Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

52 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Balen die ondertemperatuur. Dat is altijd zo lastig, want daardoor blijven ze ook slecht eten. Heb je iets om het gas op te laten lossen of iets van technieken om wat te masseren als ze dat toelaat? Gelukkig niks te zien op de röntgenfoto, dat scheelt al! Gebit is ook oke neem ik aan?

Versleten werveltjes is inderdaad niet zo gek, is het in zo'n mate dat pijnstilling daar nog wat in kan verlcihten?

Sterkte met haat het weekend!

Dank je! Ik mag haar voorzichtig masseren, maar ik heb er geen specifiek middeltje voor gekregen. En kijken of ze wat rond wil lopen buiten haar kooitje. Verder cisaral en emeprid.

Het gebit was ook oké, voor zover dat te zien is. Als ze niet goed opknapt dit weekend ga ik wel overleggen of daar niet even met een roesje naar gekeken kan worden.

Die versleten werveltjes waren verder niet bijzonder, daar lijkt ze ook geen pijn aan te hebben. 

Ze zit in een kamer boven, vlakbij de radiator. En daar zit ze ook écht vlakbij, terwijl ze ook wel wat verder weg kan gaan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Fijn dat er in ieder geval dingen uitgesloten zijn. Dan kan je waarschijnlijk sowieso weinig anders doen dan wat je nu al doet, toch?

Niet dat dat fijn is, in tegendeel, maar dan heb je niet méér stress omdat het weekend is en dierenartsen dan slecht(er) bereikbaar zijn.

Inderdaad, gewoon doorgaan met wat we deden. We hebben genoeg medicatie tot en met maandagmorgen, dus we kunnen daarmee vooruit. 

Ik vraag me alleen nog af waardoor ze een gasbuikje heeft gekregen, want er is verder niks veranderd. Maar daar komen we misschien nooit achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, precies. Ze is ooit gestopt met eten omdat ze een abces had. Dat was wel duidelijk. Het abces kon de dierenarts er wonder boven wonder in zijn geheel uitdrukken (de dierenarts was zelf ook verbaasd) en Zoetje knapte toen snel op met pijnstillers en medicatie.

9 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Dat is lastig inderdaad. Maar soms kom je er nooit achter. Mijn dierenarts zei een keer dat zulke dingen soms komen doordat ze bijvoorbeeld een zere teen hebben. Bij wijze van.

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

Beterschap met Zoetje, fijn dat ze lekker warm binnen zit iig. Ik zou niet eens weten hoe je dat moet masseren, jij wel? 

Fijn dat er niets verontrustends gevonden is, maar wel rot dat ze gas heeft en ondertemperatuur, hopelijk knapt ze snel op!

Dank je! Heel voorzichtig masseren, in ieder geval. Ik durf al helemaal niet zo diep mijn vingers in dat buikje te duwen als de dierenarts doet. Ik laat haar straks wel even rondlopen, als ze dat wil. Dat vind ik veiliger en dan beweegt ze ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten rondlopen lijkt me een goed idee. Zowel om de spijsvertering op gang te houden als zichzelf op temperatuur te houden.

Masseren moet je konijn ook maar net toelaten. Onze eerste voedster, van het type ‘don’t touch me’  had een flinke gasbuik. Ik ben met haar op de bank gaan liggen onder een deken en heb met 2 vingers zachtjes over de zijkanten van haar buik gestreken. Van boven naar beneden. Ze liet het zowaar toe. Het hielp waardoor ze zich beter voelde en meteen ook niet meer aangeraakt wilde worden :). Maar goed, of het ook iets voor jouw konijn is en of je het durft kan alleen jij bepalen.

Anders is rond laten lopen ook al mooi. Best lastig hé, waar je goed aan doet.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bobbyonthefloor zei:

@Okki sterkte met Zoetje. 

Dank je. Ik ben er nog niet bepaald gerust op. Vannacht heeft ze geen brokjes gegeten, maar wel het restant dwangvoer opgelikt. Alles ondergeplast naast de wcbak (doet ze echt nooit) en steeds maar op de buik liggen.

• Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ze vannacht goed doorkomt en dat ze overdag wat eet/drinkt. Ook hoop ik dat jij de tijd een beetje doorkomt, het kan zoveel stress/zorgen opleveren! Als je eenmaal verknocht aan ze bent, is het zo moeilijk om ze zo te zien. Heel veel sterkte!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Okki zei:

Dank je. Ik ben er nog niet bepaald gerust op. Vannacht heeft ze geen brokjes gegeten, maar wel het restant dwangvoer opgelikt. Alles ondergeplast naast de wcbak (doet ze echt nooit) en steeds maar op de buik liggen.

Dwangvoer is natuurlijk makkelijker eten dan je brokjes. Ik vond het wel heel raar dat ik precies kon zien aan de poepjes (ze zijn kleiner) welke die van Lodewijk waren en welke die van Scarlett (die 2x dwangvoer had gehad). Zo zielig dat ze het niet redt naar de toiletbak.

Ik duim dat ze gewoon doorknabbelt op hooi en straks zich weer beter voelt.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mitty zei:

Ik hoop dat ze vannacht goed doorkomt en dat ze overdag wat eet/drinkt. Ook hoop ik dat jij de tijd een beetje doorkomt, het kan zoveel stress/zorgen opleveren! Als je eenmaal verknocht aan ze bent, is het zo moeilijk om ze zo te zien. Heel veel sterkte!

Dank je Mitty. Ik ben bekaf...Ze eet vandaag weer minder goed, ze plast ook niet veel (vannacht had ze geplast en nu net pas weer). Het buikje lijkt wel minder opgeblazen maar veel pit zit er nog niet in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bunnyempress zei:

Dwangvoer is natuurlijk makkelijker eten dan je brokjes. Ik vond het wel heel raar dat ik precies kon zien aan de poepjes (ze zijn kleiner) welke die van Lodewijk waren en welke die van Scarlett (die 2x dwangvoer had gehad). Zo zielig dat ze het niet redt naar de toiletbak.

Ik duim dat ze gewoon doorknabbelt op hooi en straks zich weer beter voelt.

Dank je. Eerst at ze wel de brokjes en liet ze het dwangvoer staan. Af en toe knabbelt ze wat hooi maar ze lijkt een grotere aversie te hebben tegen groente...

Ik neem hier het hele konijnencafé over, geloof ik. Maar ik vond het niet nodig om een apart topic te maken omdat ik dacht dat ze wel snel op zou knappen (is mijn ervaring met andere konijnen met gasbuikjes). Maar ondertussen schiet het allemaal nog niet op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Okki zei:

Dank je. Eerst at ze wel de brokjes en liet ze het dwangvoer staan. Af en toe knabbelt ze wat hooi maar ze lijkt een grotere aversie te hebben tegen groente...

Ik neem hier het hele konijnencafé over, geloof ik. Maar ik vond het niet nodig om een apart topic te maken omdat ik dacht dat ze wel snel op zou knappen (is mijn ervaring met andere konijnen met gasbuikjes). Maar ondertussen schiet het allemaal nog niet op...

Deel gerust je verhaal, daar zijn we toch voor met elkaar? Ik vind het jammer om te lezen dat ze zo moeilijk opknapt, maar in ieder geval lijkt het niet erger te worden. Zo lang ze blijft eten, is dat een goed teken. Nu hopen dat de pit een beetje terugkomt en het eten ook steeds meer wordt.

Ik vond trouwens ook dat Scarlett minder plaste met dwangvoer, dus ik weet niet of dat normaal is.

Ik zat net weer een leuk konijnen verhaal te tikken, maar ik drukte hem per ongeluk weg. Dus bij deze overnieuw:

Bij de Aldi heb ik vandaag een hondentunnel gekocht. Ik wilde graag een tunnel, groot genoeg voor de konijnen (dus diameter 22 cm of meer) en dan het liefst alleen nylon zodat ik hem buiten kon laten liggen (geen zorgen over regen) en makkelijk schoon kon maken. Ze hadden er dus tijdelijk eentje, inclusief haringen om hem ook in de grond te slaan als je wil. Hij kan helemaal plat opgevouwen worden en is heel groot. Hij blijft uit zichzelf open.

Dus ik dat ding in een kleine V-vorm neergelegd. Lodewijk er gelijk in. Scarlett beetje snuffelen en toen erin. Lodewijk weer erin en eruit en erin. HIj vond het echt heel interessant. Ik hem vervolgens groter leggen meer in een L-vorm. Hij erin, eruit, erin, eruit, erin, eruit, erin. En je zag hem echt denken: Hey?! Dit was toch daarnet anders? Hoezo kom ik nu hier uit? Hij probeerde er ook een beetje in te graven, maar dat deed natuurlijk niets.

Mijn man vertelde dat hij wilde schoonmaken en dat hij hem had verlegd zodat de ene kant in het hok uitkwam. Hij zei: Lodewijk zat er al in, en die kwam echt richting hok eruit, en je zag hem echt denken: Hè? wat is dit nu?! Hé? Hij durfde er niet echt uit, ging eerst weer naar de andere kant lopen, toen toch weer terug... hij vond het vreselijk interessant. Ze hebben ook lekker met z'n tweetjes erin gelopen en langs en bij elkaar.

Ik snap nu waarom iedereen altijd zegt dat je tunnels moet kopen voor je konijnen. Heel leuk om ze zo te zien spelen.

aangepast door bunnyempress
  • Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, @bunnyempress! Ik maak me wel zorgen over dat eten. Gisteren en eergisteren at ze nog wat brokjes en groente, maar dat doet ze nu niet meer. Wel wat dwangvoer oplikken, maar dat zie ik meer als achteruitgang. 'Fijn' dat jij ook merkte dat ze met dwangvoer minder plasten. Ik hoop dat het daar inderdaad door komt.

Haha, geweldig met die tunnels!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Okki zei:

Dank je, @bunnyempress! Ik maak me wel zorgen over dat eten. Gisteren en eergisteren at ze nog wat brokjes en groente, maar dat doet ze nu niet meer. Wel wat dwangvoer oplikken, maar dat zie ik meer als achteruitgang. 'Fijn' dat jij ook merkte dat ze met dwangvoer minder plasten. Ik hoop dat het daar inderdaad door komt.

Ik denk dat Zoetje kiest voor het makkelijkste meest voedzame eten. Dwangvoer is makkelijker, maar wel veel voedzamer. Heel vaak eten konijnen na dwangvoer echt langer geen brokjes, tenminste, zo is het mij toen verteld door de Dierenarts na de castratie van Scarlett. Ik weet zeker dat andere bunnybunchers met veel ervaring over dwangvoer hier misschien ook wel straks wat over komen vertellen.

Heb je nog verse kruiden geprobeerd om haar mee te paaien of houdt ze daar sowieso niet van?

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk voor het eerst dat ik merk dat een konijn eerst wél brokjes eet (ook na dwangvoederen), en daarna niet meer. Ik heb ondertussen al diverse konijnen moeten dwangvoederen, helaas. Het is allemaal niet wat ik gewend ben. Het moet steeds beter gaan, niet heel langzaam beter en dan weer slechter....🤔

Ik heb haar proberen te paaien met wortelloof, basilicum, witlof, veldsla. Normaal is ze daar gek op, maar nu neemt ze na flink aandringen heel boos één of twee hapjes. En dan alleen van de witlof of het wortelloof. Daar at ze gisteren en eergisteren toch ook meer van. Gistermiddag hoefde ik zelfs de witlof alleen maar voor haar neus te houden en toen ging ze redelijk enthousiast zelf ervan eten, zonder dat ik het tegen haar snoetje hoefde te duwen. 

Ik ga maar gewoon door, weet het anders ook niet. Heel erg bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .