Ga naar inhoud

hoelang pijnstilling geven aan een konijn met een gebroken bot?


Katja_teddy

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een vraag voor de mensen die wel eens pijnstilling aan een konijn hebben moeten geven, en dan vooral aan degene die dit hebben gedaan vanwege een konijn die een breuk had. hoelang heeft het konijn 2x per dag de pijnstilling gekregen? wanneer zijn jullie begonnen met het afbouwen van de pijnstilling naar 1x per dag? en wanneer zijn jullie in zijn geheel gestopt met het geven van de pijnstilling? Mijn konijntje krijgt op dit moment novacam. Ze weegt 1.9 kilo en krijgt om de 12 uur 0.7 mg pijnstilling. Ze krijgt dit omdat haar bekken op twee plaatsen zijn gebroken. Op dit moment geef ik het dus twee keer per dag, maar de assistente van de dierenarts gaf aan dat ik eens kan proberen om het af te bouwen. Dus 1x per dag 0,7 mg pijnstilling geven (dus om de 24 uur). 

 

Als achtergrond informatie: Ze heeft haar bekken in de nacht van 14 op 15 december gebroken. Ze heeft van 15 december tot 16 december bij de dierenarts gelogeerd en heeft daar beide dagen middels een spuit de pijnstilling gekregen. Sinds ze thuis is krijgt ze van ons 2x per dag novacam. toen ze thuis kwam had ze diarree, maar dit heeft zij nu gelukkig al twee dagen niet meer. De keutels beginnen nu steeds groter te worden. wel eet ze nog steeds niet optimaal. op snoepjes reageert ze sinds gisteren wel weer erg enthousiast en ik zie haar regelmatig hooi eten. Van de biks eet ze momenteel nog niet heel erg veel (circa 15 gram per dag).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf op een andere manier afbouwen, namelijk de twee doseringen behouden en dan de hoeveelheid per dosis afbouwen. Dit omdat de stofwisseling van konijnen vrij snel is en een pijnstiller na 12 uur ongeveer uitgewerkt is. Als je dan maar 1x per dag gaat geven, is er dus 12 uur lang geen pijnstiller in het lijfje. Je zou per ml kunnen afbouwen, dat doe ik vaak. Kijken hoe het konijn reageert en dan bepalen of je verder wil afbouwen of niet.

Ik denk zelf dat nu afbouwen wel heel snel is. Persoonlijk zou ik daar denk ik niet voor kiezen. Een botbreuk doet veel pijn en ook langere tijd, dat is niet zomaar over. Bij mensen wordt er ook lang pijnstilling gegeven. Je kan even met de dierenarts overleggen, maar ik zou zeker nog een week, maar ik denk zelfs langer, hoge dosis pijnstiller geven. Denk er ook aan dat konijnen heel taai zijn en weinig tekenen van pijn laten zien, terwijl dat er wel degelijk kan zijn.

Hoe gaat het verder?

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote
3 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik zou het zelf op een andere manier afbouwen, namelijk de twee doseringen behouden en dan de hoeveelheid per dosis afbouwen. Dit omdat de stofwisseling van konijnen vrij snel is en een pijnstiller na 12 uur ongeveer uitgewerkt is. Als je dan maar 1x per dag gaat geven, is er dus 12 uur lang geen pijnstiller in het lijfje. Je zou per ml kunnen afbouwen, dat doe ik vaak. Kijken hoe het konijn reageert en dan bepalen of je verder wil afbouwen of niet.

Ik denk zelf dat nu afbouwen wel heel snel is. Persoonlijk zou ik daar denk ik niet voor kiezen. Een botbreuk doet veel pijn en ook langere tijd, dat is niet zomaar over. Bij mensen wordt er ook lang pijnstilling gegeven. Je kan even met de dierenarts overleggen, maar ik zou zeker nog een week, maar ik denk zelfs langer, hoge dosis pijnstiller geven. Denk er ook aan dat konijnen heel taai zijn en weinig tekenen van pijn laten zien, terwijl dat er wel degelijk kan zijn.

Hoe gaat het verder?

Bedankt voor je reactie. Heb je het op deze manier ook al eens gedaan met een konijntje met een botbreuk? Mij leek het inderdaad ook vrij snel om meteen af te bouwen naar 1x per 24 uur, maar ik heb eerder nog nooit pijnstilling moeten geven aan Teddy (en ook niet aan mijn vorige konijntje). Ik weet dus niet zo goed wat gebruikelijk is. De assistente gaf aan om de pijnstilling af te bouwen omdat Teddy nogal gestrest is als ze opgetild moet worden voor de pijnstilling. Mijn moeder houdt haar goed vast en ondersteunt haar kont en achterpoten goed, zonder veel druk te zetten. Dus met de bekken en de achterpoten kan ze niet veel bewegen. Wel is ze vaak een tijdje van slag na de pijnstilling. soms duurt het maar 3 minuten, maar soms ook een dik half uur.  Als ik de pijnstilling heb toegediend, heb ik niet het gevoel dat het na 12 uur slecht met haar gaat. in tegendeel zelfs, soms zit ze na 12 uur lekker te eten en zich te wassen en heb ik juist het gevoel dat het goed gaat.  elf was ik daarom aan het denken om de medicatie af te bouwen, in die zin dat ik het bijvoorbeeld om de 16 uur geef. zodat ze dus minder vaak opgetild hoeft te worden, ze minder vaak met deze stress zit en haar bekken wat minder vaak belast worden. Ook ben ik aan het overwegen om het de volgende keer op een stukje brood aan te bieden. Zoals ik in mijn vorige topic al aan had gegeven, durfde ik dit eerst niet te doen omdat Teddy diarree had (en brood juist diarree kan veroorzaken). Ik verwacht dat ik de pijnstilling nog enkele weken kom aan het geven. En ik weet dus ook niet of het dan verstandig is om gedurende enkele weken elke dag de medicatie op brood aan te bieden. daarnaast weet ik niet eens of ze dit zal opeten, aangezien ze een hele kieskeurige eter is. Het is en blijft lastig.. ik wil doen wat het beste voor haar is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb zelf nooit een konijn gehad met een breuk, wel in de opvang gezien. Het is lastig als ze zo gestresst is met de medicatie. Zou ze het toch niet pakken als je het over wat brokjes spuit of door een klein stukje geprakte banaan mengt? Stress is natuurlijk ook niet goed. Brood zou ik niet snel voor kiezen, maar het is een beetje kiezen uit twee kwaden. Ik zou, als het lukt, dan liever voor een stukje witlof of stukje peterselie kiezen waat je het op spuit ook al isnze dat niet gewend. Vaak kunnen ze daar prima tegen. Geraspte wortel kan ook nog als ze daar beter aan gewend is. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Nee, ik heb zelf nooit een konijn gehad met een breuk, wel in de opvang gezien. Het is lastig als ze zo gestresst is met de medicatie. Zou ze het toch niet pakken als je het over wat brokjes spuit of door een klein stukje geprakte banaan mengt? Stress is natuurlijk ook niet goed. Brood zou ik niet snel voor kiezen, maar het is een beetje kiezen uit twee kwaden. Ik zou, als het lukt, dan liever voor een stukje witlof of stukje peterselie kiezen waat je het op spuit ook al isnze dat niet gewend. Vaak kunnen ze daar prima tegen. Geraspte wortel kan ook nog als ze daar beter aan gewend is. 

We gaan het de komende dagen inderdaad weer eens proberen om de medicatie met een stukje eten aan haar te geven. Gisteravond hebben we de pijnstillers weer toegediend, en dat ging eigenlijk heel erg goed. Ze was niet onder de indruk en verzette zich niet hevig. Ik merk alleen dat ze erg speels begint te worden. Normaal gesproken zou ik dit natuurlijk erg fijn vinden, maar in dit geval is het dubbel. haak bekken zijn gebroken en ze is niet geopereerd. ze heeft kooirust (een klein hok van 50 tot 30 cm, het is een klein konijntje van 1.9 kilo. het is natuurlijk een erg klein oppervlakte, maar omdat ze zelf klein is heeft ze alsnog relatief wat bewegingsruimte.) Ze mag zo min mogelijk bewegen zodat haar bekken herstellen. vandaar dat ze nu in een extra klein hok moet zitten gedurende enkele weken. Omdat de pijnmedicatie aanslaat, begint ze nu wel weer meer te bewegen en speels te worden. ik ben bang dat ze haar bekken nu teveel belast omdat ze door de pijnmedicatie de pijn niet voelt..  en als de breuk zich niet hersteld, dan zijn we natuurlijk verder van huis. een operatie is namelijk niet mogelijk. het is telkens inderdaad kiezen tussen twee kwaden. want pijn is natuurlijk ook niet goed voor haar, omdat ze dan wellicht weer minder gaat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Nee, ik heb zelf nooit een konijn gehad met een breuk, wel in de opvang gezien. Het is lastig als ze zo gestresst is met de medicatie. Zou ze het toch niet pakken als je het over wat brokjes spuit of door een klein stukje geprakte banaan mengt? Stress is natuurlijk ook niet goed. Brood zou ik niet snel voor kiezen, maar het is een beetje kiezen uit twee kwaden. Ik zou, als het lukt, dan liever voor een stukje witlof of stukje peterselie kiezen waat je het op spuit ook al isnze dat niet gewend. Vaak kunnen ze daar prima tegen. Geraspte wortel kan ook nog als ze daar beter aan gewend is. 

Over brokjes spuiten en tussen blaadjes basilicum heb ik trouwens al geprobeerd. dit liet ze liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Evee zei:

Misschien had je de info al gevonden, maar hier staan ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

bedankt, dit had ik inderdaad al gezien. Ik ben echter vooral opzoek naar informatie over hoe lang ik de pijnstilling moet geven en wanneer/ hoe ik moet afbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Katja_teddy zei:

bedankt, dit had ik inderdaad al gezien. Ik ben echter vooral opzoek naar informatie over hoe lang ik de pijnstilling moet geven en wanneer/ hoe ik moet afbouwen.

Dat zou ik met de dierenarts overleggen.  Ik zou het voorlopig gewoon blijven geven, volgens mij staat er bij mensen zeker 3 maanden pijnstilling voor. Bij een konijn verwacht ik niet dat dat heel veel anders is. Ik zou zelf voorlopig echt nog langere tijd de pijnstillers geven en dan pas gaan afbouwen. Ik zou wel bij de 2x per dag blijven. Dat heeft te maken met de stofwisseling van konijnen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .