dierenwinkel en is dus stofvrij vermoed ik.  De dierenarts schreef antibiotica voor, maar zei me dat dit was omdat het zou kunnen dat dit nu een virale infectie is en misschien zou kunnen overslaan naar een bacteriële. Maar omdat dit echt in vlagen komt, heb ik nu de antibiotica nog niet gestart. 
heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Of weet iemand wat ik het best doe? 
hij eet speelt en drinkt normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik je houtvezel in zijn verblijf? Dat kan ook voor traanoogjes en niezen zorgen. Als je dat gebruikt zou je het kunnen vervangen door papierkorrels of hennepvezel en kijken of dat scheelt. Hooi uit de dierenwinkel kan zeker ook stoffig zijn. Mijn ervaring is dat losjes verpakt hooi minder stoffig is dan hooi uit zo'n geperst pak, zeker als je hooi met mooie, lange halmen koopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn met snot gehad dat nooit een vieze snotneus heeft gehad. Hij nieste vooral heel erg. Ondanks vele behandelingen is hij er uiteindelijk wel aan overleden.

 

Het kan een irritatie zijn van de omgeving, maar weet dat niet elk konijn met snot ook daadwerkelijk zichtbaar snot heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne heeft inderdaad ook bijna nooit zichtbaar snot, heel soms zie je wat na veelvuldig niezen. Dit is meestal wit van kleur, soms doorzichtig.

 

Wat is de reden dat je nu nog niet bent begonnen met de antibiotica? Waar wacht je op? Niet verwijtend bedoeld, ben vooral benieuwd waarom je twijfelt aan wat de dierenarts voorschrijft. Volgens mij zijn bij konijnen luchtwegproblemen vaker bacterieel dan viraal, maar ik kan het fout hebben.

 

Hooi zou je kunnen wassen voordat je het geeft. Klinkt raar en je moet dan ook met kleine porties werken, maar zo haal je al het stof er af en kunnen de luchtwegen tot rust geven. Ik zou dat doen op momenten dat het heel erg is. Ik schud het hooi uit voordat ik het geef. Hooi uit de dierenwinkel e.d. is inderdaad niet stofvrij. Daar loop ik zelf ook regelmatig tegen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen bedankt voor de reacties 

 

Momenteel gebruik ik een soort stro als bedding. uit een geperst pak. Hij zit precies wel vaker op de papierkorrels in zijn toilet. Misschien vindt hij dit toch aangenamer ? 
De reden waarom ik wacht met de antibiotica is omdat ik me afvroeg of het kwam door de omgeving. Wilde eerst dat uitsluiten. Ben inmiddels al begonnen met de antibiotica. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .