Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

Ik moest 5 dagen geven, week niks en dan weer 5 dagen geven. Ik heb de ren met verdunde ammonia elke dag schoongemaakt, toiletbak ook, huisjes en speeltjes ook. En heel erg nauwkeurig keutels verzameld elke dag, omdat keutels ouder dan 24 uur een herbesmettingsbron kunnen worden. Zo was het mij uitgelegd. Ik ben nog steeds een beetje gefixeerd op het speuren naar en opruimen van oude keuteltjes. 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 behandelmethoden, vroeger was het standaard 3-3-3, 3 dagen geven, 3 dagen pauze 3 dagen geven. Tegenwoordig komt er vanuit de fabrikant het volgende advies, 2-5-2, omdat dat beter wordt verdragen.

Voor de extra info, de levenscyclus van die verschillende soorten is 4 tot 14 dagen. Dat verklaart misschien het verschil in behandeling. Ik kan me voorstellen dat het deels ook soort specifiek is, want er zijn verschillende soorten die konijnen treffen. Ik weet niet wat de dierenarts heeft gezien, misschien ligt het daar wel aan dat deze vorm wordt gekozen. Navraag doen lijkt me dus ook niet verkeerd, je mag je zorgen uit toch? De dierenarts heeft als het goed is meer toegang tot informatie, hoewel ik artsen steeds meer dezelfde informatie bronnen zie gebruiken die ik ook beraadslaag.

Ik vind zelfs nog een andere behandeling van 5-5-5: 5 dagen kuur, dan 5 dagen niet en dan weer 5 dagen kuur. Als je gaat rekenen is dat er wel eentje die de volledige cyclus pakt.

Zal kijken of ik meer voor je kan vinden in literatuur e.d. Toch lastig als adviezen gewoon niet sluitend en overal hetzelfde zijn. Is ook een beetje voor mezelf, want ik wilde me nog iets verder in coccidiose verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat is wel verwarrend zo. Ik zal het morgen nog eens navragen bij de DA maar ik merkte wel dat hun er niet heel veel ervaring mee hadden want ze moesten het zelf ook allemaal opzoeken. 
Ik ga sowieso nu 5 dagen geven en dan even goed navragen of ik na 5 dagen moet herhalen of toch na 2 weken.

En dus alles iedere dag goed schoonmaken begrijp ik. Gaat het dan echt om de keutels die besmettelijk zijn of ook waterbakjes (via speeksel)

De keutels veeg ik sowieso een paar x per dag op en de toiletbakken verschoon ik iedere dag.

Natuurlijk weer net vlak voor ik op vakantie ga😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles, waterbakjes, voerbakken, tegels, toiletbakken, hooiruif, echt alles moet schoon. Die smerige dingen kunnen jaren in de grond blijven zitten volgens mij 😞 In dat geval moet je dus de bovenste laag van de grond weghalen. Tegels kun je ook met kokend water behandelen. Ik weet niet meer of je konijnen nou binnen of buiten zitten, in geval van vinyl kun je nog een stoomreiniger inzetten.

Dus iedere dag met heet water alle voer en waterbakjes doen, zelfde geld voor het toilet of andere plekken die als toilet worden gebruikt. Overal waar poep of pootjes komen moet schoon. Laat je ze in huis loslopen, nou dan kun je dus alles wassen (kleden moeten ook gereinigd worden) en schoonmaken.

Heb je wel de 5% oplossing gekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig ik wist niet dat het zo erg is. Ze leven buiten maar ik kan toch moeilijk iedere dag de grond weghalen, dat is onmogelijk. 
Woensdag gaan ze naar iemand toe maar dan kan ik dat toch niet gaan vragen. Wel dat iedere dag de wc’s, water en eetbakje verschoont maar alles volledig reinigen gaat zij niet doen 4 weken lang. 
Ik zie nergens % staan, wel 50 mg/ml suspensie en dan: per ml: 50 mg toltrazuril 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na je laatste berichtje Kolino ben ik een beetje doorgeslagen 😂 Ik ben meteen de ren gaan schoonmaken; tegelgedeelte schoongemaakt met water en ammoniak, overgoten met kokend water, toiletbakken verschoont, waterbakje en eetbakje overgoten met kokend water, een stukje grond waar ook vaak keutels liggen het toplaagje weggehaald en overgoten met kokend water, tunnels (die plastic dingen) uit de ren gehaald en weggegooid (die vallen niet schoon te maken), de catcubes eruit gehaald en schoon gemaakt waarvan 1 terug gezet (heb geen zin om 2 van die dingen iedere dag te doen). Ik ga dit nu 2x op een dag doen t/m dinsdag en woensdag breng ik ze naar de oppas. Ze komen daar in een soort stal te zitten maar ik kan dit echt niet van haar gaan verlangen om dit iedere dag zo te doen. Ik hoop dus dat als ze daar woensdag naar toe gaan dat ze al voor een groot deel van die besmetting af zijn na 5 dagen medicijnen en grondige schoonmaak. Dan vraag ik aan haar of ze wel iedere dag 2x de toiletbakken wilt schoonmaken / verversen en iedere dag (2x) een schoon  waterbakje en eetbakje en de keutels wat wilt opvegen maar dat is daar niet makkelijk omdat de hele vloer vol ligt met stro en daaronder zit een soort stenen vloer. Ik hoop dat dit voldoende gaat zijn?

Ik ben daarna zelf ook gaan douchen, alles in de was gegooid omdat ik me vies voelde en heb m'n slippers (de zool) overgoten met kokend water. Dat bedoel ik met doorgeslagen 🤣

Mijn god, moet ik dit 2x op een dag zo gaan doen, ik hoef niet meer naar de sportschool 😱

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Misschien ook vragen of ze de keutels buiten het toilet op willen vegen?

Dat ga ik zeker vragen. Ik zal haar morgen al appen zodat ze op de hoogte is.

Zij heeft zelf trouwens ook konijnen maar die zitten ergens anders (heel ergens anders, aan de andere kant van de stallen in de tuin). Dat zal voor haar konijnen toch wel geen risico zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Newby1981 zei:

Dat zal voor haar konijnen toch wel geen risico zijn?

Hoe verspreid coccidiose?

De infectie wordt oraal verspreid doordat het vierpotige dier sporen van coccidia opneemt via de uitwerpselen van een besmette soortgenoot of via contact met besmette oppervlaktes.

Bovenstaande vond ik op internet. Het lijkt me wel dat ze het misschien via haar schoenen mee zou kunnen nemen naar haar konijnen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Newby1981 zei:

Dat ga ik zeker vragen. Ik zal haar morgen al appen zodat ze op de hoogte is.

Zij heeft zelf trouwens ook konijnen maar die zitten ergens anders (heel ergens anders, aan de andere kant van de stallen in de tuin). Dat zal voor haar konijnen toch wel geen risico zijn?

Ik zou wel even extra voorzorgsmaatregelen voorstellen, dus eerst naar haar eigen konijnen en dan naar die van jou, goed handen wassen en als het even kan een paar slippers bij de schuur zetten zodat ze die voor jouw konijnen kan gebruiken en niet per ongeluk iets via haar schoenen meeneemt naar haar eigen konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50mg/ml is hetzelfde als 5% 🙂

Als oplossing om niet de hele grond weg te moeten halen kun je alles overgieten met kokend water. Ik lees ook verhalen over ongebluste kalk gebruiken, maar dan mogen ze een tijd niet in die ren. Dus dat klinkt als teveel gedoe, of doen voor je weggaat? Als je op ongebluste kalk zoekt vind ik wel hoe je het toepast bij kippen die coccidiose hebben. Ik heb me er niet zo ver in verdiept, maar het heeft ook risico's dus ik denk dat je die even moet afwegen.

Ik lees net je hele actie, dat heb je rap gedaan! Het is voor haar konijnen zeker een risico en je kunt echt geen stro op de grond gebruiken, dat wordt meteen besmet, ik zou dat weglaten als dat kan, anders moet dat ook dagelijks ververst worden. Stel dat ze bij jou wel eens op het gras lopen moet je dat eigenlijk ook een hele tijd niet meer gebruiken. Ik lees zelfs verhalen van het hele gras wegbranden 😮 Dat gaat wel erg ver, maar het laat wel zien hoe besmettelijk het is.

Ik vind de tips van happy211 wel goed, het is zo besmettelijk en heel moeilijk weg te krijgen uit de omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was nog wat aan het lezen en nu kwam ik tegen dat baycox eigenlijk verdund gegeven moet worden omdat het kan branden en ik heb het bij Bram in z’n bekje gespoten onverdund 0,4 ml 😱 Ik hoop niet dat dit verder gevolgen kan hebben. 
Bij Monky had ik het over andijvie gedaan. Bij Bram uiteraard ook geprobeerd maar die moest er niks van hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat je die 5% dus wel gewoon onverdund geeft. Ik heb alleen negatieve verhalen gelezen over die 2,5% voor kippen die je in het water doet, vandaar dat ik vroeg welke je had gekregen. Als je toch te hard twijfelt, dan even een dierenarts bellen, maar volgens mij heb je het gewoon goed gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Een dagtaak is het geworden. Sterkte ermee @Newby1981

Fijne vakantie en geniet er van.

Bedankt, dit verpest wel een beetje m’n vakantie voorpret. Niet al dat werk want dat vind ik het ergste niet maar dat ik nu de konijnen moet weg brengen terwijl ze iets mankeren en ik extra bang ben dat ze ziekteverschijnselen krijgen als ze daar zitten. Ik zal het woensdag toch los moeten maken. Morgen iig een hele instructie schrijven 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Newby1981 zei:

Bedankt, dit verpest wel een beetje m’n vakantie voorpret. Niet al dat werk want dat vind ik het ergste niet maar dat ik nu de konijnen moet weg brengen terwijl ze iets mankeren en ik extra bang ben dat ze ziekteverschijnselen krijgen als ze daar zitten. Ik zal het woensdag toch los moeten maken. Morgen iig een hele instructie schrijven 😬

Heel begrijpelijk allemaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Newby1981 Hopelijk geniet je lekker van je vakantie. Wat een ellende zo.

Hier is er opeens veel onrust, want Scarlett pikt het niet meer dat Lodewijk haar af en toe opjaagd. Het gekke is dat hij dus bijna nooit rijdt, maar vaak achter haar aan rent (volgens mij om te spelen). Hij bijt haar vaak ook in de kont als hij langs haar wil en/of bij haar wil zijn. Dan bijt hij zodat ze van de boomstronk afspringt (omdat ze denkt dat hij erop wil) en vervolgens gaat hij achter haar aan ipv de boomstronk op.

Ik heb de afgelopen week al 2x gezien dat ze hem dus keihard op zijn kop rijdt, maar goed, hij snapt hem niet, want hij rent wel achter haar aan daarna, maar stopt dan vaak halverwege. De eerste keer wilde hij eten pikken en toen pikte ze het niet meer, de tweede keer was ze hem aan het likken en hij deed denk ik iets wat ze niet leuk vond, dus toen ging ze van kop likken over op rijden.

Ze eten verder lekker samen, slapen samen en doen alles samen... Lodewijk is nu 1 jaar en 2 maanden, dus hij pubert nog en hij heeft haar zeker 10x eerder opgejaagd voordat ze haar geduld verloor... er wordt gelukkig niet hard gebeten of iets, dus ik hoop dat hij gauw doorheeft waar de grens ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress, he wat vervelend dat het opeens zo onrustig is tussen Scarlett en Lodewijk. Is er misschien iets veranderd of heb je een idee waardoor dit komt?

Ik zag dit bij Binky en Monky ook heel vaak. Dan was Monky Binky aan het wassen (meestal was het andersom maar een enkele keer kreeg Binky wat likjes van Monky en opeens was het foute boel en ging Binky op Monky's hoofd rijden, Monky er weer achter aan en de relatie was weer om zeep. 

Ik hoop dat de reu snel wederkeert in je koppeltje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal nu wel even. Ik gaf dus iedere dag 5 dagen lang die Baycox. 0,4 ml per konijn staat er op het etiket van de DA. Nu zoek ik nog wat informatie op omdat ik met m'n instructie bezig ben voor de oppas en toch even wil kijken wat ik vaker tegenkom; na 5 dagen kuur herhalen of toch na 2 weken. Maar nu lees ik ergens 0,4 ml per kg per konijn. Dat zou dus betekenen dat ik het eerste deel van de kuur te weinig heb gegeven 🤬

Ik nog eens kijken op het etiket of ik toch niet er over heen heb gelezen maar nee het staat er echt; 0,4 ml per konijn.

Morgenochtend even bellen naar de DA of ze mis zijn geweest maar ik vermoed dus van wel 😡 😡 Ik ben hier echt zo niet blij mee he en dan druk ik me nog zwak uit. 

Ook maar gelijk vragen of ik dan evengoed na 15 dagen moet herhalen of nu gelijk weer met 5 dagen moet beginnen. (nou ja, de oppas dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O fijn die onzekerheid, ik zie bij de eerste de beste bron die ik nazoek voor de dosering 10-15 mg per kg staan. Het is 5mg per 0,1ml dus dan moet je 0,2 of 0,3 ml per kg geven. Ik weet niet wat jouw konijnen wegen, maar met 2 kilo zou 0,4ml per konijn dus zeker kunnen kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er geen verschil in dosering voor actief of preventief gebruik. Ik meen dat ze behandeld worden alsof ze het hebben, omdat dat makkelijker is en beter voor hele konijnenbende die in de opvang zit. Ik weet niet 100% zeker, maar dat is wat er in mijn hoofd zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .