Ga naar inhoud

Slowchat hondentopic 2023

Evee

Aanbevolen berichten

Zou een korte riem met lus om de autogordel heen niet werken? Dat je dus de gewone autogordel vast klikt, en dus niet een hondenriem in de houder, maar echt om de gordel zelf heen? Of zou daar te veel speling op zitten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het in het filmpje zag brak het slotje wat aan het tuig vast zat, of de lijn. Het was niet dat de gordel los schoot. Wat dat betreft vraagt dat filmpje eerder om versteviging van die gordels. Het gordeltje dat ik heb zit dus om de hoofdsteun, die breekt niet zomaar af. Maar ja als dat ding zelf het begeeft 🤷

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

"Hond trekt buggy met baby in water" of had dit eigenlijk moeten zijn "moeder maakt domme keuze door hond aan buggy vast te maken?" 

Het is nog een husky ook, die staan er toch gewoon om bekend.  Hoe dan ook rot voor de hond en de mensen, dat zeker.

https://www.bd.nl/brabant/hond-trekt-buggy-met-baby-het-water-in-bij-plas-in-stevensbeek-flink-geschrokken-maar-weer-veilig~ab25157b/

• Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ik zag in het AD net een artikel over een ontsnapte geadopteerde hond.

Paloma is een ernstig getraumatiseerde hond die nog maar 2 dagen bij haar nieuwe baasje was toen hij tijdens een wandeling tegen alle adviezen in besloot om haar los te laten lopen 😱

Paloma is op de vlucht geslagen en zwerft sinds die tijd rond. Ze loopt ook op gevaarlijke plekken, afgelopen zondag is ze gezien op snelweg A28 bij Nunspeet waar ze tegen het verkeer inliep.

Stichting mooi weer (adoptie stichting) heeft geprobeerd contact met het baasje te hebben, maar dit verloopt erg moeizaam. Als het lukt om Paloma levend te vangen wordt er een ander huisje voor haar gezocht.

Aankomende zondag wordt er met 20 mensen gezocht op de plekken waar Paloma gesignaleerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, mammafelina zei:

Ik zag in het AD net een artikel over een ontsnapte geadopteerde hond.

Paloma is een ernstig getraumatiseerde hond die nog maar 2 dagen bij haar nieuwe baasje was toen hij tijdens een wandeling tegen alle adviezen in besloot om haar los te laten lopen 😱

Paloma is op de vlucht geslagen en zwerft sinds die tijd rond. Ze loopt ook op gevaarlijke plekken, afgelopen zondag is ze gezien op snelweg A28 bij Nunspeet waar ze tegen het verkeer inliep.

Stichting mooi weer (adoptie stichting) heeft geprobeerd contact met het baasje te hebben, maar dit verloopt erg moeizaam. Als het lukt om Paloma levend te vangen wordt er een ander huisje voor haar gezocht.

Aankomende zondag wordt er met 20 mensen gezocht op de plekken waar Paloma gesignaleerd is.

Ik hoop met heel mijn hart dat het beestje levend gevonden en gevangen wordt.

Mijn hart breekt als ik me realiseer dat dit al zo erg getraumatiseerde beestje er nu nog een trauma bovenop krijgt 💔😢

Voor het “baasje” dat haar zomaar los liet lopen heb ik geen woorden….

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff zo achterlijk. Yula loopt pas sinds kort los, in een weids, rustig gebied waar ik goed kan zien of er iemand aankomt. En met de riem er nog achteraan, zodat ik haar gemakkelijk kan pakken. Je moet eerst een stevige band hebben. Ik hoop dat die arme hond snel gevonden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de opvoeding van Ollie nu toch even een beetje hulp/advies van jullie nodig. Laat ik vooropstellen dat Ollie het super goed doet voor een hondje van 6 maanden oud en dat ik onwijs trots op hem ben.

Het enige lastige op dit moment is het overmatig blaffen. Nu we met het mooiere weer de tuindeur weer wat vaker open hebben vliegt Ollie bij elk geluidje dat hij hoort naar buiten en begint heel hard (bijna over zijn toeren) te blaffen. Op terug roepen reageert hij dan niet. Hoe kan je dit gedrag op een positieve manier afleren of ombuigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanlijnen en direct mee naar binnen nemen. Als het nodig is de lijn er gewoon aan laten, zodat je snel kunt handelen, want hij moet wel snappen dat blaffen = mee naar binnen. Yula is vorig jaar niet meer los in de tuin geweest. Ze maakte zich ook te druk. Met de lijn konden we haar snel corrigeren, ook toen dit niet meer nodig was bleef ze rustiger als ze een lijn aan had, ook als we die nieteens vast hadden. Alsof die lijn zelf een teken was dat ze nergens op hoefde te reageren. Dit is wel een correctie, maar het is wat je noemt een negatieve correctie, je neemt iets weg wat leuk is, in dit geval vrijheid. Een positieve correctie is echt wat anders, dan voeg je iets toe wat vervelend is voor de hond, dus zoiets als een anti blafband, slipketting etc. Daar ben ik niet van, hoewel ik ook wel eens mijn stem verhef. Ik ben inmiddels afgestapt van alleen het positieve belonen en geen correcties geven. Het gedrag van Yula loopt de spuigaten uit zonder bekrachtiging van grenzen. Nu snapt ze veel beter wat de bedoeling is, ze is er een stuk relaxter door. Dus dan kun je je afvragen wat diervriendelijk is. Zoals bij jullie Ollie. Dat uit zijn dak gaan is natuurlijk gigantisch stressvol. Als je dat met een paar keer aanlijnen kunt beslechten is hij daar alleen maar beter door. Vergeet niet dat blaffen op deze manier zelfbelonend is. Iemand loopt langs, hij blaft, die persoon gaat weg (zijn beleving). Dus als je dit laat gebeuren of per ongeluk zelfs gaat belonen door te zeggen: kijk leuk speeltje hier! Dan gaat hij echt niet snappen dat het niet de bedoeling is. Ik zal hier waarschijnlijk commentaar op krijgen door de positive only hondenpolitie, maar ik heb ook een blaffer en die heeft baat bij grenzen en negatieve correcties. Sinds ik dat doe is ze zichtbaar meer ontspannen en gelukkig. Het boeit haar vrijwel niet meer wat er buiten gebeurt en ook tijdens het wandelen blaft ze nu alleen nog bij uitzondering, terwijl ik eerst al 2 blafsalvos had gehad voordat we überhaupt onze straat uit waren.

Aanvulling: wij hebben een hekje geplaatst in de deuropening naar de tuin. Zo kon Yula eerst wennen aan de geluiden, zonder dat ze er heen kon. Ik denk dat zoiets voor Ollie ook goed is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik denk dat op een liefdevolle manier corrigeren en grenzen aangeven helemaal niet slecht hoeft te zijn.

Net als jij ben ik tegen anti blaf banden, slipkettingen ect.

Ollie gaat echter elke keer zo erg over zijn toeren, dat niets doen ook gewoon geen optie is. 
Ik ga jouw methode met aanlijnen en mee naar binnen nemen proberen. Een “hekje” in de deur opening kunnen we ook proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je moet er inderdaad echt wat mee. Yula kent ook 'foei'. Als ik dat zeg weet ze dat het menens is en dat ze moet kappen met wat ze aan het doen is. 'nee' kent ze ook, maar die is minder sterk. Dat is natuurlijk wel een positieve correctie, zeker als ik hem ferm gebruik. Yula heeft daar weinig last van, ze is er net genoeg van onder de indruk om ernaar te luisteren als ze echt iets vervelends doet en ik moeilijk doordring, maar ze wordt er niet bang van, het lijkt meer een: ah, ok, mag dus echt niet. 

De hond van een vriendin van me is een week van streek als je die 1 keer ferm toespreekt. Heel lastig lijkt me dat. Ik verlies soms echt wel eens mijn geduld, maar ook daar is weinig mis mee. Een kind krijgt ook weleens een uitbrander. Nu bijna niet meer, ze gedraagt zich de laatste weken heel erg prettig, zo veel relaxter! Denk dat ze volwassen aan het worden is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ollie kent ook nee en eh. Dat laatste werkt vooral buiten goed als hij weer eens iets van de straat pakt wat niet goed voor hem is. Ik heb niet de indruk dat hij er lang last van heeft als ik die correctie gebruik. Ollie is gewoon een heerlijk blij ei 🥰

Hij kan heel goed met andere hondjes spelen, contact maken met vreemde mensen gaat steeds beter, het alleen blijven doet hij super goed en hij is volledig zindelijk. Het enige “probleem” is het blaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo goed gaat verder! Ik vind overmatig blaffen wel met recht een probleem te noemen hoor. Echt iedereen heeft daar veel (over)last van. Jullie zelf, de buren, en Ollie zelf ook. Ik werd er zelf echt horendol van en ben blij dat het voorbij is. Ze zal altijd wel een blaffer blijven. Maar twee wufjes als de bel gaat is wat anders dan compleet uit je stekker van alles wat je hoort. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Ollie is gek op verschillende fruit soorten. Hij krijgt nu af en toe stukjes mandarijn, stukjes appel, frambozen en banaan.

Als hij alleen thuis moet blijven krijgt hij altijd een kong of een lickmat. Tot nu toe vaak met zijn eigen brokjes, natvoer, kaas of smeerworst. Zou ik zo’n kong bijvoorbeeld ook kunnen vullen met verschillende soorten fruit? Of krijgt hij dan teveel fruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stop wel fruit (en groente) in de kongs, namu is daar ook echt wel fan van. Maar zij is natuurlijk wel wat groter dan Ollie. 

Als het goed is,  is het formaat kong daar ook wel op aangepast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een domme vraag ☺️

Hoe controleer je een hond op teken?

Ollie heeft een zwarte vacht. Zijn ze dan extra moeilijk te zien?

Ollie is natuurlijk klein en gras is voor hem dus al vrij snel hoog 😅 en hij vindt het heerlijk om in de bosjes te snuffelen.

Ik overweeg serieus om hem bravecto te geven, ook omdat we in juni naar een bosrijke omgeving gaan en omdat hij eind juli mee gaat naar Polen. Geen idee wat er daar allemaal voor enge teken rondlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voelt ze goed zitten hoor. Als je hem gewoon aait en op alle plekjes voelt dan zou je ze wel moeten opmerken. Bij honden met een hele dikke vacht is dat misschien moeilijker, maar volgens mij heeft Ollie een dun vachtje. Als je ze niet voelt, dan zullen ze er niet zitten. Zelfs bij onze golden retriever vonden we ze gewoon door te knuffelen en aaien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je voelt ze wel als je overal aait. 

Ik zou van het voorjaar tot het najaar inderdaad wel iets preventief tegen teken doen. Nou heeft de ene hond vaker teken dan de andere en het scheelt natuurlijk waar de hond overal komt, maar er zijn helaas veel teken. Een tekenband werkt erg goed, maar het nadeel daarvan is dat je de band zelf ook vaak aanraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga weer voor bravecto, dat wil ik over 2 weken geven, dan komt ze het seizoen er wel mee door. In de bossen zitten al veel teken, ik haal er al een paar weken een boel van de pony's af. Formaat hond maakt daarbij echt niet uit. Bij Tom (paard) haal ik de meeste uit zijn liezen en oksels. Ze lopen gewoon omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eefje zei:

Ik ga weer voor bravecto, dat wil ik over 2 weken geven, dan komt ze het seizoen er wel mee door. In de bossen zitten al veel teken, ik haal er al een paar weken een boel van de pony's af. Formaat hond maakt daarbij echt niet uit. Bij Tom (paard) haal ik de meeste uit zijn liezen en oksels. Ze lopen gewoon omhoog.

Ik wil ook bravecto geven aan Ollie. Een vriendin van mij heeft daar goede ervaringen mee. Ik ben zelf niet echt fan van de banden en druppels. Heeft Yula last gehad van bijwerkingen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, niks aan haar gemerkt! Al dat spul is troep natuurlijk. Je geeft je hond een pil waarna vlooien en teken dood van ze af vallen zodra ze bijten. Kun je ook je bedenkingen wel bij hebben. Maar uiteindelijk kun je die krengen ook bijna alleen maar goed bestrijden met gif helaas. Ik geef het dus bewust maar 1 keer per jaar ipv de aanbevolen 3 of 4 keer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .