Ga naar inhoud

Herkoppelen na vechten

Nickymanita
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi, 

Ik ben nieuw hier, maar ik zit met iets wat ik graag met jullie wil delen.

10 maanden geleden heb ik mijn vrouwtje (Tippie to) laten koppelen, Tippie is niet gesteriliseerd.

Zij kwam thuis met het mannetje (Cedric), hij is gecastreerd. 

Ze waren echt voor 10 maanden lang dikke vrienden. 

Nu gingen ze opeens heel erg veel achter elkaar aan rennen en in de ochtend lagen er ook overal haren in de woonkamer.

Echter had geen van beide verwondingen.

Tippie to viel ook opeens de kruimeldief aan, wat zij voorheen nooit deed.

Ik heb ze dus uit elkaar gehaald en op neutraal gebied weer opnieuw proberen te koppelen.

Dit eindigde 2x in rollenbollen en overal haar, dit vond ik eng dus nu zitten ze permanent uit elkaar.

Ze kunnen elkaar niet zien of ruiken (dit advies kreeg ik van waar ik ze heb laten koppelen).

Nu ga ik Tippie to laten steriliseren en na 6 weken herstel ga ik ze weer opnieuw laten koppelen.

Ik vroeg mij af wat jullie ervaring hiermee is?

Kan dit weer goed komen als Tippie to geholpen is?

Of is het als konijnen eenmaal zijn gaan vechten, dat het niet meer goed komt?

Ik ben eigenlijk zo bang dat ik een van de twee weg moet doen. 

Dit kan ik echt niet en maakt mij erg verdrietig. 

aangepast door Nickymanita
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze? Is er misschien eentje met gezondheidsproblemen?

Als een bolletje over de grond rollen is wel echt een slecht teken 😞 We geven hier eigenlijk altijd het advies, dat als dat gebeurt, je uit moet kijken naar een plan B. Ze zijn dan geen match (meer). Zwakte door ziekte kan ook voor een rangordeverstoring zorgen. Voorjaarsperikelen zijn met dit zachte weer ook niet geheel uit te sluiten, maar dan nog wil je geen gevechten zien. Ik vind het daarom moeilijk om je nog hoop te geven. Als het nou bij jagen en wat plukken uittrekken bleef, maar dat is niet zo.

Ik denk dat het goed is om over je opties na te denken, want de kans dat dit nog lukt is wel heel miniem. Heb je ruimte voor 2 koppels? Dat je verdrietig wordt van de gedachte er eentje terug te moeten brengen is logisch, maar ik denk wel een reëel scenario.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me hierbij aan. Steriliseren haalt de scherpe kantjes er af, maar je konijn krijgt er geen ander karakter van.

Waren ze nog jong toen je ze hebt laten koppelen? Jonge konijnen gaan meestal wel goed samen, maar als ze dan gaan puberen krijgen ze een eigen mening, en dan kunnen ze dus alsnog beslissen dat ze niet samen willen wonen.

Als je ze opnieuw gaat koppelen is neutraal terrein heel belangrijk, zorg dat je de hele dag thuis bent, en hou ovenwanten bij de hand voor als je moet ingrijpen. En als ze dan weer samen over de grond rollen, dan kunnen ze helaas niet meer bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantie kunnen we je niet geven. Er is een kleine kans dat ze opnieuw gekoppeld kunnen worden na castratie van je voedster. Maar die kans is echt heel klein. 

Hier staat uitleg over redenen waarom konijnen soms gaan vechten, ook als ze eerst wel samen hebben geleefd: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Hoe oud zijn ze? Is er misschien eentje met gezondheidsproblemen?

Als een bolletje over de grond rollen is wel echt een slecht teken 😞 We geven hier eigenlijk altijd het advies, dat als dat gebeurt, je uit moet kijken naar een plan B. Ze zijn dan geen match (meer). Zwakte door ziekte kan ook voor een rangordeverstoring zorgen. Voorjaarsperikelen zijn met dit zachte weer ook niet geheel uit te sluiten, maar dan nog wil je geen gevechten zien. Ik vind het daarom moeilijk om je nog hoop te geven. Als het nou bij jagen en wat plukken uittrekken bleef, maar dat is niet zo.

Ik denk dat het goed is om over je opties na te denken, want de kans dat dit nog lukt is wel heel miniem. Heb je ruimte voor 2 koppels? Dat je verdrietig wordt van de gedachte er eentje terug te moeten brengen is logisch, maar ik denk wel een reëel scenario.

Het meisje is nu 6 jaar. Van de jongen weten we het niet omdat hij uit een opvang komt. 

Het meisje van ziek (E.cuniculi) maar dat gaat nu eigenlijk heel goed. Misschien dat zij zich hierdoor sterk voelt nu?

Jammer om te horen dat de kans heel klein is.

Ik had ze namelijk 3 keer opnieuw bij elkaar gezet. 2x gingen ze wel rollen enzo, maar de derde keer heb ik ze na 5 minuten uit elkaar gehaald en was het alleen achter elkaar aan rennen. Ik had hierdoor een beetje hoop gekregen.

Helaas heb ik geen plek voor 2 koppeltjes......

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Marjoleink zei:

Ik sluit me hierbij aan. Steriliseren haalt de scherpe kantjes er af, maar je konijn krijgt er geen ander karakter van.

Waren ze nog jong toen je ze hebt laten koppelen? Jonge konijnen gaan meestal wel goed samen, maar als ze dan gaan puberen krijgen ze een eigen mening, en dan kunnen ze dus alsnog beslissen dat ze niet samen willen wonen.

Als je ze opnieuw gaat koppelen is neutraal terrein heel belangrijk, zorg dat je de hele dag thuis bent, en hou ovenwanten bij de hand voor als je moet ingrijpen. En als ze dan weer samen over de grond rollen, dan kunnen ze helaas niet meer bij elkaar.

Het vrouwtje was 5 jaar toen (haar maatje was overleden).

Van het mannetje weten wij niet hoe oud hij is omdat hij uit een opvang komt.

Ik denk dat ik ze wil laten koppelen waar ik ze toen 10 maanden geleden ook heb laten koppelen, omdat ik het zelf best spannend vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Evee zei:

Garantie kunnen we je niet geven. Er is een kleine kans dat ze opnieuw gekoppeld kunnen worden na castratie van je voedster. Maar die kans is echt heel klein. 

Hier staat uitleg over redenen waarom konijnen soms gaan vechten, ook als ze eerst wel samen hebben geleefd: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Dankuwel voor de informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .