Ga naar inhoud

Maatje verloren, wat nu ?

Myrthee
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen. Gisteren heb ik mijn konijntje bikkel laten inslapen . 

Maar Luna het maatje van bikkel voelt zich een beetje eenzaam als ik haar zo zie.

Ze eet goed . En heeft haar kruiden netjes opgegeten.

Heeft iemand tips over hoe.je een konijn ( tijdelijk) alleen kan houden ?

En wat ik bij Luna nog kan doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Marjoleink zei:

Dat kan wel wat schelen. Let dan wel op dat er geen oogjes aanzitten die ze eraf kan bijten. 

En als je de indruk hebt dat ze wegkwijnt in haar eentje, dan wordt het tijd voor een nieuw maatje, ook al ben je daar zelf dan nog niet aan toe.

Het gaat mij meer om het konijn.

Als zij gelukkig is dan ben ik dan ook . En ook andersom 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Myrthee zei:

Maar toch niet alle konijnen kunnen goed bij elkaar? Ze is ook al 6 jaar .

Dan word het moeilijk zeggen ze. Maar ik doe er alles voor. 

Och nee joh! Wie zegt dat? Een konijn van 6 jaar is in de bloei van haar leven en kan heel goed gekoppeld worden. Een konijn van 10 jaar oud zou je zelfs nog kunnen koppelen. Laat je niet zomaar iets wijs maken, de kennis over konijnen is over het algemeen niet erg goed.

Het klopt dat niet alle konijnen bij elkaar kunnen, zeker. Daarom is het advies om, als je eraan toe bent en je ziet dat zij er ook aan toe is, met haar naar een konijnenopvang te gaan. Daar kun je een speeddate doen en kijken met welk rammetje er een match is. In welke regio woon je?

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Myrthee zei:

In Friesland.

Het is een meisje. Ik hoorde dat je er dan het beste een gecastreerd mannetje erbij kan zetten ??

Klopt. Maar niet zomaar een willekeurige gecastreerde ram, konijnen hebben best wel een voorkeur. Je kunt het beste een afspraak maken bij een goede konijnenopvang, om uit te proberen met welke ram het klikt.

Hier vind je een lijst met opvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst.

Veelbezochte opvangen door Bunnybunch leden zijn Konijnenparadijs in De Blesse en Joy in Kolham.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nu goed! 

Wel het gevoel dat ze minder beneden is maar dat komt door het weer.

Wel grappig om te zien als haar knuffel ook beneden is dat zij ook vaker beneden is. En andersom.

Het knuffeltje mag er niet weg van haar .

Ik merk ook dat ze meer aandacht van mij wilt, ik heb haar een tijdje binnen gehad en wij hebben toen een betere band opgebouwd , ze rent nu niet meer weg als ik haar aai en kan ook genieten als ik haar borstel. En ook nog eens haar kriebelplekjes ontdekt , en dat vind ze toch fijn als ik haar daar kriebel !

En nog steeds aan het kijken voor het beste maatje wat bij haar past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar jij kunt niet bepalen welk maatje het beste past, dat kan ze alleen zelf. Je hebt geluk in Friesland, want Iris van konijnenopvang Joy is buitengewoon goed in het vinden van de juiste match. Dit kun je echt het beste aan mensen met veel ervaring overlaten. Ik ben wel benieuwd wat je tegenhoudt om een afspraak bij een opvang te maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Eefje zei:

Ik ben wel benieuwd wat je tegenhoudt om een afspraak bij een opvang te maken? 

Klinkt misschien vreemd maar als Luna zelf weer een maatje uit mag kiezen, zijn er twee  konijnen blij en jij ook en het verzacht het verlies over Bikkel.

Je bent dan weer even met wat anders bezig. Ik zou er gauw werk van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Eefje zei:

Met alle respect, maar jij kunt niet bepalen welk maatje het beste past, dat kan ze alleen zelf. Je hebt geluk in Friesland, want Iris van konijnenopvang Joy is buitengewoon goed in het vinden van de juiste match. Dit kun je echt het beste aan mensen met veel ervaring overlaten. Ik ben wel benieuwd wat je tegenhoudt om een afspraak bij een opvang te maken? 

Iris is idd goed maar haar konijnenopvang zit in Kolham in Groningen 😊

Houtigehage zit waarschijnlijk het dichtste bij of de Blesse. Houtigehage (konijnenopvang Marijke) ook goede ervaringen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder eens met To en Eefje, het is het makkelijkst via een opvang want dan weet je zeker dat de konijnen elkaar leuk vinden. Dat is anders maar afwachten en dan zit je misschien met twee konijnen die niet bij elkaar kunnen. Er zitten bovendien leuke konijnen in verschillende leeftijden die allemaal op zoek zijn naar een nieuw thuis. En de rammen zijn al gecastreerd, dat hoef je dan zelf niet meer te laten doen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Bunny566 zei:

Iris is idd goed maar haar konijnenopvang zit in Kolham in Groningen 😊

Houtigehage zit waarschijnlijk het dichtste bij of de Blesse. Houtigehage (konijnenopvang Marijke) ook goede ervaringen mee.

Haha weet ik, maar is nog steeds niet zo ver toch! Konijnenparadijs is ook goed. Het loont wel de moeite om een stuk te rijden voor een goede opvang. Ik ga ook naar een opvang op meer dan een uur rijden. Beter in 1 keer goed. En ik vind het ook belangrijk dat ik een konijn ook met een goed gevoel naar de betreffende opvang terug zou brengen mocht dat nodig zijn. Heb ik 1 keer gehad, dat het thuis na een paar weken mis ging. Dat was hartstikke rot, maar ze kon terug naar een geweldige opvang, dat voelt dan toch een stuk beter dan dat ze terug zou moeten naar een opvang die wat minder is, maar wel dichterbij. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 12-1-2023 om 23:37, Eefje zei:

Ik ben nog maar 14 jaar dus kan niet alles zelf bepalen.  Mijn moeder bepaald mee en ze zegt dat als Luna er niet meer is we weer er naar toe kunnen . ( ik ben het daar helemaal niet mee eens )

Ik wil het beste voor Luna en doe er alles voor. 

Luna mag zelf bepalen welk konijntje haar maatje wordt en ik vind het alleen maar prachtig om te zien dat zij gelukkig is .. :)

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik😉 Het lijkt mij wel een verdrietige en stressvolle tijd voor je! Heb je haar verteld dat je op dit forum zit? Want je bent nu super goed bezig door advies bij anderen te vragen. Misschien is het goed als je de berichten die hierboven staan samen met jouw moeder doorleest. Vroeger werden konijnen op een heel andere manier als huisdier gehouden. In mijn familie vinden ze dat ik mijn konijnen als prinsjes behandel, maar zij zijn gewend dat je 1 konijn in een hok van 0,5/1 meter in de tuin houdt en er af en toe wat groente in gooit. Nu weten we dat konijnen heel ongelukkig zijn onder die omstandigheden en dat ze altijd een maatje nodig hebben (er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat komt nauwelijks voor). Als je moeder het niet ziet zitten om er een jong konijn (bijvoorbeeld 2 of 3 jaar) erbij te zetten, kan je voorstellen om samen even op https://seniorkonijnen.nl/ te kijken. Daar vind je konijnen vanaf ongeveer 4 jaar (feitelijk gezien nog geen senioren😅) met een lief en grappig datingprofiel. Niet per se om hier een nieuw konijn uit te zoeken, maar de tekstjes laten al duidelijk zien hoe erg konijnen ook op latere leeftijd een maatje kunnen gebruiken. Uiteindelijk moet je echt naar een opvang (het beste naar een van hierboven) zodat zij een geschikt maatje kunnen gaan zoeken. Dan wordt jouw konijn bij hun op neutraal terrein gekoppeld, krijg je advies over hoe nu verder en komt jouw konijn met een nieuw vriendje terug. Een nieuw konijn uit de dierenwinkel halen is geen optie, kost veel geld en er is weinig tot geen kans op een succes. Sowieso kan jouw moeder met de opvang bellen voor advies voordat je ergens aan vastzit. Je doet het in ieder geval super goed door hier om tips te vragen en kom vooral met vragen als je ergens over twijfelt!😉

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .