Ga naar inhoud

Konijn kan niet opstaan en bibbert


Myrthee

Aanbevolen berichten

Quote
Op 9-12-2022 om 07:55, Miekmoek zei:

Hoe gaat het nu? Al begonnen met de medicatie?

Nee want hij ging opeens heel erg vooruit!!

Hij werd weer bewegelijk hij sleepte minder met de achterpootjes, en ging uit zichzelf eten ..

Als het hij weer achteruit gaat gaan wij gelijk naar de dierenarts.. 

Nu heb ik mijn andere konijn Luna ( de witte ) ook maar naar binnen gehaald want ik merkte dat ze onrustig werd .. 

Zij was heel blij en begon hem gelijk te wassen ☺

 

 

Screenshot_20221210-164619_Photos.jpg

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, om de parasiet te stoppen is het echt slim om panacur te geven. Je doet dit 2 weken in hoge dosis en daarna nog 2 weken normale dosis. Als je niet op tijd behandeld als de parasiet actief is teken je als het ware het doodvonnis van je konijn, omdat je de parasiet de kans geeft om schade aan te richten die je niet meer kunt herstellen. Zo duur is panacur nou ook weer niet. Ik snap niet waarom dat beestje niet naar de dierenarts mag, of dat in overleg die kuur kan worden opgehaald. Dat is een verantwoording die je hebt als baasje.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja panacur is wel op internet te bestellen, maar dan kom je uit op pilletjes die je moeilijk kunt doseren of de petpaste die bij een klein konijn eveneens lastig doseren is. Je hebt van de petpaste meerdere injectors nodig voor 1 kuur. Afhankelijk van het gewicht van het konijn waarschijnlijk ongeveer 3 stuks voor de hele kuur.  Het is gewoon handiger om bij de dierenarts om de vloeistof te vragen. Bij mijn dierenarts vullen ze een flesje af waar dan voldoende in zit voor de hele kuur en printen ze de dosering op het etiket. Dan hoef je dus niet zelf aan het rekenen te slaan en weet je zeker dat je de juiste dosering geeft.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, DaniëlleV zei:

Panacur is op internet te bestellen hoor. 🙂

Panacur / fenbendazol is niet in de vrije verkoop hier. Dat ligt dus niet in dierenwinkels. Het is alleen bij dierenarts-groothandels te bestellen.  In principe kan alleen een dierenartspraktijk het verkopen.

 

Medpets heeft een dierenarts in dienst, en aangezien het geen "op recept" medicijn is, verkopen die het wel. Die spelen een beetje in op een grijs gebied tussen dierenarts / winkel in. In het verleden verkochten ze ook veel medicijnen die wel op recept zijn, maar dat mogen ze niet meer. Maar zonder controle, zoals vroeger was, ging dat dus wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Evee zei:

Panacur / fenbendazol is niet in de vrije verkoop hier. Dat ligt dus niet in dierenwinkels. Het is alleen bij dierenarts-groothandels te bestellen.  In principe kan alleen een dierenartspraktijk het verkopen.

 

Medpets heeft een dierenarts in dienst, en aangezien het geen "op recept" medicijn is, verkopen die het wel. Die spelen een beetje in op een grijs gebied tussen dierenarts / winkel in. In het verleden verkochten ze ook veel medicijnen die wel op recept zijn, maar dat mogen ze niet meer. Maar zonder controle, zoals vroeger was, ging dat dus wel.

 

Vreemd, ik bestel de petpasta altijd online, en bij verschillende webwinkels. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Vreemd, ik bestel de petpasta altijd online, en bij verschillende webwinkels. 🤔

Er zijn een aantal winkels die bij dierenartsgroothandels kunnen bestellen, er zijn ook dierenartspraktijken die er een webwinkel naast hebben. Het is niet op recept, dus in die zin kan het wel gewoon online verkocht worden. Maar in Nederland is het dus niet in de gewone vrije verkoop te bestellen voor een normale dierenwinkel. Of dat moet recent gewijzigd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Kolino zei:

Ja panacur is wel op internet te bestellen, maar dan kom je uit op pilletjes die je moeilijk kunt doseren of de petpaste die bij een klein konijn eveneens lastig doseren is. Je hebt van de petpaste meerdere injectors nodig voor 1 kuur. Afhankelijk van het gewicht van het konijn waarschijnlijk ongeveer 3 stuks voor de hele kuur.  Het is gewoon handiger om bij de dierenarts om de vloeistof te vragen. Bij mijn dierenarts vullen ze een flesje af waar dan voldoende in zit voor de hele kuur en printen ze de dosering op het etiket. Dan hoef je dus niet zelf aan het rekenen te slaan en weet je zeker dat je de juiste dosering geeft.

 

 

Ja precies, maar ik gebruik wel de pasta omdat ik grote konijnen heb. De dosering heb ik gewoon berekent en ik weet hoeveel streepjes ze dus nodig hebben. Ik moet erg veel geven als ik voor de vloeibare variant kies. Ik geef de pasta op een snoepje en het gaat zo naar binnen. 
De pasta is voor een hele kuur inderdaad dan wel duurder maar dat heb ik graag voor ze over. 
Ik heb de pasta altijd in huis want Bennie hier heeft nog weleens een terugval. Dan is het belangrijk dat je meteen kunt starten. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Evee zei:

Er zijn een aantal winkels die bij dierenartsgroothandels kunnen bestellen, er zijn ook dierenartspraktijken die er een webwinkel naast hebben. Het is niet op recept, dus in die zin kan het wel gewoon online verkocht worden. Maar in Nederland is het dus niet in de gewone vrije verkoop te bestellen voor een normale dierenwinkel. Of dat moet recent gewijzigd zijn.

In de gewone dierenwinkel heb ik het inderdaad nooit gezien.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-12-2022 om 18:44, Myrthee zei:

En mijn konijn ligt met de voorpootjes naar voren achterpootjes onder haar buik en  languit.. is dat goed of niet.. ze kijkt wel blij ..

Screenshot_20221211-183943_Photos~2.jpg

Als ze nooit zo ligt en het eigenlijk een beetje gek is dat ze zo ligt, dan is het geen goed teken.

 

Je kan gewoon de dierenarts bellen dat je met panacur wil beginnen omdat je aan EC denkt. Dan kan je de medicatie gewoon ophalen en dezelfde dag nog starten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .