Mitty Geplaatst: 9 april Delen Geplaatst: 9 april 21 uren geleden, bunnyempress zei: Het is haar wat er al half uitsteekt, dus echt plukjes bij de poten, die hij zelf denk ik niet los krijgt. Aan de achterkant zag ik van die kleine soort van klitjes, dat het gebundeld haar is, wat uitsteekt. Hij blijft rustig zitten, dus ik denk niet dat het pijn doet ofzo. Ik ben bang dat het dan vervilt als ik niet mee help. Deze plukken zitten er dus nu niet meer in. Zijn vacht is nu gewoon lekker doorvoelbaar, hetzelfde als bij Scarlett. Ik ben dus bang dat hij dit soort plekjes ook onder zichzelf heeft. Het is echt voornamelijk zijn compleet witte donzige ondervacht die dus niet lekker loslaat in losse haartjes. Ik denk niet dat kokos zou helpen hiermee? Het steekt vaak een klein beetje uit of als hem aait voelde ik dus dit soort klitten zitten. Ohhh dat zijn miniplukjes:)) Daar kan niet zoveel mis meegaan. Ik zag al helemaal voor me hoe je hem als kip aan het plukken was😂 Gelukkig dat zijn buik klitvrij blijkt te zijn! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 9 april Delen Geplaatst: 9 april Gisteren was het best druk in huis. Beneden werd er verbouwd en ik heb het hele hok schoongemaakt. Ze waren er niet zo van onder de indruk en af en toe kwam Stamper nieuwsgierig een rondje maken (natuurlijk tijdens het dweilen..). Maar gisteravond kon ik het niet goed plaatsen, maar vond ik Mitty niet helemaal zichzelf. Vanmorgen vroeg was ze actief en at ze wel, maar toen ik ze nieuw hooi gaf (waar ze altijd meteen op af duiken) at ze het alleen als ik haar ermee plaagde. Toen ik om 11u terug kwam wilde ze niets meer:( , dus heb ik cisaral gegeven. Natuurlijk nu helemaal gestrest:( Ik laat ze dan altijd anderhalf uur met rust, zodat ik niet de stressfactor ben. Zometeen maar eens kijken hoe het gaat. Waarschijnlijk heeft het te maken met de onrust van gisteren. Baal er zo erg van! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 9 april Delen Geplaatst: 9 april 1 uur geleden, Mitty zei: Ohhh dat zijn miniplukjes:)) Daar kan niet zoveel mis meegaan. Ik zag al helemaal voor me hoe je hem als kip aan het plukken was😂 Gelukkig dat zijn buik klitvrij blijkt te zijn! Ik heb nooit kippen gehad, maar goed, om te eten pluk je inderdaad kaal. Het zijn inderdaad mini-plukjes, maar als ze vast blijven zitten ben ik bang dat ik dus straks een vervilte klittenbol heb bij de dierenarts. Super blij dat alles klitvrij is, maar gisteren zat ik wel met iets smerigs wat meneer in zijn vacht had. Het was zwart en een beetje nattig en ik maar nadenken: er lag geen nat groenvoer, het was geen poep... zegt mijn man vandaag: misschien was het een stukje slak! Oei, dat zou weleens kunnen. Hij houdt echt niet van schoon ofzo... want ik moest de nieuwe aardbeienplantjes in de bak stoppen en toen viel er wat aarde naar beneden, waar meneer dus lekker in ging lopen dansen. Terwijl Scarlett verderop dus braaf het groenvoer aan het eten was wat ik had neergezet ter afleiding. Ach, straks heb ik wel weer aardbeienblad voor ze. De nieuwe zijn voor ons voor de aardbeien, de oude van 2022 die waarschijnlijk minder gaan produceren voor hen voor het blad. Ze eten zelfs de oude verdorde blaadjes graag. Snoeien in de tuin zonder hen wat te geven is niet ok vinden ze, er werd wat met de achterpoten gestampt, maar de kerkklokken luiden ook veel vaker vandaag, dus misschien was dat het. @Mitty Ik hoop dat ze snel weer zichzelf is en je haar lekker ziet eten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 9 april Delen Geplaatst: 9 april Het gaat helaas nog steeds niet beter😔 In de middag toch metacam erbij gegeven, maar na 4 uur zie ik daar nog geen reactie op. Ook maar met dwangvoeding begonnen. Ze heeft over kleine beetjes verspreid nu 25 ml gekregen, maar ze heeft nog niet gepoept/geplast. Ik vraag mij af of ik nog meer kan geven... Haar buik is nog niet opgezwollen, maar ik ben bang dat als ik blijf geven de druk toeneemt. Weet iemand of er een max aan zit? 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 9 april Delen Geplaatst: 9 april De max zit hem in hoe vol de maag zit. Die wil je niet overladen, want dan ben je nog verder van huis. Zoals je de situatie beschrijft is het wel tijd om er een dierenarts naar te laten kijken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 9 april Delen Geplaatst: 9 april Ik stond inderdaad op het punt contact op te nemen. Voor de zekerheid ging ik nog één keer checken.... zat mevrouw gretig een blad andijvie naar binnen te werken. Het lijkt wel of ze wachten tot ik echt wanhopig word en ze dan gaan eten. Ze eet nu alles wat los en vast zit, keutelt en heeft Stamper al opgezocht om een wasbeurt op te eisen. Ik snap gewoon niet dat ze binnen een half uur zo kunnen veranderen! Ben ik de enige met dit soort rare konijnen of is dit normaal? Het is dat de dierenarts op de hoogte is dat ze dit weleens doen, maar het kost wel weer 10 jaar van mijn leven zo'n dag. Ik kan in ieder geval gerust slapen, zo blij!! 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april Oef, gelukkig @Mitty! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april Wat fijn! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april Gelukkig! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april Hi, It's been a while.... Ik heb een vraagje Vlekje eet al een paar weken haar blindedarmkeutels niet op. Ze eet ze nog wel maar er blijven steeds wel wat trosjes liggen, want neem aan dat ik er dan wel meer zou vinden. Soms als ik verse zie liggen druk ik die onder haar neus en soms eet ze dan wel wat, maar dan is het ook al gauw weer klaar. Ik kan het niet goed verklaren, ze eet prima hooi en brokken en krijgt niet meer voeding als anders. Ik ben haar al minder brokken gaan geven maar dat lijkt ook niet de oplossing. Vlekje kan al jaren niet meer de keutels rechtstreeks uit haar kont eten, ze legt dan de keutels neer, draait zich om en eet ze dan op. Dus dat ze er niet bij kan is ook niet het probleem. Dus ik weet het even niet meer. Kan dit ook te maken hebben met de rui of ouderdom? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april Een konijn heeft volgens mij maar 1x of 2x per dag blindedarmkeutels. Dat je er niet veel ziet heeft daar denk ik ook mee te maken. Ze laten het vaak liggen als de blindedarmkeutels anders zijn gaan smaken bijvoorbeeld door medicatie of ziekte. Gewrichtsproblemen of dat ze er niet bij kunnen is volgens mij ook een oorzaak. Maar je schrijft dat ze het voorheen alsnog opat ondanks dat ze er niet bij kon komen. Aangezien konijnen meester zijn in het verbergen van kwalen, is dit misschien een goede aanleiding voor een bezoekje aan de dierenarts. In ieder geval heel veel sterkte! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april Wormen? Dan eten ze hun blindedarmkeutels ook niet meer. Hier heeft Marlo een ontstoken oogje. Beide oogleden helemaal dik en rood. Ben het schoon aan het maken met afgekookt water met een beetje kamille erin. Morgen de dierenarts maar weer eens bellen. Merk ook dat hij steeds natter wordt bij zijn achterpootjes, dus misschien dat we toch rekening moeten gaan houden met afscheid nemen. Hij heeft meerdere kleine kwaaltjes en is nog een heerlijk, vrolijk konijn. Maar werkelijk last krijgen met een opeenstapeling van alles... In hoeverre moet je een ouder konijn nog vanalles aan behandelingen aandoen? Lastige keuzes zijn dat. Je wil niet te laat zijn, maar ook zeker niet te vroeg. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 10 april Delen Geplaatst: 10 april (aangepast) Nog 2 daagjes en dan gaan ze naar de vakantieopvang. Ze zijn flink aan het verharen en ik dacht, ik weeg ze even, dan kan ik vergelijken met na onze vakantie. Ik merk dat ze best wel wat zijn afgevallen, maar ze zijn actief en in de rui. Ze eten goed, ze keutelen etc. Hoor ik in de lente meer eten te geven? We zijn natuurlijk overgegaan op een nieuwe brok, maar ik vond Scarlett van 4500 (januari) naar 4230 wel veel afgevallen, Lodewijk van 3300 (januari) naar 3080 ook best pittig, zeker omdat hij ook nog is gegroeid. Natuurlijk kan hun gewicht ook per dag verschillen, maar ik ga niet elke dag wegen. En de weegschaal staat ook niet altijd op dezelfde plek. Vandaag stond hij buiten ipv binnen. Ik had niet opgeschreven of we 's avonds of 's ochtends hadden gewogen. Beide zien er niet te mager uit schat ik zo. Ze zijn lekker te aaien en ik voel geen ribben. 10 april aangepast door bunnyempress Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april @bunnyempress hoe lang heb je Scarlett en Lodewijk nu? Mijn konijnen zijn ook redelijk afgevallen in het eerste jaar dat ze bij mij waren. Meer beweging, beter en afgewogen voer, etc. Maar wel goed om in de gaten te houden. Zeker als je zegt dat Lodewijk nog groeit dan verwacht je geen afname van gewicht. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april We hebben ze sinds december 2022, dus dit is onze eerste lente met hen. Ze hebben inderdaad veel meer beweging en de laatste 2 weken helemaal met het springen. Heb jij ze meer bijgevoerd toen ze afvielen in dat eerste jaar of gewoon voor lief genomen? Lodewijk ging eerst lekker omhoog van 3030 naar 3120 naar die 33xx (maar dat was een meting waarin hij bewoog), dus dat vond ik zelf heel redelijk. Geschat is dat hij in juni 1 jaar oud is. Later in februari was het 3200 en toen is het gaan zakken. Scarlett is gecasteerd en het was best wel heftig voor hem en vlak daarna is de voerverandering gekomen en nu dus de rui naar 3080. Scarlett zou volgens de opvang 5kg zijn, maar bij ons werd het 4500 gemeten met wintervacht, dat was redelijk stabiel, maar na de castratie in februari werd het 4300, toen kwam er iets meer bij weer 4445, maar nu na de voerwisseling en in de rui is het dus 4230. Ik heb het eten aangepast naar 18 gram per voermoment per konijn ipv de 15 gram die we hadden (totaal x2), maar ik zie Scarlett dus regelmatig eten pikken bij Lodewijk. Ik ben haar sinds kort wat bij aan het voeren af en toe met een handje en dat gaat er echt wel snel in. Plus dat ze echt alletwee heel veel hooi eten en 350 gram groenvoer. Ik weet niet precies wat de vakantieopvang voert maar ik heb dus een grote tas met groenten klaarstaan om mee te geven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april @bunnyempress Apollo mocht soweiso wel afvallen toen hij uit de opvang kwam, hij woog daar 2,5 kg en 8 maanden later bij de jaarlijkse inenting woog hij nog 1,9. Nu zit hij al jaren steady rond de 1,7 kg. Artemis woog 2,9 kg toen ik haar overnam van een kennis en een jaar later bij de inenting woog ze 2,6. Nu zit ze rond de 2,8 kg, wat prima is voor haar grootte en leeftijd. Ik heb het eerste jaar niets speciaals gedaan met voeding, alleen voor het berekenen van de hoeveelheid een streefgewicht van 2 kg aangehouden voor Apollo ipv de 2,5 kg die hij toen woog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april Woah, dat is flink afvallen voor Apollo @happy211 Ik weet niet precies wat een gezond gewicht is voor onze konijnen. Ik vind Lodewijk slank ogen, maar niet te mager. Scarlett is ook een mooie dame, maar die is wel bonkig, als een echte Vlaamse betaamd, ook al is ze maar een kruising. Dit is op 29 maart, op de 30ste woog ze 4230. Inmiddels is er wat meer van de wintervacht af, maar verder ziet ze er hetzelfde uit. Van Lodewijk heb ik veel foto's waarin hij geflopt ligt, dus dan kan je niet goed beoordelen hoe het zit met gewicht of juist als een bonkje zit. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april (aangepast) Ik vond nog toch een keer Lodewijk, al dan niet zo mooi opzittend als Scarlett. Dat is 27 maart en op de 30ste woog hij 3080. Je ziet z'n donzige kont die ik dus een paar keer heb geplukt goed. 11 april aangepast door bunnyempress 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april Jaa nou ik weet niet. Ik zie Vlekje best vaak blinde darmkeutels leggen. Ik verschoon 1x per week de ren en het is niet dat ik dan 14 trosjes tegen kom. Als ik bezig ben in de ren dan legt ze ook. Ik inspecteer de keutels dan ook maar zie geen wormen. Ik begrijp gewoon ook niet goed waarom ze een deel wel op eet en een deel niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april Op 9-4-2023 om 23:01, Mitty zei: Ben ik de enige met dit soort rare konijnen of is dit normaal? Ik had dat pas met Rosie. Ik wijt het aan gras dat ik gegeven heb. Ze kregen dit van de winter ook regelmatig maar niet iedere dag. En nog dagenlang ben ik benieuwd als ik de ren binnenkom: gaat het hier goed? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cheeta26 Geplaatst: 11 april Delen Geplaatst: 11 april Same, ik ben heel voorzichtig met nieuwe dingen. Met Kushi gaat dat goed maar Micha is wat gevoeliger. Ik heb ze teruggezet op hun brok naar 10 gram per kilo. Kushi was 2 kilo toen we haar kregen, dat heb ik terug weten te krijgen naar rond de 1700. Maar nu was ze weer 1890. Oeps. Ik moet eigenlijk over op een andere gedroogde kruidenmix. Ik voer nog steeds 6 gram per dag van de weerstandsmix de ene week en de moestuinmix de andere week. Trouwens die twee rekels hebben sinds ze terug in de ren ontdekt dat je ook aan de bruggetjes en de rol kan knagen. Daar zijn ze ook voor bedoeld haha Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 12 april Delen Geplaatst: 12 april @To van de Veluwe Ik kan zien dat je nog steeds niet van konijnen met wildkleur houdt 🤣 Wat jammer dat Rosie zo slecht gereageerd heeft op gras. Ik had zo'n bakje gekocht om zelf te zaaien maar nog niet gedaan ivm onze vakantie. Nu ik zoveel slechte verhalen hoor, ben ik echt wel een beetje aan het twijfelen of ik dat doosje ga gebruiken. Nu moet ik zeggen dat ze sterke darmen lijken te hebben, want alles gaat erin en ik heb nog van niets iets gemerkt. Bloemkool blad, broccoli-stam, rettich, appel, wortel en wortelloof, andijvie, radijs, witlof etc. etc. Ik begin altijd met een klein stukje en dan om de dag en dan iets meer, maar 0,0 iets met de keutels. Fruit heb ik nog niet echt gedaan, behalve appel en "wortel", wat geen fruit is, maar wel veel suikers bevat. Scarlett heeft 1 bosbes gehad, Lodewijk vond het niets. Mijn man zei gelijk: "gras dat het niet waard", laat ze maar die graslelie eten en de verse kruiden. @Cheeta26 Hoe wist jij wat een gezond gewicht was voor Kushi dan? Ik zit me weer af te vragen of ik weer ernstig moeilijk aan het doen ben. De dierenarts vond ze in februari er heerlijk gezond en mooi uit zien. In maart moesten we langs vanwege Lodewijks staart en toen is er ook geen commentaar geweest op het gewicht, maar ik werd onwel, dus heb het halve consult op de bank in de wachtkamer gelegen. Tip voor de volgende keer: als je ziek bent, blijf thuis, ook al wil je per se mee om te zien wat er precies mis is gegaan met je konijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cheeta26 Geplaatst: 12 april Delen Geplaatst: 12 april @bunnyempress Van onze nieuwe dierenarts hebben we geen commentaar gehad. Wel dat ze niet zwaarder moet worden. Ze moeten half mei voor de entingen dus we zullen zien. De oude dierenarts zei wel dat ze te zwaar was. Dat klopte ook, ze woog 2 kilo toen we haar kregen terwijl ze onder de categorie dwergkonijn valt. Ze is net wat kleiner dan Micha. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 12 april Auteur Delen Geplaatst: 12 april @pakyakker Er zijn zoveel redenen dat ze blindedarmkeutels laten liggen. Wormen kan, medicijngebruik. Maar ook niet makkelijk er bij kunnen komen, bijv. omdat er iets niet zo soepel is met de gewrichten, wat overgewicht waardoor het niet goed kan, onbalans (vaak tijdens/na EC), maar meestal is het simpelweg voeding: te veel (rijk) ander voedsel krijgen bijvoorbeeld. @bunnyempress gewicht is altijd wel een dingetje. Zeker met koppels is het lastig om beide konijnen in perfecte conditie te houden. Ik vond al mijn konijnen best wel stevig, maar de dierenarts vond Harold en Brenda prima op gewicht. Sofie was aangekomen in gewicht wat de andere twee waren afgevallen, zij was wat stevig, maar de dierenarts vond dat ook nog geen overgewicht. Maar nou vraag ik mij af of ik dan zo kritisch ben op hun gewicht of de dierenarts gewoon heel veel echt veel te dikke konijnen ziet 😂 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 12 april Delen Geplaatst: 12 april @Evee het probleem is dat ik helemaal geen idee heb wat nou precies een gezond gewicht is voor ze. Lodewijk is binnengekomen als 900 gram bij het asiel en dat stond nog op zijn paspoort toen we hem meekregen al was hij toen al zwaarder. Ze zeiden toen dat hij waarschijnlijk kleiner zou zijn blijven dan Scarlett, zelfs volgroeid. Ik ging uit van 3,5 kg en daar ging hij best redelijk heen, maar nu is dat dus gestokt en gezakt. Scarlett stond als 5kg op de lijst, maar dat was ze dus niet toen wij haar de eerste keer wogen. Ik weet ook niet of dat nou te dik voor haar is. Wat mij betreft mogen ze alletwee best wat meer wegen, maar ik weet dus niet of dat gezond is. Ze gaan pas in juli voor de vaccinaties, dus ik kan na de vakantie wel even nog overleggen met de dierenarts. @Cheeta26 2kg voor een dwergkonijn klinkt inderdaad heel zwaar. Ik hoop dat de dierenarts in mei lekker tevreden is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.