Ga naar inhoud

Konijnen trainen


duimpje

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, duimpje zei:

Even een vraagje. trainen jullie je konijnen ook?

Ik ben daar juist mee begonnen.

Moesten jullie ook trainen vind ik het altijd leuk om wat inspiratie te krijgen van jullie.

 

Er zijn inderdaad leden op het forum die hun konijnen trainen. Je zou bijvoorbeeld kunnen leren een pootje te geven of over een hindernis te springen. Je kunt hier goed een targetstick en clicker voor gebruiken. In de webshop van BunnyBunch zijn geloof ik ook trainingskaarten te koop met ideetjes en hoe je die aanleert. Als je extra vragen hebt kun je daar altijd een topic voor aanmaken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen over een hindernis (oxer) springen. Zo'n echte met balken net als bij paarden. Ze vinden het schitterend. Ik beloon ze met een stukje Johannesbrood. Nu met de winter doe ik het minder omdat het me te koud is buiten in de ren. Ik heb wel diverse spelletjes die ik af en toe onder toezicht neerzet. Klepjes opendoen, lades opentrekken, buisjes laten kantelen allemaal geen probleem. Het is teamwork: waar het ene konijn goed in is, is de ander minder goed en omgekeerd.

Ik gebruik een werpstok die ik ooit voor de hond gebruikte. Die werpstok gebruik ik als target. Ook gebruik ik die als ik ze ergens wil hebben. Bijv. in hun hok.

Ze kennen de stok en volgen hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik heb niet zo veel met het aanleren van trucjes,

Had ik ook niet maar als ik dan zie hoe enthousiast ze zijn, is het wel erg leuk. Het zal ze trouwens wel om de beloning gaan! En ze blijven springen, ook al krijgen ze geen seintje zoals: hoog!  Dus na 5 minuten haal ik alles weer weg. Ik doe het heel kort. Met twee konijnen is het wel wat lastiger oefenen. 

High five heb ik pas tweedehands aangeschaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze kunnen heel enthousiast zijn haha. Ik weet het. Leuk om te zien, maar toch heb ik er niet zo veel mee om een dier een trucje aan te leren. Misschien komt dat omdat ik het hebben van huisdieren, in gevangenschap dus, eigenlijk al heel raar vind. Ik heb ze alleen omdat ze in de opvang zitten en niet terug het wild in kunnen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

in gevangenschap dus

Ben ik ergens wel met je eens. Maar nog 'triester' dan onze konijnen vind ik een vogel in een kooi. Gisteren was ik nog ergens met drie lovebirds in een papegaaienkooi. Beesten kunnen de vleugels niet eens uitslaan. En als ik dan denk aan de koerduif die in een klein hokje in de keuken bij mijn oma hing - toen vond ik het leuk - krijg ik nu als ik er aan denk een kramp in mijn maag. 

Een dier moet zijn natuurlijke gedrag kunnen uitleven. Vogels = vliegen, kippen = krabben in de grond, kalveren = springen in de wei, en konijnen heen en weer hippen, varkens wentelen in de modder etc.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan onze buren (7 kinderen en de moeder kan niet tegen viezigheid en rommel, totaal niet geschikt voor huisdieren dus) die een tijd terug twee duiven in een belachelijk klein kooitje hadden. Die konden zich ook amper ronddraaien, laat staan heen en weer lopen, en zeker niet vliegen. Ze hebben ze zelf losgelaten in de overtuiging dat ze terug zouden komen. Niet dus en als ik die duiven was had ik niet anders gedaan. Ik vraag me af of ze het overleefd hebben. Zijn natuurlijk wel "tamme" dieren die je in het wild loslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben begonnen met het boek: High Five with your rabbit. Heb de Engelse versie kunnen downloaden via mn kobo -account (anders had ik hm niet gekocht want ik vind hm aardig aan de prijs).

 

Maar leuk om te lezen en ik ben begonnen met de eerste trucjes. Ik heb 2 buitenkonijnen en zo breng ik wat tijd met ze door. Ze vinden het heel leuk (vooral de beloning 🤣). Fluffie pikt het snel op, maar Pukkie kijkt me aan alsof ik gek ben 😂. De buren trouwens ook, die hoor ik denken: is ze nou konijnen aan het trainen?? Maar verder dan: 'ga naar je kooitje' ben ik nog niet gekomen hoor. 

 

2 konijnen trainen vind ik ook best lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, MissThing zei:

2 konijnen trainen vind ik ook best lastig.

Klopt. Dat is het ook. Bij het vorige koppel sloot ik er één even op. Op een gegeven moment trapte ze daar niet meer in en hem ik me op de ram gericht. De voedster deed wel mee en gaf ik af en toe ook wat. Dat doe ik nu weer omdat de ram wat sneller lijkt te leren. Maar als zij er achteraan over de hindernis springt geef ik haar ook wat. De tweede leert wel wat mee met de eerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-12-2022 om 09:46, To van de Veluwe zei:

Ben ik ergens wel met je eens. Maar nog 'triester' dan onze konijnen vind ik een vogel in een kooi. Gisteren was ik nog ergens met drie lovebirds in een papegaaienkooi. Beesten kunnen de vleugels niet eens uitslaan. En als ik dan denk aan de koerduif die in een klein hokje in de keuken bij mijn oma hing - toen vond ik het leuk - krijg ik nu als ik er aan denk een kramp in mijn maag. 

Een dier moet zijn natuurlijke gedrag kunnen uitleven. Vogels = vliegen, kippen = krabben in de grond, kalveren = springen in de wei, en konijnen heen en weer hippen, varkens wentelen in de modder etc.

Helemaal mee eens, vind het zo zielig vogels in een kooitje. Mijn vader heeft een papegaai in een kooi, daar heb ik ook zo’n moeite mee, geknipte vleugels zodat hij er niet vandoor kan. En die leren ze heel veel zeggen. Maar eigenlijk is dat heel sneu, papegaaien zijn ook groepsdieren en als je die met meerderen zou houden zouden ze mensen helemaal niet nadoen, omdat ze met een soortgenoot kunnen communiceren. Toch best triest eigenlijk dat ze mensen na gaan doen bij gebrek aan een maatje van hun eigen soort. Een beetje alsof wij met een gorilla ofzo zouden moeten samenwonen en communiceren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ga beginnen met clicker training omdat ik merk dat onze konijnen op stem commando's al reageren en op beloningen ook.

Specifieke trucjes vind ik niet nodig, ik wil handige dingen voor ons makkelijker aanleren.

 

Ze krijgen bijv. nu als ze op de weegschaal staan een beloning, dus ze lopen vaak al naar de weegschaal.

Alleen staat Scarlett vaak half op/half af erop (dus of alleen voorpoten of gedeelte met achterlijf), dus kan ik nog niet wegen, maar zij wel al bij haar snoepje.

En wil Lodewijk na zijn snoepje er nog eens op, want dan denkt hij dat hij er nog eentje krijgt.

Nogal onhandig als Scarlett dan aan de beurt is. En ze bewegen er dus vrij veel op, dus dat is ook maar zo/zo.

 

Wat ik ze graag wil aanleren:

  1. Netjes op de weegschaal lopen, stilzitten en dan belonen.
  2. Stick volgen (makkelijk als ik ze onder de bank vandaan wil hebben en/of richting deur wil hebben en/of naar buiten wil hebben)
  3. In de transportbox lopen ze vaak al wel, want dat zijn ze van het asiel gewend, daar werden ze ingezet als de kooi schoongemaakt werd, maar ze alletwee tegelijkertijd is soms nog wel een ding. Dan zit de ene erin, maar wil de ander niet. Dan zet ik hem dicht om de ene er naar toe te krijgen, dan moet hij weer open en dan loopt de ander eruit. Kijken of het lukt om ze er samen in te krijgen.
  4. Pootjes langer in mijn handen hebben (doen ze nu wel, maar vaak net ff te kort om de nagels goed te controleren), dus dat duurt nog best lang.
  5. Kijken of het lukt om alleen op de eigen naam te reageren.

Echte trucjes zoals high fives of over obstakels zie ik me nog niet zo snel doen, maar als ze super enthousiast doen, dan misschien wel.

Ze springen al op schoot en ze volgen me normaal gesproken wel al vaak, maar niet als ze wat anders interessanters of leukers ruiken of zien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, bunnyempress zei:

over obstakels springen zie ik me nog niet zo snel doen,

Dat had ik ze in één dag geleerd. Dat ging zeer snel. Maar inderdaad is het handig om ze dingen te leren die voor jezelf makkelijk zijn. Ik wil ze ook gaan leren om op de weegschaal te gaan staan/springen. Ik heb geen flauw idee wat ze wegen. Ik heb ze zelfs nog nooit opgetild of in handen gehad. Toen ik ze gehaald heb, heb ik het deurtje van de transportbox opengezet en konden ze er zelf uitlopen.

Wij hadden nog zo'n werpstok van de hond. Dat is ideaal want die volgen ze ook. En is makkelijk om ze in het hok te krijgen als ik er één op wil wijzen dat er een bak groenten staat. Eén konijn is er wel het eerste in en pakt de lekkere dingen er gelijk tussenuit. Die andere heeft het nog steeds niet door als ik met de bak de ren in kom. Of het maakt haar niet uit. Dat kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Dat had ik ze in één dag geleerd. Dat ging zeer snel. Maar inderdaad is het handig om ze dingen te leren die voor jezelf makkelijk zijn. Ik wil ze ook gaan leren om op de weegschaal te gaan staan/springen. Ik heb geen flauw idee wat ze wegen. Ik heb ze zelfs nog nooit opgetild of in handen gehad. Toen ik ze gehaald heb, heb ik het deurtje van de transportbox opengezet en konden ze er zelf uitlopen.

Wij hadden nog zo'n werpstok van de hond. Dat is ideaal want die volgen ze ook. En is makkelijk om ze in het hok te krijgen als ik er één op wil wijzen dat er een bak groenten staat. Eén konijn is er wel het eerste in en pakt de lekkere dingen er gelijk tussenuit. Die andere heeft het nog steeds niet door als ik met de bak de ren in kom. Of het maakt haar niet uit. Dat kan ook.

 

Wij hebben zo'n babyweegschaal via marktplaats gescoord voor €10, omdat de dierenarts ons aanraadde om ze te wegen. Ik zag het zelf niet zitten om ze op te pakken en zo te wegen. Scarlett had zich verslikt in de biks en wilde daarna niet echt super meer eten (alleen van de biks - groenvoer en hooi geen probleem) en zo konden we goed in de gaten houden of alles ok was. Na een paar dagen was het over, maar ons leek wekelijks wegen ook op zich wel een goed plan. Ze hoeven er alleen maar op te lopen. Als ze blijven bewegen heb je niet de beste meting, want je ziet de getallen heen en weer flikkeren, maar voldoende om te weten of het goed gaat.

 

Snackies roepen is gelijk twee konijnen om je heen. Lodewijk is minder voedselgericht, maar als hij denkt dat Scarlett wat lekkers krijgt, dan wil hij ook kijken wat het is. Grappig dat een van jouw konijnen ook pas later komt kijken. Heb je een woord commando voor eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Heb je een woord commando voor eten?

Niet echt. Wel "o, dat is lekker". Ik zet de groentenbak dan in het hok en de ram is in no time boven en pikt bijv. het wortelloof er direct uit of de gedroogde smalle weegbree.

De voedster wacht geduldig beneden want dan krijgen ze ieder twee lijnzaadbrokjes. Als de ram dan de bus hoort rammelen is hij zo weer downstairs. Vaak krijgen ze dan ook een stuk appelschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst met de clicker training geprobeerd. Ik vond het volgens mij net zo leuk als zij!

Niet met click snack click snack click snack begonnen, maar met volg, click, snack. Wat me enorm opviel is dat Lodewijk het balletje van de target stick volgen echt enorm tof vond en dus meer aan het opletten was om te volgen. Normaal gesproken let hij niet zo erg op zijn naam en is hij ook minder voedselgericht, maar dit was duidelijk nieuw en leuk. Ik speel ook vaak met hem door heen en weer te rennen met hem en daar lijkt dit natuurlijk wel een beetje op, al was ik nu aan het lopen.

 

Scarlett is meer gefocused op mij dus komt regelmatig omhoog om te kijken of ik haar al eten aanbied of volgt mij en niet het balletje. Als ik Scarlett, Volg, riep dan lette ze wel meer op, omdat ze weet dat er dan iets specifiek voor haar is en ze had ook vrij snel door dat het toch om dat balletje ging en niet om mij.

 

Voorlopig is het dus wel mogelijk om ze tegelijkertijd te trainen, omdat ze mij gewoon sowieso leuk vinden. Ik merkte wel dat ze echt op zitten te letten of ze die click horen, haha. Als de ene braaf het balletje volgde en de ander niet, dan probeerde ze wel het eten van elkaar af te pakken, maar ging ik gauw verder. Als ze beiden volgden, dan beide beloning natuurlijk. En ik braaf "Goed Zo Naam konijn" roepen. Ik ben benieuwd wat de buren er straks van denken. 

 

Ik heb besloten om volg de komende paar weken te gaan trainen, omdat ik vandaag dus achter een ontsnapt konijn aan moest rennen en dat was niet tof. De tuin is konijnproof dus op zich niet zo'n probleem, maar omdat ik haar niet op willen tillen is haar naar binnen krijgen, terwijl Lodewijk naar buiten wil echt wel moeilijk. Als mijn konijnen de stick willen blijven volgen, dan ben ik erg blij.

 

Ik zag dat er aankomende zaterdag trainingsspullen voor honden in de aanbieding zijn bij de Aldi, dus misschien ga ik even kijken of dat geschikt is.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik train ook met twee tegelijk. Maar richt me meer op de ram omdat die het springen beter doet. Maar bij sommige spelletjes is de voedster beter maar de ram is erg gespitst op voer. Op dit moment doe ik het niet elke dag. Maar als het weer mooier wordt, pak ik het weer op. High five wil ik ze ook aanleren. Maar als je dit tegen mensen vertelt, verklaren ze je voor gek, ze zeggen het niet maar denken het wel. Dan laat ik het filmpje zien en veranderen mensen: echt, kunnen ze dat? Wat knap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik train ook met twee tegelijk. Maar richt me meer op de ram omdat die het springen beter doet. Maar bij sommige spelletjes is de voedster beter maar de ram is erg gespitst op voer. Op dit moment doe ik het niet elke dag. Maar als het weer mooier wordt, pak ik het weer op. High five wil ik ze ook aanleren. Maar als je dit tegen mensen vertelt, verklaren ze je voor gek, ze zeggen het niet maar denken het wel. Dan laat ik het filmpje zien en veranderen mensen: echt, kunnen ze dat? Wat knap!

 

Ik denk dat ik om de dag ga proberen, want elke dag is een beetje lastig. Vandaag weer bezig geweest. Mijn man stond te kijken en vind het zielig dat de ram meer beloningen krijgt, maar anders leert de voedster het nooit natuurlijk. Deze keer niet van elkaar gestolen, omdat zij afgeleid was door mijn man (bij wie wil ik zijn - tussen ons in lopen en dan als ze de klik hoort naar mij toe hollen), terwijl Lodewijk gelijk achter het balletje aan wilde.

 

Er is gewoon weinig bekend over konijnen merk ik altijd, dus mensen weten gewoon niet hoe slim, leuk en geweldig ze kunnen zijn. Maar mijn buren kijken dus altijd over de schutting, want die vinden de konijnen ook tof. 🥰. Ze zullen me ongetwijfeld vragen wat ik aan het doen ben als ze het toevallig zien of horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben gisteren begonnen met clicker training met de kaartjes van de webwinkel hier. Om ze te stimuleren, om onze 'band' te versterken. Click snack click snack click snack. Vooralsnog geen succes. Ik vroeg mij af hoe ik het praktisch zou doen met twee konijnen, maar dat heeft zichzelf opgelost. Poliet denkt: mij niet bellen! En Juffrouw Sap heeft alleen oog voor de beloning. Ik ben vooral bang dat ik ga eindigen met een konijn dat te dik is om effectief een kunstje te doen. 😅Ik geef momenteel zonnebloempitten als beloning. Wat gebruiken jullie ?

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, buzzylizzie zei:

Ik ben gisteren begonnen met clicker training met de kaartjes van de webwinkel hier. Om ze te stimuleren, om onze 'band' te versterken. Click snack click snack click snack. Vooralsnog geen succes. Ik vroeg mij af hoe ik het praktisch zou doen met twee konijnen, maar dat heeft zichzelf opgelost. Poliet denkt: mij niet bellen! En Juffrouw Sap heeft alleen oog voor de beloning. Ik ben vooral bang dat ik ga eindigen met een konijn dat te dik is om effectief een kunstje te doen. 😅Ik geef momenteel zonnebloempitten als beloning. Wat gebruiken jullie ?

 

 

Ik gebruik johannesbrood, dat zijn kleine stukjes dus dat gaat makkelijk. Soms gebruik ik hun brokjes, dan verminder ik het gewoon in de avond de hoeveelheid voedsel. Daarnaast krijgen ze soms een grote loop. Dat is bij het trainen op de weegschaal en nu bij het springen de eerste paar keren. Af en toe krijgen ze niets, want ze vinden het trainen leuk, dus dan krijgen ze alleen beloning na 5x iets doen ofzo.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Late reactie, ik gebruik als beloning/snack een ander merk brokjes. Ze krijgen Beaphar Care+ als brokvoer en ik heb Science Selective als beloning/snack. Zij denken dat ze iets fantastisch krijgen en in werkelijkheid is het gewoon goed voer van een ander merk, en dus verantwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .