Ga naar inhoud

Tips succesvolle koppeling ?

Konijnen-Lisa
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn lieve konijn is helaas overleden. Een gecastreerd mannetje dat ontzettend lief en tam was. Hij is maar 10 jaar geworden. Ik ga hem heel erg missen!

Achteraf gezien denk ik dat ik hem toch mee had moeten nemen naar een andere dierenarts... De dierenarts zei namelijk dat zijn kniebanden gescheurd waren en dat een operatie vanwege zijn hoge leeftijd en de lange revalidatie zinloos zou zijn. Mijn konijn ging de afgelopen weken steeds manker lopen en kon zijn vachtje steeds minder goed verzorgen. Ik gaf hem dagelijks pijnstillers en aaide en knuffelde hem veel, maar het bleef heel zielig. Achteraf denk ik dat zijn pootje gebroken was en wou ik dat ik naar een andere dierenarts was gegaan voor een second opinion.

Niet alleen ik mis hem, maar ook zijn vriendin. Ze eet minder en is minder actief. Als ik haar rond laat lopen in de tuin lijkt ze wel gelukkig en springt en rent ze... Maar in het hok dat ze eerst deelde met hem, zit ze nu vooral stil in plaats van te springen en te onderzoeken zoals toen hij er nog was. Eerst wilde ik haar naar een koppelvakantie bij een konijnenopvang laten gaan, maar...

Mijn tante heeft een gecastreerd mannetje dat ook eenzaam is en nu al lang eenzaam in zijn hok zit. Zij had eerst twee konijnen, maar toen het vrouwtje overleed hebben ze nooit een nieuw konijn aangeschaft. 

Nu denk ik er dus aan om deze twee te koppelen, zodat ze allebei gelukkiger en minder eenzaam zullen zijn. 

Sorry, een heel verhaal, maar hebben jullie tips hoe ik deze twee succesvol kan koppelen? 

De uitdagingen: 

1: Waar ga ik een neutrale ruimte vinden? 

Mijn vrouwtje kent de hele achtertuin en de schuur (die ze zelf open kan maken en dicht kan doen...) 

Onze voortuin is misschien een optie, maar dit zijn alleen tegels zonder omheining. Een half uurtje in de ren in de voortuin zou kunnen, maar bijvoorbeeld twee weken lijkt me onveilig. Mijn tante woont bijna twee uur rijden hier vandaan, dus vindt het zielig om heen en weer met mijn vrouwtjes konijn die kant op te gaan.

2: Wat als deze match niet zo geweldig is als de vorige? 

De koppeling met haar vorige maatje was super makkelijk. Mijn zusje had het ene konijn op schoot en ik het andere. We zaten in de keuken op de vloer en aaiden allebei de konijnen. Daarna snuffelden ze aan elkaar en gingen elkaar likken. Het klikte direct en ze hebben nooit ruzie gehad. We zijn er die eerste keer de hele middag bij gebleven, maar konden ze die avond dus al samen in een hok doen. Als het tussen deze twee niet direct klikt, zullen we ze apart van elkaar in een hok moeten doen, maar waar zet ik dan zijn hok? Omdat zij overal al geweest is...

Alvast bedankt voor de tips en het meedenken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote voordeel van een koppelvakantie bij een opvang is inderdaad dat je met al deze dingen geen rekening hoeft te houden. De ruimte is sowieso neutraal en als het geen match is dan zitten er nog genoeg andere rammen te wachten op een maatje. Maar hoe fijn zou het zijn als deze twee eenzame konijnen wel samen zouden kunnen? Veel succes!

Ik begin even met jouw tweede vraag, die vind ik het makkelijkst te beantwoorden. Konijnen kiezen hun maatje namelijk vooral op karakter. Dat matcht, of niet. Maar daarnaast moet de liefde vaak ook groeien. Als de eerste klik er is en de koppeling goed lijkt te gaan, dan zullen ze vaak nog niet direct klef zijn. Ze moeten elkaar nog leren kennen, elkaar wat aftasten en leren vertrouwen. Goede dingen zijn samen eten en bij elkaar in de buurt zitten, maar echt tegen elkaar of elkaar wassen, dat komt vaak pas na een aantal weken of maanden. En aan de andere kant het aftasten, de rangorde bepaling, kan ook wel enkele weken of maanden duren voor ze dat echt helemaal duidelijk hebben. Regekmatig op elkaar rijden en bijvoorbeeld jagen horen daarbij. Je hoeft de konijnen daarvoor niet uit elkaar te halen (juist niet!) tenzij het echt geen match is. 

Nu jouw eerste vraag, over neutraal terrein. Dat is wat lastiger omdat ze de hele tuin al kent. Ik denk dat je wel onderscheid kunt maken tussen 'ze is er wel eens geweest' en 'ze komt meerdere keren per week in de hele tuin'. Bij dat eerste kun je het zeker wel inrichten als neutraal terrein. Maar bij het tweede, dan zou ik er inderdaad niet gaan koppelen.

Is het niet meer neutraal, dan heb je denk ik drie opties als je deze konijnen wil proberen te koppelen. Optie 1 is toch bij jullie in de tuin. Maar dan wordt de koppeling wel sterk beïnvloed door haar territorium en wordt de kans van slagen een heel stuk kleiner. Optie 2 is om gebruik te maken van een koppelexpert. Er zijn bedrijven die de koppeling voor je kunnen overnemen, heb die wel eens hier op het forum genoemd gezien. Sommige opvangen bieden het ook aan, maar vaak hebben ze helaas geen tijd of mensen omdat ze vol zitten met afspraken om hun eigen konijnen te koppelen voor adoptie.

Optie 3 is om bij jouw tante te koppelen, als daar wel mogelijkheid is voor neutraal terrein. Dat jij met jouw voedster naar haar gaat en haar daar achterlaat als er een match lijkt te zijn. Dat je ze dan bijvoorbeeld een week daar laat op neutraal terrein tot de koppeling rustiger is en klaar om naar het uiteindelijke verblijf te gaan, dus terug naar jou. 

Maar dan moet jouw tante het wel zien zitten om de koppeling te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ja, het zijn inderdaad buiten konijnen, dus binnen koppelen gaat helaas niet nu met hun dikke wintervacht. 

Mijn tante heeft haar konijn nu bij me gebracht. Hij heeft een ontstoken oogje, er kleeft poep aan zijn kontje en hij heeft iets te lange nagels. Dus ik ga eerst maar met hem naar de dierenarts voor ik de twee bij elkaar zet en ga koppelen. 

Eerst maar hem gezond(er) krijgen 🙂

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • 2 weken later...

We zijn de konijnen vandaag aan het koppelen en het gaat gelukkig heel goed! Het mannetje met ontstoken oogje (Boef) wist direct dat hij de baas wilde zijn. Het vrouwtje dat we al hadden (Mischa) was het er niet direct mee eens, maar na een kwartier accepteerde ze het al. Nu liggen ze samen in de doos. Ze zijn heel lief samen en likken elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het oogje zelf nog een aantal dagen schoon kunnen maken met afgekoelde kamillethee. Als het idd om een ontsteking gaat. Mijn ram heeft een chronisch traanoogje wat wel schoongemaakt wordt door onze voedster. Maar dat heeft een andere oorzaak.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van zo'n foto wordt een mens toch blij. Ik was bij een familielid en daar zit een konijn eenzaam in een hok. Iemand die begeleid woont. Mag van de leiding maar één hand brokjes 's morgens geven maar ik haalde er 's avonds nog twee handen uit. Gezegd: geen brood en de hele dag hooi. En echt niet te veel brokjes. en ook proberen eens witlof en of andijvie te geven. Wist niet dat ze dat ook mochten, zei die persoon.

Mijn hart breekt als ik dat eenzame diertje zie zitten. Wilde er ook mee gaan fokken want kleine konijntjes zijn zo leuk! Gezegd dat niet te doen omdat er al veel en veel en veel te veel konijnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zielig! Er zijn inderdaad nog veel te veel mensen die niet weten dat je een konijn niet gelukkig maakt door hem alleen in een klein hokje achterin de tuin te laten zitten... 

Een kennis van mij heeft ook een konijn alleen zitten, maar ze wil er geen konijn bij zetten omdat ze dan een groter hok moet aanschaffen. Echt medelijden met dat konijntje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren en ook vandaag rent Boef achter Mischa aan als ik naar ze toe kom. Dit lijkt me "gewoon konijnengedrag"? Weten jullie wat het betekent? 

Als ik dan bij ze ga zitten, wordt hij rustig en dan gaan hij en Mischa gewoon tegen elkaar aan liggen of bijv. samen eten. 

Met haar vorige maatje, Jumper, had Mischa nooit dat hij achter haar aan rende of andersom. Dus ik ken dit helemaal niet zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

A

27 minuten geleden, Konijnen-Lisa zei:

Gisteren en ook vandaag rent Boef achter Mischa aan als ik naar ze toe kom. Dit lijkt me "gewoon konijnengedrag"

Als ik met voer naar de ren toe kom lopen, hebben ze het snel in de gaten en als ik binnenstap gaan ze achter elkaar aanrennen. Ik zie dat als konijnengedrag. Andere konijnen gaan misschien binkies maken. Ze vliegen dan even overal op en overheen en komen dan naar me toe. Maar ik weet niet of dat ook bij jouw konijnen zo is.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .