Ga naar inhoud

Onrust in koppel van een jaar

Annelisa
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers

Mijn koppel Sam (ex-ram) en Olivia zijn 28 mei (na een paar dagen in een neutrale koppelruimte) een hecht koppel geworden.

Nu, sinds een aantal dagen, is er onrust. Olivia is bijna helemaal kaal op haar rug. Sam zit (op de slaapuren na) bijna constant achter Olivia aan. Af en toe vlinderen ze, maar meestal rent Olivia weg. 

Vlak voor het eten, zit Sam ook erg achter haar aan, maar vervolgens zitten ze gezamenlijk te eten. Ook vind ik ze op slaapmomenten lekker naast elkaar.

Beide konijnen zijn nu 1 jaar en 2 maanden oud. 

Wat is jullie advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puberteit, voorjaar in aantocht. Het klinkt helaas wel normaal. Of het goed komt, dat is meestal even afwachten. In de puberteit ontwikkelen konijnen pas echt hun karakters en blijkt of ze een match zijn of niet. Het kan zijn dat dit vechten wordt en je ze uit elkaar moet halen. Het kan ook zijn dat ze wel hun plekje ten opzichte van elkaar weten te vinden en de rust terugkeert.  Het zijn jonge konijnen volop in de puberteit en deze tijd van het jaar beginnen de hormonen ook nog eens op te spelen. 

De kale rug is echter niet goed. Wonen ze binnen of buiten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord!

Ik hoop dat het enkel rangorde en lentekriebels zijn en dat ze straks weer gelukkig samen kunnen zijn.

Ze wonen buiten. 

Ze lieten beiden door het warme weer al wat van hun wintervacht uitvallen, maar Sam trekt de haren tijdens het rijden uit haar rug (hij grijpt zich eraan vast en zij loopt dan weg). 

Er zit nog wel wat donshaar, maar niet haar dikke wintervacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze zojuist uit elkaar gehaald. 

Olivia haar rug is nu zo erg dat er rode plekken zijn ontstaan. Mogelijk zelfs 2 wondjes. 

Sam blijft haar wassen op haar rug. 

Om Olivia nu de kans te geven om te genezen, heb ik Sam tijdelijk verhuist naar een ander hok.

Hopelijk willen ze straks wel weer samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe,

Ze zitten nu 3 meter uit elkaar, zodat beide hokken en beide rennen grotendeels droog staan.

Olivia is in het vaste hok met ren gebleven (die geeft de meeste beschutting).

Sam heb ik verplaatst naar het binnenhok (dat nu buiten staat) samen met een ren.

Ik zal ze straks idd op neutraal terrein moeten herkoppelen. Hopelijk gaat dat goed. Nu moet Olivia eerst herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-1-2023 om 16:04, To van de Veluwe zei:

Er zijn forumleden die het beter vinden dat ze elkaar dan niet zien en dan weer opnieuw koppelen op neutraal terrein. Andere leden zetten ze zo neer dat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen komen. Zitten ze in een hok? Heb je geen ren?

Er zijn situaties waarin split cage prima is, maar in de basis, in een geval als dit, is echt helemaal uit elkaar beter. Even rust van elkaar.

Er kan namelijk juist frustratie opbouwen / blijven bestaan naar elkaar toe als je ze naast elkaar huisvest, maar ze kunnen niet bij elkaar. Als je ze dan alsnog gaat koppelen (neutraal of niet), komt die frustratie er uit, is het vechten en definitief een mislukte koppeling.  Door de oorzaak van onrust/frustratie tijdelijk weg te halen en Olivia even rustig te laten herstellen, kun je over een tijdje weer een nieuwe poging doen. Even een time out dus.

Het is wel vervelend, dat kaalplukken, weet dat dit zo heftig kan worden dat er koppels over uit elkaar gehaald zijn. En ik heb nooit van iemand een echte oplossing teruggekoppeld gekregen die werkte. Het gaat of vanzelf over (wat ik voor jou ook hoop) of het loopt zo ver op dat je ze moet scheiden van elkaar, en een andere match moet zoeken.

Andere topics over dit onderwerp, maar zoals je leest met weinig feedback over de uitkomsten:

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gisteren opnieuw gekoppeld. Initieel was de zandbak het interessantst. 

Daarna waren beide konijnen geïnteresseerd in elkaar. Er is even gejaagd, maar al snel keerde de rust terug. 

Gisteravond lagen ze (ver) uit elkaar te slapen. 

Vanochtend liggen ze tegen elkaar aan te slapen met de ogen dicht. 

Nu hopen dat die rust blijft.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-1-2023 om 15:15, Annelisa zei:

Beste Bunnybunchers

Mijn koppel Sam (ex-ram) en Olivia zijn 28 mei (na een paar dagen in een neutrale koppelruimte) een hecht koppel geworden.

Nu, sinds een aantal dagen, is er onrust. Olivia is bijna helemaal kaal op haar rug. Sam zit (op de slaapuren na) bijna constant achter Olivia aan. Af en toe vlinderen ze, maar meestal rent Olivia weg. 

Vlak voor het eten, zit Sam ook erg achter haar aan, maar vervolgens zitten ze gezamenlijk te eten. Ook vind ik ze op slaapmomenten lekker naast elkaar.

Beide konijnen zijn nu 1 jaar en 2 maanden oud. 

Wat is jullie advies?

Zolang ze niet als een balletje over de grond rollen dan is het goed en zal ik als ik jou was er niks aan doen!

Hopelijk blijft het goed gaan.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Het is relatief rustig gebleven. 

Ze liggen elke dag veel naast elkaar, vooral het slapen doen ze nog steeds naast elkaar.

Maar Olivia's rug wordt steeds kaler. Ik zie Sam gedurende de dag toch met regelmaat op haar rug en rijden. Zij blijft soms zitten, maar loopt vaak rustig (soms snel) weg. 

Inmiddels heeft ze vooral ondervacht zichtbaar.

Alleen rond haar kop en een rand om haar rug met volle wintervacht. 

Is dit iets wat ik mag accepteren binnen een koppel? 

Ze eten en drinken samen, slapen tegen elkaar aan en wassen elkaar verder wel. 

Is het aandoen van een rompertje voor Olivia iets? Lijkt me heel zielig, maar misschien helpt het tegen haar kale rug? 

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast veel dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoeld een medical petshirt? De meeste konijnen raken daar erg gestrest van, klinkt dus in theorie heel leuk, maar in de praktijk werkt het niet zo goed. Het is ook geen lange termijn oplossing, ze kan niet levenslang met zo'n ding aan lopen. Het lijkt me goed om de oorzaak te achterhalen. Lopen er misschien andere beesten rondom de ren, heeft een van beide misschien gezondheidsproblemen, kun je een link leggen tussen het gedrag en iets wat er (in de omgeving) gebeurt? Ik bedoel, Sam heeft het idee dat hij iedere keer de rangorde moet bevestigen. Uit jouw verhaal haal ik geen gedrag van Olivia die de boel wil overnemen, maar dat kan natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, Kolino!

Ik had zelf al zo'n vermoeden dat zo'n medicatie petshirt verschrikkelijk is voor een konijn. Fijn dat dat bevestigd wordt!

Wat betreft de baas zijn:

Olivia was altijd de baas. Als in: Sam wil graag de baas zijn, maar Olivia liet dat niet toe. 

Zij liep altijd weg. En vervolgens na een week in de koppelruimte was er rust, zaten ze samen te eten en te drinken en samen te slapen. En werd vooral Olivia uitgebreid door Sam gewassen. 

Ik denk dat er misschien uiteindelijk niet voldoende vastgesteld is wie de baas is. 

Het is af en toe wel even onrustig geweest in het afgelopen jaar, maar dan was het een dag of 3, nu gaat het al een paar weken zo. 

Voorheen liepen er wel katten in de tuin rond, maar ivm overlast heb ik 2 maanden geleden overal gaas geplaatst, zodat katten niet meer de tuin in kunnen. 

Wel ben ik in juli verhuist en staan ze nu in een tuin i.p.v. op een balkon. Het hok staat tegen een open schutting met klimop, waarachter een looppad is. Er lopen dus wel geregeld mensen langs, dag en nacht, als mensen thuis komen of weer weggaan. 

Misschien geeft dit onrust? 

Ook staan ze nu in de buurt van mijn zus haar konijnen (zij woont naast mij), haar konijnenhok staat ongeveer 12 meter verderop. 

Echter verwacht ik hier geen problemen van, want in de zomer en met oud en nieuw verhuizen de konijnen naar mijn ouders en dan zit er een meter tussen de twee hokken. 

Het lijkt een beetje alsof Olivia de baas wil zijn, maar geen idee heeft hoe dat moet. Ik denk dat ik haar tot nu toe 4x kort heb zien vlinderen met Sam en heb ik haar 1x zien rijden. Alle andere keren loopt of rent te weg. 

Er wordt niet gesnauwd of gebeten.

Al met al heel ingewikkeld, vind ik. 

Zijn ze nou gelukkig met elkaar, of juist niet? Waarom is er zoveel onrust bij Sam? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels echt ten einde raad.

Ze liggen vaak zo schattig samen te slapen, maar zodra Sam wakker is gaat hij achter Olivia aan. Hij wil haar berijden, maar lijkt vooral het leuk te vinden om haar uit te trekken. Dit doet hij nu ook uit haar zij.

Ik vind het enorm zielig., maar Olivia blijft terug komen bij hem. Ze eten dan weer samen of wassen elkaar of gaan naast elkaar liggen. 

Maar nu net weer; Sam trekt gewoon express een pluk haar uit haar vacht. Zij loopt weg (lijkt haar ook pijn te doen, dat uittrekken), maar in no time zit ze weer naast hem. 

aangepast door Annelisa
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer. Tijd voor plan B. Leuk is het niet, maar het komt best vaak voor helaas. 

Komen ze bij een opvang vandaan? Dan zou je contact op kunnen nemen met hun voor afstand en het konijn dat je houd te laten koppelen aan een nieuwe partner.

Of je moet plek hebben voor twee aparte koppels, en elk een nieuwe partner kunnen geven, maar dat is best wat ruimte extra en extra kosten en zorg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke keer dat ik overtuigd ben dat ik voor beide een nieuwe partner moet gaan zoeken (ben zelfs al online rond gaan kijken op sites van opvangen), tref ik ze weer super schattig aan: 

20230214_112836.thumb.jpg.bbd6d986bcd71f7bc00bf39c180e8b3b.jpg

Vanochtend waren ze elkaar weer omstebeurten aan het wassen en lief bezig.

En dat terwijl ze gisteravond weer nukkig tegen elkaar waren. Ik gaf elk een worteltje, maar ze moesten natuurlijk allebei dezelfde hebben. Dus; achter elkaar aan rennen, afpakken, bromgeluiden etc. 

Ze zijn een ingewikkeld paar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meerdere momenten per dag. 

Ik heb het idee dat Sam gewoon meer "energie" heeft dan Olivia. Hij gaat haar dan een beetje opjagen. Ook als Olivia net hooi aan het eten is. Dan wil hij op haar rijden of trekt een pluk haar uit haar zij. 

Maar ze liggen dus ook een groot deel van de dag in, tegen en op elkaar te slapen. Of elkaar te wassen. 

Ze hebben een hok van twee verdiepingen van 1.40 x 0.80 cm. Daarnaast hebben ze twee rennen die samen met de ruimte onder het hok 3 m2 beslaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, het klinkt niet als de perfecte match. Leefruimte is prima, zou groter kunnen, tegenwoordig is vier vierkante meter voor een koppel het minimaal aangeraden. 

Het zou kunnen dat het met de tijd, als ze echt helemaal uitgepuberd zijn, nog beter gaat worden. Aan jou dus om te beslissen of dit kan, of echt te veel onrust en ongemak geeft. Als het echt overgaat in bijten en vechten zou ik ze wel uit elkaar halen. Maar konijnen kunnen elkaar ook flink pesten zonder dat het vechten is, en dat is niet altijd fijn leven voor ze. Een goede match vinden, konijnen die echt een klik hebben, is toch wel belangrijk. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppel is rustiger geworden sinds ze meer ruimte erbij hebben gekregen. Ze hebben nu veel plekken waar ze elkaar niet meer kunnen zien. Stamper kan ook zo gaan jagen, vooral in de lente, maar nu raakt hij Mitty letterlijk kwijt. Na een beetje zoeken raakt hij afgeleid, door kruiden/speeltjes/etc, en dan stopt het. Ik ben bang dat je sowieso moet gaan afwegen of dit koppel bij elkaar kan blijven, maar in de tussentijd kan je misschien nog een beetje schuiven met blokkades in het hok? En misschien iets meer eten geven, want honger maakt konijnen chagrijnig😂 Met hooikoekjes, kruiden en iets meer groente zijn ze lekker lang zoet.

Ik vind het erg naar voor je. Het laatste wat je wilt is dat ze zo (wisselend) met elkaar omgaan. Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .