Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2023 - slowchat konijnendingen

Evee

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Lienappelsien zei:

Dat ziet er inderdaad een beetje raar uit. Is het normaal wit? Heeft hij dan diarree gehad? Het ziet er niet uit alsof je het makkelijk schoon krijgt.

Yup, normaal helemaal wit. Geen diarree en zeer waarschijnlijk ook geen urine. Wij gingen ook naar de dierenarts om te vragen waar dit nu door gekomen is en of het geschoren moest worden. Zij hadden hetzelfde idee als wij: Meneer is met zijn gat ergens in gaan zitten (buitenkonijn), doordat er al wat vervilting was (vanuit de rui), is het zo grijs/nat geworden en toen kreeg hij het niet meer zelf schoon en bleef het dus ook vrij lang nat. Omdat het toch lang nat is gebleven, was er een klein stukje huid wat toch rood was geworden :(. Daar hebben we zalf voor meegekregen om 2-3x per week te smeren en ze hebben hem dus op alle vervilte plekjes geschoren. Binnenhouden hoeft niet, maar wel kijken of we het zo droog mogelijk kunnen houden. Of hij verder nog weleens een sulletje was (oops - ja - sorry Lodewijk). Het zou kunnen dat het komt omdat hij van zijn baby-vacht in zijn normale vacht aan het komen is.

Omdat het niet naar urine stonk, is een blaasontsteking, urinebrand of iets dergelijks uitgesloten. Ook is er op de plekken vanuit waar hij plast geen ontstoken huid, alleen langs de zijkant aan 1 kant. Ze zei dat ze daarom ecunicuni ook niet aannemelijk achtte, zeker omdat hij verder lekker fit oogt en geen andere klachten heeft. Bellen als het telkens nat blijft/we toch urineverlies zien/na een week de roodheid niet weg is.

Gelukkig heeft mijn man hem alweer zijn kont zien wassen, dus kennelijk is het nu weer 'bereikbaar' voor hem. Hopen dat hij dat dus lekker blijft doen.

Ik was lekker overmoedig meegegaan en viel bijna flauw bij de dierenarts, want ik ben dus eigenlijk toch nog te ziek. Dat was niet handig. Ik vroeg me ook af of ik dit eerder gezien zou hebben als ik wel meer met ze bezig geweest was, maar uiteindelijk is het gelukkig geen heftig iets. Ik veeg heel vaak water weg uit de tuin, maar met de sneeuw van de week en ik zo ziek was dat niet haalbaar. Scarlett heeft niets, die zit kennelijk niet met d'r kont ergens te nat of wast zichzelf wel netjes droog.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Annasbeestenbende zei:

Dit doet me heel erg denken aan Hazel toen ze haakjes had. Dat zag er ongeveer zo uit. 

Wat dat als reactie op Lodewijks staart? Hij eet gewoon hooi, biks etc. dus aan haakjes werd niet gedacht. Hij komt altijd het hok uit stuiven als hij de deur hoort, met zijn hele bekje vol hooi. Heel komisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn oppaskonijnen had EC, en zij had ook een vieze staart in het begin. Vergelijkbaar met de foto.  Verder niets te zien, maar alsof de onderkant van de staart modderig was. Behandelen hielp, hoewel het bij haar veel terug is gekomen. Daar ging wel jaren overheen. 

Later kreeg zij ook vieze, natte, verviltende achterpoten en daardoor zere hakjes er bij.  Toen ik oppaste vorig jaar zomer opeens veel vliegen bij haar billen, baasje is toen haar huis gekomen, er werd toen één made (myiasis dus) gevonden. Vroeg erbij gelukkig. Maar daarna ging het echt wel slechter met haar. Uiteindelijk ook verlamming van de achterhand. In december is ze ingeslapen. Dat was ook een vlaamse reus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, bunnyempress zei:

Wat dat als reactie op Lodewijks staart? Hij eet gewoon hooi, biks etc. dus aan haakjes werd niet gedacht. Hij komt altijd het hok uit stuiven als hij de deur hoort, met zijn hele bekje vol hooi. Heel komisch.

Ja, inderdaad. Hazel at alles gewoon nog. Misschien met iets minder enthousiasme, maar niet zoveel dat het opviel. Het enige symptoom was die viezige staart. De dierenarts keek in haar mond en kon niet echt iets schokkends zien, behalve wat eten in haar mond. Toch onder narcose en bleek dat ze een paar haakjes had. Na de behandeling is haar staart weer helemaal terug gegroeid. Al werd het weer minder en moest ze 2 weken later weer. Toen ander voer en nu heeft ze er al een jaar geen last meer van gehad. Haar staart werd alleen de laatste tijd weer wat viezer, dus de afspraak om haar kiesjes weer te behandelen staat. Succes met het vinden van de oorzaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Evee zei:

Eén van mijn oppaskonijnen had EC, en zij had ook een vieze staart in het begin. Vergelijkbaar met de foto.  Verder niets te zien, maar alsof de onderkant van de staart modderig was. Behandelen hielp, hoewel het bij haar veel terug is gekomen. Daar ging wel jaren overheen. 

Later kreeg zij ook vieze, natte, verviltende achterpoten en daardoor zere hakjes er bij.  Toen ik oppaste vorig jaar zomer opeens veel vliegen bij haar billen, baasje is toen haar huis gekomen, er werd toen één made (myiasis dus) gevonden. Vroeg erbij gelukkig. Maar daarna ging het echt wel slechter met haar. Uiteindelijk ook verlamming van de achterhand. In december is ze ingeslapen. Dat was ook een vlaamse reus. 

Oei, niet zo leuk om te horen, maar toch goed om nog extra in de gaten te houden dus. De pootjes zien er perfect uit, al vind ik dus dat Lodewijk soms aan de zijkant een natte veeg heeft zitten. Maar niet elke dag en omdat het op de zijkant zit is het ook een beetje raar. Dan is het toch niet zo dat hij ergens in heeft gelopen denk ik, want dan zou het op de onderkant zitten.

6 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Ja, inderdaad. Hazel at alles gewoon nog. Misschien met iets minder enthousiasme, maar niet zoveel dat het opviel. Het enige symptoom was die viezige staart. De dierenarts keek in haar mond en kon niet echt iets schokkends zien, behalve wat eten in haar mond. Toch onder narcose en bleek dat ze een paar haakjes had. Na de behandeling is haar staart weer helemaal terug gegroeid. Al werd het weer minder en moest ze 2 weken later weer. Toen ander voer en nu heeft ze er al een jaar geen last meer van gehad. Haar staart werd alleen de laatste tijd weer wat viezer, dus de afspraak om haar kiesjes weer te behandelen staat. Succes met het vinden van de oorzaak!

Ik hou het in de gaten. We hebben wel net het voer veranderd van de goedkope biks naar Science Selective.

In ieder geval is meneer zijn staart en kont nu weer goed aan het wassen, dus dat is wel fijn.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Cheeta26 zei:

27 maart wordt Kushi gecastreerd, ik vind het doodeng en wil mijn kleine meisje liever niet dat laten doormaken.. maar het moet. Ze is nu 21 maanden dus gelukkig nog niet heel oud

Komt vast helemaal goed! Scarlett is er ook helemaal 100% goed en gemakkelijk uitgekomen. En als Kushi wel wat minnetjes is daarna heb je een heel forum aan goede adviezen erbij! Wij hebben ook gekozen voor bloedonderzoek voor de castratie voor extra zekerheid (mochten ze dan iets onder de leden hebben, dan stellen ze uit), maar dat is bij onze dierenarts nog niet standaard. Voor honden en katten wel.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm het is wat met die kontjes van de konijnen. Hier met Miffy al sinds half december aan het tobben met een vies kontje.

Het begon met een keutel aan haar staart en een keutel tussen haar poepertje en poot. Wij dachten, ach kan gebeuren. Voorzichtig weggehaald en daarna ging ze zich weer beter wassen. We zagen toen relatief wat nattere keutels dus maar weer gestopt met de opbouw van groenten (we waren op een half blaadje witlof voor twee konijnen). Eerdere pogingen met groenten gaven ook hommeles dus helaas...

Met oud en nieuw heel veel vreemde keutels van allebei en ook weer aan haar staartje. Niet gek ook als je meteen in je keutels gaat zitten dachten wij. Dus Miffy weer gevangen en keutels verwijderd.

Besloten dat we iedere dag even laten stokstaarten voor een brokje. En na anderhalve week was het weer raak. Maar in het donker geen succes om het weg te halen dus een dag later weer gevangen. Op dat moment besloten we, wellicht wat minder brokken. Brammetje was altijd duidelijk eerder klaar met eten, dus op dat moment de voerbak wegpakken. Gewogen wat over was en dat geminderd. (Mix van Beaphar en goedkope biks van 120 gram naar 100 gram voor 4 kilo konijn)

Miffy ging weer volop 'kanonskogels' draaien en meer hooi eten. (Kanonskogels zijn miffy-keutels van 1,5-2cm ik vermoed charliekonijn)

Helaas nu nog steeds met regelmaat een keutel of vier vastgeplakt als bonk tussen haar poepertje en staart. Ze eet bijzonder goed hooi en brokjes, dus daarin niets op te merken. 

Vandaag weer helemaal schoongemaakt en volgende week vrijdag een afspraak bij de DA voor vaccinatie dus dan vraag ik het ook zeker na.

Maar zijn er nog tips van andere baasjes? Of zou ik toch groenvoer kunnen gaan geven waardoor ik de brokjes verder kan minderen zonder dat Brammetje tekort gaat komen?

(Brammetje kan heel goed tegen gras dus dat stop ik m al regelmatig toe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komt het dat je denkt dat het een charliekonijn is? Keutels van echte charlie's zijn echt afwijkend, ovaal. Maar dit kun je ook zien bij een wormbesmetting. Mijn charliekonijn kon niet goed tegen groenvoer, vond het wel erg lekker. Kruiden gingen beter. Als je bang bent dat ze wat tekort komen zou ik voor een kleine hoeveelheid kruiden kiezen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan inderdaad niet uitsluiten dat dit geen charlie is, het verstandigste is je vermoedens met de dierenarts te delen. Misschien mag je ze in overleg preventief ontwormen, om dat uit te sluiten. Ik hoop voor je dat dit niet de eerste tekenen van megacolon zijn, wat een verschrikkelijke rotziekte is dat!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar keutels zijn al zo vanaf dat we haar geadopteerd hebben in december 2020. Heb je wellicht een goed artikel over megacolon zodat ik wat meer juiste achtergrondinformatie kan opdoen voordat ik bij de DA kom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend Lodewijk gevangen (bij poging 2 was hij gelukkig rustig) en zijn zalf gesmeerd. Hij loopt beduidend hoger op zijn poten met zijn staart meer opgetild, zoals Scarlett altijd loopt. Misschien heeft meneer nu door hoe het moet, vanwege dat het nu daar wat tochtiger is, vanwege de gevoeligheid van dat stukje huid of misschien omdat hij het nu weer voelt. Hij is ook weer lang bezig geweest met zijn kont wassen. Het was vanochtend ook helemaal droog.

Vanmiddag en vanavond weer vangen, dus we houden het goed in de gaten.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was het bij ons weer raak met Stamper. Ik zag al dat de keutels veel groter waren dan de 'normale' grootte. Toen ik thuis kwam hoorde ik dat de balkondeur heeft opengestaan in de konijnenkamer en met die storm is er denk ik wel een stressvolle situatie voor ze ontstaan. Toen ik ze om 19:50 checkte kwam Stamper niet meer en begon vervolgens weer het drama zoals gebruikelijk. Tot 01:10, toen kwam meneer plots naar beneden gehuppeld en ging rustig Mitty likken. Ik kon mijn emoties niet meer de baas blijven, ik had zo gehoopt dat nu ik 19 dagen met panacur bezig ben het beter zou gaan. Ik hoop dat het een gasaanval was vanwege het deur-incident was, al stond hij max. een half uur open. Het voelt alsof ik weer terug bij af ben😢

• Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Megacolon is een progressieve ziekte, de darm functioneert steeds minder goed. Hoe snel dit gaat verschilt per konijn. Het is eigenlijk een stuk darm dat z'n peristaltische beweging verliest waardoor de darm op dat punt steeds verder oprekt en dus nog meer kapot gaat. De zenuwen die die peristaltische beweging maken komen in de verdrukking door de ophoping en sterven dan dus af. Hopelijk heb ik het zo een beetje goed uitgelegd. Het klopt dus dat konijnen met megacolon minder oud worden, maar met de juiste verzorging kun je wel het leven rekken.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Fijn! Dan was het misschien gewoon iets eenmaligs doordat hij in de viezigheid had gezeten 🙂 

Dat denk ik wel, want alles blijft nu droog en de roodheid is ook best wel minder. Alleen is Lodewijk altijd een spring in het veld, dus vangen is lastig. Nu hadden we bedacht om hem te pakken als hij zit te eten, maar nu gaat meneer dus heen en weer bewegen als hij eet. Zodra 1 van ons achter hem zit schiet ie gauw weg. Dat vonden we ook wat sneu, dus hem maar gewoon rustig laten eten vanavond.

Gelukkig is het wel gelukt met smeren vanavond, maar hij vindt het dus niet leuk/onnodig. Ik zie hem nog steeds veel meer wassen aan zijn staart/kont, dus dat is prettig. Waar ik wel om moet lachen is dat hij na een mislukte vang poging wel gewoon komt aanlopen als hij eten hoort of lekker onder de bank flopt. Dus volgens mij is het voor ons nog steeds meer stress dan voor hem.

Mijn arme man heeft allemaal strepen op zijn handen, omdat Lodewijk dus worstelt (deed hij bij de dierenarts ook). Mijn man dacht ook gelijk te oefenen om Scarlett op te pakken en dat gaat dus wel in 1x heel makkelijk goed, met mijn lieve zoete knuffeldame. Dus hij had gelijk zoiets van: dat hoef ik dus volgende week niet meer te oefenen met haar. 🙃

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lodewijk heeft geen zin meer om opgepakt te worden, maar alles blijft droog en netjes wit. Dus we hebben het er maar bij gelaten. Na 4x losworstelen vind ik het ook wel zielig voor hem.

Bovendien heeft meneer nu besloten dat hij nu ook wel durft te springen. Dus nu heb ik hem al van de eetkamerbank en de woonkamerbank af moeten halen. Oh en de eetkamerstoel vanavond. En als ik niet op let, gaat hij proberen van de bank op de eetkamer tafel te springen. Ik heb geen idee waarom hij nu besloten heeft dat hij wel kan springen, maar nu heb ik dus 2 hoog springende konijnen! Echt heel blij dat ik voor het vakantieverblijf heb gekozen met hekken van 2 meter.

Scarlett ging kijken naar onze andere kast en toen zag ik dat ze dus tot het knopje komt van het deurtje. Even opgemeten maar dat is dus 85 cm vanaf de grond!! Dat ze redt met alleen op haar achterpoten staan. Zij heeft wel al op de stoelen gesprongen, maar de bank heeft ze nog niet gedaan. Kwestie van tijd schat ik, voordat ze besluit dat ze dat ook wel wil. Of ze Lodewijk ziet zitten en dan weet dat ze dat ook kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .