Ga naar inhoud

Kleine keutels maar eet nog perfect


AmberT

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Mijn konijn (Bruintje) net 5 jaar geworden, heeft al een paar maanden kleinere keutels dan mijn andere konijn (Knabbel) maar hij blijft altijd goed eten en is even actief als anders. Op een gegeven moment had ik het gevoel dat hij wel minder dronk waardoor ik een andere bak heb gekocht en dit probleem is nu helemaal opgelost, alleen blijven de keutels klein. Nu ben ik toch maar eens naar de dierenarts gegaan voor controle en zij weet het ook niet goed. Ze heeft ook naar zijn tandjes gekeken en denkt dat hier een scherp bolletje op zit (maar ze ziet het niet goed). Ze heeft nu voorgesteld om Bruintje onder narcose te brengen om beter te kijken en om dan het tandje bij te slijpen indien nodig. Ik heb hier mijn twijfels over omdat mijn konijn geen symptomen vertoont van pijn of iets tijdens het eten. Is het wel verantwoord om Bruintje dit te laten ondergaan als de dierenarts niet zeker is als dit het probleem wel is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lastig!

 

Eet hij wel goed hooi? Is er ook aan een wormbesmetting gedacht? 

 

Onder verdoving het gebit bekijken is wel normaal, zonder verdoving kan dat helaas niet goed. Maar zolang de keutels het enige zijn wat je ziet snap ik je aarzeling ook wel. Je wil het niet onnodig doen.

Maar aan de andere kant liever oplossen bij beginnende problemen dan wanneer hij echt niet meer eet en je moet opletten op stilvallen darmen. Als je besluit de verdoving te doen, zou ik gelijk ook om een gebitsfoto vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad lastig. Ik zou eens goed kijken hoeveel hooi er gegeten wordt. Als dat minder wordt, kan je overwegen om de narcose wel te doen, als er gewoon veel hooi gegeten wordt zou ik eerder aan iets anders denken, trage darmen. Maar dat kan ook weer verschillende oorzaken hebben, waaronder een wormbesmetting. Zijn de keutels wel mooi rond of zitten er ook kettingekeutels/dubbele keutels (aan elkaar vast als een grote keutel) bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijnen zijn kleine keutels steeds een voorbode voor verstopping. Maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Zijn ze nog gewoon rond of hebben ze scherpere kantjes. Bij rond en zwart zou ik me namelijk niet te veel zorgen maken, dat kan door grote hoeveelheden groenvoer komen. Scherpere kantjes daarentegen kan eerder wijzen op te weinig vocht en vertraagde spijsvertering.

 

Je kan de DA misschien eens vragen om de keuteltjes onder de microscoop te leggen om te kijken of er geen wormen, gisting oid te zien zijn.

 

En inderdaad de tanden kunnen het ook zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal om te reageren. 
Er is nog niet gedacht aan een wormbesmetting. De keutels zijn ook nog steeds mooi rond zonder kettingkeutels enz…. En wat betreft het hooi, ik zie geen verandering in de hoeveelheid die hij eet. Elke dag moet ik zijn bakje hooi en het balletje bijvullen dus daar is zeker geen tekort naar mijn weten. 
 

ik vind het echt een moeilijke, ik wil het niet onnodig doen en ik dacht eerst ook meer aan een verstopping maar daar heeft de DA dan ook weer niet van gesproken omdat hij nog normaal eet en drinkt… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn konijnen een beginnende verstopping hebben dan drinken en eten ze ook normaal. De keutels worden wel kleiner, maar aan gedrag hoef je nog niet zoveel te zien. Tja, het zijn en blijven prooidieren😅 Ik snap dat je de narcose en stress eromheen te veel vindt, dat weegt bij mij ook altijd zwaar als ik voor de keuze sta. Aan de andere kant snap ik ook dat je het zekere voor het onzekere wilt nemen, als zo erger voorkomen kan worden.  Los van of je voor de behandeling bij de DA kiest, kan je wel alvast karton/stof/hennepkleed uit het hok halen, zodat dat zometeen niet voor een echte verstopping zorgt. Stamper heeft bij mij nu ook kleinere keutels, maar ik ben erachter gekomen dat hij toch nog een plek heeft gevonden waar hij tapijt kan opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Marjoleink zei:

Als hij al een paar maanden kleinere keutels heeft, dan klinkt dat niet als een beginnende verstopping.

Daar had ik even overheen gelezen😅. Een paar maanden is wel een heele lange aanloop voor een beginnende verstopping😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb een voedster gehad waarbij de voortanden geslepen moesten worden en uiteindelijk verwijderd.

Ik heb ook een aantal keer konijnen met haakjes op de kiezen gehad. Die stopten dan met eten, na weghalen haakjes was dat meestal snel weer voorbij en aten ze weer goed. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes van de kiezen halen? Nee dat is geen grote ingreep. De meeste pijn is voor de ingreep, soms is er een wang of tong kapot ofzo omdat het scherpe stuk kies er in prikt, maar met het de haakjes weg is het dan eigenlijk ook opgelost. Even herstel van de verdoving en een aantal uren later heb je een blij konijn. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .