Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

Ik helemaal blij dat we de konijnen weer thuis hebben, zijn ze niet blij met ons.

Er was behoorlijke hitte opeens in de auto, dus ik zag ze snel ademen. Bij aankomst dus geen vrolijke binkies, maar gelijk liggen in de schaduw. Oren braaf nat gemaakt. Lodewijk ging al vrij snel weer wat rondhuppelen, maar Scarlett heeft toch best nog lang gelegen. Ik er naast, inclusief wat natte komkommer, dat ging dan wel weer erin.

Verder zitten ze ons dus de hele avond te negeren. Liggen. Elkaars kop likken. Liggen.

Wat rondhobbelen, hooi eten, maar dat is het dan ook wel.

Ok dan... Als je naar buiten komt wordt je genegeerd. Als je aait wordt je min of meer genegeerd. Er werd bijna niet naar binnen gelopen. Duidelijk kwaad van de logeer-actie geloof ik. Ik hoop dat ik morgen weer aangestaard wordt door 2 konijnen op de boomstronken.

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vergeven. 🎉🎉

Ze kwamen ff binnen liggen, spelen en extra brokjes eten door op mij te springen en te knuffelen.

Daarna was het weer zoals vanouds proberen het huis binnen te dringen bij het avond water/hooi/keutel-rondje.

Oh ja.. en vraag me hoe ik weet dat Lodewijk met zijn hele kop *in* het loops-snoepblikje past.

Nou, omdat Meneer vond dat ik te langzaam was met aangeven, dus hij kon het zelf wel ff pakken.

Ik natuurlijk gelijk weer bang dat hij vast komt te zitten. Grr.

aangepast door bunnyempress
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik leuk vind, is dat als ik 's avonds eten kom geven, Flo dan een paar sprintjes trekt door de catcubes heen en achter de zandbak langs en dan naar de lijnzaadbrokjes komt die hij en Rosie elke avond krijgen.

Ik zie ook van Rosie meer sprongetjes in de lucht en Flo betrapte ik vanmiddag in de zandbak. Helaas toen hij me zag om een foto te maken kwam hij eraan. Ze komen dan direct naar de deur om te kijken of er iets te snaaien valt.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier worden ook sprintjes getrokken als ik met brokjes kom.

Fijn dat je weer vergeven bent @bunnyempress 

Ik vraag me al een tijdje af hoe konijnen toch hun voorpoten positioneren als ze in de loaf houding gaan slapen en zeg maar hun poten onder zich trekken. Ik vind de anatomie van die voorpoten zo fascinerend. Ze kunnen ermee lopen, gebruiken ze om hooi naar zich toe te harken maar kunnen toch de pootjes draaien zodat ze hun snoet kunnen wassen. Volgens mij vouwen ze ze soort van dubbel bij het gewricht. Zeg maar hoe wij op de knieën zitten ofzo?

Anyway slaperige Kushi zat er gisteren zo bij:

Screenshot_20231003_084932_Gallery.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe Ja, leuk als ze zo blij zijn. Je pakt Flo vast nog wel een keertje in de zandbak. Ik heb echt zoveel wazige foto's omdat ze mij zien en dan opstaan/richting mij gaan.

@Cheeta26 Ik ben ook heel blij dat ik weer vergeven ben. 🤣. Zoals Kushi erbij zit heb ik ze nog nooit zien zitten. De voorpoten zit hier meestal plat eronder, niet zo gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weer kettingkeuteltjes in de ren gespot, nadeel is dan altijd dat je niet goed weet van wie. Het waren twee keuteltjes in setjes van twee keutels. Verder wel normaal van formaat en de rest van de keutels ook wel normaal. Zou het Harold weer zijn? Die lijkt op het moment niet echt te verharen. Of één van de dames misschien. Lastig dat je als je konijnen samen houd altijd maar moet gissen, tenzij je groot verschil in formaat hebt, dan zie je het meestal wel aan het formaat keutel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is lastig hé? @Evee

Hier verschillen ze nog ruim een kg, maar ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen van wie welke keutels zijn. Ik hoop dat je gauw ziet dat Harold lekker gaat verharen en er doorheen is. Hier zijn ze eindelijk bijna klaar, met verharen sinds... maart of april?

Ik maak me ook een beetje zorgen over de keutels. Ik vind regelmatig toch kleinere er tussen, maar ze zijn nu pas een week terug van de opvang. Daar hebben ze altijd veel kleinere keutels. Ik denk omdat ze veel meer biks krijgen daar. In ieder geval krijgen ze ook minder groenvoer daar, want ik zag dat er nog in zat en ik had maar nipt meegegeven deze keer. Ze hadden de rettich ook niet in stukjes gesneden en dan weet ik dat Lodewijk er maar matig aan gaat knagen. Ik had gehoopt dat het nu alweer 100% normaal is, maar zo ziet het er niet uit. Ik zie echter geen gedragsverschil of tekenen van buikpijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd lastig inderdaad als je niet kunt zien van wie de keutels zijn. 

Bij Artemis en Apollo zit er best wel verschil in qua kleur en grootte, maar als ik afwijkende keutels zie, dan is het altijd lastig. Want die kettingkeutels zijn dan ook niet de kleur die de normale keutels zijn, of bij bijvoorbeeld blindedarmkeutels is het ook niet te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heel lastig 🙂 Het is hier 1.6, 1.7 en 1.8 kg. Dat zit zo dicht bij elkaar qua formaat / gewicht. De één is wel atletischer gebouwd en de ander wat robuuster. Maar de keutels zijn echt bijna identiek aan elkaar, ik kan niet zomaar zien welke van wie is, dan moet ik ze echt zien keutelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag vanmorgen toevallig ook een paar. Het is hier wel duidelijk van wie ze zijn. Hubble is heel lang aan het verharen geweest maar lijkt sinds een week of 3? eindelijk klaar. Silke begon toen pas, heeft nog een klein kransje rond haar achterwerk.

Lastig, als je niet echt kunt zien van wie het is. Hopelijk blijft het bij een paar kettingkeutels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, bunnyempress zei:

Hier zijn ze eindelijk bijna klaar, met verharen sinds... maart of april?

Dat is hier ook het geval. Ik vind eigenlijk nooit kettingkeutels is dat goed? Ik bedoel blijft het anders zitten. Want ik weet wel zeker dat ze vacht binnenkrijgen. Ze krijgen iedere dag 2 lijnzaad brokjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Dat is hier ook het geval. Ik vind eigenlijk nooit kettingkeutels is dat goed? Ik bedoel blijft het anders zitten. Want ik weet wel zeker dat ze vacht binnenkrijgen. Ze krijgen iedere dag 2 lijnzaad brokjes. 

Als je ze niet vindt, is het goed, dan werken de darmen uitstekend. Ik heb er in al die maanden 3 gevonden bij 2 konijnen die flink keutelen. Zonder lijnzaadbrokjes. Ik dacht elke keer, als ik het veel zie, dan ga ik het geven, maar dat gebeurde dus niet. Volgens mij blijft het niet zitten in je konijnen, maar zitten er gewoon minder haartjes in de keutels, want ik zag ze wel zitten, maar dan niet als ketting vast, maar gewoon los 1-2 haartjes in een mooie ronde keutel. Daarnaast aai ik ze natuurlijk erg veel, dus dat haar krijgen ze sowieso niet binnen.

Nu heb ik ze wel gisteren ff wat lijnzaad gevoerd, want ik vind de keutels zo klein. Ze zijn alweer groter aan het worden, dus misschien kwam het echt van de opvang, maar ik begon me ongerust te maken. Dus een beetje extra hulp leek me fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze niet vind en er zijn wel gewoon normale keutels is dat natuurlijk hardstikke goed!

Harold is wat ouder aan het worden vermoed ik. Ik weet het niet precies, hij was gevonden in een park, maar ik vermoed dat hij al wel ruim 10 jaar oud kan zijn. Hij woont sinds 2017 hier. Dus dat is ook al 6 jaar . En toen kwam hij al echt volwassen, bijna al senior over. Ik schatte hem toen dus ook al wel op 4 a 5 jaar oud. Hij heeft sinds vorig jaar ongeveer wat moeite met de verharingen, hij komt er gewoon niet zo soepeltjes door als toen hij hier net was. En daarbij zie ik dan ook af en toe een paar kettingkeutels. Op zich prima, het haar komt er uit en alles blijft verder werken 🙂 Maar toch altijd even een moment dat je wel op moet passen voor bijv. verstopping of andere gezondheidsproblemen die opspelen. Hij krijgt nu ook dagelijks lijnzaadbrokjes bijgevoerd.

Behalve een dotje wild vlees bij/op zijn derde ooglid wat blijvend zichtbaar is en waar hij gelukkig weinig hinder van heeft, heeft hij nooit iets van gezondheidsproblemen gehad bij mij, het is een sterke knul hoor 🙂 Vanochtend lagen er alleen normale keutels.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Hier idem. Ukkie is aan non-stop aan het verharen sinds maart. Echt idioot lang dit jaar!

Ben van gasbuik naar gasbuik gegaan. En heeft ze geen kettingkeutels dan heeft ze wel diarree. Altijd zorgen om dat beestje dr poep 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Het lijkt wel of het het lekkerste is wat er is voor een konijn. Ze zijn er hier helemaal gek van. Ze komen tegen me opstaan en zouden het liefst in de pot duiken. 

Wat het maar zo'n feest. Scarlett eet alles, maar Lodewijk is een beetje geïrriteerd dat het niet iets lekkerders is. Dus als ik geluk heb pakt hij brokje 1, maar brokje 2 laat hij meestal liggen. Gelukkig beginnen de keutels alweer te verbeteren, dus kan ik over een dag of 2 denk ik wel stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, bunnyempress zei:

maar Lodewijk is een beetje geïrriteerd dat het niet iets lekkerders is.

Al onze konijnen zijn er stapel gek op geweest. Apart he? Zo kreeg ik Rosie met de opmerking: ze eet geen groenten. Ze eet nog steeds niet alles: ik zag dat ze muur bijv. laat liggen maar verder eigenlijk erg veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Al onze konijnen zijn er stapel gek op geweest. Apart he? Zo kreeg ik Rosie met de opmerking: ze eet geen groenten. Ze eet nog steeds niet alles: ik zag dat ze muur bijv. laat liggen maar verder eigenlijk erg veel.

Misschien heb je wel de snoepjes ipv de brokjes? Ik had de brokjes besteld.

Ze vreten hier meestal alles, maar soms is het wel grappig dat ze andere dingen dan lekkerder vinden of gewoon ff vol zitten denk ik. Mijn man vertelde me dat ze van de rozenbottel hadden gesmuld. Toen gaf hij ze er beide eentje en toen lieten ze hem beide vallen. 🤣 Hij: ik sta hier voor schut hoor. 🫣 Later gingen ze er wel op knabbelen.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben op een landgoed een vuilniszak vol brandnetels gaan plukken. Die hebben een week in een groot net in de weg gehangen. Nu heb ik een verhuisdoos vol die niet in de kast past. Ze krijgen elke ochtend wat bij hun groente, dat dan tot 's avonds blijft liggen. Maar 's morgens is het toch gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .