Ga naar inhoud

Beaphar Nature, is er een betaalbaar alternatief?


Kolino

Aanbevolen berichten

Al een aantal jaar geef ik mijn konijnen Beaphar Nature, maar ineens lijkt het van de aardbodem verdwenen. Ik zag al dat ik niet de enige ben die op zoek is naar nieuwe voorraad, dus ik dacht ik open er maar even een nieuw topic over.

 

Ik heb half internet al uitgelezen op zoek naar webshops die nog wel voorraad hebben, maar bespaar je de moeite. Dieza lijkt het op voorraad te hebben, dit is echter niet zo. Ze hebben het in backorder en verzenden dan zo gauw ze weer voorraad hebben. Ditzelfde geldt denk ik voor Junai, die aangeeft 5 werkdagen nodig te hebben. Andere webshops hebben geen voorraad, wat ik overigens eerlijker vind dan doen alsof je het op voorraad hebt en dan de klant heel lang laten wachten.

 

Dus ik ging op zoek naar alternatieven in dezelfde prijsklasse, maar ik vind alleen maar opties met calciumpercentages van 0,9-1% Nou vind ik dat voor een keertje niet erg, maar voor de lange termijn staat me dat toch tegen. Ik geef het liefste zonder soja en geperste brok. Dus dan valt selective al meteen af.

 

Ik hoop maar dat er gauw weer voorraad is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe wat balen zeg. Ik vond de Rosewood Meadow brokken een goed alternatief, maar die zijn er natuurlijk ook niet meer. Beetje ellendig. Ik moet zeggen dat ik niet zo'n goed alternatief weet eigenlijk. Je komt dan snel op science uit, maar dat is echt een heel andere brok. Als er ideeën zijn hou ik me ook aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eisen zijn een laag calciumgehalte (0,5-0,7%), vrij van sojaschroot en een geperste brok. Het budget is ongeveer 4 euro de kilo.

 

Opties waar ik naar heb gekeken:

*hobby first complete. Mooie samenstelling, maar voldoet niet aan mijn calciumeisen

*Versele laga Crispy pallets, ook wel een mooie samenstelling, maar 1% calcium.

*JR Farm Grainless complete, leuke samenstelling, maar ook ongeveer 0,9% calcium.

*Greenwoods konijnenvoer, mooie ingredientenlijst en 0,7% calcium. Wel aan de prijs. Voor de mensen die graanvrij willen geven niet geschikt.

 

Deze zijn allemaal geperst. JR Farm heeft er wat kruiden en dergelijke los doorheen zitten, maar ik vind dat geen probleem.

 

Bunny nature valt net buiten budget, wel een hele mooie brok! Voldoet aan alle eisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Soja hoort naar mijn idee niet in een konijnendieet. Vandaar de voorkeur voor sojavrij. Ik heb nooit gelezen dat het slecht is. Calcium moet onder de 1% zitten, liefste zo rond de 0,5%. Teveel calcium is niet goed, te weinig ook niet trouwens. Teveel calcium zorgt voor blaasproblemen en te weinig voor gebitsproblemen.

 

Inmiddels zijn de brokken van beaphar weer verkrijgbaar, het zij met een andere vorm. De samenstelling is hetzelfde gebleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slechte aan soja is vooral de impact op het milieu. Tenzij het Europees verbouwd is, komt het meestal uit Zuid-Amerika. Waar ze regenwoud kappen voor plantages en daar vervolgens veel vervuiling achterlaten in dat gebied door bestrijdingsmiddelen. Om het ook even heel simpel uit te leggen: Ze gebruiken genetisch gemanipuleerde soja, die gif bestendig is gemaakt door mensen, waardoor ze makkelijk een bak onkruidverdelger op een veld los kunnen laten, alle onkruid sterft (en de natuur is aangetast) en de soja blijft staan. Niet echt gezond of lekker voor het milieu.  Daarbij heeft het een halve wereldreis gemaakt om hier te komen. Als je duurzaam en milieubewust wil zijn, niet de beste keuze.  

 

De Europees verbouwde soja zit meestal in de (duurdere) biologische producten of de betere vegan producten.

Wat de koeien en kweekvissen eten, de soja in de goedkoopste vega burgertjes, en wat in de vorm van sojaolie in je sausje of snack uit de frituur zit, dat is meestal de "slechte soja". Wat er in konijnenvoer zit, is niet altijd makkelijk te zeggen, maar meestal is dat de goedkope versie, die dus slecht voor het milieu is. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .