Ga naar inhoud

Dwangvoeding bij konijn met gebroken bekken


Katja_teddy

Aanbevolen berichten

Hallo, Helaas heeft mijn konijntje een gebroken bekken nadat ze een ongelukkige sprong heeft gemaakt en met haar poot is blijven haken. Aangezien dit niet geopereerd kan worden, moet ze een aantal weken kooirust hebben. Ze moet nu enkele weken in een klein hok doorbrengen, zodat ze niet veel kan bewegen en zodat de botbreuk zich kan herstellen. Ook moet ze natuurlijk antibiotica tegen de pijn krijgen. Helaas weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik was van plan om de medicatie op een klein stukje brood te doen. Dus om de medicatie in het brood te laten trekken en het vervolgens te geven. Helaas heeft ze vandaag (voor de eerste keer) last van diarree. Op verschillende pagina's heb ik gelezen dat het dan niet verstandig is om brood te geven (aangezien brood juist diarree kan veroorzaken). Ook is mijn konijn niet gewend om groenvoer te eten. Wij geven haar altijd veel hooi, water en sciene selective biks. Om nu opeens met groenvoer te beginnen, bijvoorbeeld met een prakje van bananen gemixt met de medicatie, terwijl ze diarree heeft en niet gewend is om dit te eten, lijkt mij ook niet heel erg verstandig. Daarnaast stribbelt ze hard tegen als je haar wil dwangvoeren en/of via een spuitje de medicatie wil geven. Als ze zich gaat verzetten, is dit natuurlijk ook niet goed voor haar bekken en voor haar herstel. Ze moet voldoende rust hebben. Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken?  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in dit geval kijken of je het op of tussen 2 blaadjes basilicum kunt doen. Die 2 blaadjes zijn niet zo erg als ze geen groenvoer gewend is. Banaan zou ik niet doen als ze al last van haar darmen heeft. Sommige medicatie vinden konijnen wel lekker en lebberen ze zelfstandig uit een spuitje, dat kun je ook proberen, maar ik zou niet forceren. Krijgt ze ook pijnstilling? Want je hebt het over antibiotica, maar die doen niks tegen pijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Kolino zei:

Ik zou in dit geval kijken of je het op of tussen 2 blaadjes basilicum kunt doen. Die 2 blaadjes zijn niet zo erg als ze geen groenvoer gewend is. Banaan zou ik niet doen als ze al last van haar darmen heeft. Sommige medicatie vinden konijnen wel lekker en lebberen ze zelfstandig uit een spuitje, dat kun je ook proberen, maar ik zou niet forceren. Krijgt ze ook pijnstilling? Want je hebt het over antibiotica, maar die doen niks tegen pijn.

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad pijnstilling (antibiotica was een foute woordkeuze). Ik ga morgen vroeg inderdaad eens proberen of ze het zelfstandig uit het spuitje wilt nemen, maar ik vrees van niet. Als ik het tussen blaasjes basilicum doe, dan denk ik dat het eraf druipt, toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep! Hier werkt dat prima. Blaadje ondersteboven houden, medicatie er op spuiten, afdekken met een iets kleiner blaadje. Bij het geven de zijkanten iets omhoog duwen, zodat het nog meer een kommetje wordt.

Basilicum ruikt vrij sterk, waardoor een konijn vaak niet door heeft dat er medicatie in zit.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Eet ze het niet gewoon als je het over de biks doet? 

 

Dit werkte bij mij, ik nam een paar science selective brokjes die ik prakte met een mini beetje heet water. Daar roerde ik dan medicatie door en dat likten beide konijnen, waaronder ook een heel kieskeurige wat betreft voedsel, gewoon zelfstandig van een schaaltje.

 

aangepast door Miekmoek
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geprobeerd om het haar op een lepeltje aan te bieden, tussen blaadjes basilicum en ook met science selective brokjes.. ze wil er niks van weten. Inmiddels ben ik al ruim 2 uur verder... ze is heel kieskeurig met eten als iets nieuw is. ze moet nu ook nog eens 2x per dag (om de 12 uur) haar pijnstillers. en ik wil haar natuurlijk zo snel mogelijk de pijnstilling geven. misschien moet ik haar dan toch maar in een handdoek wikkelen en heel haar goed vasthouden zodat ze zo min mogelijk met haar bekken kan bewegen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je haar in de kooi onvoldoende beet houden? Sommige konijnen gaan zich echt afzetten, maar andere konijnen doen dat niet. Als de kooi klein is kan je haar misschien een soort van tegen de hoek van de boden fixeren en dan de kop stevig vastpakken. Met je andere hand het spuitje erin. Mijn ervaring is dat het met dunne 1 ml spuitjes makkelijker gaat dan met dikkere spuitjes.

In een handdoek wikkelen zou ik zelf in dit geval denk ik liever niet doen. Ze beweegt dan misschien niet, maar je geeft wel druk op het bekken en bij een breuk mag dat niet altijd.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad ook geprobeerd om haar in de kooi beet te houden. Aangezien ze nu een klein hokje heeft, dacht ik dat dit misschien wel zou lukken. maar helaas verzet ze zich hevig. Uiteindelijk heeft mijn moeder haar opgetild en vastgehouden tegen haar lichaam aan. Een buurvrouw van ons, die zelf als assistente werkt bij een dierenarts, heeft de medicatie bij haar toegediend. (ook zij had trouwens eerst geprobeerd om het in het hokje aan haar te geven, maar dit ging niet). Gelukkig spartelde ze weinig. alleen met haar hoofdje bewoog ze soms weg, wat ook logisch is denk ik. Ik zal vanavond weer eerst proberen om het in het hokje aan haar te geven. Het is een klein dun spuitje. ze hoeft ook maar een kleine hoeveelheid telkens te krijgen (0.7 ml). dus hopelijk laat ze het een dezer dagen op deze manier toe. Mocht dat niet lukken, dan zullen we het op dezelfde manier aanpakken als vanochtend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .