Ga naar inhoud

Samen zorgen we voor een optimaal konijnenwelzijn in Nederland, help je mee?

Amarens2022
 Delen

Aanbevolen berichten

Samen zorgen we voor een optimaal konijnenwelzijn in Nederland, help je mee?

Ben jij eigenaar van één of meerdere konijnen? Zo ja dan hebben we jouw hulp nodig!

Waar komt jouw konijn vandaan en hoe heb je dit ervaren? Laat het weten via onderstaande enquête. Met jouw ervaring en inzicht kunnen we het verschil maken voor toekomstige eigenaren en hun konijnen.

De enquête is onderdeel van een afstudeeronderzoek over het welzijn van konijnen en de informatievoorziening met betrekking tot het houden van deze dieren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door twee studenten van de Hogeschool van Hall Larenstein, in opdracht van de Sophia-Vereeniging.

Deelname aan de enquête is volledig anoniem. Het invullen van de enquête kost maar 10 minuten.

Delen wordt gewaardeerd, bedankt voor de medewerking!

Link: https://forms.gle/WW1izgkCV3AxuRUp9

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met het invullen van je enquête, maar ik ben halverwege afgehaakt. Dit om redenen die denk ik veel actieve bunnybunchers zullen hebben. De vragen gaan over het opzoeken en ontvangen van informatie bij de aankoop van je laatste konijn. Ik zoek daarvoor geen informatie op en krijg het ook niet van de opvang. Ik zorg altijd dat ik up to date ben, niet alleen wanneer er een nieuw konijn bij komt en de opvang kent mij, dus weet dat ik geen info nodig heb. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld, dat ik niet wil indienen. Bovendien denk ik dat als veel bunnybunchers deze enquête invullen er een vertekend beeld ontstaat over de stand van zaken in Nederland. Wij zijn een enthousiast stelletje mensen dat het goed voor elkaar heeft voor de konijnen en graag enquêtes invult. Maar helaas zijn wij nog altijd meer de uitzondering dan de norm en is dit mede te danken juist aan het feit dat we hier op bb zitten. Dit is m.i. de beste site qua informatie over konijnen, en ook bijna de enige. Het internet staat bol van verkeerde informatie, waarvan wij hier weten dat we die links moeten laten liggen. Als de enquête door 100 bb'ers wordt ingevuld heb je geen representatieve groep te pakken. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

De titel van dit topic "Samen zorgen we voor een optimaal konijnenwelzijn in Nederland, help je mee?" is precies wat BunnyBunch al 17 jaar doet! Leden helpen op vrijwillige basis als moderator of gewoon helpend lid om de vragen te beantwoorden, steeds weer uitleggen hoe en wat, adviseren, meedenken en steunen bij een probleem, andere sites/fora komen en gaan, maar BunnyBunch blijft solide bestaan. Dat is op zich al een hele prestatie, want reken maar dat het een hele verantwoordelijkheid is en er heel wat uren in gaan zitten, maar niet voor niets, want zoals Eefje al aangeeft, staat BunnyBunch op eenzame hoogte wat betreft informatie en hulp. 

Niet persoonlijk bedoeld, maar er komen per jaar meerdere studenten die voor een opleiding (soms zelfs van dezelfde school!) wéér een vergelijkbare vragenlijst opgesteld hebben waarvan Eefje hierboven de tekortkomingen (sorry, het is niet anders) helder benoemt. Heeft de Sophia Vereniging deze vragenlijst goedgekeurd, als dat zo is dan valt me dat tegen, want zij zouden wél moeten weten wat een goede enquête is en wat niet en dat is precies wat de studenten met deze opdracht nog zouden moeten leren. De docenten op de opleiding zouden ook beter moeten weten natuurlijk. Dat is dan ook voor mij reden om deze enquêtes niet in te vullen, want je kunt er niets uit concluderen wat nuttig is voor het welzijn van konijnen. 

Wat mij een idee lijkt, is uitgaand onder andere van wat Eefje benoemd heeft een enquête doen naar wat het uitmaakt om een informatiebron als BunnyBunch vóór en ná de aanschaf en verzorging van konijnen te hebben. Als je de "voorstel"-berichtjes doorleest en turft hoeveel mensen zich op BB aanmelden met 1 konijn, 2 ukkies bij de dierenwinkel of vermeerderaars gekocht, 2 ukkies/pubers van hetzelfde geslacht, in een standaard konijnenhok of grote caviabak, nog geen konijnen hebben etc. en vervolgens de eerste vraag bekijkt......dan zie je er een patroon in. Mensen die voor de aanschaf informatie vragen op BB maken vaak betere keuzes met minder problemen voor de konijnen en zichzelf, soms met een tijdje tegensputteren omdat ze dachten dat het anders was, heel soms hoog van de toren blazend over hun eigen kennis en ervaring. Ze krijgen altijd een gedegen en onderbouwd advies, vragen worden keer op keer beantwoord. 

Als je zelf de informatieve artikelen leest (zie https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen) dan heb je de kennis bij de hand om te controleren bij bijvoorbeeld andere informatiebronnen (die zijn er niet veel heb ik laatst zelf ervaren bij een zoektocht na per ongeluk op een schrikbarend slecht geïnformeerde site terecht gekomen te zijn) of die veel afwijken van wat wetenschappelijk en proefondervindelijk bij de goede opvangen bekend is. (Dieren)winkels en vermeerderaars geven echt foute informatie (verkopen is het doel en niet het dierenwelzijn, waarbij de (dieren)winkelmedewerkers niet per definitie te kwader trouw lijken te zijn, maar gewoon heel slecht geïnformeerd) dus daar hoef je geen heil van te verwachten om het welzijn van konijnen te helpen verbeteren. Helaas. 

• Verward 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt een representatief beeld van konijneneigenaren wil, dan kun je deze vragenlijst beter persoonlijk afnemen bij klanten van een dierenwinkel, fokker en opvang. Dan kun je veel beter vergelijken of er een verband is tussen hoeveel informatie iemand opzoekt en waar ze uiteindelijk hun konijnen en benodigdheden halen.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem ingevuld en vond het goed te doen. Want het grote voordeel van deze enquête was dat overal bij stond: anders.

En daar kon ik hele verhalen kwijt en dat heb ik gedaan. Erg leuk dat bij de stellingen stond: kan een konijn alleen gehouden worden? Is een konijn een sociaal dier?  Je kon aangeven of je informatie kreeg of niet nodig had. Of je vragen kon stellen.

Eerlijk gezegd heb ik niet veel problemen met het invullen gehad. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En via deze enquête zien ze wel of mensen er iets vanaf weten maar ja, wie bereiken ze allemaal? Maar wie weet waar ze hem nog meer uitgezet hebben?

Misschien wel ergens op een middelbare school of klanten bij Intratuin. Ik noem maar wat.

Ik heb goed reclame voor BB gemaakt. Dat daar veel kennis zit en goed advies gegeven wordt. Dat de gemiddelde DA minder kennis heeft.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met @Eefje en @JokeC dat wij niet representatief zijn voor een gemiddeld konijnenbaasje. Het meerendeel van de konijnen heeft het in Nederland gewoon niet goed en dat komt omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Wij zijn hier met zijn allen om die ellende op te lappen. Ik hoop van harte dat deze enquête uitgevoerd wordt onder de mensen die bij dierenwinkels, tuincentra en fokkers konijnen vandaan haalt, want dan krijg je een realistisch en diep bedroevend beeld van hoe het met de konijnen is gesteld. Door ons dit in te laten vullen zou het nog lijken alsof dat allemaal wel meevalt, terwijl ik juist zo graag wil dat het punt overkomt van hoe slecht er over konijnen geïnformeerd wordt door de verkopers van en hoe weinig er gekeken wordt naar de basisbehoeften van een konijn door (onwetende) baasjes.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Door ons dit in te laten vullen zou het nog lijken alsof dat allemaal wel meevalt, terwijl ik juist zo graag wil dat het punt overkomt van hoe slecht er over konijnen geïnformeerd wordt door de verkopers van en hoe weinig er gekeken wordt naar de basisbehoeften van een konijn door (onwetende) baasjes.

Geef dit dan aan in de enquête!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor de opmerkingen en de feedback! Ik wil in deze reactie even het een en ander toelichten. Onze enquête is door zowel meerdere docenten, als een testpanel en de sophia-vereeniging goedgekeurd. Om tot de opzet van de vragenlijst en de vragen welke gesteld worden te komen hebben er vele discussiesessies plaatsgevonden. Over elk woord dat gebruikt wordt is dan ook zorgvuldig nagedacht en dit is ook onderbouwd in ons onderzoeksvoorstel. Het kan zijn dat het voor een buitenstaander, welke dit proces niet heeft meegekregen, lijkt alsof het een 'onvolledige' enquête' is. Mijn excuses hiervoor. Ik kan jullie echter verzekeren dat de enquête doet wat het moet doen en ons de resultaten oplevert welke we nodig hebben. Dit zal ook te lezen zijn in ons eindverslag. Ik wil jullie nogmaals bedanken voor het advies en de tips maar hier wel bij meegeven dat je misschien niet te snel moet oordelen of een enquête 'goed' of 'fout' is als je geen weet hebt van het idee achter het onderzoek en wat het doel en de onderzoeksvragen zijn van het onderzoek. Hierbij wil ik ook duidelijk maken dat we dit niet konden delen in onze enquête of de introtekst om de antwoorden zo objectief mogelijk te houden. Door te vertellen waar we mee bezig zijn, lopen we risico op subjectiviteit en eigenaren die de vragen rooskleuriger invullen dan wat er in de realiteit gebeurt.

Daarnaast is ons onderzoek inderdaad in eerste instantie gericht op doelgroepen welke naar alle waarschijnlijkheid geen forums en of andere platformen gebruiken, welke al bom vol staan met informatie. Echter zetten wij ook hier de enquete uit om een vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende doelgroepen, wat is het verschil tussen  de eigenaar die wel informatie opzoekt en de eigenaar welke dit niet doet. Om deze reden zijn jullie meningen en ervaringen dan ook hard nodig.

aangepast door Amarens2022
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .