Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

Verschil tussen de lijnzaadbrokjes en snoepjes is dat de lijnzaad brokjes bijna puur lijnzaad zijn. De lijnzaad snoepjes hebben toevoegingen (oa granen). De lijnzaadbrokjes (de pellets) zijn dus eigenlijk wel gezonder. Maar sommige konijnen eten ze niet, en dan heb je dus de lijnzaadsnoepjes als alternatief - als ze leverbaar zijn tenminste, en dat is nu helaas niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

Dat zijn de snoepjes

Nooit geweten dat die zo heten. Vandaar dat ik schreef: denk ik. Wel raar want bij D-tails (vond ik via googelen) heten ze brokjes. Maar er lijkt inderdaad wel iets ander bij te zitten want je ziet soort bruine zaadjes. Maar het zal net als bij pepernoten en kruidnoten zijn. Alles wordt pepernoten genoemd terwijl er degelijk verschil is.

IMG_8205.jpg

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen regelgeving voor namen van dit soort producten,  iedere winkel mag het noemen zoals ze willen.

In de webwinkel op bunnybunch heten het lijnzaadsnoepjes, omdat er wat toevoegingen bij zitten dus. De brokjes zijn de eenvoudige vorm, de pallets.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei tegen mijn man, ik zal je laten zien, hoe je kan zorgen dat de konijnen je 20 minuten lang negeren. Hij zei, dat doen ze nooit, want ze zijn gek op ons. Ik hing een XXL graanvrije knabbelstok op. Ze stoven erop af. Lieten het groenvoer uit hun bekjes vallen (alletwee!!) en ging toch te keer op dat ding. Ze krijgen hem maar eens in de 3-5 weken, maar ze zijn er echt verzot op.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik zag dat ik helaas witte schimmel heb aan de wilgenbrug. Kan dat kwaad?

Meestal behandel ik schimmel door af te schuren en azijn erop (zodat de schimmel dood gaat), maar dat is op de boomstronken en daar knagen ze niet aan. Ik wilde ze ook met de regen weer binnen zetten, maar Scarlett schuilt er zo leuk onder, dus laten staan. Nu dus schimmel. Tja. Kan ook binnen helemaal 100% laten drogen.

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ik heb dat ook wel eens bij een wilgenbrug gehad. Als het buiten nat wordt ontkom je daar denk ik niet aan. Bij mij knagen ze amper aan die bruggen, dus ik heb er niks aan gedaan.

Ik haalde ze vaak binnen, zodat ze niet door en door nat werden. Alleen vindt Scarlett dat niet zo leuk, daarom buiten laten staan. In het begin knaagden ze veel, nu nauwelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In verband met verhuizing verblijven mijn konijnen (en ik) momenteel bij mijn vader. Daar hebben ze minder ruimte dan ze daarvoor hadden. Toen een hele kamer inclusief zandbak, nu een ren op een vloerkleed. Op zich prima formaat ren, iets van 5m2 voor 2 dwergkonijntjes. Ik heb wel de indruk dat Snoes, die het meest fan was van de zandbak, zich wat verveeld. Ze knaagt aan tralies, zit met de bak te schuiven en op te wippen etc. Echt ongelukkig is ze niet denk ik, ze deed net zoomies, maar ik merk wel onvrede/verveling. 

Hoe denken jullie dat ik dat kan oplossen? Ik heb al wat extra speelgoed. brokken/snoepjes geef ik in balletjes, stapeltorens etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een grote kartonnen doos, zijn ook veel konijnen zoet mee. Ik maak in de zomer (mijn konijnen wonen buiten) weleens een tunnel van verschillende dozen aan elkaar. Ook met bochten erin. Ik heb eens een diepe bak met stroken kranten en dan verfrommeld helemaal vol gedaan. Bobby vond dat geweldig. Daar deed ik dan ook kruiden doorheen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens! Ook met wijndozen kun je geweldige tunnels maken. Die zijn vrij stevig en bij elke slijter kun je ze krijgen. Ik had vroeger een konijn dat gek was op het graven in een handdoek. Ze at niks op, ze sloopte alleen. Er zijn heel wat handdoeken doorheen gegaan 😄 Maar je moet dan wel zeker weten dat ze niks opeet. Ik heb ook wel eens een grote bak (kattenbak) met beukensnippers neergezet. Dat viel hier niet in de smaak, maar misschien bij jou wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn konijnen toch geweldig (achterdochtig). Vanmorgen hadden we een verjaardag in het zuiden van het land. Dus ik heb ze verzorgd tegen kwart voor 8 nieuwe tijd. Voor hun lag dat dicht tegen hun normale 9 uur aan. Toen ik thuiskwam tegen tien voor half 4 waren ze al wakker want voor hun loopt het tegen half 5 en dan zijn altijd wel een beetje actief.

Groente om 7 uur (in hun beleving 8 uur) deden ze ook niet moeilijk want in het geval dat ik buiten de deur eet kan het wel eens voorkomen dat ze hun groente later krijgen.

Dan de brokjes om 10 voor negen (voor hun 10 voor 10 dus) 

Aarzelend aankomen, weglopen bij beweging, pas ontspannen als ik erbij ga zitten. Erna vul ik hun hooi aan. Nog achterdochtiger (vooral Kushi). Uiteindelijk wel hooi eten maar normaal duiken ze in de hooizak (Micha). In zo'n geval ben ik blij met de camera. Hoop dat het snel went. Kushi deed in het begin ook moeilijk over de hoofdlamp toen de duisternis zodanig begon in te vallen dat ik hem nodig had voor de avondbrok

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik merk er niets van omdat ik op verschillende tijden voer.  Ik voer twee keer per dag. In de ochtend en zeer laat op de avond. Hooi is ruim voorradig. Dus is het altijd spannend: wanneer komt ze?

Doen wij ook zo. De ene keer vroeg in de ochtend dan weer wat later en savonds ook zo. Ze komen ook echt alleen als ze de bak horen waar ik het voer uit haal. Maar dan is de kamer te klein hoor 😱. Over de bank rond om de bank over de katten paal door de tunnel en dat zo.n 3 keer want ik ben niet zo snel😜🤣 Zo heeft de Leeuw wel direct zijn fitness momentje hihi 

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man zingt altijd 'oortjes, ik zie oortjes', omdat ze dan voor de deur gaan zitten (alsof hij dan makkelijk open gaat maar niet heus), als ze denken dat ze eten krijgen. Je ziet alleen oortjes net in het glas. Ze blijven eerst op de boomstronken zitten om naar ons te loeren. Scarlett gaat meestal richting de deur als ze ons richting de deur ziet gaan of als ze een sleutel hoort rammelen. Lodewijk gaat vaker rennen om dan teleurgesteld voor deur te blijven bivakkeren.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net een filmpje van bondi vet te kijken, daar hadden ze echt iets heel slims om zonder verdoving naar de kiezen te kijken (ook achterin)! Een soort stethoscoop op een smartphone die ze in de bek konden drukken en zo kon je dus alle kiesjes bekijken, er werden wel haakjes gezien ook. Maar wat scheelt dat een stress joh! Dan hoef je niet onzinnig een narcose te doen, gewoon hoppa ding in de bek kijken en behandelen wanneer nodig. Dit was wel bij sash, dus het dierenziekenhuis.

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de laatste tijd amper tijd voor Bb of de konijnen, voelde me al helemaal schuldig naar ze. Afgelopen dagen bewust wat tijd voor ze vrijgemaakt, maar mijn blijf-van-mijn-lijfkonijnen waarderen dat niet eens. Maar wat Brownie wel waardeert is als ik wat vaker voor het raam ga staan in huis. Dan gaat hij meteen op z’n achterpootjes staan; zo van: kijkt ze?! En daarna barst de show los, keihard rondrennen, binkies en de prachtigste schoonspringwedstrijden door de lucht. Af en toe kijken of ik nog kijk en door. Dat blijft toch prachtig 🥰 Wat een leuk konijn heb ik toch 😇🙏🏻

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie Super schattig!

Hier heeft Scarlett de deur open gekregen de andere dag. Mijn man had hem waarschijnlijk niet helemaal 100% goed dicht gedaan en ging wat halen in de schuur. Ik heb video dat ze met haar pootje over het stukje kozijn (bij het glas van de deur) strijkt en je ziet zo de deur open springen, waarna beide konijnen het huis in rennen. 🫣.

Ik had net tegen mijn man gezegd dat ik geen leuke filmpjes meer heb nu de camera boven de deur hangt en zo 100% overzicht biedt aan de ren, maar ik dus niet meer op konijnhoogte sprongen en streken kan zien. Al zie ik nu dus 's nachts wel konijnen ipv vlekken. Krijgen we dit... de halve familie beseft zich dat Scarlett echt super super slim is. Hopelijk heb ik later in de week tijd om het verhaal + bewijs screenshots te posten want het is echt ongelofelijk.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .