Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Lienappelsien zei:

Een bank of stoel is voor een konijn niet hoog om op te springen hoor 😁

Wij hebben een verhoogde bank (mijn man is lang) en onze eetkamerbanken zijn meestal ook een stukje hoger dan gewone zitkamerbanken. Scarlett heeft in het asiel de 1 meter gehaald, maar nu springt ze dus bij ons op 50+ cm en Lodewijk ook. Ze springen beiden ook graag in de doos waar de konijnenspullen in zitten om te kijken of ze zelf snoepjes kunnen pakken. 🤣 We hebben verder niet echt iets hogers staan (behalve de eetkamertafel), waar ze in theorie dus ook op kan springen. Pluis sprong ook op de bank, maar die van mijn ouders is echt wel een flink stuk lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging zoals gewoonlijk om 9 uur de avondbrok geven. Wordt ik begroet door twee angstige en stampende konijnen.  Hooitoiletbak zag eruit alsof er een konijn uit angst uit was gestoven. Kwamen niet eens op het eten af. Na ze eerst een paar brokjes uit de hand te hebben gevoerd durfden ze uit de bak te eten maar bleven alert. Appeltak gegeven, daar aten ze wel van maar bleven alert en bleven stampen. Langzamerhand ontdooiden ze en gingen van het hooi eten dat ik voor hun neus legde. Ben wel meer dan een uur bij ze geweest. Uiteindelijk zaten ze op een vaste plek in de ren en kon ik Kushi aaien. Micha begon vervolgens mijn hand te likken.

Waar ze bang voor waren geen idee, wellicht een kat of zelfs een marter. Gelukkig kan niks hun ren binnendringen maarja, ik spreek geen konijnentaal dus leg dat maar eens aan die beestjes uit. Morgen komt wel mijn Eufy camera binnen.

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-3-2023 om 16:19, bunnyempress zei:

Wij hebben een verhoogde bank (mijn man is lang) en onze eetkamerbanken zijn meestal ook een stukje hoger dan gewone zitkamerbanken. Scarlett heeft in het asiel de 1 meter gehaald, maar nu springt ze dus bij ons op 50+ cm en Lodewijk ook. Ze springen beiden ook graag in de doos waar de konijnenspullen in zitten om te kijken of ze zelf snoepjes kunnen pakken. 🤣 We hebben verder niet echt iets hogers staan (behalve de eetkamertafel), waar ze in theorie dus ook op kan springen. Pluis sprong ook op de bank, maar die van mijn ouders is echt wel een flink stuk lager.

Die grote achterpoten van konijnen kunnen een hoop hè 🙂 Mijn konijn van 2,8 kg springt ook zonder blikken of blozen vanuit stilstand op een schuilhuisje van 60 cm. Heel sierlijk, of het haar geen enkele moeite kost.

40 cm vind ik een normaal opstapje voor een gezond konijn. Ik heb een verhoging in de ren van 40 cm en daar sprong elk konijn zo op (tenzij erg slechtziend).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-3-2023 om 22:45, Cheeta26 zei:

Ik ging zoals gewoonlijk om 9 uur de avondbrok geven. Wordt ik begroet door twee angstige en stampende konijnen.

Ik had dit van de week ook toen ik heel laat ging voeren. Ze kwamen direct naar me toe zoals altijd. Zitten dan bij de deur te wachten en lopen dan huppelend en springend voor me uit maar ineens waren ze foetsie. Niks meer te zien. Ik denk dat er ook een marter of zoiets voorbij liep. Konijnen kunnen ook ver kijken. Er is bij ons een weggetje in de verte te zien waar pas een vrouw met een hond liep. Flo keek naar dat weggetje en weg was hij. Is toch meer dan 100 meter. Toen hij keek, keek ik ook waar hij naar toe keek en dat was die hond. Ze zien meer dan wij, lijkt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Lienappelsien zei:

Die grote achterpoten van konijnen kunnen een hoop hè 🙂 Mijn konijn van 2,8 kg springt ook zonder blikken of blozen vanuit stilstand op een schuilhuisje van 60 cm. Heel sierlijk, of het haar geen enkele moeite kost.

40 cm vind ik een normaal opstapje voor een gezond konijn. Ik heb een verhoging in de ren van 40 cm en daar sprong elk konijn zo op (tenzij erg slechtziend).

Wat leuk dat je konijn sierlijk springt. Lodewijk uh.. springt? Soms krabbelt hij een beetje tijdens het springen, maar hij begint inmiddels dus meer durf te laten zien. Dus misschien wordt het nog wel sierlijk.

Ze zijn inmiddels bezig met de zomervacht hier en mijn man zei: 'heb je ze met wasverzachter ingesmeerd/in de droger gestopt'. Ten eerste omdat Lodewijk verhaart met allerlei loszittend haartjes als een pluisbal en ten tweede omdat ze dus veel zachter zijn in de vacht. Scarlett heeft echt zo'n lijntje lopen over haar koppie waar ze bezig is met verharen. Super schattig ❤️.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, bunnyempress zei:

Wat leuk dat je konijn sierlijk springt. Lodewijk uh.. springt? Soms krabbelt hij een beetje tijdens het springen, maar hij begint inmiddels dus meer durf te laten zien. Dus misschien wordt het nog wel sierlijk.

Ze zijn inmiddels bezig met de zomervacht hier en mijn man zei: 'heb je ze met wasverzachter ingesmeerd/in de droger gestopt'. Ten eerste omdat Lodewijk verhaart met allerlei loszittend haartjes als een pluisbal en ten tweede omdat ze dus veel zachter zijn in de vacht. Scarlett heeft echt zo'n lijntje lopen over haar koppie waar ze bezig is met verharen. Super schattig ❤️.

Haha die Lodewijk. Do is vrij lang en smal qua bouw, dat helpt met sierlijk springen. Een ander konijn dat ik heb gehad met een vrij lange, smalle bouw kon ook zo sierlijk en makkelijk springen. Als Do bijvoorbeeld voor een schuilhuisje zit en even schuin omhoog kijkt dan is het opeens *tjong!* en voor je met je ogen kan knipperen zit ze er dan bovenop. Of als ze hard door de ren rent dan neemt ze zo’n dakje in een vloeiende beweging even mee op en af in haar ronde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update van Miffy, we waren zojuist bij de DA voor vaccinatie en gezondheidscheck. De DA hoorde gas in haar darmen, dat icm mijn verhaal over de keutels (die ik ook meegenomen had)  resulteerde in een onderhoudsdosis ciseral. Keutels zijn onder de microscoop bekeken en zagen eruit zoals je van een hooieter mag verwachten, niets bijzonders aan te zien behalve de niet altijd constante vorm en maat.

De vervilte vacht tussen haar poepertje en staart is afgeschoren. Dus ze is weer helemaal mooi schoon.

Qua voeding raadde ze aan om naar de brokken te kijken en misschien een ander merk te gaan voeren. Selective is normaal haar eerste keus, maar in dit geval wist ze het niet zo goed. Met het gegeven dat ik goed voer geef, hooi van de boer en goed ben voor de konijnen wilde ze de keuze aan mij laten. Ook omdat het niet zeker is dat het aan de brok ligt.

Wat zou jullie aanpak zijn? Eerst kijken of de ciseral drops helpen om haar kontje schoon te houden of al rustig overschakelen naar andere brokjes? En welke zijn in dit geval het proberen waard. 

Ohja Brammetje was ook mee, de stagiaire had een uitdaging met de springmuis wegen 🤣 ze waren allebei keurig op gewicht, nette nageltjes en goed gekeurd voor vaccinatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je het beste eerst kunt doen maar ik heb goede ervaringen met de graanvrije brok van Versele Laga. Hubble, onze ram, had eerder ook vaak plakpoep. Ook met Science Selective. Dit schrokte hij ook echt naar binnen wat denk ik ook niet bevorderlijk was. Hij kan ook niet goed tegen teveel gras of grote hoeveelheden groente. Het is geen goedkope brok maar ik vind het het wel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kimie zei:

Even een update van Miffy, we waren zojuist bij de DA voor vaccinatie en gezondheidscheck. De DA hoorde gas in haar darmen, dat icm mijn verhaal over de keutels (die ik ook meegenomen had)  resulteerde in een onderhoudsdosis ciseral. Keutels zijn onder de microscoop bekeken en zagen eruit zoals je van een hooieter mag verwachten, niets bijzonders aan te zien behalve de niet altijd constante vorm en maat.

De vervilte vacht tussen haar poepertje en staart is afgeschoren. Dus ze is weer helemaal mooi schoon.

Wat zou jullie aanpak zijn? Eerst kijken of de ciseral drops helpen om haar kontje schoon te houden of al rustig overschakelen naar andere brokjes? En welke zijn in dit geval het proberen waard. 

Arme Miffy, sneu dat ze toch nog zoveel last heeft. Willen ze een blijvende onderhoudsdosis Ciseral houden? Aan de ene kant is twee dingen tegelijkertijd wisselen altijd lastig, want dan weet je niet precies wat welk resultaat geeft. Aan de andere kant is Ciseral een soort van lapmiddel, want het helpt alleen met symptomen en als haar darmen zo gevoelig zijn, dan wil je eigenlijk kijken of de oorzaak de brok is.

Afhankelijk van je budget zou ik beginnen met een graanvrije brok om te kijken of dat effect heeft.

Op 23-3-2023 om 16:01, Lienappelsien zei:

Haha die Lodewijk. Do is vrij lang en smal qua bouw, dat helpt met sierlijk springen. Een ander konijn dat ik heb gehad met een vrij lange, smalle bouw kon ook zo sierlijk en makkelijk springen. Als Do bijvoorbeeld voor een schuilhuisje zit en even schuin omhoog kijkt dan is het opeens *tjong!* en voor je met je ogen kan knipperen zit ze er dan bovenop. Of als ze hard door de ren rent dan neemt ze zo’n dakje in een vloeiende beweging even mee op en af in haar ronde. 

Vergeleken met Scarlett is hij minder lang, maar wel smaller/slanker van bouw. Scarlett is echt een vlaamse qua bouw (waarschijnlijk is ze kruising), met brede schouders, dat heeft hij niet. Alleen hij doet altijd van die sullige dingen, dus daarom zie ik hem denk ik ook niet echt als sierlijk. Zijn biet eten en dan helemaal zijn bek rood hebben als een vampier (Scarlett eet wel netjes). Proberen de wilgentak te knagen en dan optillen met tanden en Scarlett ermee voor haar hoofd slaan (doet zij nooit bij hem). Net naast de bak plassen, omdat je die aan het verschonen bent (Scarlett nog nooit gedaan). Ik ben gek op hem, maar hij is wel een beetje een sulletje. Mijn man vindt het niet lief dat ik dat zeg, maar af en toe hoor ik hem zo zeggen: Lodewijk. nee, Lodewijk, niet oenig doen. 😂

Zo hard rennen vind ik ook altijd heel leuk om te zien, maar goed, hij is ook al minimaal 2x tegen het hok opgebotst. Leuk dat Do dan ook springt. Dat doen ze eigenlijk niet, gewoon heen en weer rennen, het krukje laten ze dan links liggen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders waren gisteren even langskomen en we zaten in de woonkamer. Zegt mijn vader na 15 minuten: zit Scarlett altijd zo op de kruk naar je te staren. Ik: ze ziet meer mensen en ze wil aandacht. Hij: hoe hou je dat vol?! Hij is al net zo'n watje als mijn man.

Met gevolg dat de konijnen natuurlijk wel even naar binnen mochten. Snoepjes kregen en extra aandacht. En ik zoiets had van: jullie zijn echt goed afgericht... door de konijnen. Daarna ging mijn moeder ook buiten in de tuin kijken en toen kregen ze natuurlijk nog meer aandacht.

Vandaag gaat mijn man wat boomstronken ophalen bij iemand om de hoek van zijn werk. Dan kan ik ze zo neerzetten dat Lodewijk en Scarlett meer spring plekjes hebben. Aangezien ze nu toch zin hebben om meer te springen.

Vrijdag komen de nieuwe wilgentunnels binnen, die in de aanbieding waren en een grote bak met timothy hooi brokken. Ik denk dat ze dat ook wel lekker vinden en ik had nog iets nodig voor de verzending, dus ze worden inderdaad weer extreem verwend hier.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht altijd dat de waterbak bij harde regen toch wat werd aangevuld ondanks dat ik een overdekte ren heb. Is misschien nog wel zo, maar nu weet ik eindelijk waarom de bak altijd minder leeggaat bij harde regen. Die gekke beesten van mij drinken liever het water dat tussen de tegels stroomt dan een stap verder te zetten naar de waterbak 😂

• Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, happy211 zei:

Ik dacht altijd dat de waterbak bij harde regen toch wat werd aangevuld ondanks dat ik een overdekte ren heb. Is misschien nog wel zo, maar nu weet ik eindelijk waarom de bak altijd minder leeggaat bij harde regen. Die gekke beesten van mij drinken liever het water dat tussen de tegels stroomt dan een stap verder te zetten naar de waterbak 😂

Doen de onze ook. Ik helemaal in de stress dat de waterbak zo vol bleef. Mijn man: ze drinken van de tegels. Scarlett ook zelf gesnapt met drinken van water op het plastic krukje. Wel heel grappig filmpje: zitten erop en dan naar voren hellen en drinken 🙃🤣

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die boomstronken waren zwaar! Ze staan nu in de tuin. Er werd gelijk enthousiast op gesprongen. De een erop, dan op de hoge, dan daar er weer af springen. Hoog/Laag, dringen met zijn tweetjes. Uiteindelijk beide tegelijkertijd op de lage. Komisch.

Nu vindt mijn man de hoge wel wat aan de hoge kant, omdat ze vanaf de hoge gelijk naar beneden springen. Volgens mij mag een konijn gewoon 100cm springen (ga zo even opmeten hoe hoog hij is), dus dat zou toch geen probleem moeten zijn? Hij wil er anders 20cm afzagen, zodat het wat lager is. De lage is iets hoger dan het krukje, maar lager dan de bank, ergens tussen de 30-40cm, dus die is prima.

Wie van ons heeft gelijk? (Gaan de hoge zo op de zijkant leggen zodat er niet meer op gesprongen kan worden en even opmeten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons schuilhok is 105cm hoog met een wat lager nesthokje. Ze kunnen via dat lage stuk op het hoge stuk springen maar springen ook vanaf het hoge stuk op de grond. Ik heb een dwerg en een 2100 gram hangoor die dat prima aankunnen *knippoog smily* 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cheeta26 @Kolino Dank jullie wel voor de extra geruststelling.

De stronk van 75cm kregen we samen niet opgetild, dus die hebben we rollend de tuin in gekregen. Hij is zo zwaar dat ik weet dat hij niet om kan vallen en breed genoeg dat onze twee konijnen er samen op kunnen (al duwen ze elkaar dan wel een beetje). Het kleintje is ook best zwaar en ook zo breed.

Ik verheug me erop om ze te zien springen vandaag ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .