Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Mitty zei:

n ik kijk in die toiletbak zie ik toch een worm uit een keutel?!

Onze kat wordt een paar keer per jaar ontwormd via een middel dat ik in zijn nek tussen de haren spuit. Een pilletje krijgen we er niet in. Dit omdat hij niets anders wil dan zijn brokjes.

Onze honden en paarden gaven we ook ontwormingskuren maar hoe zit dat bij konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Onze kat wordt een paar keer per jaar ontwormd via een middel dat ik in zijn nek tussen de haren spuit. Een pilletje krijgen we er niet in. Dit omdat hij niets anders wil dan zijn brokjes.

Onze honden en paarden gaven we ook ontwormingskuren maar hoe zit dat bij konijnen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/wormen-bij-het-konijn

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in geen tijden zo slecht geslapen als vannacht. Het was al na een, want ik heb sowieso het nieuws van één uur gehoord, en daarna zowat elk uur gezien. 🥴 

Vanmorgen meteen gaan kijken, ze is er nog, en verder geen verandering. 

Om 9 uur dan beginnen rondbellen, en het is dokter Sigrid geworden, daar konden we terecht om 13.40 u. Duimen. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woensdag kan ik langskomen bij de nieuwe dierenarts! Ik ben zo opgelucht!!

Ik heb wormen altijd uitgesloten, omdat de konijnen al jaren terugkomende darmproblemen hebben vooral tijdens de rui. Ik zag ze nooit, ook niet bij de blinde darmkeutels en van wat ik op BunnyBunch las ( @Eveezo veel goede info!) viel mij niets bijzonders op tov mijn nijnen. Nu ik het heb gezien ben ik ook bij dierenkliniekWilhelminapark de info gaan lezen over wormbesmetting en nu valt het (2e🙄) kwartje.

''Een konijn kan al na de geboorte door de moeder besmet worden en dit jarenlang met zich meedragen.'' ''Konijnen die regelmatig een stille darm of paralytische ileus hebben kunnen een worminfectie hebben, de wormen beinvloeden de darmwerking.''

''Kenmerkend zijn dat er in "de normale periodes" 1,5 keer grotere eivormige keutels te zien zijn. Afgewisseld met normaal gevormde keutels.''

Bingo😶.

Die eivormige keutels zag ik aan voor kettingkeutels, omdat die er dan vaak ook bij liggen. En nu snap ik niet waarom ik hier nooit eerder aan heb gedacht!? Stel ze hebben dit al jaren, dan heb ik echt veel dierenartskosten gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden.

• Vind ik leuk 1
  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mitty: ja, dat snap ik helemaal na je laatste bericht!! Fijn dat je bij die konijnkundige dierenarts terecht kunt. Hopelijk komen je konijnen dan gauw van de wormbesmetting af en van alle bijkomende klachten!

Zoetje zat vanmiddag ineens zelf brokjes te eten! Nog niet veel, maar ze at weer uit zichzelf in ieder geval. Hopelijk gaat het nu snel weer beter met haar!

aangepast door Okki
  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen met Bennie en Vlinder naar de dierenarts voor de vaccinaties en Vlinder nog voor controle van haar oren. 
Hopelijk kan ik ze makkelijk in de vervoersbox krijgen 😏 dat is hier toch steeds weer een dingetje.. 

Hebben jullie nog tips? 

De vervoersbox staat wel al weken in de ren, ze zitten er ook regelmatig in maar meestal net niet als ze mee moeten. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, mijn ouders zijn met Marie bij de dierenarts geweest, ik heb Miel bewust niet meegegeven, omdat hij altijd enorm onder de indruk is van alles wat niet in zijn routine past. 

Ik weet niet of de dierenarts helemaal konijnkundig is, want 'het zou snot kunnen zijn', maar daarvoor moest er een staal genomen worden, wat zij voorstelt pas te doen mocht er binnen twee weken geen beterschap zijn. Voorlopig heeft Marie pijnstiller en ontstekingsremmer ingespoten gekregen, en verder Baytril, twee maal daags. Verder zo goed mogelijk het neusje schoon houden. Ik ben al lang blij dat Marie behandeld wordt, zo gauw mijn vaste dierenarts terug is, maak ik een afspraak bij haar om Marie nog eens te laten nakijken.

Deze dierenarts vond Marie's toestand wel helemaal niet zo erg. Het moest wel behandeld worden, maar het viel heus wel mee. Dat ik dan denk 'Als dít niet erg is, wat dan wel?' ik zit hier al twee dagen met de daver omdat Marie ziek is, 'blijkt het allemaal wel mee te vallen.' 😅 

Marie eet en keutelt, en knort een beetje, maar stelt het best goed, beter dan gisteren en vanmorgen. ☺️

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Marie opknapt @mystique. Ik hoop dat het lekker doorzet. Alles waar je dier naar van is, is gewoon vervelend. Het is zo sneu om ze zo lamlendig te zien. Alleen zien de dierenartsen en zeker de spoeddierenartsen vaak heel heftige dingen, dus voor hen is het allemaal gesneden koek. De spoeddierenarts die wij bezochten was ook helemaal happy dat er niets hoefde te gebeuren, maar vond het toch heel verstandig dat we waren gaan rijden. Die heeft Scarlett gewoon een minuut of 10 laten ontdooien, nagekeken en gewogen en daarna gewoon lekker geknuffeld.

37 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Hebben jullie nog tips? 

De vervoersbox staat wel al weken in de ren, ze zitten er ook regelmatig in maar meestal net niet als ze mee moeten. 

Ze lopen er bij ons gewoon in, want het asiel deed dit elke paar dagen ivm schoonmaken van het hok, dus ze denken niet dat ze naar de dierenarts moeten. Ik zou zeggen... leg er iets lekkers in? Dan zitten ze dat lekker te knabbelen en doe je gewoon het deurtje dicht.

• Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Fijn dat Marie opknapt @mystique. Ik hoop dat het lekker doorzet. Alles waar je dier naar van is, is gewoon vervelend. Het is zo sneu om ze zo lamlendig te zien. Alleen zien de dierenartsen en zeker de spoeddierenartsen vaak heel heftige dingen, dus voor hen is het allemaal gesneden koek. De spoeddierenarts die wij bezochten was ook helemaal happy dat er niets hoefde te gebeuren, maar vond het toch heel verstandig dat we waren gaan rijden. Die heeft Scarlett gewoon een minuut of 10 laten ontdooien, nagekeken en gewogen en daarna gewoon lekker geknuffeld.

Ze lopen er bij ons gewoon in, want het asiel deed dit elke paar dagen ivm schoonmaken van het hok, dus ze denken niet dat ze naar de dierenarts moeten. Ik zou zeggen... leg er iets lekkers in? Dan zitten ze dat lekker te knabbelen en doe je gewoon het deurtje dicht.

Dat is handig als ze het gewend zijn inderdaad. 
Die van mij gaan alleen erin mee naar de dierenarts dus dat weten ze heel goed. 
Iets lekkers erin lukte eerst wel maar Vlinder is in de afgelopen maanden al 5 keer naar de dierenarts geweest en ze trapt daar steeds minder in.. 

Ik zal dat morgen ook zeker nog proberen.. 

Vervelend is ook; de ene keer ga je een half uur van tevoren beginnen om ze in het kooitje te krijgen en dan kom je uiteindelijk bijna te laat en de andere keer begin je drie kwartier van tevoren en dan zitten ze er binnen vijf minuten in en moeten ze nog erg lang in het kooitje tot de afspraak. 🙈

Je weet nooit van tevoren wat hun plan is 😂

• Haha 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Als het niet gaat, staat ergens op het forum dat je ze dan met een hekje/paneel moet drijven en als ze geen kant meer op kunnen toch zult moeten pakken. Dat wordt hier ook een keer grijpen. Maar dat is pas in juni.

Ik hoop dat het niet op deze manier hoeft, maar dank voor de tip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, DaniëlleV zei:

Morgen met Bennie en Vlinder naar de dierenarts voor de vaccinaties en Vlinder nog voor controle van haar oren. 
Hopelijk kan ik ze makkelijk in de vervoersbox krijgen 😏 dat is hier toch steeds weer een dingetje.. 

Hebben jullie nog tips? 

Dat helpt nu niet meer, maar misschien is dit een ideetje: bij ons hebben ze een stapel catcubes en hun favoriete cube is de bovenste op de stapel, daar rennen ze ook altijd in als ze denken dat er iets mis is/gaat. Daar heb ik een catcube neergezet met een bodem erin dus als ik de moppies ergens anders wil hebben (nagels knippen, borstelen als ze in de rui zijn, wegen, naar de DA bijv.) til ik cube inclusief moppies op of ik zet de reisbox met lekkers erin voor een opening in de smalle kant en als ze niet zelf de reisbox inlopen, geef ik hen een kontje. Ze blijven dan met hun voetjes op de grond en hoeven niet opgepakt te worden. Maar ik snap wel dat Vlinder argwanend is geworden na 5 keer DA in de reisbox. 😒

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Was het leven maar zo simpel. Hahaha.

Ja, ik ben het asiel echt heel dankbaar dat ze dit zo vaak hebben gedaan. Onze box is wel groter dan die van hen. Zij gebruikte kat-formaat reisboxen, en de onze is een slag of 3 groter gemaakt voor honden tot 18kg, maar wel dezelfde vorm en deur.

11 uren geleden, DaniëlleV zei:

Iets lekkers erin lukte eerst wel maar Vlinder is in de afgelopen maanden al 5 keer naar de dierenarts geweest en ze trapt daar steeds minder in.. 

Ik snap dat Vlinder het niet meer pikt inderdaad, maar misschien dus op dagen dat je tijd hebt en ze niet ziek is, ze een paar keer lokken, wat in de ren schoonmaken en dan weer vrijlaten? Zodat ze weer meer gewillig worden?

Omdat de onze zo groot is en we er gewoon een flinke pluk hooi in leggen vind ik het niet zo erg als ze er 30 min inzitten. Lodewijk flopt er gewoon in en Scarlett zit gewoon hooi te knabbelen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, DaniëlleV zei:

Vervelend is ook; de ene keer ga je een half uur van tevoren beginnen om ze in het kooitje te krijgen en dan kom je uiteindelijk bijna te laat en de andere keer begin je drie kwartier van tevoren en dan zitten ze er binnen vijf minuten in en moeten ze nog erg lang in het kooitje tot de afspraak. 🙈

Je weet nooit van tevoren wat hun plan is 😂

Haha herkenbaar en dan voel je je weer rot dat ze extra lang in dat kooitje moeten 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .