Ga naar inhoud

Konijn Zwanger


Myrnaxx

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, 

 

Sinds 3 maanden heb ik twee lieve konijnen in huis. Pim en Ollie, ik heb ze als kleintjes opgehaald en in hun eerste week bij mij meegenomen naar de dierenarts. Het zou gaan om twee voedsters maar 100% zeker wisten ze het niet omdat het bij jonge konijnen moeilijk te zien blijft.

 

Nu is Pim opeens ontzettend aan het piepen en knorren richting Ollie. Ollie reedt ook een tijdje op Pim maar bij mijn vorige konijnen (zeker 2 voedsters) deden ze dit altijd om rang te bepalen dus het was voor mij niet direct een alarmbel. Pim deed dit ook terug bij Ollie en uiteindelijk na 1 maand en af en toe apart houden zodat geen van de twee te moe werd hebben ze de strijdbijl begraven en is Ollie een beetje de baas. 
 

Ze vertoont verder niet oneigen gedrag, bouwt niet aan een nestje en plukt ook niet aan haar buik. Wel vind ik jaar buik ietwat dik, maar Ollie is ook aan de mollige kant (wordt op gelet en aan gewerkt). Daarnaast wil ze dan weer heel graag geaaid worden en dan weer helemaal niet, maar dat had ze vanaf het begin ook wel. 
 

maandag neem ik de dames (hoop ik) mee naar de dierenarts om over sterilisatie te spreken en hoop ik te horen dat Pim echt niet zwanger is.

 

ik weet niet zo goed wat ik moet… maak me heel veel zorgen dat ze wel zwanger is maar er zijn al zo veel ongewilde konijntjes op deze wereld en het zijn ook nog eens binnen konijnen aan het begin van de winter 😞 

 

Vind het sowieso fijn om dit even van mij af te schrijven maar als iemand tips heeft of iets waar ik op kan controleren hoor ik dit graag! 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een klassiek voorbeeld van fouten door dierenwinkels. Ze denken helaas alleen maar aan verkopen ipv wat goed is voor de konijntjes. Het nadeel met twee ukkies is dat ze op die leeftijd nog wel samen kunnen, maar het niets zegt over of ze later wel klikken. Net als bij mensen moet het namelijk wel klikken tussen 2 konijnen. Ik ben zelf ook ooit in de valkuil getrapt door me kleine voedsters te laten verkopen. Naast dat ze geslachtsbepaling idd nog weleens fout doen (dus dat zou ik zeker door de dierenarts laten checken) gaan 2 voedsters vrijwel nooit samen op oudere leeftijd. Bij mij vochten ze elkaar op een gegeven moment ook de tent uit. Dus je zit nu hoe dan ook helaas in de ellende, of het nou een rammetje en voedster of 2 voedsters zijn. Waarschijnlijk is de pubertijd nu aangebroken en is het geharrewar om de rangorde begonnen. Dat doen konijnen door op elkaar te rijden, zo wordt de dominantie bepaald. Door ze steeds uit elkaar te halen moesten ze dus steeds weer opnieuw beginnen die rangorde te bepalen. Het is dus niet alleen voortplanting dat rijden 😉

Ik zou je aanraden je hier even goed in te lezen en ze idd even te laten checken op geslacht bij de dierenarts. Maar het zouden best 2 voedsters kunnen zijn die druk bezig zijn de rangorde te bepalen. Dan is het hopen dat je een van de zeldzame gevallen gaat zijn bij wie 2 voedsters goed samen kunnen. Meestal is een gecastreerde ram en voedster de beste combi. Denk ook na over een noodplan voor als het hommeles wordt. Krijgen ze dan ieder een nieuw maatje of sta je er een af aan een opvang? Geen leuke keuzes om te moeten maken, ik weet het want ik heb als tiener hetzelfde meegemaakt en dat blijft gewoon rot. Daarom heb ik zoveel afkeer tegen dierenwinkels die dieren verkopen. Ze hebben er geen bal verstand van en spelen met dierenwelzijn en mensen hun emoties.

Bij deze goede info 😉

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

aangepast door BaasjevanBrownie
Extra linkje toegevoegd 😉
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik dacht dat twee voedsters het beste bij elkaar konden 😞 mijn vorige konijnen waren ook twee voedsters (deze uit de dierenwinkel, beide 9 jaar geworden met een fijne ruime ren buiten) en nu komen Ollie en Pim bij een hobby fokker weg (en ik maar denken dat ik het nu beter deed…) 

 

Als ze echt niet overweg kunnen dan komen er 2 koppels, ik heb ook twee hokken beschikbaar, leek mij al handig voor bij het koppelen, daarnaast hebben wij op twee plekken buitenruimte dus dat scheelt… 

 

De afspraak staat gelukkig al bij de dierenarts maar pfff zou het zo naar vinden als het toch niet goed gegaan is. Ben al gehecht aan beide dus kan ze niet meer missen 😞

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Myrnaxx zei:

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik dacht dat twee voedsters het beste bij elkaar konden 😞 mijn vorige konijnen waren ook twee voedsters (deze uit de dierenwinkel, beide 9 jaar geworden met een fijne ruime ren buiten) en nu komen Ollie en Pim bij een hobby fokker weg (en ik maar denken dat ik het nu beter deed…) 

 

Als ze echt niet overweg kunnen dan komen er 2 koppels, ik heb ook twee hokken beschikbaar, leek mij al handig voor bij het koppelen, daarnaast hebben wij op twee plekken buitenruimte dus dat scheelt… 

 

De afspraak staat gelukkig al bij de dierenarts maar pfff zou het zo naar vinden als het toch niet goed gegaan is. Ben al gehecht aan beide dus kan ze niet meer missen 😞

ben trouwens de artikelen zorgvuldig door aan het lezen! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook nog kunnen overwegen om ze te laten steriliseren in de toekomst, dat komt het hormonale gedrag ook ten goede. Mijn huidige voedster reed ook heel veel op haar maatje, vooral in het voorjaar, na sterilisatie echt veel minder. En het maakt ook de kans van slagen tussen 2 vrouwtjes groter. Plus dat ze dan ook geen baarmoederkanker kunnen krijgen (wat nog best veel voor komt bij konijnen), want dat verwijderen ze vaak ook. 

Maar nu eerst maar even de geslachten laten checken en de koppeling goed af laten ronden 😉

We gaan duimen voor je dat ze samen kunnen blijven!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Gaat ook wel eens fout lazen we hier pas op het forum. Het valt me op dat boeren hier in de buurt het eigenlijk nooit fout hebben.

Weet niet of het nou het beste advies is dat ze ipv naar een dierenarts naar een lokale boer gaat 🙈😂

Denk dat dat ook heel erg afhankelijk is van de konijnenkennis van de betreffende boer 😉

  • Haha 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-12-2022 om 10:57, BaasjevanBrownie zei:

Je zou ook nog kunnen overwegen om ze te laten steriliseren in de toekomst, dat komt het hormonale gedrag ook ten goede. Mijn huidige voedster reed ook heel veel op haar maatje, vooral in het voorjaar, na sterilisatie echt veel minder. En het maakt ook de kans van slagen tussen 2 vrouwtjes groter. Plus dat ze dan ook geen baarmoederkanker kunnen krijgen (wat nog best veel voor komt bij konijnen), want dat verwijderen ze vaak ook. 

Maar nu eerst maar even de geslachten laten checken en de koppeling goed af laten ronden 😉

We gaan duimen voor je dat ze samen kunnen blijven!


top! Ja ik heb de afspraak erin laten zetten als geslacht checken en meteen kijken wanneer ze gesteriliseerd kunnen worden. Het wordt hun tweede bezoekje nu en als het twee voedsters zijn (fingers crossed) worden ze ook allebei gesteriliseerd! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-12-2022 om 10:59, BaasjevanBrownie zei:

Weet niet of het nou het beste advies is dat ze ipv naar een dierenarts naar een lokale boer gaat 🙈😂

Denk dat dat ook heel erg afhankelijk is van de konijnenkennis van de betreffende boer 😉

Ga voor de zekerheid toch maar de dierenarts 😛 als die het niet weet ga ik boeren Googlen 😉

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update voor het geval iemand benieuwd is:

Ollie is toch een rammetje, ze zitten nu in twee verschillende hokken. Hij kan al gecastreerd worden en dit gaat op vrijdag gebeuren! 
daarna blijven ze natuurlijk nog even uit elkaar maar hopelijk kan ik ze daarna (op neutraal terrein) weer aan elkaar koppelen! 
 

Pim was zeker een meisje, de dierenarts vond niet dat ze tekenen van zwangerschap vertoonde en heeft aan haar buik gevoeld maar voelde niets. Dus daarom hoop ik nu de aankomende maand gewoon ontzettend hard dat er geen baby konijntjes komen! 
 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojeej, dus toch. Een beetje rekenen doet vermoeden dat ze ongeveer 8 weken (dus 2 maanden) + 3 maanden oud zijn. Voedsters zijn wel iets later dan rammen voor ze vruchtbaar zijn. Ik dacht eigenlijk dat het niet echt te voelen is of een konijn zwanger is, maar ik kan me vergissen. Het kan natuurlijk ook nog heel pril zijn. Natuurlijk hoop ik met je mee, ze is nog zo jong. Wat ook nog wel eens gebeurt is dat ze de voedster castreren, dan halen ze dus de baarmoeder weg incl eventuele zwangerschap. Ik weet alleen niet of dat in dit geval een optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei ja een zwangerschap bij zo’n jong beestje is niet erg wenselijk. Evenals een nestje met konijntjes die weer een goed huisje moeten.. Laten we hopen dat ze nog niet zwanger is 🤞🏻

Positieve aan dit scenario is dan weer wel dat een rammetje en voedster meer kans van slagen hebben met koppelen 😉

Houd er rekening mee dat je ram na castratie ook nog een paar weken vruchtbaar is en apart moet.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat worden er toch fouten gemaakt bij de geslachtsbepaling. Blij dat het bij mensen anders is.....

Hoewel. Hahaha. Bij een oom en tante van mij- die al een zoontje hadden - werd het tweede kind zo snel geboren dat het er al was voordat de dokter kwam. Mijn oom verwelkomde de dokter en zei: de zoon is er al. De dokter kijkt en zegt: ik kan er niet anders van maken dan een meisje. Haha, hij had de navelstreng aangezien voor iets dat bij een jongetje hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Jij hebt ook wel bijzondere toevoegingen aan dit forum

Ja en echt gebeurd. Dat meisje is heel vaak op een leuke manier geplaagd dat ze even een jongetje geweest is. Het was een heel bijzonder gezin.. Ze hadden 6 kinderen en gingen vaak in Frankrijk kamperen. Maar als ze op doortocht waren, hadden ze niet altijd zin om de tent op te zetten en weer af te breken en op te zetten elders. Het is gebeurd dat ze voor één nacht in een leeg huis getrokken zijn dat ze onderweg zagen. Haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Ja en echt gebeurd. Dat meisje is heel vaak op een leuke manier geplaagd dat ze even een jongetje geweest is. Het was een heel bijzonder gezin.. Ze hadden 6 kinderen en gingen vaak in Frankrijk kamperen. Maar als ze op doortocht waren, hadden ze niet altijd zin om de tent op te zetten en weer af te breken en op te zetten elders. Het is gebeurd dat ze voor één nacht in een leeg huis getrokken zijn dat ze onderweg zagen. Haha.

😂🤦‍♀️ dat zou ik nou nooit durven.

Misschien moeten we een To van de Vreemde Verhalen topic openen, anders gaan die moderators ook weer flippen joh dat we helemaal off-topic gaan 🤪

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .