Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

Het weer is niet al te gek. Gisteren wel warm. Maar de rennen blijven best te doen. Hij staat nu natuurlijk onder verscherpt toezicht, maar ik weet inmiddels dat als ik het gevoel heb dat er iets niet goed zit, dat vaak zo is. Maar ja, het wat vinden is vaak nog het lastigste. En hij eet, drinkt, en doet gewoon normaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Als je het gevoel hebt dat er iets speelt, dan is dat echt vaak zo. Maar je ziet kleine dingen die anders zijn en kan vaak niet precies zeggen wat dat dan is. Ik hoop dat als het iets is, het dan iets kleins is. 

Wij hadden vannacht een drama nacht. We waren allebei pas tegen half 12 thuis en toen ging mijn vriend nog even wat kruiden geven aan de konijnen boven. Siem kwam niet. Dat is raar. Hij had om half 11 nog hooi zitten eten, maar lag er nu wat zielig bij en wilde ook geen brokje of groente. Voor de zekerheid toch maar even medicatie erin gedaan. Buik voelde soepel en niet gassig.  Om 03:00 nog een keer gaan kijken, maar meneer had niet meer gegeten en wilde nog niks. Toen nog wat extra pijnstiller erin gedaan, had een lage dosis gegeven en ook wat dwangvoer gemaakt. Dat kon ik er met een spuitje zo in stoppen zonder echte dwang, dus toen durfde ik hem even vol te proppen ermee, zodat er ook flink vocht bij zat. Vanmorgen was hij gelukkig weer de oude! Blij dat ik niet in de bloedhitte met hem naar de spoeddierenarts hoef. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop dat Harold alweer in zijn normale doen is @Evee

Hier was mijn man een beetje uit zijn doen. Er was 2-dagen een popfestival geweest waardoor we veel geluidsoverlast hadden. Konijnen deden volstrekt normaal, maar voor ons was het slapen wat moeilijker. Daarna hield de router er om 22.30 mee op, waardoor mijn man tot 0.00 wakker bleef om dit te gaan fixen. Vannacht hadden we irritante muggen. Dat betekend dus elke keer dat de konijnen wat later ontbijt krijgen, want hij probeert dan natuurlijk wat slaap in te halen. Ik ben wel vaak vroeg wakker en omdat ik wilde dat hij bleef slapen, ga ik dan vaak beneden zitten met mijn laptop en mijn kopje thee.

Dus zien de konijnen mij rustig 1-2 uur beneden zitten, terwijl ik niet kom aaien of eten kom geven. Lodewijk bedacht zich vandaag dat hij er HELEMAAL klaar mee was en precies wist hoe hij mijn aandacht kon gaan vangen, aangezien 20x op de boomstronk springen en me aanstaren niet werkte. *HAP* in ons houtwerk. Ja, hij had gelijk, ik kwam gelijk aanrennen en daar werd mijn man dus wel helaas wakker van, want ik bonkte op het raam dat Lodewijk moest ophouden.

Ik tegen man: probeer is dat hij hier straks van leert dat dit werkt, maar ik wil gewoon niet dat hij het hele kozijn stuk knaagt. 🙄

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha 😅

Geef je ze een paar brokken uit de hand voor de zekerheid en lekker extra hooi 😄

Op koelere dagen lijkt het beter met Harold, maar dat rusteloze gevoel van "er is wat" blijft wel. 

Nu heb ik ook nog een oppaskonijn wat best een kneusje is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze een beetje gegeven inderdaad. Ook even de tuin in geweest met een snoeischaar en ieder een half kersje gegeven. Normaal laten ze me het altijd weten, maar nu heb ik 2 konijnen die al uren voor pampus liggen. Daar heb je niet zoveel aan. Ik ben ze nog nooit vergeten 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino Je blijft een mens toch? Ik heb mijn man weleens op zijn werk gebeld om te vragen of hij vergeten was ze eten te geven. Hij: uh nee, hoezo? Ik: ze blijven maar zo hongerig kijken. Hij: we hebben een camera - je had zo terug kunnen kijken en kunnen zien dat ik ze om 7.00 eten heb gegeven. Sindsdien kijk ik vaak terug als ze echt staan te jengelen 😅 en hij is ze serieus nog nooit vergeten.

Hier stond ik buiten groenvoer te geven zodat mijn ruiten gewassen konden worden. Echt net nadat ze klaar waren besloot Scarlett dat het niet klopte dat ze niet was geaaid door die persoon en besloot dus vol op de ruit te tikken. 😆 Oh en terwijl ik zat te vertellen dat ze zulke lieverds zijn en altijd aandacht trekken en dat de buurvrouw ze ook zo leuk vindt - bleek de buuf in de tuin te staan en de riep: ja, dat is echt zo vanachter de schutting. 😅

aangepast door bunnyempress
  • Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was ik een lift-en-sift kattenbak (vergelijkbaar met PeeWee) op gaan halen via Marktplaats.

Heel lieve mensen, ook weer konijnen-gekkies ❤️ (ons koosnaampje voor mensen die weg zijn van hun konijnen).

Groot verblijf van 12m2, mooi zelfgemaakt hok met ook losse delen die weer dicht konden ivm ziekte, castratie of iets anders. Geen probleem om mooie kruiden te halen of duurder voer.

Zij hadden geen baat bij de bak, want die keutels van hun lieve donderstenen waren precies de verkeerde maat. Dus bleven ze vastzitten in die riggeltjes van de zeef. Met elke keer een schroevendraaier er tussen proberen schoon te maken werkt dan natuurlijk helemaal niet.

Wel super verschil met de onze - de deur stond open en ze bleven gewoon in het hok zitten. Ok dat hok was dan wel 3 meter lang ofzo, maar toch, bij ons hadden ze al buiten gestaan. De deur het huis in was ook open, maar daar kwamen ze wel af en toe naar binnen hobbelen, maar niet super vaak. Hier moet ik de deur verdedigen anders zitten ze binnen.

Maar goed, na ruim een uur konijnenpraat zijn we weg gegaan. Straks ga ik die schone bak nogmaals schoonmaken met schoonmaak azijn. Dan gaat het zeef gedeelte in de huidige binnenbak, die ze als toiletbak gebruiken en dan hopen we dus, dat we niet meer de hele bak van 91 cm hoeven te gaan verschonen, maar dat ze dus meer in deze kleinere bak hun behoefte gaan doen en wel de ruimte hebben om lekker te chillen en hooi te eten in de rest van de bak. Dat gaan we dan van het weekend uitproberen, dan zijn we er sneller bij als het mis gaat.

Als het niet lukt, dan gaat hij als volledige toiletbak in ons houten hondenhuisje wat mijn man al gedeeltelijk heeft omgetoverd tot schuilhok. Nieuw dak met betere bitumen etc. We zouden nog overleggen of er nog een extra uitgang in kwam.

Zij hadden naast een fantastisch verblijf ook een plexiglas hooiruif. Ik zei gelijk tegen mijn man: he, dat zou handig zijn! In het hok tegen de muur gezet, zodat het een bakje wordt met 3 kanten en er zaten dus grote ronde gaten in, zodat de konijnen er niet vast in kunnen zitten.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hemel, ik ben me net kapot geschrokken. De buitenkonijnen liepen los in een panelenrennetje dat ik aan hun gewone ren had gezet. Ondertussen ben ik het eten gaan voorbereiden. Keek ik even in de tuin voor een check, zit er opeens een roofvogel in het gras, op een dier! Ik natuurlijk dikke paniek, maar het bleek iets van een muisje te zijn ofzo. De konijnen liepen een paar meter verder vrolijk rond. Die heb ik dus meteen weer in hun veilige ren opgesloten. Zo'n los rennetje doe ik dus alleen nog maar als ik zelf buiten zit en continu direct toezicht heb...

aangepast door Jamesthebunnybutler
  • Verward 2
  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Mijn hemel, ik ben me net kapot geschrokken. De buitenkonijnen liepen los in een panelenrennetje dat ik aan hun gewone ren had gezet. Ondertussen ben ik het eten gaan voorbereiden. Keek ik even in de tuin voor een check, zit er opeens een roofvogel in het gras, op een dier! Ik natuurlijk dikke paniek, maar het bleek iets van een muisje te zijn ofzo. De konijnen liepen een paar meter verder vrolijk rond. Die heb ik dus meteen weer in hun veilige ren opgesloten. Zo'n los rennetje doe ik dus alleen nog maar als ik zelf buiten zit en continu direct toezicht heb...

Wat een schrik! Jeetje! Gelukkig is het goed aflopen zeg, behalve voor dat muisje dan.

Als je echt zo op de natuur zit zou ik kijken of je een goed net of gaas kan spannen boven de ren, zodat ze daar veilig in kunnen zitten. Ik weet niet precies wat het beste is - maar er is veel kennis hier aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies. Ik woon gewoon in een dorp, veel weilanden en akkerbouw maar verder gewoon bebouwd en een rijtjeswoning. Dat kan dus ook. Een net spannen is ook niet helemaal veilig. Het veiligst is gewoon dat ze in hun permanente ren zitten, daar kan geen roofdier in komen en is overdekt. En dan alleen als ik zelf in het panelenrennetje ga zitten dat ik ze los laat lopen. Dan kan het niet mis gaan. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker schrikken! Hier heb ik wel regelmatig roofvogels in de tuin, maar dat zijn dan de kleinere valkjes. Maar die pakken toch ook gewoon duiven en kauwtjes, dus een klein formaat konijntje van net 1 kg, zou in theorie misschien ook wel kunnen. Gelukkig zitten die van mij wel echt veilig. 

Met Harold lijkt het weer wat beter te gaan, ik heb hem gisteravond nog even een beetje verder uit zijn loszittende haren geholpen, en hoewel hij nog een soort tutu als randje bij zijn billen heeft, lijkt het ergste wel voorbij. Hij is wel wat afgevallen, maar zijn keutels zijn goed, zijn eetlust is goed, zijn gedrag is verder goed. Dus misschien was het gewoon dat hij wat last had van de warmte en de haren. Ik let in ieder geval goed op hem. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2023 om 17:02, bunnyempress zei:

behalve voor dat muisje dan.

We hebben hier zoveel muizen. Gisteren wilde ik een leeg yoghurtemmertje uit de garage halen en zat er een dikke muis in. Ik gooide dat emmertje van me af. Wie schrok er harder? Als er een muis loopt, scheelt me dat niet maar wel op plaatsen waar je ze niet verwacht. Ik moest koeien gisteravond voeren en de laatste rest van zo'n ronde hooibaal werd opgevoerd en ik trok het plastic weg en sprongen er drie muizen alle kanten op. Het was dus een dag met muizenissen. Grrr.

Ik ben elke dag blij met de dichte ren. Het voelt voor mij zo veilig. Geen last van knagen aan het aluminium en geen roofdieren die er bij kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Evee zei:

hoewel hij nog een soort tutu als randje bij zijn billen heeft,

Onze Flo heeft dat ook en het ziet er niet uit. Is dat standaard bij konijnen? Kan me dat niet herinneren van vorig jaar. Bij Rosie zie ik nooit of ze verhaart of niet. Die ziet er zomer en winter voor mij hetzelfde uit. Maar bij Flo is het net of hij een jas aan het uittrekken is. We probeerden pas wel wat haar te verwijderen maar kregen kaal plekje en gauw gestopt.

Maar hij is erg tierig en net als anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrrr waren mijn konijnen bijna kattenvoer, ik zag in mijn ooghoeken ineens een kat om het hoekje van de tuindeur willen glippen. ik er achter aan, beest was heel snel over de schutting verdwenen en nu maar hopen dat ie weg blijft.

• Verward 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Suus1978 zei:

Nou zeg... Ik heb gedroomd over mijn laatste konijntje (al ruim 2 jaar geleden overleden). Het was zo echt, ik ben er helemaal beduusd van...

Ik heb dat ook regelmatig! Ik heb je bericht naar de slowchat verplaatst, neem aan dat dat de bedoeling was 🙂

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Kolino zei:

Grrrr waren mijn konijnen bijna kattenvoer, ik zag in mijn ooghoeken ineens een kat om het hoekje van de tuindeur willen glippen. ik er achter aan, beest was heel snel over de schutting verdwenen en nu maar hopen dat ie weg blijft.

Bah! Jamesthebunnybuthler een roofvogel bij de konijnen, jij een kat. Het gaat lekker. Gelukkig liep het goed af. 

Jerry heeft zich nu ook tot het Gilde der Voddenbalen gevoegd. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje - hier is alles gelukkig rustig. Geen katten, geen muizen en geen roofvogels. Maar eerlijk gezegd heb ik roofvogels dus nog nooit van dichtbij gezien, alhoewel ik braaf in de natuurgebieden wandel. @To van de Veluwe de laatste keer dat ik een muis zag is ruim 12 jaar geleden ofzo. Mijn nieuwe buren hadden allerlei eten in huis gelegd voor tijdens het klussen en dat heeft toen muizen aangetrokken. Toen ze daar de boel hadden opgegeten kwamen ze bij mij buurten. 

3 uren geleden, Suus1978 zei:

Nou zeg... Ik heb gedroomd over mijn laatste konijntje (al ruim 2 jaar geleden overleden). Het was zo echt, ik ben er helemaal beduusd van...

Kan me voorstellen. Ik hoop dat het wel een fijne droom was.

Morgen kijken wat die twee van ons met de nieuwe kattenbak gaan doen en even lekker in de tuin werken.

Ik moet mijn topic ook even bijwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om 23.15 uur een consult staan bij Evidensia. Heb de konijnen vandaag rond 17.15 uur zo'n timothy hooiblokje gegeven. Normaal krijgen ze maar een halve per konijn maar ik dacht ik geef ze een hele dit keer.

Bij de groenten was er nog niks aan de hand al ging Micha niet meteen door met het hooi. Rond half 9 zat hij wel in de hooiruif. Bij de brokken kwam hij rustiger aanlopen en bleef op de catcube zitten. Wilde ook geen lijnzaadbrokje. *konijnendropjes* zooi dus. 

Evidensia wil geen advies geven over medicijnen dus toch maar Ciseral en Meloxidyl gegeven. Op de gok onze eigen dierenarts geappt en die reageerde nog en zei geef ook maar Infacol. Als hij geen harde buik had mocht ik dwangvoeren anders moest hij toch gezien worden. 

Meneer heeft dus wel een harde buik dus we gaan op consult helaas.

Kan me wel weer voor mijn kop slaan. Dat manneke is een geweldig konijn maar zo gevoelig. 

Die ruwvoerblokjes gaan we dus ook weer schrappen. Ik had 1 zak gekregen van mijn moeder toen ik Kushi en Pieter overnam. De andere was zo'n kraskaart actie van de welkoop.

Bevat Timothy hooi en Luzerne.

Ik heb *konijnendropjes* maar even los gespeld anders pakte scheldfilter het niet

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je morgen eens zo'n blokje willen wegen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het alleen daar aan ligt. Luzerne kan wel het een en ander doen, vandaar mijn vraag naar het gewicht. Het totale ruwe eiwit is niet genoeg om de darmen van slag te maken, als ik even snel bij welkoop kijk. In combinatie met brokken en andere dingen... ik lees dat je na dat blokje nog groente hebt gegeven, wat voor groente?

Mijn vermoeden is het volgende, droogvoer moet in de maag eerst "gevoed" worden met vocht, dat duurt ff, geef je daar bovenop groente, dan wil het wel eens voorkomen dat dat spul te lang in de maag (en darmen) zit voor het er uit kan en dan krijg je dus gasvorming.

Het is geen verwijt hé, ik heb ook wel eens een konijn met gas. Je kunt je inderdaad wel voor je hoofd slaan als je het anders doet dan anders en er problemen ontstaan. Maar het kan ook toeval zijn. Gezien de luzerne moet je bij deze blokjes wel wat van de normale brok aftrekken bij gevoelige konijnen. Ik snap wel dat je ze even links gaat laten liggen, maar feitelijk is er niks mis met luzerne of timothy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .