Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Hoihoi, ik heb nu natuurlijk Lilo en Stitch opgevangen. Maar wij hebben op de boerderij nog heel veel plek voor andere dieren. Ik heb daarom besloten dat ik wat dieren wil gaan opvangen en ga proberen om ze weer een goed huisje te geven. Lilo en Stitch blijven denk ik van mij. Maar mocht er een keer iemand komen kijken die ze graag wilt overnemen en ik heb daar een goed gevoel bij dan kan dat natuurlijk ook. Maar voor nu heb ik een advertentie op Marktplaats gezet met alle dieren die wij momenteel kunnen opvangen. Ik hoop dat het gaat lukken. Maar ik vroeg mij af, ik heb natuurlijk een heel team om mij heen met mensen die verstand hebben van dieren, maar zijn er nog tips?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Niet om flauw te doen, maar je zei laatst dat je niet naar de dierenarts mocht toen een van je konijnen ziek was. Medische zorg is een van de basisbehoeften. Als je daar niet aan kunt voldoen, is het dan wel verstandig om meer dieren te nemen? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Wat vindt de leiding van dat idee? Want ik neem aan dat dit plan overlegd is. Het lijkt me goed om te kijken wat (financieel) haalbaar is. Ik weet ook niet of marktplaats nou de juiste plek is om naar dieren te zoeken. Hoe check je of de dieren gezond zijn? Is er voldoende budget voor de zorg voor al deze dieren? Ik vraag me af of herplaatsen haalbaar is. Het lijkt mij dat de instelling hierin de verantwoordelijkheid heeft. Natuurlijk snap ik wel dat je iets goeds wil doen voor de dieren. Maar zorg voor je dit plan tot uitvoer gaat brengen dat alles op orde is, ook medisch gezien. Hoe ga je de verzorging doen als je de hele week aan het werk bent? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Ik denk dat je onderschat hoeveel werk en hoeveel kosten het met zich meebrengt om een goede dierenopvang op te starten. Ik denk ook niet dat het verstandig is, gezien de situatie, om een opvang te beginnen. Van die losse initiatieven van "leuk ik ga dieren / konijnen / knaagdieren opvangen" heb ik al zoveel zien komen en gaan en ik kan je vertellen dat dat twee kanten op kan: ze realiseren dat het op deze manier niet werkt en gaan het alsnog goed en serieus aanpakken of ze helpen de dieren van de regen in de drup als in het is misschien wel iets beter dan het in een oude situatie was, maar zeker niet ideaal. Vergis je er niet in dat een opvang het bedrijfsmatig houden van dieren is. Je moet aan regels voldoen. Zo heb je om te beginnen al drie verschillende ruimtes nodig. Lees bijv. deze uitleg RIVM Huisvesting en verzorging van bedrijfsmatig gehouden dieren. Hebt een opleiding nodig. Je hebt inkomsten nodig, sponsors. Afstands- en adoptiegeld betaald de rekeningen nooit volledig. Bedrijven geven meestal alleen als je ook echt een stichting bent, dan heb je dus al inschrijvingskosten, bankkosten, je moet een bestuur zien te vinden voor je stichting. Dan heb je de kosten voor opvang, je kan wel met wat gedoneerde hokken en voer beginnen, maar wat als de eerste dierenartsrekeningen binnen gaan komen? Of je nou een muis of konijn opvangt, met een ziek dier moet je naar een dierenarts. Daarbij kan een gemeente eisen stellen voor vergunningen, niet overal mag je zomaar een dierenopvang beginnen. Hoe lang blijf je zelf op de locatie waar je nu zit? Wat als je straks wat ouder bent, een baan hebt, en op jezelf gaat wonen? Laat je de opvang dan achter en zo ja, is er iemand die het overneemt? Zo niet, kan de opvang dan meeverhuizen? Stop je alles? En als je dat doet, waar gaan de dieren dan heen? Je blijft vaak namelijk toch met lastig of niet plaatsbare dieren zitten. Ook daar moet een oplossing voor zijn. En je bent ook beperkt in andere dingen, je kan niet zomaar een weekend weg of op vakantie. Wat als het op de huidige locatie niet meer zou mogen (door bijvoorbeeld bezuinigingen, personeelswisselingen, klachten van omwonenden enz?). Heel eerlijk, ik snap dat het leuk lijkt, maar ik raad het je af. Als dit soort werk je leuk lijkt, is een stage of vrijwilligerswerk doen bij een bestaande opvang dan niets voor jou? 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 (aangepast) En je wilde toch ook juist weg en terug naar je ouders, omdat je het niet eens was met bepaalde regels? Ze zien je al aankomen; “nou pap mam, ik neem ook 150 konijnen mee 😂” Ik sluit me aan bij hierboven, het is natuurlijk ook nog eens niet jouw boerderij, dus zij hebben de verantwoordelijkheid. Maar ik vind de tip van @Evee helemaal geen gekke om vrijwilligerswerk te gaan doen. Heb ik zelf ook aan gedacht, leek mij ook ontzettend leuk. Helaas zit er hier geen konijnenopvang in de buurt. Hopelijk bij jou wel! En anders als de leiding erachter staat “gewoon” meer dieren voor vast opvangen die nu in een asiel zitten en een beter leven geven. Niet met het oog op herplaatsing, maar gewoon bij jullie een mooi leven geven. Maar ook dan moet je natuurlijk wel de dierenartskosten kunnen betalen. 17 december 2022 aangepast door BaasjevanBrownie 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 1 uur geleden, Kolino zei: Wat vindt de leiding van dat idee? Want ik neem aan dat dit plan overlegd is. Het lijkt me goed om te kijken wat (financieel) haalbaar is. Ik weet ook niet of marktplaats nou de juiste plek is om naar dieren te zoeken. Hoe check je of de dieren gezond zijn? Is er voldoende budget voor de zorg voor al deze dieren? Ik vraag me af of herplaatsen haalbaar is. Het lijkt mij dat de instelling hierin de verantwoordelijkheid heeft. Natuurlijk snap ik wel dat je iets goeds wil doen voor de dieren. Maar zorg voor je dit plan tot uitvoer gaat brengen dat alles op orde is, ook medisch gezien. Hoe ga je de verzorging doen als je de hele week aan het werk bent? Daar heb je wel gelijk in. Ik heb nogal de neiging om bij een idee wat ik in mijn hoofd heb nogal impulsief te gaan handelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 1 uur geleden, Evee zei: Ik denk dat je onderschat hoeveel werk en hoeveel kosten het met zich meebrengt om een goede dierenopvang op te starten. Ik denk ook niet dat het verstandig is, gezien de situatie, om een opvang te beginnen. Van die losse initiatieven van "leuk ik ga dieren / konijnen / knaagdieren opvangen" heb ik al zoveel zien komen en gaan en ik kan je vertellen dat dat twee kanten op kan: ze realiseren dat het op deze manier niet werkt en gaan het alsnog goed en serieus aanpakken of ze helpen de dieren van de regen in de drup als in het is misschien wel iets beter dan het in een oude situatie was, maar zeker niet ideaal. Vergis je er niet in dat een opvang het bedrijfsmatig houden van dieren is. Je moet aan regels voldoen. Zo heb je om te beginnen al drie verschillende ruimtes nodig. Lees bijv. deze uitleg RIVM Huisvesting en verzorging van bedrijfsmatig gehouden dieren. Hebt een opleiding nodig. Je hebt inkomsten nodig, sponsors. Afstands- en adoptiegeld betaald de rekeningen nooit volledig. Bedrijven geven meestal alleen als je ook echt een stichting bent, dan heb je dus al inschrijvingskosten, bankkosten, je moet een bestuur zien te vinden voor je stichting. Dan heb je de kosten voor opvang, je kan wel met wat gedoneerde hokken en voer beginnen, maar wat als de eerste dierenartsrekeningen binnen gaan komen? Of je nou een muis of konijn opvangt, met een ziek dier moet je naar een dierenarts. Daarbij kan een gemeente eisen stellen voor vergunningen, niet overal mag je zomaar een dierenopvang beginnen. Hoe lang blijf je zelf op de locatie waar je nu zit? Wat als je straks wat ouder bent, een baan hebt, en op jezelf gaat wonen? Laat je de opvang dan achter en zo ja, is er iemand die het overneemt? Zo niet, kan de opvang dan meeverhuizen? Stop je alles? En als je dat doet, waar gaan de dieren dan heen? Je blijft vaak namelijk toch met lastig of niet plaatsbare dieren zitten. Ook daar moet een oplossing voor zijn. En je bent ook beperkt in andere dingen, je kan niet zomaar een weekend weg of op vakantie. Wat als het op de huidige locatie niet meer zou mogen (door bijvoorbeeld bezuinigingen, personeelswisselingen, klachten van omwonenden enz?). Heel eerlijk, ik snap dat het leuk lijkt, maar ik raad het je af. Als dit soort werk je leuk lijkt, is een stage of vrijwilligerswerk doen bij een bestaande opvang dan niets voor jou? Ik kan zeker even kijken naar een stage of vrijwilliger worden. Dat is inderdaad ook een heel goed idee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 1 uur terug, BaasjevanBrownie zei: En je wilde toch ook juist weg en terug naar je ouders, omdat je het niet eens was met bepaalde regels? Ze zien je al aankomen; “nou pap mam, ik neem ook 150 konijnen mee 😂” Ik sluit me aan bij hierboven, het is natuurlijk ook nog eens niet jouw boerderij, dus zij hebben de verantwoordelijkheid. Maar ik vind de tip van @Evee helemaal geen gekke om vrijwilligerswerk te gaan doen. Heb ik zelf ook aan gedacht, leek mij ook ontzettend leuk. Helaas zit er hier geen konijnenopvang in de buurt. Hopelijk bij jou wel! En anders als de leiding erachter staat “gewoon” meer dieren voor vast opvangen die nu in een asiel zitten en een beter leven geven. Niet met het oog op herplaatsing, maar gewoon bij jullie een mooi leven geven. Maar ook dan moet je natuurlijk wel de dierenartskosten kunnen betalen. Ik ga het zeker even overleggen. We hebben namelijk nog best wel wat plaats. En ook veel verschillende soorten dieren. En heel veel dieren hier komen en gaan sowieso al. Dus het is al een soort van opvang, maar nu fokken ze hier ook wel veel dieren. En daar wil ik eigenlijk vanaf. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 Ik moet trouwens wel heel erg lachen om zo'n vrouw op Marktplaats. Ze wil haar konijn aan mij afstaan. Het is een mannetje. Hij is niet gecastreerd, en ik heb in de advertentie gezet dat er dan een koppeling moet plaatsvinden. Anders kan ik hem niet overnemen. Maar nu zegt ze dat hij niet gekoppeld kan worden en al 20 konijnen heeft doodgebeten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Ik zou eerder kiezen voor een castratie, anders heb je straks echt 150 konijnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Goed dat je je enthousiaste impulsieve plannen hier neergezet hebt, Iris! Nu heb je veel reacties gekregen om over na te denken en heb je zelf al geconcludeerd dat deze erg verstandig zijn. 😁 Secret Santa-puzzles bezorgen sommigen veel hoofdbrekens, maar hier is de uitkomst glashelder: bezint eer ge begint (nou ja, "begint" eigenlijk maar helemaal niet) en zoek een opvang waar je als vrijwilliger aan het werk kan. Heel veel succes! 👍 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 47 minuten geleden, Marjoleink zei: Ik zou eerder kiezen voor een castratie, anders heb je straks echt 150 konijnen. Nee dat stond er uiteraard ook in vermeld. Alleen een gecastreerd mannetje. Maar ik moest gewoon lachen om het feit dat ze zei dat er al 20 waren doodgebeten. Waaronder moeder, broertjes en zusjes bij de geboorte 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Ik vind dat helemaal niet zo grappig, eerder heel triest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 Zojuist, BaasjevanBrownie zei: Ik vind dat helemaal niet zo grappig, eerder heel triest. Ja als het echt zo is wel, maar ik geloof er gewoon helemaal niks van. Hoe dat meisje ook tegen mij praatte, en ze zei ook dat ze dierverzorger was dus dat ze wist wat ze deed. En dat hij deze week toch wel een ander baasje zou vinden. Bijna alsof ze hoopte dat iemand hem als kerstkonijn zou adopteren. Helemaal kierewiet Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 Ik zou die oproep maar marktplaats halen en eerst in gesprek gaan met de leiding wat er kan en mag. En als je al konijnen op mag vangen zou ik je echt op het hart willen drukken die al gekoppeld, gecastreerd en wel uit een opvang te halen. Want dit is echt vragen om problemen. Wilde je al die konijnen zelf laten castreren en gaan koppelen? Wat als de koppelingen niet lukken? Blijf je er dan alsmaar konijnen bijhalen? En dat moet dat ook allemaal maar uitkomen. Bovendien hebben ze ook allemaal een ren nodig, die zullen ook nog gemaakt moeten worden. Hiermee gaat @Evee straks gelijk krijgen dat die beestjes van de regen in de drup worden geholpen. Ik snap je enthousiasme, maar je loopt nu wel heel hard van stapel. Eerst goed uitdenken, over praten en kijken wat er überhaupt mogelijk is en dan zou ik nog andere keuzes maken, want dit is een recept voor drama. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 3 uren geleden, Iris_1D zei: Ik ga het zeker even overleggen. We hebben namelijk nog best wel wat plaats. En ook veel verschillende soorten dieren. En heel veel dieren hier komen en gaan sowieso al. Dus het is al een soort van opvang, maar nu fokken ze hier ook wel veel dieren. En daar wil ik eigenlijk vanaf. Dat je van dat fokken af wilt vind ik dan wel een goed idee. Lekker diertjes uit de opvang halen ipv nog meer bijfokken. Als je dat weet te bereiken heb je ook al iets goeds voor elkaar gekregen he?! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 Oke wellicht heb ik nu toch iets impulsiefs gedaan... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 1 uur terug, Iris_1D zei: Oke wellicht heb ik nu toch iets impulsiefs gedaan... Impulsiefs als in "niet zo verstandig"? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 9 uren geleden, JokeC zei: Secret Santa-puzzles bezorgen sommigen veel hoofdbrekens, maar hier is de uitkomst glashelder: bezint eer ge begint (nou ja, "begint" eigenlijk maar helemaal niet) en zoek een opvang waar je als vrijwilliger aan het werk kan. Heel veel succes! Hahaha, Secret Santa doet behalve veel cadeautjes voor ons allen ook veel stof opwaaien. Maar ik heb nooit geweten dat er zoveel bij komt kijken om een opvang te beginnen. Ik heb dat RIVM gebeuren van Evee doorgelezen. Toe maar. Nee, ik zou het maar bij vrijwilligerswerk houden en ik denk ook dat het nog bijzonder leerzaam is ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 40 minuten geleden, JokeC zei: Impulsiefs als in "niet zo verstandig"? Misschien een heel klein beetje niet verstandig Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Iris_1D Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2022 Ik ben nogal gevoelig voor druk. En ik had die advertentie op marktplaats verwijderd. Maar ik werd even daarna toch nog gebeld door iemand die de advertentie had gezien. Een jongeman aan de telefoon die zat met 3 katten. Zijn vader is terminaal en zit in zijn laatste week. De katten moeten weg. Dus of een nieuw huisje of een asiel. De beste man woont op een boerderij en zou het dus fijn vinden als de nieuwe woonplek ook een boerderij zou zijn. Hij had uit mijn advertentie gehaald dat ik op een boerderij woonde. En hij wilde heel graag dat ik 2 katten opving. De 3e zou hij dan zelf opvangen. Ik vond het zo zielig en die jongen moest huilen aan de telefoon... dus morgen om 6 uur komt hij 2 katten langsbrengen vanuit eindhoven. Ik heb al voer besteld en mandjes, krabpalen en kattenbak heb ik al. Dus nu maar hopen dat de groep het goed vind... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 17 december 2022 Delen Geplaatst: 17 december 2022 En wat ga je doen dan als de groep het niet goed vindt? Het gaat wel om dierenlevens hè. Niet om jassen of schoenen die je ff retour kan zenden als ze niet passen.. Enne, als vrijwilliger bij een dierenopvang wil ik toch ook nog even zeggen dat impulsiviteit en dieren zelden goed samengaan. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 18 december 2022 Delen Geplaatst: 18 december 2022 Oh wat haal je je een problemen op de hals! Wat als de groep het inderdaad niet goed vindt? En het zijn, denk ik, buitenkatten maar je moet ze dan eerst 2 maanden binnenhouden om te voorkomen dat ze niet naar hun oude huis teruglopen. Heb je die mogelijkheid? Het beste wat je kunt doen is vandaag die jongen terugbellen en zeggen dat het toch niet kan. En dan echt voet bij stuk houden. Hij kan beter even verder zoeken, wijs hem bijvoorbeeld op de site Verhuisdieren. Of gewoon het asiel. Voor het welzijn van de katten is dat echt beter, ondanks al jouw goede bedoelingen. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 18 december 2022 Delen Geplaatst: 18 december 2022 13 uren geleden, Iris_1D zei: Ik ben nogal gevoelig voor druk. Dat is niet alleen voor jouzelf duidelijk, dametje, maar jij bent wel de enige die (met hulp van mensen die je vertrouwt, je kennen én verstand van zaken hebben) die daar een soort veiligheidsmaatregelen voor kunt aanleren/bedenken. De combinatie met je impulsiviteit is nog meer risico op ongewenste en ernstige gevolgen, dat weet je zelf ook. Aan je verstand mankeert niks, maar als opgroeiende jongeling in jouw "niet altijd makkelijke" situatie heb je wel zoals dat modern heet behoorlijk wat "uitdagingen" het hoofd te bieden. Laat dat prima stel hersens van jou die "uitdagingen" onder controle leren krijgen, van die investering in jezelf heb je de rest van je leven veel plezier. Zet 'm op! 👍 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.