Ga naar inhoud

Geen hooi eten


Muisie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Muis was eerst heel erg enthousiast over het hooi dat ze krijgt, ik denk dat het berghooi is van de intratuin, ze at het goed op maar nu niet meer. Ik heb zo'n balletje die je kan vullen met hooi en kan ophangen en soms zit ie na 2 dagen nog vol. Vindt ze het niet meer lekker, wilt ze een andere soort? Ik maak me een beetje zorgen of het erg is als ze zo weinig hooi eet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 1 dag hoort zo'n balletje zeker leeg te zijn. Eigenlijk zijn die aan de kleine kant voor de hoeveelheid hooi dat een konijn ideaal gezien zou moeten eten. Ik zou dus zeker wat dingen proberen om te zorgen dat ze meer hooi gaat eten.

 

Is het dezelfde zak die ze nu niet goed meer eet? Misschien is dit gewoon een zak met wat mindere kwaliteit, en gaat ze weet gewoon goed hooi eten als je een nieuwe zak haalt.

Heb je dat al geprobeerd, dan kan het zijn dat haar smaak is veranderd of het productieprocessen van dat merk. Dan zou je verschillende merken kunnen proberen tot je iets vind dat ze weer goed eet.

Het zou ook kunnen helpen om het hooi anders aan te bieden. Haal bijvoorbeeld een hooiruif waarbij ze beter bij het hooi kan, of leg het hooi in het toilet of op de grond. Of allemaal, gewoon op meerdere plekken in het hok zodat ze er steeds toe verleid wordt om wat te knabbelen.

 

Heb je al van alles geprobeerd, maar blijft ze slecht hooi eten, dan is er mogelijk iets anders aan de hand. Ben je toevallig iets anders gaan voeren, zoals meer of ander voer of meer groente? Dan kun je wat minderen in hoeveelheid brok die je geeft en kijken of ze dan beter hooi eet. 

Of eens langs de dierenarts om te kijken of het tandproblemen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens hoor, zo'n bal moet minimaal 2 keer op een dag gevuld worden om in de buurt te komen van de juiste hoeveelheid hooi. Na 2 dagen nog vol zitten is dus geen goed teken.

 

De makkelijkste manier om te kijken of het aan het hooi ligt is een andere zak halen en kijken of dat wel wordt gegeten. Weinig hooi eten is niet goed voor de spijsvertering. Dus het is wel terecht dat je je zorgen maakt. Bovenstaande tips kun je hopelijk wel wat mee en als dat niet helpt is naar de dierenarts gaan een goed plan. Weet wel dat de dierenarts niet helemaal achterin de bek kan kijken zolang het konijn wakker is. Wil je echt zeker weten dat het niet aan het gebit ligt, moet het konijn onder narcose (roesje).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn hoort ongeveer het eigen formaat in los hooi per dag te eten. Dat is dus meer dan in zo een  balletje. Een balletje is meer een speeltje, dan echt een hooiruif. Pas ook op dat konijnen er niet in vast kunnen komen te zitten met pootjes of tandjes, ik weet dat dat al een aantal keer gebeurd is omdat die dingen smal toe lopen naar onderen. 

 

Mijn konijnen eten "oud" hooi ook niet meer op. Ik ververs dus dagelijks het hooi. Als er nog iets in de ruiven zit, gooi ik dat in de toiletbak als toplaagje. Dan knabbelen ze er soms nog wel wat op, maar het meeste eten ze gelukkig wel uit de ruif. Ik heb dus wel altijd wat verspilling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nu ook plakpoep. Ik kon niet  zien of haar achterste vies was want dat laat ze niet toe. Ik weet ook niet of dit door te weinig hooi eten komt, ik heb gister nieuw hooi gekocht en dat lijkt ze al beter te eten. Ik heb alleen nare herinneringen aan plakpoep, maar nu is het gelukkig geen zomer met vliegen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is weer allemaal goed, zo als gewoonlijk maakte ik me weer een beetje te snel zorgen. Ik heb nu een nieuwe hooi ruif er bij gekocht. Ze eet nog niet zoveel hooi dat het de volgende dag allemaal op is maar het is in ieder geval meer dan wat ze de laatste periode at.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm. Het hooi was op en ik had nog een zak van de Welkoop staan. Opengemaakt en gegeven. Vanmorgen was er nauwelijks iets van gegeten. Ik had ook nog zakken Timothy hooi staan. Dat erbij gedaan en net keek ik en dat was wel opgegeten. Dat is voor het eerst in vele, vele jaren dat ze dat Welkoop hooi niet eten.

Nog even aanzien en anders maar bewaren voor de koeien die er van de zomer wel weer zullen komen. Maar eens kijken of ik iemand in de buurt kan vinden met paarden. Maar vaak hebben ze hier van die grote rollen staan. Balen hooi zie je hier niet veel meer.

Alleen Timothy hooi voeren is toch ook niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het met elkaar kunnen mengen of gedroogde kruiden erdoor heen doen. Misschien dat ze het dan wel eten?

 

Op den duur krijgen ze met alleen Timothy hooi misschien te weinig calcium binnen maar voor een korte periode lijkt me dat niet een probleem. Maar misschien heb ik het mis hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Bunny566 zei:

met alleen Timothy hooi misschien te weinig calcium binnen

Ik had inderdaad al eens gelezen dat er 'iets' mee was. Ze eten de laatste dagen niet echt veel hooi maar de keutels zijn gewoon groot en goed. Ze krijgen ook groen voer. Ze eten minder hooi dan ze gedaan hebben. Heel vreemd. Het Welkoop hooi gooi ik nu in de toiletbak dus dat heeft ook zijn bestemming gevonden.

Ik kan misschien eens op Marktplaats een advertentie zetten voor een baaltje hooi. Zoals al elders gezegd: veel paardenhouders hier in de buurt maar meestal van die supergrote balen in plastic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niets mis met timothy hooi, het is alleen heel eenzijdig, één grassoort (als je een pure verpakking hebt tenminste, vanaf 4% mag iets timothy hooi genoemd worden, terwijl er dan 96% iets anders in zit).

 

Timothy heeft een vrij laag calcium gehalte en is daarom goed geschikt voor konijnen met een calcium arm dieet, zoals  bijv. bij blaas- of nierproblemen vaak het geval is. Soms komen mensen met konijnen die enorm kieskeurige hooieters hebben ook op deze enkelvoudige hooisoort uit als enige wat het konijn wil, dan is het natuurlijk ook prima (al het hooi is beter dan geen hooi!). 

 

Is jouw konijn echter gewoon helemaal gezond en niet te kieskeurig, dan is er geen reden om hem op een dieet van één grassoort als hoofdvoedsel te zetten, dan is het advies om lekker gemengde grassoorten te geven. Daar mag gewoon wel timothy hooi doorheen of bij zitten hoor 🙂   Het heeft verder een prima samenstelling. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .