Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Newby1981 zei:

Ik ga de opvang niet bellen om te vergoeden hoor, ze hebben al genoeg kosten met alle konijnen en alles op vrijwillige basis😉

Had ik ook 😅 En bij mij was het ook echt een flinke kostenpost geworden omdat ze in het weekend stopten met eten wat door de wormen bleek te zijn. Was ons eerste koppel konijnen, dus hadden vooral contact voor advies. Maar vond het wel verantwoordelijk en goed dat de opvang het aanbood om de kosten te vergoeden.

2 uren geleden, Newby1981 zei:

O jee, ik voorzie alweer ellende😫 Ik hoop dat ze er in trappen als ik het in banaan doe maar dat zal wel weer niet

Bij aten ze het zelf op als ik het gewoon door wat geprakte Science Selective brokjes mixte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn idd wormen😞 Ik heb panacur mee gehad voor 12 tot 28 dagen. Hellup! De banaan trapten ze niet in dus toch maar met spuitje in bek gespoten maar mijn god, wat een ramp met Bram, die was niet te handhaven. Ik heb er maar de helft ingekregen. Hij had wel wat aan de banaan met panacur gelikt dus hopelijk net genoeg.

Het is een soort dikkere roze vloeistof, geen pasta te noemen.

Ik kan voor de volgende keer ook proberen de brokjes te weken en te prakken en dan dat spul erdoor. Dan is 2 ml opeens best veel hoor.

Ik weet echt niet hoe ik dit moet gaan doen 4 weken lang. En dan gaan we over minder dan 3 weken nog op vakantie ook…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie kinderen aan de deur hier - heitje voor een karweitje - of misschien liever snoep. Tussendeur stond open. Lodewijk sprong op de boomstronk.

OOOH, heb jij een KONIJN. Ja, twee zelfs. Nou ja, die moesten natuurlijk bewonderd worden en geaaid worden en ook snoep krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. 100 vragen over konijnen.

We waren als zo populair omdat mijn man ze rustig €0,50 per kind geeft om een flesje naar de glasbak te brengen... ik vrees dat er nu straks aangebeld wordt voor de konijnen. 😅

@Newby1981 Ik hoop dat het beter gaat met alle tips hier om de konijnen de panacur te geven. Ik heb helaas geen betere tips.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, bunnyempress zei:

ik vrees dat er nu straks aangebeld wordt voor de konijnen. 😅

Haha, daar zit je wellicht ook niet helemaal op te wachten. Aan de andere kant vind ik dat soort dingen altijd een hele mooie gelegenheid om kinderen steeds iets te leren over konijnenwelzijn. Dat is dan weer een voordeel ervan.

Wij verzorgen altijd de konijnen van kennissen van ons als ze op vakantie zijn. Normaal gesproken komen de konijnen dan bij ons logeren, maar omdat ik nu hoogzwanger ben en tijdens hun vakantie kan bevallen, vond ik dat niet handig. Ook niet om tijdens die periode volledig verantwoordelijk te zijn voor de zorg voor nog meer konijnen, het is toch ook weer een dorp verderop waar ze wonen. Ze hebben de zorg daarom nu uitbesteed aan hun ouders en hun buren, maar die weten niks over konijnen en hebben er ook verder niets mee. Vonden we allebei niet prettig, dus toen hebben we besloten dat we toch twee keer per week de konijnen voeren en het verblijf schoonmaken. Dat zouden de ouders en buren niet of niet goed doen en zeker in de zomer kan dat natuurlijk echt niet. Hoewel, zij verschonen hun verblijf (de poepplek) ook maar één keer per week, dat vind ik ook behoorlijk tricky. Gelukkig heb ik vooraf nog even uitgelegd dat er in de zomer maden kunnen zijn die levensgevaarlijk zijn en hebben ze de konijnen nog even ingesprayd met anti-myasis. Tot nu toe gaat het gelukkig goed en verschonen we dus twee keer per week de poepplek, maar wat een crime is dat zeg. Zij hebben een ren met daarin twee houten klassieke hokken. In het hok waar de konijnen poepen en plassen zit geen onderbak, daar liggen tegels. Er past geen toiletje door de opening van het hok, dus de konijnen poepen en plassen op de tegels. Je moet dus op je knieën (in het zand), met een schepje door het deurtje van de onderkant van dat hok om de keutels weg te scheppen en dat is natuurlijk precies in de achterste hoek, haha. Met dat verblijf zijn we gewoon veel langer bezig dan met onze eigen konijnenverblijven. Echt zonde, want de oppaskonijnen zijn super zindelijk en doen alles gewoon in een toiletje als ze bij ons logeren.

Volgende keer komen ze dus maar weer lekker bij ons, is ook beter voor mijn eigen gemoedsrust 😉.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, bunnyempress zei:

Drie kinderen aan de deur hier - heitje voor een karweitje - of misschien liever snoep. Tussendeur stond open. Lodewijk sprong op de boomstronk.

OOOH, heb jij een KONIJN. Ja, twee zelfs. Nou ja, die moesten natuurlijk bewonderd worden en geaaid worden en ook snoep krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. 100 vragen over konijnen.

We waren als zo populair omdat mijn man ze rustig €0,50 per kind geeft om een flesje naar de glasbak te brengen... ik vrees dat er nu straks aangebeld wordt voor de konijnen. 😅

@Newby1981 Ik hoop dat het beter gaat met alle tips hier om de konijnen de panacur te geven. Ik heb helaas geen betere tips.

Haha leuk. Zo kon je inderdaad goede informatie over konijnen overbrengen. Wie weet welke toekomstige konijnen je hierdoor geholpen hebt. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om mede-enthousiastelingen over je konijnen te hebben waar je even lekker mee over de konijnen kan kletsen. 

@Jamesthebunnybutler dat klinkt als een héél onhandige keutel- en plasplek. Je zou toch denken dat je het hok dan aanpast naar iets praktischer. Maar misschien moet je daar ook handig in worden en langer konijnen voor hebben om te zien hoe je zoiets kan oplossen. Ik heb eerst ook een tijd een onhandig te bereiken plek in een hok/rencombinatie gehad (wat uiteraard keutel-/plasplek was). Op een gegeven moment was ik het zó zat, dat ik de tralies (met een traliedeurtje er in) er uit heb gerukt en er zelf een grote deur voor in de plaats heb gemaakt. Dat was véél handiger.

Edit: bij een etagehok haalde ik vaak de lade er uit zodat ik vanaf boven het onderste gedeelte schoon kon maken. Het onderste gedeelte had ook alleen een klein traliedeurtje. Misschien heb je daar nog iets aan? Of zit er geen lade in? Ik dacht dat ik dat las, maar ik zie het nu niet meer. Later heb ik het etagehok ín de ren geplaatst ipv ertegenaan. En toen heb ik heel die voorkant van het onderste gedeelte er ook uitgehaald.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien Is ook zo hoor. Ik ben ook onhandig begonnen. Er zit inderdaad geen lade in, dus dat is echt mega irritant schoonmaken. Ik ben zo bang voor maden omdat je het ook niet goed kan soppen. Daar doe ik niks aan helaas. Ze kunnen inderdaad die tralies aan de voorzijde het beste eruit halen, dat is zo veel makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-8-2023 om 17:56, Jamesthebunnybutler zei:

Haha, daar zit je wellicht ook niet helemaal op te wachten. Aan de andere kant vind ik dat soort dingen altijd een hele mooie gelegenheid om kinderen steeds iets te leren over konijnenwelzijn. Dat is dan weer een voordeel ervan.

<oppas konijnen verhaal>

Volgende keer komen ze dus maar weer lekker bij ons, is ook beter voor mijn eigen gemoedsrust 😉.

Ach, we wonen in een wijk met 3 straatjes in een dorp. Dus ik denk dat de keer hiervoor 6 weken geleden is geweest. De buurtmoeders laten ze niet elke week aanbellen 😛 Meestal is het eens in de maand in het weekend ofzo. Ik moet altijd super nadenken wat voor klusjes ik nog heb voor ze, want ze mogen de wijk niet uit.

Wat een gedoe met die oppaskonijnen. Ik denk dat veel mensen gewoon standaard kopen en niet weten dat er veel handigere opties zijn. Ik vraag me af of ze ook zo weinig schoonmaken omdat het onhandig is? Hier wordt 2x per dag schoongemaakt, maar goed, dat is ook, bak er uit halen, boven de emmer zeven en dan nieuwe schep korrels erin. Duur: 5 minuten. Echt heel fijn dat ze zo zindelijk zijn, maar ze zijn wel groot, dus ze plassen/poepen wel meer.

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Haha leuk. Zo kon je inderdaad goede informatie over konijnen overbrengen. Wie weet welke toekomstige konijnen je hierdoor geholpen hebt. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om mede-enthousiastelingen over je konijnen te hebben waar je even lekker mee over de konijnen kan kletsen. 

Ja ja, het was gelijk: "nee, je mag konijnen niet oppakken, dat vinden ze niet leuk". Kind helemaal braaf: "cavia's wel he?". Ik uitleggen dat Scarlett heel graag geaaid wordt. Kind: "Oh, dus dan moet ik Lodewijk niet aaien". Ik: "ja wel hoor, maar hij gaat er bijna niet stil voor zitten". Ze waren echt super lief met de konijnen. En de deugnieten van ons gaan natuurlijk ook om je heen rennen, om snoep vragen en braaf liggen. Geflopte Lodewijk vonden ze ook heel bijzonder.

Maar wij hebben sowieso heleboel konijnen liefhebbers. De dochter van de buurvrouw heeft ook een heel leuk setje geadopteerd en inmiddels de hele ren volgezet met allerlei speelgoed. Haha!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me eigenlijk wel een beetje zorgen om Bram. Sinds hij buiten zit sinds gisteren eet hij niet goed. Niet omdat hij ziek is of ziek oogt maar gewoon omdat hij zo snel afgeleid is en geen tijd heeft ofzo. Hij is steeds super alert en ziet of hoort wat en loopt dan weer weg. Ik ben dan bang dat dit op termijn voor problemen gaat zorgen.

Of zou dit tijdelijk kunnen zijn? Alles is tenslotte nieuw, hij heeft nog nooit buiten gewoond. Binnen ging het wel allemaal goed.

Zijn er hier meer van die constant afgeleide konijnen? Hoe doen jullie dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Newby1981 Lodewijk is ook zo. Rondhuppelen tijdens de voermomenten, terwijl Scarlett stelselmatig alles naar binnen werkt. Hij vindt rond hupsen gewoon leuk, dus ik blijf er vaak bij zitten. Dan kan ik hem nog iets uit de hand voeren. Als ik in de ren iets ga doen, dan is hij helemaal blij en afgeleid, dus liever 10 mins zitten. 

Al met al is het voor ons niet super erg, omdat Scarlett beduidend groter en zwaarder is (4,5 vs 3,4), dus ze mag ook meer eten.   

Ik zou Bram uit de hand bijvoeren als hij dat fijn vindt of anders in een stil veilig hoekje wat neerleggen voor hem. 

Kan zijn dat het straks minder wordt, maar goed, zo niet, dan leert hij het vast wel uiteindelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nu idd uit de hand geven en dan eet hij wel wat maar loopt na 2 biks weer weg. Ik kan de biks niet neerleggen want dan eet Monky alles op. Ik ben dit zo niet gewend, Binky en Monky zijn obsessief met eten. Als ik nog maar aan kwam lopen stonden ze al rechtop tegen het gaas en als ze aan het eten waren ging dat super geconcentreerd.

Ook hooi eet Bram heel slecht. Af en toe pakt hij een sprietje mee maar niet net als Binky en Monky dat ze hele hooisessies hielden. Ik hoop toch dat het bijtrekt hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Newby1981 zei:

Ik doe nu idd uit de hand geven en dan eet hij wel wat maar loopt na 2 biks weer weg. Ik kan de biks niet neerleggen want dan eet Monky alles op. Ik ben dit zo niet gewend, Binky en Monky zijn obsessief met eten. Als ik nog maar aan kwam lopen stonden ze al rechtop tegen het gaas en als ze aan het eten waren ging dat super geconcentreerd.

Ook hooi eet Bram heel slecht. Af en toe pakt hij een sprietje mee maar niet net als Binky en Monky dat ze hele hooisessies hielden. Ik hoop toch dat het bijtrekt hoor. 

Ik zou even contact opnemen met de opvang - misschien was hij altijd al een slechte eter? Dat weglopen met eten is normaal -> bek vol is bang zijn dat het andere konijn het afpikt -> gauw ergens anders zitten. Hier pikken ze van elkaar, maar Lodewijk is degene die sneller weghupst met wortel of een brokje of 2 (wij voeren Science Selective en die brokjes zijn ook groot), omdat Scarlett meestal wint met bek-trekken. Ze is groter en ze doet haar hoofd dan ook ritmisch omhoog, zodat Lodewijk er telkens net niet bij kan om het terug te pakken.

Hier heb ik echt hooi vreters en dat houden ze inderdaad rustig 10-20 minuten vol. Heb je de mogelijkheid om meerdere hooi plekken te maken? Hier is er binnen hooi (uit de ruif), buiten hooi uit de wilgentunnel en vaak ook buiten hooi in de bal. Ik zie dat ze duidelijke voorkeuren hebben waar ze willen eten, vaak te maken met willen keutelen, niet nat willen worden of juist wel 🙈

Als Bram nooit een match is geweest met een ander konijn moet hij misschien ook gewoon leren dat hij meer moet eten en sneller zijn best moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad meerdere hooiplekken maken. Misschien wat kruiden bijvoeren, ik bedoel dingen die sterker ruiken toevoegen. Misschien helpt dat om hem te focussen op eten.

In hoeverre zou je zijn zicht op de dingen om hem heen kunnen beperken? Dat hij eerst geluid leert kennen en dat je daarna het zicht toevoegt. Het is nogal wat van een kamer met muren naar een tuin te gaan waar ontzettend veel gebeurt. Ik zit dan te denken aan de onderkant en misschien ook de bovenkant van de ren afschermen. Zodat het eigenlijk een soort kamer wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het navragen bij de opvang maar ik denk dat hij daar wel goed at, hier at hij namelijk ook goed binnen. Het is echt vanaf dat hij naar buiten ging. Hooi at hij binnen ook maar weinig tot matig dus het is duidelijk geen hooi eter. Ik heb nu meerdere plekken met hooi maar ik kan er nog wel wat bij maken. 

Ik doe er al kruiden doorheen zoals gedroogd gras, bloemenmix en nog wat dingetjes.

Ik zal nog eens wat andere merken hooi proberen. Ik geef nu een merk (Mucki bergwei hooi) wat Binky en Monky het liefst aten. Ook is er altijd Timothy hooi van Versele-laga beschikbaar.

Het is nu extra lastig omdat ik de panacur ook niet binnen krijg. Door groenten gaat niet meer want hij heeft geen geduld om het in 1x op te eten en op snoep trapt hij niet in. Hij ruikt/proeft die panacur direct en hoeft het niet meer. (Monky trapt er gelukkig wel in) 

Sinds ze buiten zitten heb ik ook al een paar keer diarree gezien. (Kan door wormen komen maar binnen hadden ze het niet) Misschien een bijwerking van de panacur? Wormen zie ik nu dus weer niet. Dat ik het donderdagavond zag was puur toeval, anders had ik het nooit geweten. 

Hij loopt volgens mij niet weg omdat hij bang is dat Monky het afpakt, dat deed hij binnen ook niet en ik zie dat hij echt afgeleid is. 

Ik heb toevallig vanmorgen een bouwzeil op het dak gelegd, tegen de zon maar misschien zorgt dat ook voor kamergevoel. De zijkanten kan ik misschien wat karton tegen zetten maar nu met die warmte doe ik dat liever niet overdag. Hoewel ik wel de kopkant kan doen, dit zal ik vanmiddag doen als ik thuis ben van werk. Hopelijk scheelt dat ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Brammetje heeft ook wel eens een paar dagen waarop al het andere interessanter is dan eten. Dan leg ik steeds een paar brokjes neer zodat Miffy minder aan 1 stuk schrokt en Brammetje dus ook meer kansen heeft om te eten.

Wat soms ook wil helpen is om ze tijdelijk in het nachthok te voeren in plaats van in de ren, dan is er ook minder afleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeejj, ik mag onze lieve Saar nog steeds knuffelen 🥰😍 

Afgelopen weekend zat m'n man (ik was weekendje weg) helaas bij de spoeddierenarts vanwege een gasaanval 😕 Ze is er snel van opgeknapt, maar de vorige keer was ze daarna super angstig voor ons. Ze was enorm bang toen we haar adopteerde, maar we hebben haar toen langzamerhand geleerd dat ze ons kon vertrouwen en dat onze knuffels ook fijn waren. Dat moest weer helemaal opgebouwd worden toen ze die 1e keer ziek was, maar nu hoeft dat dus niet 😊

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit zo'n brutaal konijn gehad als Clarence. Van de week stond ik in de weg, en toen trok hij aan mijn broekspijp. Vandaag ging ik Beany halen met de reismand om haar oog te druppelen. Ze heeft een hardnekkige oogontsteking en ze wil absoluut niet gedruppeld worden. Gelukkig loopt ze redelijk spontaan in de reismand, en kan ik haar binnen goed druppelen. Maar goed, ik kom aanlopen met de reismand en Clarence duwt haar letterlijk het nachthok in en gaat er zelf voor zitten. Echt zo van "je zal eerst langs mij moeten". Als ze in de catcube zit gaat hij soms ook tussen Beany en de ingang zitten, zodat ik er niet bij kan. Wat een bijdehandje.

• Haha 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjolein, je snapt er ook niks van. Clarence is de baas en jij bent zijn slaaf. Je hoort gewoon niet in de weg te gaan staan, dat kijg je ervan... En je hoort uiteraard ook altijd iets te eten mee te nemen als je de ren in loopt. Je kan toch zeker niet alleen de ren in lopen om een konijn te vangen of terug te zetten, dat moet je toch wel begrijpen... 😉

• Haha 7
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht, nu heeft Monky toch echt diarree. Had het al eerder gezien maar toen ik haar vanochtend oppakte was haar kontje helemaal vies.

Ik heb de DA gebeld en die zei dat het door de panacur kan komen.

Maar daar heb ik hier toch niemand over gehoord als bijwerking bij hun konijnen. Maar het is wel toevallig dat de diarree begonnen is nadat ik panacur ben gaan geven.

Ik twijfel nu even wat te doen. Ze terug binnen halen zodat ik Monky beter in de gaten kan houden. Zeker als haar kontje steeds vies is en dan met die warmte. Ik weet niet of anti myasis spray voldoende is. En ik kan moeilijk ieder uur haar oppakken en kontje schoonmaken. 
Binnen wordt er ook iets beter hooi gegeten en dat lijkt me nu ook wel het belangrijkste.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-8-2023 om 19:31, Newby1981 zei:

Zijn er hier meer van die constant afgeleide konijnen? Hoe doen jullie dit?

Toen wij de konijnen geadopteerd hadden, zaten ze ook in een nieuwe omgeving. Ik dacht op een gegeven moment heb ik wel konijnen geadopteerd of zijn het stokstaartjes. Ze zaten de hele dag bijna rechtop. Op vier meter vanaf de ren kwamen af en toe de koeien voorbij. Nou dat was eng!!! en onze kat die voorbij komt, hebben ze het na een jaar nog niet echt op. Hij negeert ze volkomen maar als ik in de ren ben, komt hij er vaak ook aanlopen. Ze moesten wennen aan de garagedeur die klapperde, aan de bosmaaier, aan de trekkers die hier vaak bezig zijn met landbouwbezigheden. Aan de kliko's die regelmatig aan de weg gezet worden, helicopters die overvliegen.

Ik zie ze nog wel eens wegduiken maar niet meer voor bovenstaande dingen. Alleen de kat houden ze in de gaten. Als ze nu de garagedeur horen, denken ze: de vrouw komt thuis, wie weet krijgen we wat. ze komen dan bij de deur van de ren zitten.

Dat gaat echt wel wennen met Bram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het toch erg galant van Clarence hoor, hij beschermt z'n vriendinnetje gewoon. Ik zie het zo voor me en ik vind het een geweldige actie 😄 Ga er vanuit dat het nog wel gelukt is 😉

Hier vind ik de kleine snotteraar een beetje mak, hij slaapt wel erg veel. Hij eet goed hoor, keutelt, plast... doet alles, maar ergens voelt het voor mij niet helemaal lekker, ik kan alleen de vinger er niet op leggen. Gisteren had hij wel een enorme klodder wit snot bij z'n neus. Natuurlijk weggepoetst voor ik een foto kon maken. Hij is niet extra benauwd of snotterig of wat dan ook, gewoon veel aan het slapen, that's it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik  had vanmorgen een avontuurlijk konijn. Er is weer een maand om dus tijd voor een ronde anti-myasis. Ik had de babyweegschaal al van boven gehaald en klaargezet want als ik ze dan toch in mijn handen heb dan kan ik dat meteen doen. Afijn die bengels weten dat er een appeltak in de hoek naast de ren ligt en ze lopen me van enthousiasme om brokjes nog wel eens de ren uit.

Eerst loopt Kushi eruit, die terug gedirigeerd. Vervolgens ging Micha aan de wandel, eerst heb ik hem de hoek uitgestuurd, vervolgens voorkomen dat ie de tuin inliep maar toen besloot hij richting de oprit te lopen. Meestal ga ik voor ze staan, draai ze de andere kant op maar meneer liep zo snel. Uiteindelijk maar opgepakt voor hij op het idee komt om onder de auto van de buren te koekeloeren. De deur stond de hele tijd open maar gelukkig bleef Kushi netjes in de deuropening zitten.

Tja en toen had ik hem toch al in mijn handen. Gewogen en anti-myasis gesprayd.

Als die deur open en dicht gaat dan lijkt het wel of Kushi met elastiek aan die deur vastzit dus toen die poolshoogte kwam nemen had ik haar ook meteen. Zij is 40-50 gram afgevallen. De meadow loop als vredespijp namen ze moeiteloos aan.

aangepast door Cheeta26
  • Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .