Ga naar inhoud

Slowchat hondentopic 2023

Evee

Aanbevolen berichten

23 uren geleden, Evee zei:

budget vrij te maken om te onderzoeken of er DNA uit hondenpoep gehaald kan worden en een databank aangelegd kan worden om dit te koppelen aan baasjes

Dus ze gaan van alle honden bloed afnemen, DNA bepalen en info bewaren? Wie betaalt dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloed afnemen is invasiever (en duurder en belastender) dan een monster met een "wattenstaafje" van het slijmvlies in de bek dus als het plan al juridisch haalbaar zou zijn dan vermoed ik dat ze dan niet voor bloedafname kiezen? Hoeveel honden zouden er zijn in zo'n gemeente die een paar dorpen beslaat? Het zal toch niet zo zijn dat er zoveel op de stoep gepoept wordt (door honden) dat je tussen de hopen door moet laveren? Poep op de stoep is echt vervelend en als je erin trapt, is het zo smerig, maar zouden er geen urgentere zaken zijn? Lijkt me interessant om de kosten eens op een rijtje te krijgen van dit rare plan. Dit gaat geen geld opleveren, maar dik geld kosten voor de gemeente dus voor de inwoners. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

De gemeente, dus de inwoners via hun gemeentebelasting / hondenbelasting. 

Nee, in het nieuws stond dat de hondenbezitter verplicht het DNA van zijn hond moet laten vastleggen. Dat zal tussen de 75 en 100 euro kosten. Maar in de gemeente Reimerswaal betalen ze geen hondenbelasting. Dus is het dan voor de hondenbezitter niet duur zo'n DNA onderzoek. Als er een hondendrol gevonden wordt, wordt het DNA bepaald en dat moet deopgespoorde hondenbezitter zelf betalen plus een boete. Het wordt in Spanje, de VS en UK en een stad in Frankrijk al gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Kolino zei:

Hier had mijn vader het vandaag ook al over. Wij zeiden, moet je ook voor katten doen dan, want die laten veel meer kak liggen. Hondenbaasjes zijn melkkoeien maar kattenbaasjes gaan altijd vrijuit, zo oneerlijk!

Helemaal mee eens, en kattenbaasjes betalen ook nog geen eens kattenbelasting, terwijl er wel gewoon hondenbelasting is. Snap dat verschil echt niet.... 🤷🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Miekmoek zei:

terwijl er wel gewoon hondenbelasting

In Reimerswaal dus  niet. Vandaar misschien ook meer overlast?

Nu hebben wij een kat die buiten loopt. Wij wonen buitenaf maar ik heb nog nooit in een kattendrol getrapt of zelfs maar gezien. Wel hondendrollen in de berm. Dan ben je met de bosmaaier de berm aan het maaien omdat je anders niets meer kan zien door het hoge gras en dan ligt er zo'n.....

Maar ik begrijp het wel hoor. Nu moet ik zeggen dat bij ons in het dorp ik nooit wat zie liggen. Helemaal nooit. De hondeneigenaren ruimen het netjes op kennelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel erg overdreven en zonde van het geld en inzet van personeel. En denk je nou echt dat het type mens dat niet opruimt, netjes de honden DNA laat afnemen bij de gemeente? Als ze geen hondenbelasting heffen daar, hoeven ze nu ook niet te melden dat ze honden hebben. 

Kattenpoep is inderdaad ook vervelend, hoewel dat meer bij tuinieren irritant is, dat ligt minder vaak op de stoep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap alleen niet waarom je nog hondenbelasting betaalt als je het toch op moet ruimen? In het buitengebied ben je niet verplicht om op te ruimen, dat zal het verschil maken. Maar om nou te zeggen dat het altijd een hond is geweest in de berm.... Ik heb echt alleen maar kattenkak in het gras liggen hoor! 1 keer hond ooit gehad, maar echt ontelbare keren kattenkak. Ik word er echt simpel van met grasmaaien. Het is ook geen goede mest ofzo... honden- en kattenkak mag ook niet in de groencontainer (konijnenkeutels wel).

Maar inderdaad, als je weigert de kak op te ruimen, waarom zou je dan de moeite nemen om DNA af te staan, dan moeten ze alle huizen af om te ontdekken of er een hond woont en dan sommeren om DNA af te staan... wat een gedoe!

Maar die stank, met name in de zomer, in (gemeente)tuinen omdat daar katten en honden hebben zitten schijten is niet te harden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij betalen ook nog hondenbelasting en ik heb er niet zoveel moeite mee. Het is 30 euro per hond per jaar, dus ook niet al te mega qua bedrag. Er zijn gemeentes waar het meer is.

Hier staan er op veel plekken vuilnisbakken voor honden en kun je zakjes pakken. En die worden ook best goed bijgehouden hier. .De gemeente reserveert ook budget voor initiatieven voor de hondenbaasjes, zo ben ik nu bezig met het proberen voor elkaar te krijgen dat er een omheind hondenspeelveld komt.

Hondenpoep is wel voor veel mensen een irritatiepunt, en ik snap dat wel. Maar ik denk dat wat je ook verzint, er blijven altijd asociale mensen die het laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Kolino zei:

Maar om nou te zeggen dat het altijd een hond is geweest in de berm....

Jawel er zijn hier vier honden in de buurt die uitgelaten worden in de berm. Begrijpelijk. Zelf laat ik de hond van de buren uit en laat hem zijn behoefte doen in een stuk berm dat niet bij een huis hoort. Daar ben ik heel consequent in. Die hond weet het ook. 

Weinig katten hier in de buurt. Onze kat zie ik vaak in het land zitten. Bij tuinieren nog nooit iets tegengekomen. 

Ik woonwel in the middle of nowhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .