Ga naar inhoud

Huidontsteking


mystique

Aanbevolen berichten

Lilou was al een dag of vier niet echt happy, maar ja .. guur weer, ouder dier ... Ze at, dronk, bewoog ... maar het zat me toch niet helemaal lekker. Dus naar de dierenarts met haar. Lang verhaal kort: zware huidontsteking. Na het baden en scheren ontdekte de dierenarts één grote wonde en talloze kleinere. Druk je ergens, komt er 3 cm verder pus uit. 🤢 De ontsteking zit niet ónder de huid maar ín de huid. Dierenarts vond tijdens het baden scherpe stukjes hooi/gras/plant, die enkel uit het hooi kunnen komen, gezien er geen planten ín de ren staan, vermoedelijk zijn die de huid binnengedrongen en hebben een ontsteking veroorzaakt. 🤷 Zij heeft althans nog nooit zo'n zware huidontsteking gezien bij een konijn. 

Dus nu dagelijks wassen, honingzalf smeren, antibiotica en pijnstiller. 

Iemand ervaring hiermee? 

Tnx. 🙂

aangepast door mystique
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler, gelukkig maar dat je 'r geen ervaring mee hebt. 🙂 

Ik vind het vooral lastig om de oorzaak niet te weten, want zo wordt het moeilijk om het in de toekomst te voorkomen. 

Ze hebben wel sinds een paar weken een nieuw (gekocht) nachthok, misschien is dat wel de schuldige? Dat er scherpe kantjes aan zitten? Morgen eens goed nakijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink, zou dat helpen, denk je, om hen naast elkaar te zetten? Ik kan het zeker overwegen, ik heb de hokken en de plaats. 

 

Daarnet nog eens bij Lilou gaan kijken, ze leeft nog en heeft een halve witloof op. 't Arme dier. Dit is het eerste wat haar mankeert op negen jaar, we gaan ons best doen haar hier doorheen te helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, mystique zei:

@Marjoleink, zou dat helpen, denk je, om hen naast elkaar te zetten? Ik kan het zeker overwegen, ik heb de hokken en de plaats.

Ik weet dat het niet gebruikelijk is, maar toen Blackie een tijd apart moest zitten omdat hij Bunny zwanger had gemaakt, kwijnde hij helemaal weg. Toen ik de rennen tegen elkaar aan had gezet kwam hij helemaal bij. Ze lagen vaak allebei op dezelfde plaats tegen het gaas, dus zo dicht mogelijk bij elkaar.

Je kunt misschien even aankijken hoe ze het allebei alleen doen, gaat dat niet goed dan zou je dit kunnen overwegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Je had het toch over hooi en gras dat in de huid zat? Bizar zoiets. 

Klopt, dat was het enige dat de dierenarts kon bedenken. Maar ze krijgen al hun hele leven hooi en stro, net als alle andere konijnen in België en Nederland, dus of dàt de échte reden is ... ? Daarom dat ik andere opties probeer te bedenken. 🤷

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik weet dat het niet gebruikelijk is, maar toen Blackie een tijd apart moest zitten omdat hij Bunny zwanger had gemaakt, kwijnde hij helemaal weg. Toen ik de rennen tegen elkaar aan had gezet kwam hij helemaal bij. Ze lagen vaak allebei op dezelfde plaats tegen het gaas, dus zo dicht mogelijk bij elkaar.

Je kunt misschien even aankijken hoe ze het allebei alleen doen, gaat dat niet goed dan zou je dit kunnen overwegen. 

Dat ga ik inderdaad doen. Lilou kan best makkelijk alleen, maar Miel ga ik extra in de gaten houden, mocht hij het niet trekken, is dit plan zeker een mogelijkheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik heb er nog niet eerder van gehoord bij een konijn. Eigenlijk alleen dat er ontstoken huid was na madenbesmettingen, niet van gras. Het klinkt echt pijnlijk en vervelend. Veel beterschap! 

Ik ben alleszins erg blij dat dit op zijn minst gebeurd is nu er geen vliegen zijn. Anders was de schade niet te overzien geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mystique zei:

Dat ga ik inderdaad doen. Lilou kan best makkelijk alleen, maar Miel ga ik extra in de gaten houden, mocht hij het niet trekken, is dit plan zeker een mogelijkheid. 

Is een heel goed idee om te proberen, maar blijf er wel even goed bij. Sommige konijnen reageren er geel heftig op. Mijn Dunya was heel close met haar vriendje, maar met split cage beet ze hem helemaal verrot (zo ongeveer dan). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Is een heel goed idee om te proberen, maar blijf er wel even goed bij. Sommige konijnen reageren er geel heftig op. Mijn Dunya was heel close met haar vriendje, maar met split cage beet ze hem helemaal verrot (zo ongeveer dan).

 

Miel lijkt het vandaag goed gedaan te hebben, maar om goed in de gaten te kunnen houden of hij goed eet en drinkt vind ik het precies een goed idee om hem naar binnen te brengen. Maar dan wel op een dag die minder druk is zodat ik een oogje in het zeil kan houden. Je weet inderdaad maar nooit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend begonnen/verdergegaan met het scheren van Lilou. Het was gisteren druk bij de dierenarts en konijnenvacht scheert moeilijk, zeker wanneer ze nat is, dus had ik haar verteld dat ik wel verder zou scheren. Daarna haar eerste dosis Baytril gegeven en een traliekooi voor haar klaargemaakt. 

Na de werkdag Lilou gewassen en gedroogd, wat is ze toch een chill konijn 🥰, en haar open wondes ingesmeerd met honingzalf. 

Wat ik wel bijzonder vreemd vind is dat ze een stuk huid heeft, zonder wondes, waar constant vocht uit komt. Eerst dacht ik dat die plek gewoon nog niet opgedroogd was van het badje, maar daarnet viel me op dat die huid ... 'zweet', als het ware. Je knijpt erin en het vocht komt eruit, net zoals je ziet bij een natte zeemlap. Nou ja, wat eruit is qua vocht, is eruit, hé. De handdoek die in haar draadkooi ligt, was op 9 uur tijd doornat, dus niet enkel van plas. Vermoedelijk ook vocht uit haar buik. 

Lilou voelt zich wel al heel wat beter, ze heeft vandaag heel goed gegeten en gekeuteld en zit nu bij te komen van haar badje. Straks nog een tweede dosis Baytril en een pijnstiller en dan kan ze de nacht in. 😌

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Zou dat van zweten komen? Koorts? 

Lilou heeft veel vocht in haar buik en liezen, een reactie op de ontsteking op haar rug, ik denk dat het dàt vocht is dat naar buiten komt. Want de huid is klam, maar wanneer ik zachtjes druk uitoefen, zie je het vocht er zo uit parelen. Ik weet ook niet of konijnen kunnen zweten, eigenlijk. Ik kan morgen wel een berichtje sturen naar de dierenarts, om te vragen wat dit kan zijn. 

Ik ga nu Lilou haar antibiotica en pijnstiller geven. Elke dag om 9 uur en 21 uur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen niet zweten. Het klinkt meer als wondvocht of een ontstekingsreactie als ik de rest van je verhaal er bij betrek. Net zoiets als wat je bij een schaafwond hebt. Dat kan natuurlijk van het scheren komen. Maar ik zou inderdaad even navraag doen bij de dierenarts. Misschien even kijken voor een dierendermatoloog?

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, mystique zei:

Lilou heeft veel vocht in haar buik en liezen, een reactie op de ontsteking op haar rug, ik denk dat het dàt vocht is dat naar buiten komt. Want de huid is klam, maar wanneer ik zachtjes druk uitoefen, zie je het vocht er zo uit parelen. Ik weet ook niet of konijnen kunnen zweten, eigenlijk. Ik kan morgen wel een berichtje sturen naar de dierenarts, om te vragen wat dit kan zijn. 

Ik ga nu Lilou haar antibiotica en pijnstiller geven. Elke dag om 9 uur en 21 uur. 

Ik denk dat het inderdaad van binnenuit komt. Je ziet dit soms ook bij mensen die veel vocht vasthouden in de benen. Door de druk in de bloedvaten wordt het naar buiten geperst. Ik vraag me wel af of dat vocht vanzelf weggaat of dat er meer moet gebeuren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bunny566 zei:

Ik denk dat het inderdaad van binnenuit komt. Je ziet dit soms ook bij mensen die veel vocht vasthouden in de benen. Door de druk in de bloedvaten wordt het naar buiten geperst. Ik vraag me wel af of dat vocht vanzelf weggaat of dat er meer moet gebeuren.

Gisteren waren Lilou's dijen nog twee waterballonnetjes, helemaal flubberig en pafferig, maar, supergoed nieuws, vanmiddag waren ze zo goed als helemaal ontzonken. Nog niet perfect, maar wàt een verschil. Haar handdoek weer helemaal doorweekt, dus het vocht gaat goed weg. 😄 Haar rug ziet er ook al heel wat netter uit en ze voelt zich goed, ze eet, ze keutelt. Wel iéts kleiner en donkerder, maar mooi stevig en een serieuze hoeveelheid. 😄

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed! Ik vind het lastig me voor te stellen dat al dat vocht door een ontsteking of de wondjes zou komen maar het lijkt er wel op. Ik zie het ook niet dus bedenk je er zelf een beeld bij. Wel raar dat die wonden door gras en/of stro zouden zijn ontstaan. Als het vocht nou van binnenuit komt dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen.

Je hebt denk ik geen contact meer gezocht met de dierenarts?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .