Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk

Evee

Vuurwerk en konijnen  

48 leden hebben gestemd

1. 1. Hebben jouw konijnen last van vuurwerk angst?

• Nee, totaal niet
      17
    • Ja, maar gelukkig niet al te erg
      25
    • Ja, heel heftig
      6

Aanbevolen berichten

De kerst is voorbij, de jaarwisseling komt er aan. Ik hoorde dat er nog nooit zoveel vuurwerk verkocht was in de voorverkoop als dit jaar...

Voor huisdieren is het meestal geen feestje. Soms valt het mee, zijn jouw konijnen aardig stressbestendig en hebben ze een veilig verblijf en een maatje om tegenaan te kruipen voor steun. Maar soms is de overlast echt heftig en heb je echt angstige konijnen die in het ergste geval stoppen met eten, waardoor je alles uit de kast moet halen om ze door de stressperiode heen te krijgen.

Tips staan in het artikel over vuurwerk en konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-en-vuurwerk

In het kort:

- Zorg dat er geen vuurwerk in het verblijf kan komen

- Zorg voor voldoende schuilplekjes, een beschut verblijf waar ze zich veilig voelen

- Geef ze gerust aandacht en knuffels als ze dat gewend zijn en fijn vinden. Ga dat echter niet aan schuwe konijnen opdringen, want dan maak je de stress alleen maar groter. Een konijnenmaatje om tegenaan te kruipen voor steun is het allerbelangrijkste!

- Geef ze een lekker voedsel- of sloop project zodat de aandacht daarop gericht kan worden.

• Bedankt 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf gestemd op ja, maar gelukkig niet al te erg. Ze zijn wel alerter, onrustiger. Je merkt dat er wel een beetje stress is. Gelukkig heb ik zelf nooit gehad dat het echt een probleem werd of dat ze echt niets meer deden. Als het echt losgaat met de jaarwisseling hoor je wel dat ze stampen. Maar ze kropen altijd gewoon lekker weg met hun maatje op een veilig plekje. Nou is de hoeveelheid vuurwerk waar wij wonen ook niet extreem, gelukkig. Hopelijk is dat dit jaar ook weer zo.

De kat, luna, geeft er niet om. Hiro was de enige van mijn katten die bang was, maar die leeft nu niet meer.

Namu, de hond, vond het vorig jaar wel spannend. Zij is niet bang van knallen, maar wel van siervuurwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 12u weten ze echt even niet waar ze het moeten zoeken, helemaal tegen elkaar aangedoken in het schuilhok. Maar rond 1u kruipen ze er voorzichtig weer uit en gaan ze lekker hooi zitten knabbelen. Ze hebben er dus flink last van, maar herstellen gelukkig ook snel.

Dit jaar mogen ze bij @Marjoleink gaan logeren, dus hopelijk gaat het daar ook zo.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar terug hebben we het nog eens buiten in hun vertrouwde/ veilige ren geprobeerd omdat er wegens Corona een 'vuurwerkverbod' was. Ik ben heel blij dat ze het overleefd hebben. Het leek net als altijd een oorlogsgebied, en dat op een 50 tal meter van de ren.

Vorig jaar hebben we ze naar binnen gehaald in een onverwarmde kamer. Niet ideaal want ze hadden het duidelijk toch wat warm omdat ik vanwege het vuurwerk het raam dicht moest doen. Maar voor de rest hebben ze een stressloos eindejaar beleeft.

Dit jaar wordt het dus opnieuw die onverwarmde kamer ondanks dat er bij ons nog steeds een 'verbod' is. Maar deze keer zet ik ze na het schieten terug lekker buiten, daar zijn ze toch het liefst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze keer met oud en nieuw 3 konijntjes die het hier nog niet eerder meemaakten. Maar omdat er nu al vaak geknald wordt (wij wonen naast een stadsbosje waar vaak jeugd rondhangt) weet ik hoe ze voor nu op reageren. Pas geleden was ik net aan het voeren toen er vlakbij een 'bom' afging. Achteraf bleek het een verkeersbord waar een 'bom' achter was vastgezet, die dan aangestoken wordt denk ik. Na de harde knal hoorde je het geluid van metaal dat over de straat gleed. Ook leuk als je daar als fietser net langs rijdt en dat stuk ijzer tegen je aan krijgt...😧. De konijnen schrokken net als ik even van de knal, maar ze gingen al gauw weer over tot de orde van de dag.
Waar ik wel benieuwd naar ben; wie heeft er een koppel waarvan de ene hangoren heeft en de andere staande oren? En is degene met de staande oren ook alerter? En de hangoor relaxter? Ik heb namelijk dat idee vaak. Waarschijnlijk zal de hangoor met die afgesloten gehoorgang minder geluid meekrijgen, waardoor ze onverstoorbaar lijken. Maar is dat echt zo? Wat is jullie ervaring?
Hier gaat op oudejaarnacht om even voor 12 uur de verlichting aan in alle konijnenverblijven en strooi ik wat lekkers om even bezig te zijn. Zo gaat het hier al jarenlang eigenlijk probleemloos voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een hangoor en een konijn met staande oren. De laatste hoort aanmerkelijk beter idd en reageert dus ook veel alerter. Onze hangoor hoort ons soms niet eens aankomen. Nu is hij ook wat ouder maar het zal ook zeker met zijn oren te maken hebben. Moet ik wel zeggen dat we hiervoor een hangoor voedster hadden die wel aan het stampen was terwijl onze ram (dezelfde) onverstoorbaar bleef zitten waar ie zat.

Onze eerste voedster had ook staande oren, die stond altijd als een stokstaartje op de uitkijk, heel alert.
Onze eerste ram, een hangoor, was ook relaxt maar ik geloof dat hij best goed hoorde. Ik kan me tenminste niet herinneren dat het niet zo was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste keer sinds 2014 dat ik het meemaak met konijnen. Mijn eerste 3 konijnen zaten 's nachts in hun hok, alleen de laatste had een ren waar hij overdag in kon. Nu dus de eerste keer met een koppel konijnen in een ren. 

Mijn koppel is een hangoor met een konijn met staande oren combinatie en mijn voedster met staande oren is de alerte van de twee. Die stampt zelfs terwijl ze op haar achterpoten staat.

Mijn eventuele alternatief is niet perse geluidsarmer dus ik laat ze in de ren. Ik vind het onwijs spannend. Ik wil nog iets van verrijking halen om ze bezig te houden. Het moet echter niet iets kleins zijn zoals een verassingszakje want dan gaat mijn ram het claimen en jaagt de voedster weg. Voerpuzzels gaan wel goed. 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn nieuwe konijnen dus ik kan niet stemmen. Ik weet het niet. Op afstand hoor je wel eens knallen. Ik denk dat ik 00.00 uur even de ren in ga om ze wat lekkers aan te bieden. Misschien inderdaad een spelletje of wat lekkers. In mijn Secret Santa zit nog veel lekkers! Het komt vast goed. Daarna hoop ik de buurt in te gaan om nieuwjaar te wensen.

Gisteravond liet ik de hond van de buren uit en klonken er knallen. Hij bleef stokstijf staan en daarna ging hij achter me lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu al tegen oud en nieuw op. Ik had altijd al een hekel aan oud en nieuw, maar met ons nieuwe huis is dat nu echt een BLOEDHEKEL geworden, aangezien de hele wijk (voor mijn gevoel de hele stad) pal achter ons huis op het dijkje vuurwerk af gaat steken. En alsof dat nog niet erg genoeg is gaan ze hier in het park naast ons huis op oudjaardag carbid schieten. Volgens mij is er echt nergens zoveel herrie als bij ons. Denk dat als ik dat had geweten dit huis niet eens had willen kopen, maarja..  daar kwamen we pas later achter en het is maar 1 dag per jaar. In ons vorige huis waren de konijnen al wel angstig, maar was het nog te doen. Dan ging ik buiten bij ze zitten. Maar vorig jaar hier voor het eerst meegemaakt, je kan zelf al niet eens zonder oordoppen buiten zitten, binnen de hele avond de tv niet eens verstaan. Ik kan zelf niet tegen harde geluiden (oorprobleem), dus dit is echt de hel voor mij. Zelfs in huis. Desondanks vorig jaar bij de konijntjes gaan zitten, ik heb Brownie nog nooit zo bang gezien, te trillen en ineengedoken. We konden zelf ook niks, tv was al vanaf 8 uur niet te verstaan, hoe hard je hem ook zette. We konden pas slapen toen het toen het rond 4 uur rustig werd. En nu met een baby 🙄 gaat me wat worden. Zou als ik de konijntjes niet zou hebben gehad weg zijn gevlucht en elders zijn verbleven. Maarja die arme beestjes. We willen ze nu de 30e naar binnen halen, maar dat zal ook wel spannend zat zijn een nieuwe omgeving terwijl ze keiharde knallen horen de hele dag, avond en halve nacht 🙄

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woonde ik maar vlakbij je in de buurt. Dan mocht je ze hier neerzetten.

Ik zou ze inderdaad  binnen halen. Sinds ik op dit forum zit, ben ik me bewust van meer dingen geworden. Maar als wij onze konijnen bij ziekte eens binnenhaalden of wegens bomen zagen even elders neerzetten, heb ik nooit stress bij ze gezien. Overal knabbelden ze hooi en keutelden volop.

Onze nieuwe konijnen zijn in juni opgehaald. Even in de gang gezet, later in een kamer in een ren en toen pas naar hun definitieve ruimte. Nooit iets aan ze gemerkt. Nu zou ik banger zijn....

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goed dat je ze naar binnen haalt! Dat klinkt echt niet fijn, zoveel herrie. Mijn hangoren beleven inmiddels hun 9e jaarwisseling bij mij, zolang ik maar bij ze ben en het er niet te hard op gaat doen ze het prima. Ik heb wel een jaar gehad dat de buurjongen tegen het huis aan vuurwerk afstook, daar ben ik wel wat van gaan zeggen. Ik hoor wel verhalen over mensen die dit jaar extra uit gaan pakken omdat sommige gemeenten het jaar erop een vuurwerkverbod gaan instellen, dus ik ben wel bedacht op meer herrie dan de afgelopen jaren. Ik hoop voor alle huisdieren dat het meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb “ja, heel heftig” gestemd. Maar eigenlijk zit ik er een beetje tussenin. 

Hier is het oorlogsgebied met de jaarwisseling.

Het merendeel van de jochies en mannen uit het dorp komt juist op een plein vlakbij ons huis bij elkaar om de meest grote bommen af te steken.  Soms zo hard dat je het glaswerk in onze kast kunt horen rinkelen en je zit te shaken in je stoel. En meestal wordt er ook van alles in de fik gestoken. De brandweer moet er meestal meerdere keren naartoe en ook de politie en af en toe is zelfs de ME van de partij. 
Echt absurd gewoon! 😡

Nu is het zo dat ik er zelf al totaal niet tegen kan omdat ik snel schrik en niet van herrie hou en dan heb ik het nog niet over de konijnen gehad. Ik word er super gestrest van. 😔 Ik zie er altijd enorm tegenop en dat begint soms al in augustus als ik de eerste knallen hoor. 

Mijn konijnen wonen in de schuur en zitten dus wel overdekt en beschermd en ik hou altijd het licht tot een uur of 2 snachts aan met oud en nieuw. Ik heb het idee dat dit wel scheelt wat de lichtflitsen betreft. Ik denk dat juist de combinatie van knallen en lichtflitsen het vooral erg angstig maakt. Ik heb ooit met andere konijnen de ramen weleens afgeplakt maar ik merkte dat dat juist meer stress gaf, omdat ik iets deed wat ongewoon was. Sindsdien heb ik het niet meer gedaan. 
Als ik mijn konijnen observeer lijken ze de knallen altijd wel goed te kunnen hebben, vooral als het de hele dag al herrie is. Ik zie ze bijvoorbeeld niet zichzelf verstoppen ofzo. 
Wel moet ik oppassen dat ik niet meer naar ze toe ga dan anders. Ik denk dat ze dan vooral mijn stress voelen en ze dat juist bang maakt. Ook moet ik echt oppassen dat ik niet steeds schrik in hun bijzijn. Dat valt niet altijd te voorkomen maar ik probeer mijn schrikreactie wel wat te temperen. 

Maar dit wordt de eerste jaarwisseling met een camera. Dus nu kan ik ze makkelijker in de gaten houden dan andere jaren zonder dat ze mijn stress voelen. Hopelijk gaat dit ervoor zorgen dat ik in de eerste dagen van het nieuwe jaar niet weer bij de dierenarts in de wachtkamer zit. 
Want hoewel de mijne dus weinig van de angst laten merken komen de problemen meestal de volgende dag of de dagen erna pas: een opleving van ec (wat ik probeer te voorkomen door ze nu al panacur te geven t/m een week erna) of gas. 
Dus in die zin is het voor mijn konijnen en hun baasje dus meestal best heftig. 🙁 en we zullen blij zijn wanneer het voorbij is. 

Iemand ervaring trouwens met de verdamper van rabbit comfort? Zou dat wat helpen? 
Ik heb ook wat sloop speelgoed voor ze in huis wat ik ze zaterdag geef, zo probeer ik ze ook wat af te leiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wonen gelukkig buitenaf en de ren staat achter ons huis. Daar grenst een weiland aan. Daar wordt geen vuurwerk afgestoken want het weiland is van ons. Misschien wel aan de voorkant van ons huis door wat - verre - buren. Maar die zullen geen nitraten of zo hebben.

Maar de tip om ze wat te geven op dat tijdstip is wel een goede tip. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik op dat weiland op 31 december een tentje opzetten? Ik woon midden in de stad maar er is nog nooit zo veel vuurwerk afgestoken als vorig jaar (met een vuurwerkverbod!). Wij overwegen serieus een hotel om te ontsnappen aan de herrie. En we hebben niet eens huisdieren 😄 Lulu was stokdoof, die had nergens last van, maar ik doe de hele nacht geen oog dicht. De feestjes van de buren helpen ook niet mee natuurlijk 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DaniëlleV zei:

Maar dit wordt de eerste jaarwisseling met een camera. Dus nu kan ik ze makkelijker in de gaten houden dan andere jaren zonder dat ze mijn stress voelen. Hopelijk gaat dit ervoor zorgen dat ik in de eerste dagen van het nieuwe jaar niet weer bij de dierenarts in de wachtkamer zit. 

Want hoewel de mijne dus weinig van de angst laten merken komen de problemen meestal de volgende dag of de dagen erna pas: een opleving van ec (wat ik probeer te voorkomen door ze nu al panacur te geven t/m een week erna) of gas. 
Dus in die zin is het voor mijn konijnen en hun baasje dus meestal best heftig. 🙁 en we zullen blij zijn wanneer het voorbij is. 

Iemand ervaring trouwens met de verdamper van rabbit comfort? Zou dat wat helpen? 
Ik heb ook wat sloop speelgoed voor ze in huis wat ik ze zaterdag geef, zo probeer ik ze ook wat af te leiden.

Ik heb ook wel eens de tip gelezen om een radio of tv aan te zetten voor konijnen. Dat overstemt de knallen dan een beetje. Het blijft natuurlijk een ramp voor dieren en baasjes. Ik heb een hekel aan vuurwerk, ik vind er echt helemaal niks leuks of moois aan en voor alle dieren is het een regelrechte hel. Maar als je er iets van zegt, ben je tegenwoordig al snel een zuurpruim 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ja, maar gelukkig niet al te erg gestemd. Mijn konijnen hebben hun hok in een grote ren/omheining staan. Hun hok staat tegen de muur en langs een schutting. Als ze bang zijn dan gaan ze vaak naar boven in het nacht/schuilhok of ze gaan achter het konijnenhok zitten. Ik heb een konijn met hangoren en ik heb een konijn met staande oren. Mijn hangoor konijn hoort mij vaak niet aan komen en is minder alert als mijn konijn met staande oren. Ik ga 'snachts wel even bij ze kijken en geef ze dan ook wat lekkers en een speeltje.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel het idee dat Micha veel alerter is, vooral 's avonds. Kushi valt mee maar die woonde al hier toen ze het pand hier tegenover aan het slopen waren en dat gaf ook een bak met herrie. Het scheelt denk ik ook dat we tegenover een supermarkt wonen waar onder andere woensdagmiddag om 3 uur de glasbakken worden geleegd.  Ik ben naar de dierenwinkel geweest en heb een zo'n knabbelhuisje met worteldak gekocht (de grootste) en zo'n lenterol.  1 van de 2 ga ik morgenavond tegen een uur of 11 aanbieden. Ik denk het huisje met worteldak. Een verassingszakje gaat Micha claimen dus lekker zo groot mogelijk. Oja, Kushi heeft het schuilhok omgedoopt tot alternatieve graafbak, gelukkig gooit ze maar weinig stro uit het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .