Ga naar inhoud

Hoe geef jij het drinkwater?


Evee

Drinkwater voor konijnen  

71 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe bied jij het drinkwater aan aan jouw konijnen?

    • In een drinkfles
      8
    • In een drinkbak
      47
    • Zowel in een drinkfles als in een drinkbak
      16


Aanbevolen berichten

Hoe bied jij het drinkwater aan aan jouw konijnen? Gebruik jij een drinkfles of een waterbak? Of misschien wel allebei? 

 

 

 

- Nog even extra als tip: denk er aan dat als het vriest, je meerdere keren per dag vers drinkwater aanbied aan de konijnen!

 

 

Drinkwater is ontzettend belangrijk voor de gezondheid van konijnen. Voldoende water drinken zorgt er voor dat afvalstoffen zoals een te veel aan calcium wordt afgevoerd en zich niet in het lichaam blijven verzamelen. Maar het zorgt ook voor een goede darmwerking en minder kans op verstopping. Vaak kijken we vooral naar voeding als het gaat om gezondheid van onze konijnen, maar voldoende water drinken is minstens net zo belangrijk! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd in een paar drinkbakjes en met warm weer zet ik er ook nog een drinkcontainer bij: een drinkbakje met een vrij groot reservoir erop. Ik heb heel vroeger wel drinkflesjes voor konijnen en gerbils gebruikt maar dat vond ik voor mezelf niet fijn, want dat nippeltje verstopt steeds door kalk in het water en het maakt herrie als ze drinken. En toen hielden we ze nog in een kooitje met veel hooi en houtvezel waardoor een drinkbakje gauw vol troep zat...Nu met een ruime ren en niet overal hooi en bodembedekking is een bakje toch echt handiger voor mij, en voor de dieren ook veel fijner. Dat laatste is wel het allerbelangrijkste!

 

Ik geef ze trouwens nu steeds lauw water als ik het bevroren water weghaal. Dat vinden ze veel lekkerder dan zo'n koude plens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 grote drinkbakken uit de webshop. Vannacht rond 12 uur de bakken omgewisseld met een snugglesafe met hoes eronder. Vanmorgen tegen kwart over 8 was het water wel bevroren maar het was een dun laagje. Toen het laatst min 4 werd toen had ik geen snugglesafe gebruikt en zat er een dikkere laag ijs in. Heb de waterbakken omgewisseld met de snugglesafe. Ik vul een metalen gieter en die staat dan in de keuken op de vensterbank. 

 

IJskoud water vinden ze echt niet lekker. Gisteren na het geven van de brokjes ging Kushi drinken en schudde zich vervolgens krachtig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lange tijd een combinatie gebruikt, zeker toen de konijnen nog in de ren met zand zaten. Als ze fanatiek graafden gooiden ze dan zo de waterbak vol zand en was er niets meer te drinken, dan vond ik als extra een fles wel heel fijn, dan weet je dat, ook al drinken ze uit een fles wat minder vlot en makkelijk, er in ieder geval water is.

 

Nu ze losse zandbakken hebben in de nieuwe rennen heb ik het niet meer dubbel. Ze hebben nu alleen waterbakken. Twee in de winter zelfs, één op de normale plek, en één extra wat verder achterin de ren, omdat ik denk dat die misschien langer vloeibaar blijft? Geen idee of dat zo is 😄 

Ik heb meerdere waterbakken, 's ochtends, rond de middag en 's avonds loop ik dus met een kan water en 2 drinkbakken richting de ren. De bevroren bakken neem ik dan mee, de schone bakken met vers water zet ik neer. Het volgende wisselmoment neem ik de ontdooide bakken weer mee naar buiten met schoon water, en zo dus 3x per dag. Normaal als het niet vriest ververs ik 1x per dag en vul ik 1x per dag water aan.

 

In de zomer loop je met je bevroren icepods 3x per dag naar ze toe, in de winter juist het tegenovergestelde 🤣

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze een bakje met een anderhalve liter reservoir erop. 
Voorheen, bij mijn vorige konijnen, gebruikte ik ook wel zo’n drinkfles met oranje dop of groene deksel. De laatste vond ik de betere. Maar het water kwam bij mijn konijnen gauw in hun neusje en ik vond dat nu niet zo handig. Bij de fles met oranje dop merkte ik hun frustratie altijd, er kwam te weinig uit naar hun zin.

Bij dit koppel was de keuze snel gemaakt. Bennie weigerde uit welke drinkfles dan ook te drinken en ik kon niet anders dan een drinkbak aanschaffen. 
 

Ik heb het idee dat de meeste konijnen daar toch het liefst uit drinken. 
Overigens doet Bennie ook een meteen een wasbeurt tijdens het drinken. Bennie maakt z’n pootjes nat en wast dan zijn gezichtje. 😂

Het is super schattig 🥰 om te zien, ik denk dat hij daarom met een drinkfles niet uit de voeten kon. 😜
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de drinkfles van de cavia's laatst vervangen door een drinkfles met op het uiteinde een bakje. Ben ik heel tevreden mee, maar nu weet ik niet wat ik moet kiezen 😂. Ik merk wel dat het water sindsdien echt sneller op gaat. Voor mij de voordelen van een flesje (ik moet de trap op en dat is echt niet handig met een bakje water), en de cavia's kunnen gulziger drinken. Ik vind het er netter uitzien en de reden waarvoor ik hem vooral gekocht had: Niet meer wakker liggen van tikkende drinknippeltjes. Ik hoef nu ook niet meer te klooien met ijzerdraadjes. Het idee van een papagaaienflesje, maar met een breder bakje. Ik zag dat ze bij omlet nu ook zoiets hadden voor konijnen en cavia's.

 

Screenshot_20221126_170053.thumb.jpg.3d6e849ac77bcc90b04522ede09ac844.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, DaniëlleV zei:

Ik heb het idee dat de meeste konijnen daar toch het liefst uit drinken. 
Overigens doet Bennie ook een meteen een wasbeurt tijdens het drinken. Bennie maakt z’n pootjes nat en wast dan zijn gezichtje. 😂

Het is super schattig 🥰 om te zien, ik denk dat hij daarom met een drinkfles niet uit de voeten kon. 😜
 

Awww wat schattig, mijn kat doet dat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bobbyonthefloor zei:

Awww wat schattig, mijn kat doet dat ook.

😃 is leuk om te zien he? Dieren zijn meestal echt wel schoon op zichzelf. 
Al heb ik het mijn andere konijnen nooit zien doen. Hij doet het al zolang ik hem heb en voor het eerst water in een bakje gaf. Hij is soms echt wel 10 minuten bezig met zo’n wasbeurt. 

Hij is een echte ijdeltuit 🤣

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Afgelopen jaar heeft een cavia uit de familie zijn laatste maanden bij ons mogen leven en die had ook zo'n drinkfles met oranje dop. Niet schoon te houden die dingen! Het blijft mij ook verbazen hoeveel herrie ze ermee maken, als ik in het kantoortje ernaast zat hoorde ik het al. Mijn konijnen drinken van jongs af aan gelukkig al uit een waterbak, ik was zo blij dat ze daaraan gewend waren. Ik moet inderdaad wel met de waterbakjes de trap op, wat soms voor een waterval de trap af zorgt😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .