Ga naar inhoud

Veel drinken en natte poten/achterkant


Bunnybeauty

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Sinds een aantal weken heeft ons rammetje van 7 mnd natte poten. Ook daartussen wordt alles nat. Drinkt ook zeer veel. We zijn vorige week naar de da geweest en urine is getest. Glucose gehalte was te hoog. Ze had het over suikerziekte maar is dat wel mogelijk bij zo'n jong konijn? Het kon ook mogelijk blaas of nierbekkenontsteking zijn. Geen koorts en valt ook niet af. We konden ook urine op kweek zetten en bloed af laten nemen. Eerst maar besloten om te starten met antibiotica en een ontstekingsremmer voor de huid (dit bezoekje liep al aardig in de kosten) Het gaat na een week nog niet echt beter. Heeft iemand een idee wat dit mogelijk kan zijn? En wat te doen als het idd suikerziekte is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suikerziekte komt nauwelijks tot niet voor bij konijnen. Nagenoeg bij alle konijnen waarvan je bloed afnedmt hebben een te hoge glucose waarde. Verschillende dierenartsen hebben mij uitgelegd dat je daar dus eigenlijk niet naar moet kijken.

Ik zou eerder denken aan EC, een nierprobleem (al dan niet door EC) of leverprobleem. Hoe waren die waardes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie reacties. Ec is wel over gesproken. Maar meer symptomen dan veel drinken en plassen zijn er nog noet.

We zijn nu eerst met deze behandeling gestart. Waardes heb ik zelf verder niet gezien. We gaan van de week toch maar weer terug naar de da.

Ik heb wel gelezen dat ook al doe je een bloedonderzoek dat er ec uit zal komen omdat veel konijnen drager zijn. Is het dan aan te raden dit toch te doen of te starten met de behandeling? 

Zo eerst maar weer wassen en goed drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon starten met behandelen tegen ec. Bloedonderzoek is bij konijnen meestal onnodige stress en zonde van je geld, tenzij je goed weet waar je naar zoekt. Best kans dat met de fenbendazol je merkt dat de klachten minder worden, en zo niet kun je altijd nog verder zoeken. 

 

Veel konijnen hebben maar kleine signalen bij ec. Dat hoeft echt niet vanalles te zijn (liever niet zelfs, dan is de kans op genezing kleiner). Vaak begint het met één iets. Behandeling is met een ontwormingsmiddel, dus wat dat betreft ook niet erg als ec niet de oorzaak is. Het is geen heftig middel dat snel andere klachten geeft. Voor mij dus altijd reden om bij twijfel tegen EC te behandelen. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn gisteren terug geweest naar de da. We hadden nu een andere en hij zei gelijk om te behandelen voor ec. Bloed testen en er komt iets uit wbt afwijkende nierwaardes dan kan het ook ec zijn dus dat gaan we niet doen. 

We hebben Meranox meegekregen en gelijk gestart met behandelen en nu maar hopen dat het overgaat.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Marjoleink zei:

Als hij veel blijft drinken en plassen en hij valt ook af dan zou ik toch een keer laten bloedprikken. EC kan ook de nieren aantasten, maar dat is over het algemeen goed op te vangen met medicatie.

Ligt er wel aan hoe erg de nieren aangetast zijn natuurlijk. Echt flink nierfalen is lastig te behandelen, maar het maakt ook uit wat de verdere conditie van het konijn is denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het zo snel kan maar hij drinkt echt al wel minder en blijft droog nadat we 3 dagen geleden zijn gestart met Meranox. Al waren de haren wel nat geweest na zondag dus vandaag weer gewassen en goed gedroogd. Helaas 2 kale plekken op beide poten waar geen haar en huid geïrriteerd. Iemand een tip wat je daarop kan doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .