Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Beterschap! Hilarische foto trouwens.

Ik ga vandaag op speeddate met Kyra. Wish me luck, want ze is een *prehistorisch pimpelmeesje* en scheurt de meeste rammen aan flarden haha. Ik zet gewoon ieder random rammetje dat plaatsbaar is er om beurten bij in de hoop dat er een match bij zit.

Succes!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG-20230526-WA0004.thumb.jpeg.29be0bd628bc5db7b2d88df6b0e49626.jpeg

Was met Vlekje naar de dierenarts geweest vanwege een teek. Omdat toen ik belde er nog een plek vrij was over een kwartier heb ik in alle haast haar in de vervoersbox gepleurd zonder handdoekje op de bodem. Natuurlijk plast ze dan onderweg naar huis. Mooie is dat ze er ook heerlijk in is gaan liggen. Vieze Vlek. 😂

• Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, pakyakker zei:

IMG-20230526-WA0004.thumb.jpeg.29be0bd628bc5db7b2d88df6b0e49626.jpeg

Was met Vlekje naar de dierenarts geweest vanwege een teek. Omdat toen ik belde er nog een plek vrij was over een kwartier heb ik in alle haast haar in de vervoersbox gepleurd zonder handdoekje op de bodem. Natuurlijk plast ze dan onderweg naar huis. Mooie is dat ze er ook heerlijk in is gaan liggen. Vieze Vlek. 😂

Vlinder plast altijd op het kleed in de ren als ze terugkomt van de dierenarts. Is het eerste wat ze doet, zo van; hehe, thuis 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hadden ze dat de laatste keer dus VOOR de dierenarts gedaan, de dierenarts heeft ze daar met een handdoek een beetje droog gedept en de boxen zijn met een papierendoekje weer droog gemaakt. Maar dan sta je daar wel ff van, sorry, ze zijn een beetje nat.

Wel spannend die date! Succes met Kyra @Jamesthebunnybutler, dat klinkt heel gezellig. Je bent zelf aan het speeddaten? Dat is wel het voordeel van zelf in een opvang werken 😄 Kan me voorstellen dat je je hart vast houdt.

Die Scarlett 😄 Kun je niet met een ligstoel bij ze in de tuin uitrusten? Beterschap @bunnyempress

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ik leg altijd een dubbel gevouwen badhanddoekje onderin de reismand, hier plassen ze namelijk ook wel eens in de reismand. Met die handdoek onderin absorbeert die de plas meestal, in plaats van dat het op de konijnen zit 😅

En aangezien de hele familie de oude badhanddoeken bij ons brengt, ook wel prima. Het kan gewassen en zijn de handdoeken echt te vies of op, dan gaan ze bij de vodden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2023 om 09:18, bunnyempress zei:

Fijn dat het bij jou wel goed gaat. Ik moet denk ik gewoon even meten als ik weer bij de IKEA ben. Ze zijn 3,3 kg en 4,5kg, maar Lodewijk is een echt een duwertje (zie andere topic).

Als je doorgeeft wat je wilt weten, dan kan ik dat ook wel voor je meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo doe ik het inderdaad ook!

Jep, ik doe de speeddate altije zelf, dan weet ik precies hoe de konijnen er vanaf het begin in staan. Is idd een flink voordeel. Luuk is mee naar huis gegaan en ze zitten nu op neutraal terrein buiten. Vannacht slapen we beneden, dan kunnen we ze vanuit het raam waar ze direct achter zitten in de gaten houden🙈.

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Kolino zei:

Bij mij hadden ze dat de laatste keer dus VOOR de dierenarts gedaan, de dierenarts heeft ze daar met een handdoek een beetje droog gedept en de boxen zijn met een papierendoekje weer droog gemaakt. Maar dan sta je daar wel ff van, sorry, ze zijn een beetje nat.

Ach, Beany plast weleens bij de dierenarts, op de behandeltafel. Daar kan zo'n dierenarts wel tegen, die hebben vast wel erger meegemaakt.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar ja, ze moeten honden laten kotsen, poep bekijken, urinetesten doen. Mwa ja, dan valt een nat konijn nog wel mee.

Zal eens bedenken wat ik onderin kan doen in het vervolg, handdoeken zijn niet zo'n succes bij ze. Kranten versnipperen ze. Heb ook wel eens een klein vetbed geprobeerd, maar dat gaat er ook finaal aan. Vandaar nu niks, maar dat is dus niet handig als ze plassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Kolino zei:

Dat is waar ja, ze moeten honden laten kotsen, poep bekijken, urinetesten doen. Mwa ja, dan valt een nat konijn nog wel mee.

Zal eens bedenken wat ik onderin kan doen in het vervolg, handdoeken zijn niet zo'n succes bij ze. Kranten versnipperen ze. Heb ook wel eens een klein vetbed geprobeerd, maar dat gaat er ook finaal aan. Vandaar nu niks, maar dat is dus niet handig als ze plassen.

Hennepmatje? Kun je evt met een goede schaar ook op maat knippen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink Ik wil graag weten hoe groot die ronde gaten zijn op het grootst gemeten, zodat ik kan kijken hoe ver Lodewijk zijn snuitje erin kan duwen. Ik hoop dat de diameter 3cm of minder is. Als je zou willen meten, graag!

@Jamesthebunnybutler Spannend! Leuk zo samen met Luuk. Wat voor konijntje is hij?

Oops, al die verhalen met over plassen bij de dierenarts - wij moeten volgende week. Ik ben blij dat het bij ons maar 15 minuten rijden is. Scarlett wil altijd de handdoek knagen, maar helemaal niets erin vind ik ook een beetje onhandig.

@Kolino Helaas kreeg ik de antibiotica variant waarmee je niet in de zon mag. Dus dat in de tuin liggen kan ook niet, hoewel het lekker weer is. Echt een beetje prut. 😬. Dank voor de beterschapswensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er bijna alcohol in dat drinkbakje doen, zodat Kyra wat meer chill heeft! Grapje natuurlijk, lijkt me niet gezond voor konijnen.

Onze hadden ook wat meer gedronken gisteren, want het was warm en ik had geen groenvoer gedaan omdat ik lag te rusten. Dan merk je eigelijk ook pas hoeveel vocht ze daar uit halen. Ze kregen het 's avonds van mijn man toen hij thuiskwam. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen werd ik wakker, camera gecheckt, hmm Kushi ligt languit om 8 uur 's morgens op het dak. Klopt niet, beelden teruggekeken, Kushi die steeds op een andere plek languit ligt. Klopt ook niet. Ren in om half 9 met hooi, Kushi die zich verstopt en geen eten wil aannemen. Ook niet goed, ik heb met hun enting nieuwe Ciseral en Meloxydil meegekregen voor het geval dat. 

Maar je weet dus niet hoe en wat. Het is zondag dus Evidensia gebeld, die hadden pas half 2 plek. Assistente moest overleggen met dierenarts over te geven medicijnen. Dat doe ik namelijk niet zelf zonder overleg. Ondertussen zat Kushi op het hok en begon een beetje te trillen. Dus nog een keer gebeld, haar getemperatuurd en ze was 36,5. Snugglesafe in het reismandje erbij gedaan en haar dwangvoer gegeven want in principe gaat de camera pas tegen middernacht aan dus na 21.15 uur heb ik er geen zicht meer op. 

Kushi kalmeert niet in het reismandje dus ik heb de noodkooi ingericht en haar daarin gezet in de ren met de Snugglesafe . Ze protesteerde en rukte aan de tralies. Half 12 nog eens temperatuur gecheckt en ze had nu 37,2. Op een gegeven moment witlof onder haar neus gehouden en dat nam ze deels aan. 

Witlof erin gelaten en brokjes en gedroogde kruiden aangeboden. Hooi at ze weer een beetje en ze dronk wat. Maar nog geen keutels.

Dierenartsenbezoek: klein gasbuikje. Ze heeft injectie Metacam gehad en Ciseral bij thuiskomst. Nieuwe Emeprid meegekregen.  Ze zit nog steeds in de kooi in de ren want ze is anders een ramp met vangen

Ze hebben een paar dagen terug 1 postzegelblaadje frambozenblad gehad. Dat ging goed dus gisteren rond half 5 ieder twee blaadjes.

Maar ik ga dus nooit meer iets aanbieden aan nieuw voedsel buiten wat ze kennen. Heb er iedere keer gedonder mee. Dus het blijft bij hooi, de twee afwisselende gedroogde kruidenmixen in de lente/zomer en de andere 2 in de herfst/winter (6 gram per dag), hun brokken (38 gram per dag), lijnzaadbrokje 's avonds. 100 gram groente bestaande uit andijvie, radijs, komkommer en witlof. Soms 2 paardebloemblaadjes en 1 keer per week een appeltak. 

Anders heb ik iedere anderhalve maand zowat de stress en de rekening van de dierenarts. Ik bedoel als je haar castratie niet meerekent dan is het bij haar 7 maanden terug dat ze niet wilde eten maar toch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, wat een schrik weer @Cheeta26. Gelukkig mogelijk om snel in te grijpen en hopen dat ze dus ook snel weer opknapt. Ik kan me prima voorstellen dat je dus echt binnen de paden blijft waarin het gewoon werkt voor die buikjes.

Hier vandaag voor het eerst de koelmat buiten gelegd. We hebben een grote honden/kattenvariant gekocht. Als je daar op drukt wordt het koud. Je kan hem afnemen met een doekje, maar er werd dus niet op geplast en ook niet op geknaagd. Scarlett had het gelijk door en lag er lekker op. Lodewijk een kort tijdje. Daarna zijn ze weer ergens anders gaan liggen, dus ze hebben het nog niet nodig, maar goed om nu ff te checken, omdat ik anders morgen ook icepods zou zijn gaan kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ook nog op zondag... ik kan me voorstellen dat je de framboos de schuld geeft, maar ik kan me zo slecht voorstellen dat zo weinig blad, zoveel invloed heeft. Ik ken frambozenblad ook niet als iets dat snel voor problemen zorgt. Wel is het een plant uit de rozenfamilie, dus misschien zat er iets op het blad waar ze last van hebben gekregen. Denk aan een schimmel of meeldauw ofzo.

Hopelijk gaat het nu weer beter met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Marjoleink zei:

@bunnyempress 4,9 centimeter.

Dank je wel voor het opmeten! Dat gaat hem dus helaas niet worden met Lodewijk. Die gooit zijn neus met spijlen van 4,5 cm er tussen er zo ver in dat zijn oog er bijna tegen aan komt. Dus dat is echt te groot. Hij heeft echt wel een spits toetje dan eigenlijk, want hij 3,3kg, dus best behoorlijk groot konijn. Misschien heeft de dierenarts a.s. woensdag een beter idee voor een grote hooiruif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .