Ga naar inhoud

konijn valt hand aan


Nickymanita

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik heb 2 dagen geleden al iets geplaatst, maar heb toch nog een vraagje waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

2 dagen geleden schreef ik over dat ik mijn konijnen uit elkaar heb gehaald door vechten.

Het vrouwtje viel toen ook de kruimeldief aan.

Nu heeft het vrouwtje ook 2x mijn hand aangevallen. Kan het zijn dat dit gedrag stopt na het steriliseren?

(ze wordt volgende week woensdag gesteriliseerd). 

 

Ook ben ik alvast een beetje aan het vooruit denken als het koppelen na het steriliseren niet lukt.

Weten jullie een plek waar je je konijn kan afgeven en weet dat ze een heel goed nieuw huisje krijgen?

Ik kan het niet over mijn hard verkrijgen om een van de twee weg te doen.

Maar als het vrouwtje blijft aanvallen (ik ben zelfs nu een beetje bang voor haar) dan is dat voor mij ook geen doen.

Maar ik vind het lastig om haar weg te doen, omdat niet veel mensen een bijtend konijn willen. 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dat gedrag wel van onze eerste voedster toen ze nog niet gesteriliseerd was. Als ik de voerbakjes wou vullen of mijn hand te dicht in haar buurt kwam. Ik had het idee dat ze zich bedreigd voelde. Na sterilisatie is dit wel beter geworden. Wat ook hielp was om geen onverwachte bewegingen te maken en haar niet zelf te benaderen maar naar me toe te laten komen. Een brokje uit je hand pakken durfde ze wel en met veel geduld heeft onze dochter haar uiteindelijk op haar kopje mogen kriebelen. Helaas is ze niet lang daarna overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Bunny566 zei:

Ik herken dat gedrag wel van onze eerste voedster toen ze nog niet gesteriliseerd was. Als ik de voerbakjes wou vullen of mijn hand te dicht in haar buurt kwam. Ik had het idee dat ze zich bedreigd voelde. Na sterilisatie is dit wel beter geworden. Wat ook hielp was om geen onverwachte bewegingen te maken en haar niet zelf te benaderen maar naar me toe te laten komen. Een brokje uit je hand pakken durfde ze wel en met veel geduld heeft onze dochter haar uiteindelijk op haar kopje mogen kriebelen. Helaas is ze niet lang daarna overleden.

Bedankt voor je antwoord!

 

Ik vind het fijn om te horen dat jullie voedster na het steriliseren rustiger is geworden. Ik hoop dat dit ook gaat werken in het voordeel met het herkoppelen.

 

Helaas viel ze me aan toen ik niet eens haar benaderde, maar toen ik haar bakje pakte om het water te verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Nickymanita zei:

Bedankt voor je antwoord!

 

Ik vind het fijn om te horen dat jullie voedster na het steriliseren rustiger is geworden. Ik hoop dat dit ook gaat werken in het voordeel met het herkoppelen.

 

Helaas viel ze me aan toen ik niet eens haar benaderde, maar toen ik haar bakje pakte om het water te verversen.

 

In ons geval benaderden we haar ook niet maar wouden bijv haar maatje aaien of een bakje pakken net als jij. Maar als je daarbij in haar buurt kwam, was dat al voldoende om met de pootjes te slaan.

Bij onze voedster was het duidelijk angst, heeft echt nog wel een tijd geduurd voor ze wat minder fel reageerde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Bunny566 zei:

 

In ons geval benaderden we haar ook niet maar wouden bijv haar maatje aaien of een bakje pakken net als jij. Maar als je daarbij in haar buurt kwam, was dat al voldoende om met de pootjes te slaan.

Bij onze voedster was het duidelijk angst, heeft echt nog wel een tijd geduurd voor ze wat minder fel reageerde.

Ik hoop dat het bij mijn konijn aan de hormonen ligt. Dan is er namelijk ook meer kans dat het herkoppelen lukt. 

Dit doet ze ook pas naar mij (en de kruimeldief) sinds ze gemeen deed tegen het mannetje. 

 

Zou het vreselijk vinden als het herkoppelen niet lukt en er een konijntje weg moet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is al vijf las ik net (even teruggezocht), dan zou je eerder denken aan de hormonen. Het kan ook zijn dat haar baarmoeder onrustig is en ze daar last van heeft. Hopelijk gaat het een stuk beter na de sterilisatie en kunnen ze herkoppeld worden. Anders zou je één van de beide naar de opvang kunnen brengen en de ander daar aan een ander maatje kunnen laten koppelen. Dan weet je zeker dat het konijn wat je niet houdt, goed terecht komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bunny566 zei:

Ze is al vijf las ik net (even teruggezocht), dan zou je eerder denken aan de hormonen. Het kan ook zijn dat haar baarmoeder onrustig is en ze daar last van heeft. Hopelijk gaat het een stuk beter na de sterilisatie en kunnen ze herkoppeld worden. Anders zou je één van de beide naar de opvang kunnen brengen en de ander daar aan een ander maatje kunnen laten koppelen. Dan weet je zeker dat het konijn wat je niet houdt, goed terecht komt.

ja klopt, ze is inmiddels al 6 jaar oud. 

Ik hoop dat u gelijk heeft dat het aan de hormonen ligt.

In ieder geval vind ik het echt onwijs fijn dat u met mij meedenkt, bedankt daarvoor.

 

Ik moet er dan inderdaad een wegdoen, om ze een goed leven te geven. Ik weet alleen echt niet hoe ik ga kiezen welk konijn ik hou.

Bij de opvang zeiden ze: dan is het logisch om je eigen konijn te houden. Maar het mannetje is nu ook al 10 maanden bij ons, dus is ook mijn eigen konijn.

Echter gaf ik ook al bij hun aan dat mijn eigen konijn bijt en ik dat gewoon eng vind dus haar niet het beste leven kan geven.

Maar toen vertelde de opvang dat zulke konijnen vaak lang bij hun blijven, dat vind ik dan wel weer lastig om te horen.

Maar het mannetje is gewoon veel liever en ook nog zindelijk enzo.

Kortom, een keus die ik echt onmogelijk kan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Evee zei:

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik de voedster houden omdat de kans dat de ram snel een fijn nieuw huis vind groter is.

Maar hopelijk is het niet nodig en kunnen ze straks toch weer samen.

 

ja ik hoop het ook heel erg!
De voedster houden klinkt inderdaad logischer. Maar ik vind het lastig.

Want als haar gedrag zo blijft dan ben je bang voor je eigen konijn, dat lijkt me ook niet de bedoeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, To van de Veluwe zei:

Eerst de sterilisatie afwachten. Nog niet te veel zorgen maken voor morgen. Situatie kan ineens veranderen. Net zoals iemand schreef: misschien iets met haar baarmoeder. Dat ziet de DA dan volgende week woensdag wel.

Daar heb je helemaal gelijk in!

Bedankt voor het helpen realistisch nadenken op het moment.

Ik kan nu niks doen, alleen maar afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Nickymanita zei:

ja klopt, ze is inmiddels al 6 jaar oud. 

Ik hoop dat u gelijk heeft dat het aan de hormonen ligt.

In ieder geval vind ik het echt onwijs fijn dat u met mij meedenkt, bedankt daarvoor.

 

Ik moet er dan inderdaad een wegdoen, om ze een goed leven te geven. Ik weet alleen echt niet hoe ik ga kiezen welk konijn ik hou.

Bij de opvang zeiden ze: dan is het logisch om je eigen konijn te houden. Maar het mannetje is nu ook al 10 maanden bij ons, dus is ook mijn eigen konijn.

Echter gaf ik ook al bij hun aan dat mijn eigen konijn bijt en ik dat gewoon eng vind dus haar niet het beste leven kan geven.

Maar toen vertelde de opvang dat zulke konijnen vaak lang bij hun blijven, dat vind ik dan wel weer lastig om te horen.

Maar het mannetje is gewoon veel liever en ook nog zindelijk enzo.

Kortom, een keus die ik echt onmogelijk kan maken.

Graag gedaan hoor en zeg maar je 😄

Ik denk dat de kans dat ze na sterilisatie nog agressief doet niet zo groot is als ze dat eerst ook niet deed.

Ik neem tenminste aan dat ze eerst ook niet beet?

Ik snap wel dat je nu een beetje bang voor haar bent maar eerder niet denk ik? Dan zou ik eerst de sterilisatie en koppeling maar afwachten en dan pas over een keuze na gaan denken.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een voedster gehad die heel fel en aanvallend werd na castratie. Overigens wil ik wel aangeven dat ik echt veel konijnen heb gehad en ook heel wat (al mijn) voedsters heb laten castreren, en geen enkele andere heeft dat gehad. Zij was dus wel echt de uitzondering. 

 

Binky was na castratie zo fel dat ze mijn broekspijpen kapot beet, op blote voeten durfde ik de ren niet in te stappen. Heel lastig, en ook echt van het één op andere moment na de castratie. Ik vermoed omdat ze pijn had na de ingreep. Ze zat eigenlijk in een groep van vier, maar kon toen niet meer samen met één van mijn andere konijnen, dat konijn is toen uit de groep gegaan en heeft een eigen maatje gehad.

 

Maar goed, Binky was fel. Ik ben toen clickertraining met haar gaan doen. Eigenlijk om de focus van mij af te halen voor ik de ren in stapte, zodat ik niet meer aangevallen zou worden 😅 Dat werkte erg goed, want daarmee kon ik haar simpel met een paar kleine oefeningetjes bezig houden, en was ze helemaal niet meer bezig met aanvallen. Dan kon ik dus gewoon de ren instappen en voeren of verschonen. Ik moet wel zeggen dat ze bijna haar hele leven een knorrige dame is gebleven, maar aanvallen deed ze niet meer. Onkruid vergaat niet, want madam is bijna 15 geworden 😅

 

Later heb ik Charlie geadopteerd uit de konijnenopvang als langzitter. Ik had een klik met haar. Zij was onkoppelbaar, jaagde konijnenbaasjes de tuin uit. Heel fel. Met haar ben ik targetstick training gaan doen en later kwam ik er achter dat ze aan één oog blind was. Ze was dus gewoon schrikachtig daardoor, en viel daarom uit. Met een verblijf dat ze goed kende en een lief rustig wat ouder rammetje, is zij mijn grootste knuffelkonijn geworden. Helaas vorig jaar ingeslapen wegens artrose. 

 

Wat ik bedoel te zeggen is dat er echt oplossingen zijn voor felle konijnen, en eigenlijk ook altijd wel een achterliggende oorzaak. Die oplossen (in jouw geval hopelijk met castratie, het zou best kunnen dat de baarmoeder ook onrustig is op deze leeftijd, dat veroorzaakt ook hormoon problemen), en lekker samen aan de slag gaan om te zoeken wat voor jullie werkt samen om de focus van het aanvallen te halen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bunny566 zei:

Graag gedaan hoor en zeg maar je 😄

Ik denk dat de kans dat ze na sterilisatie nog agressief doet niet zo groot is als ze dat eerst ook niet deed.

Ik neem tenminste aan dat ze eerst ook niet beet?

Ik snap wel dat je nu een beetje bang voor haar bent maar eerder niet denk ik? Dan zou ik eerst de sterilisatie en koppeling maar afwachten en dan pas over een keuze na gaan denken.

Ze heeft mijn oma 1x eerder gebeten. Maar dat is echt al 4 jaar geleden. Voor de rest nog nooit. 

Ik was inderdaad eerder nooit bang voor haar

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .