Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

Ik droomde van de week dat mijn 2 konijnen nog een aantal volièrerennen aan hun huidige volièreren hadden staan. Bij elkaar was dat 50 m2. De rennen versprongen deels, dus er waren mooie hoeken. Ik stond er in en was al aan het bedenken dat ik best een groep kon proberen, want als ik de ruimte zou moeten opsplitsen mocht de groep niet werken, dan zou dat amper opvallen. Maar toch had ik liever 1 grote ren 😉 

In het echt hebben ze ‘maar’ 10 m2, zielig hè? haha. Al denk ik er wel over om een oude ren die ik nog heb op te knappen zodat ze nóg meer ruimte hebben. Daar komt de droom vast vandaan. Ik heb een aantal jaar 3 koppels gehad. Maar die ren is deels versleten en wordt nu gebruikt als konijnenspullenopslag, want met 3 koppels heb je flink wat spullen…

• Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ik droomde van de week dat mijn 2 konijnen nog een aantal volièrerennen aan hun huidige volièreren hadden

Jij droomde ervan en het is mijn droom😅 (ook die van jou)

Lijkt mij ook geweldig. Hier hebben mijn konijntjes ook 10m2  maar wil ze veel meer geven. Ruimte te over, materiaal en krachtige handen tekort. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Jij droomde ervan en het is mijn droom😅 (ook die van jou)

Lijkt mij ook geweldig. Hier hebben mijn konijntjes ook 10m2  maar wil ze veel meer geven. Ruimte te over, materiaal en krachtige handen tekort. 

Het is jammer dat zulke initatieven zoals NLDoet alleen voor organisaties zijn, anders zou je je zo kunnen aanmelden voor wat vrijwilligers om het te fixen.

Ik droomde vannacht ook over onze konijnen. Ik zat gezellig in de woonkamer met mensen te kletsen, schiet Lodewijk opeens vanuit het niets langs de bank. Ik schrok me te pletter in mijn droom (want hij hoorde natuurlijk buiten te zijn). Daarna kwam Scarlett er achter aan! En toen... een derde konijn! Nou, dat ziet mijn man echt niet zitten, maar ik werd wel heel opgewekt wakker. 😅

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de kogel is door de kerk: ik ga de leegstaande ren (euhh hij stond vol, onbewoonde ren past waarschijnlijk beter 😆) oplappen en aan Do en Jerry geven! 🥳

Ik heb hem inmiddels deels leeggehaald. Ik kan ook wel een winkel in konijnentoiletbakken beginnen, ik heb ze in allerlei soorten en maten. Ook heb ik nog eens goed bekeken waar de ren opgelapt moet worden, én wat voor gebruikte materialen ik daarvoor heb die ik ervoor kan gebruiken. Ik wil er heel weinig geld aan uitgeven, maar ik denk dat dat zo wel gaat lukken.

Er gaan wel een aantal uurtjes in zitten en ik heb er niet zoveel tijd voor, dus het zal nog even duren voor ze er in kunnen. Maar als het af is krijgen ze er 6 m2 bij 😃

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Evee zei:

@Lienappelsien ik denk dat jouw konijnen wel willen dat je vaker over ze droomt 🤣

🤣🤣

Tot nu toe ben ik degene die er enthousiast over is. Zij hebben er nu nog geen weet van, al heb ik het al wel aan ze verteld 😉 

Ik denk dat ik een deel van het extra stuk (de helft of een derde) ook aan de zijkanten afscherm zodat dat helemaal beschut en helemaal droog blijft. Die ren was altijd aan de bovenkant helemaal dicht, maar regende aan 1 kant nog een beetje in. Ik wil, van bovenaf gezien, zoiets maken:

————————————

l                                         l

————                            l

l

l

l    

Die stippellijntjes moeten gewoon hele lijnen zijn.

Dus eigenlijk een soort ‘binnen’ maar dan met een open deuropening. Het voegt niet zoveel toe om dat stuk helemaal dicht te maken (met een deur), en dan zou ik meer materiaal nodig hebben en het zou meer werk zijn. In dat stuk zet ik dan het hondenhok wat ik nog heb (voor de konijnen). Zoiets wilde ik eigenlijk al steeds in de huidige ren van Do en Jerry maken, maar bij de andere ren gaat dat veel makkelijker. Maar goed, dit is iets extra’s, eerst moet ik er voor zorgen dat de ren weer helemaal veilig is. Eventueel maak ik die 2 wandjes dicht als de konijnen er al bij kunnen.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

Vandaag had ik er meer tijd voor dan verwacht én ik had onverwachts ook een tijdje hulp 😃 Dus ik ben lekker opgeschoten! De ren is weer helemaal dicht. Er zit nu zelfs een luikje in dat ‘s zomers eventueel even open kan zodat ze dan even op het gras kunnen. (Ja ik weet het, de zomer is net voorbij). Het was inderdaad leuk om ermee bezig te zijn. Er zijn nog een paar dingetjes aan het dak die ik wil oplappen (meer voor mijn eigen gemoedsrust) en dan kan ik in principe een doorgang maken tussen de 2 rennen, of de ren eerst nog meer afschermen tegen regen en wind.

Ik was een beetje vergeten dat de oude ren sowieso altijd al droger is dan hun huidige. Echt lekker om een goed droog stuk te hebben! Hun huidige ren heeft ook wel een droog stuk, maar daar waait het met flinke wind toch meer in en het dak daar lekt op een paar punten. Voor gezonde konijnen op zich niet erg, zolang ze maar droge schuilplekken hebben, maar meer droge ruimte is toch prettig. Jerry is 11 en sinds een jaar ook wel oud in gedrag dus dan is het extra fijn.

Hij is inmiddels ook volledig blind, dus hij zal moeten wennen als er straks een stuk bij is. Dat vind ik een klein beetje spannend. Maar in hun huidige ren weet hij zijn weg precies te vinden, dus dat komt na een poosje wel goed. Vorig jaar heeft hij kort alleen in een ziekenboegrennetje gezeten en toen botste hij eerst overal tegen aan. Het hondenhok stond daar ook in, maar ik moest eerst een soort schans van een plakje stro maken voor hij in het hondenhok ging (en er weer uit). 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn! Wij zij al 4 weken bezig met een simpel hek om de siertuin, inmiddels is de helft ongeveer af. Het schiet niet zo op, ook omdat we geen zin hebben om er aan door te werken in de regen hoor 😂 maar uiteindelijk komt het wel af 🙂

IMG_20231105_072855.jpg

Boven de konijnen 

Onder het hek in aanbouw.

@Lienappelsien

Jerry is een oudje aan het worden, 11 al!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-11-2023 om 07:30, Evee zei:

Wat fijn! Wij zij al 4 weken bezig met een simpel hek om de siertuin, inmiddels is de helft ongeveer af. Het schiet niet zo op, ook omdat we geen zin hebben om er aan door te werken in de regen hoor 😂 maar uiteindelijk komt het wel af 🙂

IMG_20231105_072855.jpg

Boven de konijnen 

Onder het hek in aanbouw.

@Lienappelsien

Jerry is een oudje aan het worden, 11 al!

Leuke foto zo met z’n drieën! Harold er lekker bovenop haha

Is het hek vooral voor de honden bedoeld of ook voor de konijnen?

Ja Jerry is al een oudje. Hij is niet meer de stuntpiloot (zo noemde ik hem wel eens) die hij was, maar hij scharrelt nog lekker rond. 

Ik kijk er naar uit hoe Do de ren gaat verkennen. Zijn is best een actief konijn, maar kan ook lui zijn. Een nieuwe, extra omgeving zal haar denk ik weer actiever maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hek is vooral voor de honden.

Wat de konijnen betreft loopt eigenlijk alleen Brenda graag los. Harold springt wel eens net over de drempel. Maar Sofie is best schichtig en durft dat niet. Er staan ook geen echt giftige planten dus de konijnen zouden er best mogen lopen.

De honden slopen en graven er echt te veel, dus het hek is om hun buiten te houden. 

Fijn dat het zo goed gaat met Jerry ondanks zijn leeftijd en beperkte zicht.  Ik weet nog dat met Joris en Binky Joris echt een soort blindegeleidenkonijn werd voor Binky. Zij liep dan naast hem, echt tegen hem aan, en hij bracht haar naar het lekkers of speeltje dat ik aanbood. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Do en Jerry hebben sinds vandaag een grotere ren 🥳🥳 Ik heb vandaag de doorgang gemaakt naar de ren waar Jerry vroeger met zijn eerdere vriendinnetjes woonde (toen was Do en Jerry’s huidige ren nog bewoond door een ander koppel). 

Do is al druk bezig geweest met de boel te verkennen. Na een tijdje heb ik Jerry letterlijk met een wortel en mijn stem een klein stukje het nieuwe deel in gelokt 🤣 Het is wat sneu om te zien dat er voor hem nog steeds een denkbeeldige grens is. Hij ziet het niet en hij volgt nog zijn routeboekje. Maar goed, dat komt wel. In hun eigenlijke ren is vrijwel niks veranderd, dus hij kan op zijn eigen tempo zijn routes uitbreiden. 

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress Door al het gedoe met Ollie en de andere dingen die hier spelen heb ik helemaal gemist dat het niet goed ging met Lodewijk 😔

Ik lees dat de pijnstilling gelukkig aanslaat, fijn.

Hopelijk komt er niets geks uit de foto’s woensdag. Sterkte met en beterschap voor hem ❤️

@Lienappelsien leuk dat Do en Jerry er nu een stuk ruimte bij hebben! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie dat ook wel eens. Dat je een nieuwe verpakking hooi aanbreekt en dat het minder enthousiast wordt ontvangen? Ik heb altijd de 4kg Pets Own Choice die ik in een welkoop voerton stop waar het echt precies inpast. Zaterdagmorgen kon ik het zonder weerstand uit de ton pakken dus ik wist dat ik bij moest halen omdat de bodem van de zak bestaat uit gruishooi. Echter werd ik 's middags afgeleid door een nieuw computerspel en voor ik het wist was het al 6 uur. Ik had nog een zakje My Hobby First liggen maar dat is van dat hele zachte kluwen hooi en daar zijn ze niet zo dol op. Heb dus zondagmorgen  het gruizige hooi in de kleine toiletbak gedaan wat ze wel aten maar de My Hobby First in de hooiruif werd genegeerd. Vanmorgen meteen naar de Welkoop maar ze hebben altijd maar 2 balen van Pets Own Choice liggen en ze zagen er beide uit als van dat kluwige, zachtere hooi.  Ondertussen bood ik ze het gezeefde gruizige hooi uit de oude zak aan wat ze aten en heb de My Hobby First van gisteren in het schuilhok gelegd. Ze eten wel van de nieuwe zak maar het lijkt met lange tanden.  Normaal is de ruif na 12 uur wel leeg maar nu dus niet.

Overigens vult hardsprietig hooi de ruif wel eerder op, daar bestond de vorige baal voornamelijk uit

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat hebben ze hier ook wel eens gedaan. Ook bij Pets own choice toevallig. Ik had een kleine proefverpakking gehaald, dat werd goed gegeten. Toen een grotere verpakking, dat was ook prima. Maar de tweede grote verpakking een tijd later, die moesten ze niet. Ik heb ook wel eens een zak van 20kg meegenomen van de opvang, alle konijnen daar aten het prima maar die van mij moesten het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, mammafelina zei:

@bunnyempress Door al het gedoe met Ollie en de andere dingen die hier spelen heb ik helemaal gemist dat het niet goed ging met Lodewijk 😔

Ik lees dat de pijnstilling gelukkig aanslaat, fijn.

Hopelijk komt er niets geks uit de foto’s woensdag. Sterkte met en beterschap voor hem ❤️

Dank je wel. ❤️. Ik maak me sowieso wel zorgen over de narcose, maar blijf duimen dat het niet nodig is en hij rustig blijft liggen voor de dierenarts. Vandaag de pre-op papieren gekregen.

@Cheeta26 Wij hebben altijd een hooibaal van de boer, dus dat gaat goed. Maar in de wilgentunnels die ik gevuld koop, daar zie ik het wel mee. Soms zit er echt van die kleine korte sprietjes erin en die vinden ze ook echt minder lekker. Toen heb ik die ook maar in de toiletbak gelegd. Zij houden hier ook van grotere stengels waar ze lekker op kunnen knagen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Cheeta26 zei:

Echter werd ik 's middags afgeleid door een nieuw computerspel en voor ik het wist was het al 6 uur.

😅 excuses maar vind het zo'n leuke zin.

12 uren geleden, Cheeta26 zei:

2 balen van Pets Own Choice liggen en ze zagen er beide uit als van dat kluwige, zachtere hooi.

Toevallig afgelopen weekend een nieuw 4 kilo zak opengemaakt zag er goed uit. Maar ja dat zegt natuurlijk niks. Ik was afgelopen maandag weer bij W. maar ze lagen er nu niet (ik heb graag 1 op voorraad). Ik zal eens opletten als ze er weer zijn. Wat ik eerder ook al meldde is dat ik vind dat de hooistengels wel erg kort zijn tegenwoordig.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

Graven jullie konijnen ook zo veel op het moment? Vooral Sofie is fanatiek aan het graven hier op het moment. Ik moet elke dag het zand terug de zandbak in scheppen .

Nee, Do heeft een tijdje terug een periode flink gegraven, maar nu helemaal niet. Zij kan zo een half jaar niet graven en vervolgens heel actief tunnels graven en de grond de hele ren door verspreiden. Ik heb er nog geen logica in ontdekt wanneer ze welke periode heeft 😅

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Evee zei:

Ik moet elke dag het zand terug de zandbak in scheppen .

En Sofie zegt tegen haar huisgenoten: Wat is Evee toch fanatiek. Ze schept elke dag zand in de zandbak en ik moet het er weer uitgooien.

Het is letterlijk van welke kant je het bekijkt!

aangepast door To van de Veluwe
  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .