Ga naar inhoud

Wilgentakken (vaak gratis af te halen)


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Vraagje: De cavia's krijgen af en toe (zelden eigenlijk want ze zijn doorgaans niet echt geïnteresseerd) weleens een wilgenteen (sliert van treurwilg). Daar heb ik tot nu toe altijd de bladeren vanaf gehaald (soms wel bewaard en los gegeven) en de takken minstens een kwartier uitgekookt. Dit omdat mijn zus met gerbils een keer zei dat je het dan pas helemaal veilig kan geven (zij is er nogal strikt in en geeft sowieso niets wat niet bij de dierenwinkel weg komt). Het water waarin ik het dan kook kleurt dan ook en wordt wat vies. In het artikel lees ik echter niets over uitkoken. Is dit echt helemaal onnodig, of heeft uitkoken wel degelijk zin? Dat ik overal dan wel weer lees dat je geen gekookte groenten aan cavia's mag geven vind ik ook dubbel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Leuke takken om aan te knagen. Het is geen boom met takken maar een boom met bomen! Die zullen wel in de kachel verdwijnen. Dat zal wel een imposante booooooom geweest zijn. Leuk die foto!

Klopt een boom met bomen. En inderdaad alles verdwijnt in de kachel. Zoals deze was hebben we er nog 4 staan. En die 4 blijven intact. De gesnoeide boom wordt een knotwilg maar dat duurt een paar jaar. Daar komen in het voorjaar ontzettend veel dunne takken aan en die hangen wat naar beneden daar haal ik verse takken met blad voor de konijnen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
1 minuut geleden, To van de Veluwe zei:

Eten jullie konijnen ook alleen de bast van de takken of knabbelen ze de takken ook grotendeels op?

Nee hoor, ik heb intussen al een mooie berg afgeknabbelde 'karkassen' van takken liggen. Als het dunnere takjes zijn, zoals waar een wilgenbal van is gemaakt, dan gaat het wel vaak helemaal op, maar lekker dikke takken, die worden helemaal kaalgeknabbeld en blijven dan liggen. Nu wel handig, ik gebruik ze om te voorkomen dat de deksels van de kliko's vastvriezen.

  • Haha 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Eten jullie konijnen ook alleen de bast van de takken of knabbelen ze de takken ook grotendeels op?

Hier eten ze de kleinere takjes wél helemaal op, maar dat zijn de écht kleine takjes met een doorsnede van maximaal een halve centimeter. Van grotere takken eten ze inderdaad alleen de bast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .